5.12.07

ΜΑΓΔΑΣ ΔΟΥΚΑ: Πολιτισμός και εκπαίδευση

Καστοριά, πόλη με ομορφιά εξωτερική και εσωτερική σαπίλα.
Από έξω κούκλα και από μέσα πανούκλα.


ΟΤΑΝ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΔΡΑΝΕΙ ΣΤΟΝ πολιτιστικό τομέα, ιδιωτικοί φορείς αναλαμβάνουν τα ηνία να ξυπνήσουν το πνεύμα και τα αισθήματα. Να διδάξουν παιδιά και να θυμίσουν στους μεγαλύτερους.

Συναυλίες και μουσικά σχήματα παρουσιάζονται από ιδιώτες σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους. Ο καλός κινηματογράφος ξαναζωντανεύει την πόλη ως αποτέλεσμα του προσωπικού χρόνου που σπαταλούν καθημερινά κάποιοι συμπολίτες μας. Θεατρικές παραστάσεις λαμβάνουν χώρα έστω κι έκτακτα στην πόλη ως αποτέλεσμα ιδιωτικής και μόνο πρωτοβουλίας. Πραγματοποιούνται επίσης εκθέσεις σε ιδιωτικούς χώρους. Και πού αλλού να πραγματοποιηθούν αυτά άλλωστε; Μήπως στο Πνευματικό μας Κέντρο;

Και όλοι καταριόμαστε την έλλειψη πολιτιστικής πολιτικής στην πόλη και όλοι χαιρόμαστε που κάτι κινείται έστω και με ρυθμούς χελώνας.

Προς ενημέρωση των αναγνωστών, να επισημάνω τα εξής. Όποιο περιοδικό κι αν ανοίξεις, όποιο φυλλάδιο κι αν πέσει στα χέρια σου, όποια ιστοσελίδα κι αν κοιτάξεις, όποια αφίσα κι αν προσέξεις, σπάνια θα βρεις μία πολιτιστική εκδήλωση που μπορείς να παρακολουθήσεις δωρεάν. Κι αν τύχει και την βρεις, θα είναι επειδή είναι κάτω καταχωρημένο το logo των χορηγών ή η σφραγίδα των δημόσιων φορέων που τη στηρίζουν οικονομικά.
Το τζάμπα στον πολιτισμό πέθανε και ας το πάρουμε χαμπάρι! Ό,τι μας παρέχεται δωρεάν το σνομπάρουμε και το υποτιμούμε. Όταν δίνουμε έστω κι ένα ευρώ, το πράγμα αποκτά αξία.

Αφορμή για τα παραπάνω στάθηκε το περασμένο φύλλο της "ΟΔΟΥ", όπου γίνεται λόγος για το αντίτιμο που ζητήθηκε από μαθητές για να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε μία καλλιτεχνική έκθεση.
Τα στοιχεία στην συνέχεια αναφέρονται σε κάποιους μόνο από τους ιδιωτικούς χώρους στην Ελλάδα που πραγματοποιούν εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές.

-Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (ΝΠΙ Δ), εργαστήρια ζωγραφικής (για παιδιά 812 ετών) συμμετοχή για 5 συναντήσεις: € 80.
-Εργαστήρια χειροτεχνίας και κατασκευών είσοδος: € 15. Θεατρικό παιχνίδι (για παιδιά 5-8 ετών) είσοδος: € 7.
-Μουσείο Κιν/φου Θεσ/νίκης (ΝΠΙ Δ) εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σχολεία, συμμετοχή: € 2.
-Μουσείο Μπενάκη (ΝΠΙΔ) π.χ εικόνες χριστουγέννων στο μουσείο Μπενάκη, συμμετοχή: €15.
-Ελληνικό Παιδικό Μουσείο (ΝΠΙΔ) εκπαιδευτικές δραστηριότητες διάρκειας 1 διδακτικής ώρας, συμμετοχή € 7.
-Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης (Μη κερδοσκοπικό σωματείο), εργαστήριο ζωγραφικής, συμμετοχή € 8,5.

Κλείνοντας, να υπογραμμίσω ότι δεν θέλω να ευλογήσω κανενός τα γένια. Η διαδικασία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι γνωστή για όλη την Ελλάδα. Κάθε γκαλερί, μουσείο ή σωματείο καταθέτει στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει σχεδιάσει, όπου αναφέρεται ο χώρος και ο χρόνος διεξαγωγής, οι φάσεις του προγράμματος και η συμμετοχή του κάθε μαθητή. Μετά την έγκριση του υπουργείου, ο φορέας υλοποίησης γνωστοποιεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ανάλογα σε ποιες ηλικίες απευθύνεται το πρόγραμμα), οι οποίες οφείλουν να ενημερώσουν τις αντίστοιχες σχολικές μονάδες.

Η αξία του κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος είναι ότι προσφέρει στο μαθητή τη γνωριμία με ένα μουσειακό ή εκθεσιακό χώρο, την επαφή με το έργο τέχνης, τη μάθηση μέσω της ψυχαγωγίας, την δημιουργική απασχόληση κ.α. Ας βγάλουμε επιτέλους τους μαθητές έξω από τις κρύες αίθουσες όταν υπάρχουν εναλλακτικές μέθοδοι διδασκαλίας.



Η ΟΔΟΣ στο επίμαχο πρωτοσέλιδο που αποτέλεσε την αφορμή για το ενδιαφέρον άρθρο της κας Μάγδας Δούκα, σε καμμία περίπτωση δεν επιχειρηματολόγησε υπέρ της δωρεάν τέχνης. Άσκησε κριτική στον τρόπο με τον οποίο οδηγούνταν μαθητές δημοτικών σχολείων σχεδόν υποχρεωτικά εν ώρα μαθήματος, σε γκαλερί ιδιωτικών συμφερόντων έναντι των 2 ευρώ. Παρεμπιπτόντως στις περισσότερες ιδιωτικές γκαλερί του κόσμου, η είσοδος είναι δωρεάν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ