8/9/15

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ: Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική

Τοπικός τύπος, 16.4.2015. Η προμήθεια καινοτόμων κάδων καθαριότητος. Το λόγιο επίθετο καινοτόμος, εκ της σημασίας του δηλοί ενέργεια, καινούρια ενέργεια, τάση ή πράξη για μεταρρύθμιση. Καινοτόμος μέθοδος, καινοτόμο πρόγραμμα, καινοτόμος προγραμματισμός, ναι. Όχι όμως καινοτόμος κάδος! Ο κάδος είναι καινούριος, νέας τεχνολογίας, μοντέρνος, σύγχρονης κατασκευής και τα όμοια. (κ.τ.ό.)

Στην ίδια εφημερίδα. Ο βουλευτής εξέφρασε την πάγια αντίθεση του. Ας μη υποτιμούμε και ας μη ξεχνούμε, φίλοι δημοσιογράφοι και ρεπόρτερ, την έγκλιση τόνου. το ορθόν: την αντίθεσή του! Πώς το προφέρουμε; Δεν απαιτεί η προφορά δεύτερο τόνο;

Το κίνημα των αγανακτισμένων. Μπορεί την λέξη να την χρησιμοποιούν πολλοί, και μορφωμένοι και πολιτικοί, και έτσι... επεκράτησε (;), πάντως, επειδή αγανακτίζω δεν υπάρχει, η επιθετοποιημένη μετοχή του αγανακτώ, παθητ. παρακείμενος είναι αγανακτημένος. Το κίνημα των αγανακτημένων.

16.4.2015, τοπικός τύπος. Αστικός Δήμος Καστοριάς που προσαρτήθηκαν και αγροτικές περιοχές. Τι που είναι αυτό; Ο νεοέλληνας δεν μπορεί να μάθει την ορθή χρήση του νεοελληνικού αναφορικού που. Το σχολίασα επανειλημμένως: Το που χρησιμοποιείται για όλους τους τύπους της αναφορικής αντωνυμίας: ο οποίος, η οποία, το οποίο. Ο άνθρωπος που ήρθε. Ο μαθητής που το βιβλίο του χάθηκε (του οποίου το βιβλίο). Τα παιδιά που παίζουν Οι γυναίκες που έρχονται, τις καθαρίστριες που είδα. Όμως: Δεν αντικαθιστά εμπρόθετο προσδιορισμό. Εν προκειμένω, στην πρότασή μας: Αν ο δημοσιογράφος δεν έβαζε το που, με ποια ισοδύναμη έκφραση θα το διετύπωνε; Θα διετύπωνε ως εξής: Αστικός δήμος, στον οποίο προσαρτήθηκαν αγροτικές περιοχές. Υπόμνηση: στον οποίο, εις τον οποίον, είναι εμπρόθετος προσδιορισμός. Αυτόν τον εμπρόθετο προσδιορισμό δεν τον αντικαθιστά το που. Στην οικογένεια, που έχουμε καλές σχέσεις. Δεν είναι ορθή διατύπωση. ο ορθόν: Στην οικογένεια, με την οποία έχουμε καλές σχέσεις. (με την οποία: εμπρόθετος προσδιορισμός). Στην ίδια εφημερίδα: Ο υπάρχον νόμος. (ασφαλώς αβλεψία). Το ορθόν: Ο υπάρχων νόμος (ο γράφων, ο λύων, ο προκαλών).

Αξιοσημείωτη μεταφορική έννοια της λέξεως έμπορος. Την δίνει ο σεβασμιώτατος μητροπολίτης μας σε συνέντευξή του και μας αποκαλύπτει (γιατί δεν το γνωρίζουμε όλοι) καθώς μας παραπέμπει στον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο, ο οποίος λέγει: έμπορος είναι ο κατακτητής της Βασιλείας των ουρανών. Αυτός πωλεί τα πάντα, για να αγοράσει τον πολύτιμον μαργαρίτην, την Βασιλεία των Ουρανών. Η ελληνική γλώσσα! Η λέξη ετυμολογικώς: εν + πόρος ( πέρασμα), πόρος από το ρήμα περάω, -ώ = περνώ απέναντι. Εξ αυτού: ο έμπορος διαπερά στεριά και θάλασσα και πωλεί τα προϊόντας του. Από την ρήση αυτή του Γρηγορίου του Θεολόγου Ο μητροπολίτης κ. Σεραφείμ δράττεται της ευκαιρίας να μας υπενθυμίσει - στην εποχή αυτή της κρίσιμης οικονομικής εξαθλίωσης - χρεοκοπία ante portas - την μέγιστη αρετή του Χριστιανού, την φιλανθρωπία και την ελεημοσύνη. "Αυτός ο οποίος δίνει στους φτωχούς, ετοιμάζει ένα διαμέρισμα στον ουρανό και κάνει τον Θεό χρεώστη του" . Ρήση προτρεπτική, ψυχωφελής για όλους μας.

Λίαν ενδιαφέρουσα και γοητευτική η αφήγηση του αγαπητού συμπολίτη μας κ. Νίκου Πιστικού για το Λαογραφικό Μουσείο Καστοριάς (Αρχοντικό Αϊβάζη ). Ο εξαίρετος συμπολίτης μας, αυτοδίδακτος καλλιτέχνης και ιστοριοδίφης, θα έλεγα, της πόλεώς μας, τιμά την Καστοριά με τα ασίγαστα ενδιαφέροντά του για τα πολιτιστικά της και γενικώς τον πολιτισμό της. Πόσο δικαιολογημένο το παράπονό του, ότι δεν επεδείχθη το απαιτούμενο ενδιαφέρον από τα κατά καιρούς δημοτικά και νομαρχιακά (νυν περιφερειακά) συμβούλια για την αναγκαία και σωστή ανάδειξη και προβολή του καλλιτεχνικού του έργου, των εξαιρετικών καλλιτεχνημάτων που ιδιοχείρως κατασκευάζει. Για τις επιδόσεις του αυτές εκφράστηκαν προσωπικότητες του κύρους του καθηγητού Νικολάου Μουτσόπουλου, της κ. φατούρου και πολλών άλλων. Και ποιος δεν γνωρίζει και δεν θαυμάζει τα καλλιτεχνήματα - δημιουργήματα του Νίκου Πιστικού, καθ' όλα ευγενούς και συμπαθεστάτου συμπολίτη μας;

Ο Γλωσσαμύντωρ
Λάζαρος Νικηφορίδης


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 30 Απριλίου 2015, αρ. φύλλου 786


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.