6.5.24

ΟΔΟΣ: Η δύναμη της εικόνας


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 14.12.2023 | 1203


Το γεγονός από μόνο του σημαίνει ότι ο δήμαρχος Καστοριάς, για την δεύτερη θητεία του, στην οποία έχει την μεγάλη ευκαιρία για τον τόπο και τον εαυτό του να αποτινάξει τα βαρίδια του παρελθόντος του και να προχωρήσει μακριά από πιέσεις ή και άλλες συναφείς διαδικασίες, επιλέγει και πάλι την εικόνα. Και μάλιστα την επέλεξε ακόμη πιο έντονα σε σχέση με το 2019 και ακόμη πιο μακριά από την αίθουσα, από το «ναό» του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς στο δημαρχείο, ένα άλλο χώρο.


* * * 

Στην λήξη της δημοτικής περιόδου που με τις πλέον ευοίωνες συνθήκες για το Δήμο Καστοριάς άρχισε το 2019 και ολοκληρώνεται στο τέλος αυτού του μήνα, θα ήταν φυσικό και αναμενόμενο να γίνει ένας σχετικός απολογισμός του δημοτικού έργου. Ελεύθερος, ουσιαστικός, πλήρης. Απολογισμός και διάλογος. Μια πραγματική γιορτή. Γιορτή Δημοκρατίας.

Θα ήταν φυσικό να ακολουθήσει ένας διάλογος, πολύ περισσότερο που ταυτόχρονα ολοκληρώνεται και η (πρώτη) θητεία του δημάρχου Καστοριάς κ. Ιωάννη Κορεντσίδη. Ο οποίος αναμένεται να ορκισθεί εκ νέου δήμαρχος Καστοριάς για δεύτερη θητεία, αυτή την φορά πενταετή.

Ο απολογισμός της πρώτης θητείας, δεν (θα έπρεπε να) είναι απλά και μόνο μια αυτονόητη ανοικτή διαδικασία δημόσιας συζήτησης για τα όσα προηγήθηκαν. Που δεν ήταν και λίγα άλλωστε. Εν όψει και του εκλογικού αποτελέσματος τον Οκτώβριο του 2023, ενός αποτελέσματος αρκετά οριακού –για 168 ψήφους στον δεύτερο εκλογικό γύρο– θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμος. Ταυτόχρονα λυτρωτικός για τον εκ νέου δήμαρχο Καστοριάς. Που η οριακή εκλογική του επικράτηση στον δεύτερο γύρο δεν του δημιουργεί ασφαλώς απολύτως κανένα πρακτικό πρόβλημα εκλογικής νομιμοποίησης.

Του δημιουργεί όμως μια επιπλέον υποχρέωση λογοδοσίας στους δημότες Καστοριάς. Για τα πεπραγμένα της πρώτης θητείας του. Και πολύ περισσότερο εν όψει του γεγονότος ότι εισέρχεται στην δεύτερη καθοριστική για το μέλλον της Καστοριάς θητεία του, ως δήμαρχος Καστοριάς. Χωρίς να διακατέχεται πλέον από το άγχος της εξάρτησής του από τα MME και τους «διαμορφωτές» της κοινής γνώμης. Το οποίο σε ένα βαθμό θα εξηγούνταν σε περίπτωση που επιδίωκε την επανεκλογή του, στο μακρινό μετά από πέντε ολόκληρα χρόνια, μέλλον. 

Και ενώ ο δήμαρχος Καστοριάς κ. Ιωάννης Κορεντσίδης, βρίσκεται σε ένα σημαντικό σταυροδρόμι για την ίδια την πόλη και τον δήμο πιο γενικά, στο τέλος της δεύτερης του θητείας, καλώς εχόντων των πραγμάτων και εκτός εκπλήξεων, θα έχει χρηματίσει δήμαρχος της γενέτειρας του στο 10% περίπου ενός ολόκληρου αιώνα, –που ως πολιτικός αλλά και ιστορικός χρόνος είναι ιδιαίτερα μεγάλος. Για την ιστορία, μετά την εποχή των Ανδρέα Οικονομίδη και Δημητρίου Παπουλίδη (που αναμόρφωσαν θετικά την Καστοριά), είναι ο μοναδικός δήμαρχος στην Καστοριά,  που εκλέγεται για δύο συνεχόμενες θητείες, έστω και οριακά με 168 ψήφους. 

Όμως οι έως τώρα αντιλήφθηκαν ις επιτρέπουν την υπόνοια ότι και αυτή την δεύτερη θητεία της, ίσως πολύ περισσότερο κιόλας από την πρώτη, η νυν δημοτική αρχή θα πολιτεύεται με όρους show και εικόνας. Που, ελλείψει περιεχομένου, είναι σίγουρα μια πρακτική που υπηρετείται από τα ΜΜΕ της Καστοριάς. 


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 14.12.2023 | 1203 | σ.4


Οι πτέρυγες των μειοψηφιών –που από την πρώτη στιγμή έδειξαν ότι δεν έχουν αντανακλαστικά αντίστασης στον πειρασμό του glamorous – και στην τότε (το 2019) «τελετή» που έγινε σε εξωτερικό υπαίθριο χώρο, εν τέλει απορροφήθηκαν περίπου οριστικά και μόνιμα από την δύναμη της εικόνας και τα προσωπικά στοιχεία της τότε δημοτικής αρχής του κ. Ιωάννη Κορεντσίδη και των ΜΜΕ, που με το αζημίωτο πρόβαλλαν αυτό το πρωτότυπο image, τις φωτογραφίες και τα likes που ακολούθησαν.


* * *

Η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων ατυχώς, προβάλλουν άκριτα τις θέσεις της ίδιας. Κάτω από λεζάντες πανηγυρικού περιεχομένου και αδόκητης δημοσιογραφικής χαράς, ακόμη και για τα πιο ασήμαντα. Θαρρεί κάποιος ότι είναι τα ίδια (τα ΜΜΕ) που δεν θέλουν να γίνει σοβαρό έργο στην Καστοριά από την νυν δημοτική αρχή. Αφού σε μια τέτοια περίπτωση, θα μιλάει το έργο στους δημότες και δεν θα τα έχει ανάγκη.

Η προσήλωση της δημοτικής αρχής στην εικόνα και το show, άρχισε χωρίς αμφιβολία στην προεκλογική περίοδο του 2019. Αλλά στην πράξη επιβεβαιώθηκε με την ορκωμοσία του απερχόμενου δημοτικού συμβουλίου και της ίδιας στην πρώτη θητεία της, τον Αύγουστο του 2019. Από τον τότε μητροπολίτη Καστοριάς μακαριστό Σεραφείμ –με τον οποίο σε δημόσιο επίπεδο διατηρούνταν προνομιακά καλές σχέσεις– έξω από το Σκαπέρδειο δημοτικό κατάστημα.

Έγινε τότε ορκωμοσία σε συνθήκες αντίστοιχες –τηρουμένων των αναλογιών κιτς– με αυτές απομίμησης του Χόλλυγουντ. Τα βραβεία Όσκαρ απουσίαζαν. Στην διαδικασία εκείνης της εκλαμπρότητας, συμμετείχαν ως guest stars και οι μειοψηφίες, με τους επικεφαλής τους. Προσχώρησαν έτσι χωρίς, δεύτερη σκέψη, στην πρακτική της εικόνας. Που εξυπηρετούσε την πλειοψηφία και τα ΜΜΕ. Στην συνέχεια κάποιοι – όχι όλοι– έγιναν απλά κομπάρσοι. 

Η κριτική αναδρομή γίνεται για τον πολύ απλό λόγο, ότι ήταν τότε, η απολύτως πρώτη φορά, που το δημοτικό συμβούλιο Καστοριάς αποτελούμενο από πλειοψηφία και μειοψηφίες, και ο νεοεκλεγείς τότε κ. Ιωάννης Κορεντσίδης ως δήμαρχος, δεν ορκίσθηκαν στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς. Που είναι μια μεγάλη, ευρύχωρη και πολυτελώς ανακαινισμένη (από την περίοδο δημαρχίας Δημητρίου Παπουλίδη) μετά από δωρεά ιδιώτη αίθουσα, ακριβώς για να καταδειχθεί η ουσιαστική σημασία και η αποστολή της στην δημοκρατική λειτουργία του Δήμου Καστοριάς.

Και όμως, αναντίρρητα οι πτέρυγες των μειοψηφιών –που από την πρώτη στιγμή έδειξαν ότι δεν έχουν αντανακλαστικά αντίστασης στον πειρασμό του glamorous – και στην τότε (το 2019) «τελετή» που έγινε σε εξωτερικό υπαίθριο χώρο. Εν τέλει απορροφήθηκαν περίπου οριστικά και μόνιμα από την δύναμη της εικόνας και τα προσωπικά στοιχεία της τότε νέας, δημοτικής αρχής του κ. Ιωάννη Κορεντσίδη και των ΜΜΕ, που με το αζημίωτο πρόβαλλαν αυτό το πρωτότυπο image, τις φωτογραφίες και τα likes που ακολούθησαν.


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 14.12.2023 | 1203 | σ. 5


Οι έως τώρα ενδείξεις επιτρέπουν την υπόνοια ότι και σ’ αυτή την δεύτερη θητεία, ίσως πολύ περισσότερο κιόλας από την πρώτη, η νυν δημοτική αρχή θα πολιτεύεται με όρους show και εικόνας. Οι επικεφαλής των μειοψηφιών δεν αντιλήφθηκαν ότι με αυτό τον τρόπο, στην πράξη, από την πρώτη στιγμή, μετασχηματίζονται θεσμικά και προσχωρούν στην Σχολή της Εικόνας;


* * *

Στα χρόνια που μεσολάβησαν από το 2019, η διακριτική παρουσία κάποιων μέσα στο δημοτικό συμβούλιο Καστοριάς, αλλά και η προεδρία που ασκήθηκε από τον απερχόμενο πρόεδρο κ. Κίμωνα Μηταλίδη, που δεν θέλησε για την προσεχή δημοτική περίοδο να συνεχίσει με τον συνδυασμό του κ. Ιωάννη Κορεντίδη, ήταν ίσως εξισορροπητικοί παράγοντες στην λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς. Που δοκιμάστηκε για περισσότερα από δύο χρόνια, στην διάρκεια της πανδημίας covid. Συνολικά πάντως, η λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου, με πολιτική ευθύνη της δημοτικής αρχής, σύντομα αποβλήθηκε από το επίκεντρο του ενδιαφέροντος των δημοτών.  

Και ενώ η εμπειρία συχνά χαρίζει σοφία, μετριοπάθεια, παραδειγματίζει και θωρακίζει απέναντι στην... πανδημία της περιόδου μετά το 2020, η απερχόμενη και ταυτόχρονα εκ νέου δημοτική αρχή του κ. Ιωάννη Κορεντσίδη, για την ορκωμοσία του ίδιου και των μελών του δημοτικού συμβουλίου, ως και αυτών των τοπικών συμβουλίων του Δήμου Καστοριάς, προγραμματίζει την «τελετή» της ορκωμοσίας για το Σάββατο 16 Δεκεμβρίου, στο μεγάλο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Στην οποία και θα εκφωνήσει λόγο ο εκ νέου δήμαρχος. 

Το γεγονός από μόνο του σημαίνει ότι ο δήμαρχος Καστοριάς, για την δεύτερη θητεία του, στην οποία έχει την μεγάλη ευκαιρία για τον τόπο και τον εαυτό του να αποτινάξει τα βαρίδια του παρελθόντος του και να προχωρήσει μακριά από πιέσεις ή και άλλες συναφείς διαδικασίες, επιλέγει και πάλι την εικόνα. Και μάλιστα την επέλεξε ακόμη πιο έντονα σε σχέση με το 2019 και ακόμη πιο μακριά από την αίθουσα, από το «ναό» του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς στο δημαρχείο, ένα άλλο χώρο. 

Συγκεκριμένα διάλεξε ένα αμφιθέατρο διδασκαλίας και συνάφειας του Πανεπιστημίου «Δυτικής Μακεδονίας» (διάβαζε ΚοζανοΓρεβονοΦλώρινας καλύτερα), που δεν ανήκει στην κυριότητα του Δήμου Καστοριάς. Που προφανώς σε μια ανάλογη περίσταση, θα χρησιμοποιούσε την αίθουσα Πνευματικού Κέντρου Καστοριάς (όπως κακώς πράττει και ο Δήμος Άργους Ορεστικού στο πολιτιστικό του κέντρο). Αν βεβαίως διέθετε τέτοιο. Μόνο και που τις εποχές που υπήρχε Πνευματικό Κέντρο Καστοριάς, κανείς δήμαρχος και καμμιά άλλη αρχή δεν διάλεξε να μετατρέψει την ορκωμοσία σε κοσμική εκδήλωση. Όλες οι ορκωμοσίες, έγιναν στο Δημαρχείο Καστοριάς. Εντός του. 

Δεν είναι ευρέως γνωστό, ίσως επειδή είναι κάτι το αυτονόητο, ότι η ορκωμοσία, δεν (μπορεί να) είναι «τελετή», ούτε happening, ούτε show, ούτε εικόνα. Η ορκωμοσία των δημοτικών αρχών αποτελεί υποχρεωτική διαδικασία ένορκης διαβεβαίωσης, με την οποία ολοκληρώνεται στο νόμο η εκλογή και εξωτερικεύεται η ανάληψη των καθηκόντων ενώ ταυτόχρονα ιδρύεται η προσωπική ευθύνη. 


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 14.12.2023 | 1203 | σ.6


Η ορκωμοσία, δεν (μπορεί να) είναι «τελετή», ούτε happening, ούτε show, ούτε εικόνα. Η ορκωμοσία των δημοτικών αρχών αποτελεί υποχρεωτική διαδικασία ένορκης διαβεβαίωσης, με την οποία ολοκληρώνεται στο νόμο η εκλογή και εξωτερικεύεται η ανάληψη των καθηκόντων ενώ ταυτόχρονα ιδρύεται η προσωπική ευθύνη. 


* * *

Η ορκωμοσία τελείται, αλλά δεν είναι τελετή και σίγουρα δεν είναι πανήγυρις. Άλλωστε Τελετή κατά την ελληνική μυθολογία ήταν κόρη του Διονύσου και της Νικαίας (κόρης του Σαγγαρίου και της Κυβέλης). Η Τελετή λάτρευε τους νυκτερινούς χορούς, τις εορτές και διασκεδάσεις και ευχαριστιόταν να ακούει τους ήχους των κροτάλων παρακολουθώντας από μικρή τον πατέρα της. Οι ομοιότητες με τις «τελετές» του Δήμου Καστοριάς, στην παρελθούσα δημοτική περίοδο, επαφίενται στους αναγνώστες. 
Οπότε –πίσω στο σήμερα– δίνοντας ένα τέτοιο τόνο, υπερπαραγωγής στην ορκωμοσία των νέων δημοτικών αρχών του Δήμου Καστοριάς για την 16η Δεκεμβρίου, επιτρέπει την υπόθεση ότι για την ώρα, συνεχίζει να υπακούει στην δύναμη της εικόνας και λιγότερο (ή και καθόλου) στην ουσία. 

Το ενδιαφέρον είναι ότι και οι νέες μειοψηφίες που σχηματίσθηκαν από τους συμβούλους και υποψήφιους δημάρχους κ.κ. Γρηγόρη Γρηγοριάδη και Απόστολο Τσούκα, προσχώρησαν χωρίς καμμιά αντίρρηση σε μια τέτοια ιδέα. Θα μπορούσαν να διαχωρίσουν την θέση τους και να εκφράσουν δημόσια την πρότασή τους να διεξαχθεί η ορκωμοσία του δημάρχου και όλων των μελών των συμβουλίων, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Καστοριάς.  Όπως και απλά να αντιδράσουν καθώς στην «ομιλία» του, που ήδη έχει αναγγελθεί, δεν θα υπάρχουν προφανώς στοιχεία κριτικής και αυτοκριτικής, στοιχεία απολογισμού, ή ακόμη και δημόσιος αντίλογος. 

Ποιο πρωτόκολλο και ποια διαδικασία προβλέπει να διεξάγεται η ορκωμοσία εκτός δημαρχείου και να μετατραπούν όλοι οι σύμβουλοι, και οι έως «προχθές» υποψήφιοι δήμαρχοι Καστοριάς, σε θεατρικό κοινό; Δεν αντιλήφθηκαν επομένως ότι με αυτό τον τρόπο, στην πράξη, από την πρώτη στιγμή, μετασχηματίζονται θεσμικά  και προσχωρούν στην Σχολή της Εικόνας; 

Βεβαίως οι συγκρίσεις, ειδικά όταν είναι κάπως υπέρμετρες, δεν βοηθούν. Αλλά σίγουρα δεν βλάπτει να αναφερθεί, ότι θα ήταν οπωσδήποτε ανάρμοστο και θα προκαλούσε έκπληξη και σοκ στην δημοκρατική λειτουργία, η ιδέα, ο προεδρεύων της Βουλής προγραμμάτιζε την ορκωμοσία των βουλευτών σε κάποιο αμφιθέατρο στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου και όχι στην αίθουσα της Ολομέλειας. Και εάν αμέσως μετά την ορκωμοσία, εκφωνούσε λόγο (θριάμβου) ο νικητής του πρώτου κόμματος. 

Ή εάν η ορκωμοσία της Κυβέρνησης από τον εκάστοτε πρόεδρο της Δημοκρατίας αντί του προεδρικού μεγάρου, γινόταν στο... "Μέγαρο Μουσικής". Και εάν στην διάρκειά της, εκφωνούσε λόγο... ο πρωθυπουργός. Και τον άκουγαν σιωπηλά, χωρίς αντίλογο, όσοι τιμήθηκαν από τους ψηφοφόρους για να ασκούν έλεγχο.


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Οι νέες μειοψηφίες των κ.κ. Γ. Γρηγοριάδη και Α. Τσούκα, προσχώρησαν χωρίς καμμιά αντίρρηση σε μια τέτοια ιδέα. Θα μπορούσαν να διαχωρίσουν την θέση τους και να εκφράσουν δημόσια την πρότασή τους να διεξαχθεί η ορκωμοσία του δημάρχου και όλων των μελών των συμβουλίων, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Καστοριάς.  Όπως και απλά να αντιδράσουν καθώς στην «ομιλία» του, που ήδη έχει αναγγελθεί, δεν θα υπάρχουν προφανώς στοιχεία κριτικής και αυτοκριτικής, στοιχεία απολογισμού ή ακόμη και δημόσιος αντίλογος.


* * *


Με αυτά τα δεδομένα, η «τελετή» ορκωμοσίας στο... μεγάλο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, σε ένα Δήμο, όπως της Καστοριάς που από δεκαετίες και από πολλά χρόνια τώρα (ήδη από τις πρώτες ημέρες της θητείας των κ.κ. Ι. Τσαμίση, Ε. Χατζησυμεωνίδη και Α. Αγγελή ως δημάρχων) αναγγέλλουν  την... ανακατασκευή του κατεδαφισθέντος Πνευματικού Κέντρου ως… πρώτη προτεραιότητα και την ανέγερση και ακόμη ενός άλλου νέου, κάτι που έγινε και από τον νυν και εκ νέου δήμαρχο κ. Ιωάννη Κορεντσίδη ήδη από το 2019, δεν είναι και ο καλύτερος οιωνός. Τόσο για την πλειοψηφία, όσο και τις μειοψηφίες. Που μάλλον «θαμπώθηκαν».

Και που δέχθηκαν χωρίς αντίρρηση μια διαδικασία ευθύνης όπως είναι η δόση του όρκου, ως τελετή λάμψης και glamorous. Που με την σύμπραξη των «πιεστικών» MME της Καστοριάς, ετοιμάζεται να αποδειχθεί Κίρκη που θα μαγέψει τους δημοτικούς συμβούλους και τον δήμαρχο γητευτή τους. Και θα τους ενώσει σε μια νοοτροπία, έξω από την αποστολή της εκλογής τους ή έστω στις παρυφές της. Εκτός κι αν το αντιληφθούν νωρίς και αντιδράσουν εγκαίρως. 

Σε μια εποχή που ο προφυλακισμένος από τον Απρίλιο κ. Φρέντι Μπελέρης, (του οποίου την ελευθερία… εγγυάται ο πανίσχυρος έλληνας πρωθυπουργός) εκλεγμένος δήμαρχος της Χιμάρας στην Ριβιέρα της Νότιας Αλβανίας (με την ονομασία της πόλης να έχει την γνωστή προέλευση από την ελληνική μυθολογία), εδώ, μέσα από τα ελληνοαλβανικά σύνορα, το «μεγάλο αμφιθέατρο» στην «Φούρκα» στον γνωστό λόφο που περιβάλλει την λεκάνη της Καστοριάς, κοντά στην Χιμάρα του Μπελέρη θα αναδειχθεί σε Χίμαιρα, το εγχώριο Bel-Air[ης] σαν το πλούσιο οικιστικό προάστιο στους καταπράσινους λόφους των βουνών της Σάντα Μόνικα δίπλα στο Ηοllywood. Κοντά στους Σάντα Σαράντα. Με την Λεωφόρο της Δόξας (Hollywood Walk of Fame) να είναι ίσως στα επόμενα στάδια. Εκτός κι αν στο τέλος, γίνει το θαύμα. Και αφοσιωθούν όλοι στο έργο τους. 



* * *




Η Σάντα Μόνικα (89.736 κάτοικοι) είναι παραλιακή πόλη στα δυτικά της Κομητείας του Λος Άντζελες των ΗΠΑ, και στο Μπελ-Αιρ (8.253 κάτοικοι) το πλούσιο προάστιο της Σάντα Μόνικα με το μεσογειακό κλίμα, έχει δύο χαρακτηριστικές πύλες στην Σάνσετ Μπούλεβαρντ που οδηγούν σε ελικοειδή δρομάκια με πολυτελείς επαύλεις και τεράστια κτήματα με πλούσια βλάστηση.Το Χόλλυγουντ  (περίπου 300.000 κάτοικοι) είναι περιοχή της πόλης του Λος Άντζελες (περίπου 4 εκατομμύρια κάτοικοι) στην πολιτεία της Καλιφόρνιας. Είναι ένας δημοφιλής προορισμός για την καλή νυκτερινή ζωή και τον τουρισμό, ενώ επίσης εκεί βρίσκεται η Λεωφόρος της Δόξας στο Χόλλυγουντ (Hollywood Walk of Fame) που αποτελείται από περισσότερα από 2.700 πεντάκτινα μωσαϊκά και ορείχαλκα αστέρια ενσωματωμένα στα πεζοδρόμια κατά μήκος δεκαπέντε οικοδομικών τετραγώνων της Λεωφόρου του Χόλλυγουντ, εκτείνεται σε 2,1 χλμ. Τα αστέρια είναι μόνιμα δημόσια μνημεία προς τιμήν επιτευγμάτων στην βιομηχανία του θεάματος, φέροντας τα ονόματα ηθοποιών, μουσικών, σκηνοθετών, παραγωγών, και φανταστικών χαρακτήρων μεταξύ άλλων.



Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 14 Δεκεμβρίου 2024, αρ. φύλλου 1203.



Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:


1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος7/5/24

    Μωρέ ο γιάνις εξασφάλισε σύνταξη στα 67 του με την δεύτερη θητεία και εσείς δεν πα να χτυπιέστε….

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ