15.1.10

ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Γεώργιος Γκολομπίας (2)

*αναζήτηση της ιστορίας*

Ο Γεώργιος Γκολομπίας, άνθρωπος της Καστοριάς και του Βογατσικού, εγκατεστημένος από χρόνια στην Θεσσαλονίκη, ιατρός στο βιοποριστικό επάγγελμα αλλά κατ’ επάγγελμα ψυχής σθεναρός ιστορικός, ταλαντούχος συγγραφέας και μοναδικός συλλέκτης, δεν πρόλαβε να αποδώσει στον τόπο και στα ταλέντα του το maximum αυτών που μπορούσε. Και τα οποία ασφαλώς θα κατακτούσε, αν πρώτα η δοκιμασία της ασθένειάς του δεν περιόριζε κάπως και στην συνέχεια ο αδόκητος πρόωρος θάνατος τον περασμένο Απρίλιο δεν έκοβε το νήμα της δημιουργικής του ζωής και δεν προκαλούσε οδύνη στους δικούς του ανθρώπους και πρωτίστως στην οικογένειά του.

Ο Γιώργος Γκολομπίας, γεννήθηκε το 1960 και μεγάλωσε στην Καστοριά, εξ αιτίας της ιστορίας και του περιβάλλοντος της οποίας, απέκτησε το αισθητήριο και την στοχαστικότητα μιας εξαιρετικής προσωπικότητας, πολύπλευρης και πολυμαθούς. Με εφόδιο την περιέργεια, την φιλομάθεια, την γνώση, την ευαισθησία και την καλλιέργεια, ξεχώρισε από τα εφηβικά του χρόνια για την τάση του να εμβαθύνει ουσιαστικά στα πράγματα, στις αφορμές και την ιστορία. Μετά τις σπουδές του στην ιατρική άρχισε να καταβάλλει ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια και ζήλο σε πράγματα και αποδείξεις.

Συνέδεσε την λαογραφία, την αισθητική έκφραση, την ιστορία, τα κομμάτια και τα υπολείμματα από την διαχρονική ανθρώπινη παρουσία στην Καστοριά, στο Βογατσικό αλλά και στον ευρύτερο χώρο, για να δομήσει το δικό του παζλ, την δική του σιωπηλή θεωρία και εξήγηση της ιστορίας. Και μέσα από την αναζήτηση της ιστορίας και της αλήθειας προσπάθησε προφανώς να εξηγήσει τα ανεξήγητα, την γέννηση, τον βίο και την φθορά της ατομικής και συλλογικής παρουσίας.

Κάθε συζήτηση με τον Γιώργο Γκολομπία προκαλούσε νέους στοχασμούς και γεννούσε νέες αφορμές. Η καλλιτεχνική και ιστορική περιέργεια και η συλλεκτική του ευαισθησία, αλλά και η αγωνία του για την διάσωση ήταν οι μοναδικές αφορμές που συνέβαλαν, και έτσι αποκαλύφθηκαν μέσω της ΟΔΟΥ οι περίφημες τοιχογραφίες του αρχοντικού Σομαλιά (νυν ιδιοκτησία Γκουγκουλίτσα-Γιώρα). Οι οποίες ευτυχώς καταγράφτηκαν και αποτυπώθηκαν, πριν με δολιότητα των υπευθύνων και με συντονισμό κλαπούν και αποτεφρωθεί το εβραϊκό αρχοντικό, σε συνθήκες που παραπέμπουν ναζιστική θηριωδία και τελική λύση.

Οι ίδιοι παράγοντες συνέβαλαν για τον εντοπισμό από τον Γιώργο Γκολομπία, την συλλογή, ταξινόμηση και την διάσωση του φωτογραφικού αρχείου Παπάζογλου, που σχημάτισε την ομώνυμη φωτογραφική συλλογή. Και αυτά για να αναφερθούν μόνο μερικές από τις σπάνιας αξίας επιτυχίες του Γιώργου Γκολομπία και λίγες απ’ αυτές που ασφαλώς θα πετύχαινε αν η ζωή δεν ήταν απρόβλεπτη.
Η Καστοριά στα σίγουρα έχασε ένα από τα πιο ικανά μέλη της, και αυτή την απώλεια αναγνωρίζουν οι αναγνώστες της ΟΔΟΥ.


Σχετικά κείμενα:
ΟΔΟΣ: Αυλαία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ