13/12/15

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ: Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική

ήτοι περί του ορθώς λέγειν τε και γράφειν


-27.6.2015. (Δημοσιογράφος): Ο μείζονας σκοπός είναι να εξετάσου-με... Εξυπνάδες ψευδομαλλιαρών. Παίρνει ανώμαλο επίθετο (ο,η μείζων ,το μείζον, συγκριτικός του επιθέτου μέγας) , του κολλάει την κατάληξη –ας, και έγινε… δημοτική (!). Αν έλεγε το ορθόν ο μείζων σκοπός θα χαρακτηριζόταν… συντηρητικός• ώ της ασυγγνώστου αμαθείας! β’) αφήνω το πώς επεκράτησε στην γλώσσα των πολιτικών κατά κόρον: ο μείζων σκοπός, το μείζον πρόβλημα (χωρίς να αναφέρεται ο όρος, προς τον οποίον γίνεται η σύγκριση• μεγαλύτερος, μεγαλύτερο (από ποιόν; από τι;). Μάλλον αδαώς το χρησιμοποιούν στην έννοια του πολύ μεγάλος, πολύ μεγάλο.

-27.6.2015 (Βουλευτής): Μερικά πράγματα φεύγουν της λογικής... Αυθαιρεσία συντάξεως. Τα πράγματα φεύγουν, ξεφεύγουν, απομακρύνονται από την λογική • ξεφεύγουν από τα όρια της λογικής, είναι εκτός λογικής.

-27.6.2015. Πολλοί στις συζητήσεις: άρα λοιπόν… Δύο συμπερασμτικοί σύνδεσμοι (περιττός πλεονα-σμός) • αρκεί το ένα : ή άρα έχομε ή έχομε λοιπόν. Πολλούς τους «περνάει γυαλιά» ο κ. Κασιδιάρης (δυστυχώς). Τρεις φορές σε σχετική δήλωσή του : Καταλήγουμε λοιπόν. (ορθώς).

-28.6.2015. TV ΑΡΤ: Ο πρέσβης.. (για διευκόλυνση των αγραμμάτων, με μονοκονδυλιά, το υ έγινε η). Ο πρέσβυς → Ο πρέσβης (το αποδέχεται και ο κ. Μπαμπινιώτης!). Χαίρε ελληνική γλώσσα σε γραμματική και ετυμολογία! Ο πρέσβης (για διευκόλυνση, γενική του πρέσβεως, εδώ ο τύπος της αρχαίας και της καθαρεύουσας, όπως και στον πληθυντικό• οι πρέσβεις, των πρέσβεων). Πάλι καλά που δεν είπαν: ο καβαλάρης, οι καβαλάρηδες, έτσι και ο πρέσβης, οι… πρέσβηδες ! ( τι κάθομαι και γράφω, αυθαιρεσίες δημοτικιστών ημιμαθών. Μανία τους να καταργήσουν τη Γ’ κλίση, σε όλες τις κατηγορίες ονομάτων, επιθέτων, κ.λ.π.)

-6.7.2015 Mega, ο κ. Γιάνης (!) Βαρουφάκης• (πάλι ο εκκεντρισμός του)• είπε: Το ζήτημα αυτό αυτοτελής (!) αρχής• Αυτής της γλωσσικής… ιδεολογίας έγινε καθηγητής Πανεπιστημίου. Δέχεται ο κος Γιάνης (!) τον τύπο εξτρεμιστών της γλώσσας: η αυτοτελή, της αυτοτελής (ομόηχο με την τρέλα). Το ελληνικό είναι: η αυτοτελής, της αυτοτελούς.

-7.7.2015 ΝΕΤ (ένας υψηλόβαθμος) : αυτός ο άνθρωπος των πεντακόσια (!) ευρώ… Των πεντακόσια... (Ίσως, γιατί αμέσως παρακάτω η εξήγηση : έχω τρακ..αλλά και ταλέντο) • πάντως το ορθόν• ο άνθρωπος των πεντακοσίων Ευρώ.

-19.6.2015 ΝΕΤ. Συνεντευξη του κ. Μπαμπινιώτη για γλωσσικά θέματα. Αναφέρθηκε ότι σε περιοχή της Εύβοιας λένε τσουλία (τη κοιλιά) και ο σκιούλος (= ο σκύλος). Δηλαδή σχολιαζόταν η προφορά του ύ (ψιλον). Το τόνισα και άλλη φορά: Μέχρι την εποχή του πατριάρχου και λογίου Φωτίου (10ος αι. μ.Χ.) το ύψιλον προφερόταν σαν το γαλλικό u. Στην Ποντιακή σώζεται αυτή η προφορά. Τα άχυρα είναι aschüra (ασ(ι)ούρα) • επίσης : ατέ ακούλ’ κι έχ’ (πρόφερε akül, γερμανιστί) • ακίλ (λέξη τουρκική) : Αυτή μυαλό δεν έχει.

-Στην ίδια εκπομπή. Σε δρόμους των Αθηνών από τους 15 που ρωτήθηκαν τι σημαίνει αναφανδόν απάντησαν δύο: μια φοιτήτρια και ένας άλλος νέος. Η λεξιπενία, που τονίζεται κάθε τόσο • αναφανδόν (επίρρημα) όπως σχεδόν, βροχηδόν• ανά + φαίνω (= φανερώνω, λάμπω) , δηλαδή φανερά, ανοιχτά (και ξάστερα) • αναφανδόν τάχθηκε υπέρ αυτής της προτάσεως.

-11.7.2015. Ανέγνωσα την προς Κορινθίους Β’ επιστολή του Αποστόλου των Εθνών Παύλου στην Εκκλησία. Μεταξύ άλλων ο Παύλος αναφέρει υπό ποίες συνθήκες και πνεύμα ασκεί την διακονία του κηρύγματος (κεφ ΣΤ’, 1-10): «ἐν ὑπομονῇ πολλῇ, ἐν θλίψεσιν, ἐν ἀνάγκαις, ἐν στενοχωρίαις, ἐν πληγαῖς (= με δαρμούς), ἐν φυλακαῖς, … ἐν ἀγρυπνίαις, ἐν νηστείαις, … ἐν ἀγάπῃ ἀνυποκρίτῳ, ἐν λόγῳ ἀληθείας, ἐν δυνάμει Θεοῦ, διὰ τῶν ὅπλων τῆς δικαιοσύνης τῶν δεξιῶν καὶ ἀριστερῶν...» Η τελευταία φράση «εσκανδάλισε» ομοχώριο πιστόν και στο τέλος της θείας λειτουργίας μου λέγει• Από πότε η αντιπαλότητα δεξιών και αριστερών; Μειδιών του απήντησα: ναι, από τότε… Μόνο που τότε δεν υπήρχαν κόμματα δεξιά και αριστερά• Ο Παύλος εδώ ομιλεί με μιάν εικόνα από την μάχη: με τα όπλα της δικαιοσύνης τα δεξιά, όμοια με εκείνα που κρατούν οι επιτιθέμενοι στην μάχη, και με τα όπλα τα αριστερά, σαν εκείνα που κρατούν οι αμυνόμενοι κατά την μάχη (όπως είναι η ασπίδα στο αριστερό χέρι).

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 23 Ιουλίου 2015, αρ. φύλλου 797


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.