*τύχη για την Καστοριά*
Ο Λουκάς Σαμαράς ο μοναδικός παγκόσμιας φήμης Καστοριανός εικαστικός καλλιτέχνης που εδώ και μισό αιώνα ζει, δημιουργεί και διακρίνεται (που αλλού;) στην Νέα Υόρκη, εκπροσώπησε το καλοκαίρι που πέρασε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας.
Τα έργα του προκάλεσαν για μια ακόμη φορά τα επαινετικά σχόλια και τις καλλίτερες κριτικές για την τολμηρότητα και την πρωτοπορία τους. Και έβγαλαν ασπροπρόσωπη την Ελλάδα που εικαστικά, έστω κι΄ αν ευτυχώς υπάρχουν αρκετές εξαιρέσεις, επιμένει να εκφράζεται και να εξαντλείται μέσα από τις αγιογραφίες και τις τοπογραφίες. Καθώς και από το αμφίβολης αισθητικής ντεκόρ.
Το εικαστικό γεγονός κρίθηκε σημαντικό, όχι μόνο από καλλιτεχνικής απόψεως αλλά και από ουσιαστικής: Αποδεικνύει ότι ο μεγάλος -και γι’ αυτό εκκεντρικός στα μάτια των πολλών εικαστικός, ο πρωτοπόρος Καστοριανός της διασποράς, έστω κι’ αν κατά τα φαινόμενα μοιάζει να θυμάται με το σταγονόμετρο την ιδιαίτερη καταγωγή του, ωστόσο δεν κόβει τους δεσμούς με την χώρα καταγωγής του. Άλλωστε εντυπωσιάζει πάντοτε η διαπίστωση ότι η Καστοριά και τα παιδικά βιώματα της πόλης που γεννήθηκε, βρίσκουν διέξοδο και εκφράζονται ακόμη και σήμερα μέσα από τις δημιουργίες του. Στην πραγματικότητα είναι πανταχού παρούσα.
Όμως (προφανώς) για να προστατέψει την ιδιωτικότητα και την έμπνευσή του, γνωρίζοντας καλά την καλλιτεχνική παράλυση που μπορεί να προξενήσει η υπερδοσολογία της αναπόφευκτης ελληνικότητας του, είναι αυτός που διαθέτει και καθορίζει την δόση, την ένταση και την συχνότητα των δεσμών του με την Ελλάδα. Και αυτό είναι ενθαρρυντικό, γιατί στους πνευματικά στεγνούς εγχώριους σημερινούς καιρούς, και μόνη η ύπαρξή του, είναι παρηγοριά. Ενώ έστω κι΄ αν βρίσκεται στην αντίπερα του Ατλαντικού φιλόξενη όχθη, μπορεί να προσμετράται -και ο ίδιος δεν δείχνει να το αποκρούσει- στους Έλληνες καλλιτέχνες.
Ακόμη κι΄ αν είναι απολύτως βέβαιο ότι σε περίπτωση που παρέμενε στην Ελλάδα και ειδικώτερα στην Καστοριά, το πιθανότερο είναι να ήταν σήμερα ένας από τους εκατοντάδες Καστοριανούς τεχνίτες της γούνας, που με το ζόρι συμπλήρωσαν τα ένσημά τους για την σύνταξη. Πολύ περισσότερο αν αποτολμούσε να δημιουργήσει καλλιτεχνικά ενδίδοντας στην μεταμοντέρνα αιρετική ματιά, του να αντλείς τέχνη μέσα από τα πιο απλά πράγματα και βιώματα, προφανώς θα είχε αποβληθεί από το υπεσυντηρητικό καλλιτεχνικό ελληνικό κατεστημένο. Το οποίο ως γνωστό στην Ελλάδα αναγνωρίζει και αποδέχεται ως τέχνη μόνο ότι δεν κινδυνεύει να αφοριστεί.
Χωρίς αμφιβολία ο Λουκάς Σαμαράς αποτελεί τύχη για την Καστοριά και μόνο που υπάρχει. Και αυτό θα είναι ασφαλώς το κίνητρο, που τον υπέδειξαν οι αναγνώστες της ΟΔΟΥ στα πρόσωπα της χρονιάς του 2009.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
-
►
2024
(400)
- ► Σεπτεμβρίου 2024 (21)
- ► Αυγούστου 2024 (33)
- ► Ιουλίου 2024 (31)
- ► Ιουνίου 2024 (44)
- ► Μαΐου 2024 (40)
- ► Απριλίου 2024 (59)
- ► Μαρτίου 2024 (55)
- ► Φεβρουαρίου 2024 (46)
- ► Ιανουαρίου 2024 (71)
-
►
2023
(791)
- ► Δεκεμβρίου 2023 (41)
- ► Νοεμβρίου 2023 (36)
- ► Οκτωβρίου 2023 (91)
- ► Σεπτεμβρίου 2023 (77)
- ► Αυγούστου 2023 (71)
- ► Ιουλίου 2023 (61)
- ► Ιουνίου 2023 (58)
- ► Μαΐου 2023 (80)
- ► Απριλίου 2023 (67)
- ► Μαρτίου 2023 (81)
- ► Φεβρουαρίου 2023 (58)
- ► Ιανουαρίου 2023 (70)
-
►
2022
(776)
- ► Δεκεμβρίου 2022 (59)
- ► Νοεμβρίου 2022 (87)
- ► Οκτωβρίου 2022 (81)
- ► Σεπτεμβρίου 2022 (60)
- ► Αυγούστου 2022 (75)
- ► Ιουλίου 2022 (89)
- ► Ιουνίου 2022 (72)
- ► Μαΐου 2022 (67)
- ► Απριλίου 2022 (52)
- ► Μαρτίου 2022 (41)
- ► Φεβρουαρίου 2022 (50)
- ► Ιανουαρίου 2022 (43)
-
►
2021
(806)
- ► Δεκεμβρίου 2021 (58)
- ► Νοεμβρίου 2021 (47)
- ► Οκτωβρίου 2021 (61)
- ► Σεπτεμβρίου 2021 (38)
- ► Αυγούστου 2021 (47)
- ► Ιουλίου 2021 (55)
- ► Ιουνίου 2021 (79)
- ► Μαΐου 2021 (76)
- ► Απριλίου 2021 (32)
- ► Μαρτίου 2021 (109)
- ► Φεβρουαρίου 2021 (105)
- ► Ιανουαρίου 2021 (99)
-
►
2020
(1422)
- ► Δεκεμβρίου 2020 (103)
- ► Νοεμβρίου 2020 (75)
- ► Οκτωβρίου 2020 (101)
- ► Σεπτεμβρίου 2020 (118)
- ► Αυγούστου 2020 (82)
- ► Ιουλίου 2020 (157)
- ► Ιουνίου 2020 (148)
- ► Μαΐου 2020 (132)
- ► Απριλίου 2020 (136)
- ► Μαρτίου 2020 (143)
- ► Φεβρουαρίου 2020 (116)
- ► Ιανουαρίου 2020 (111)
-
►
2019
(1459)
- ► Δεκεμβρίου 2019 (139)
- ► Νοεμβρίου 2019 (123)
- ► Οκτωβρίου 2019 (118)
- ► Σεπτεμβρίου 2019 (75)
- ► Αυγούστου 2019 (66)
- ► Ιουλίου 2019 (92)
- ► Ιουνίου 2019 (122)
- ► Μαΐου 2019 (117)
- ► Απριλίου 2019 (173)
- ► Μαρτίου 2019 (137)
- ► Φεβρουαρίου 2019 (143)
- ► Ιανουαρίου 2019 (154)
-
►
2018
(1423)
- ► Δεκεμβρίου 2018 (137)
- ► Νοεμβρίου 2018 (124)
- ► Οκτωβρίου 2018 (114)
- ► Σεπτεμβρίου 2018 (89)
- ► Αυγούστου 2018 (143)
- ► Ιουλίου 2018 (143)
- ► Ιουνίου 2018 (126)
- ► Μαΐου 2018 (91)
- ► Απριλίου 2018 (114)
- ► Μαρτίου 2018 (114)
- ► Φεβρουαρίου 2018 (95)
- ► Ιανουαρίου 2018 (133)
-
►
2017
(1373)
- ► Δεκεμβρίου 2017 (161)
- ► Νοεμβρίου 2017 (119)
- ► Οκτωβρίου 2017 (153)
- ► Σεπτεμβρίου 2017 (96)
- ► Αυγούστου 2017 (92)
- ► Ιουλίου 2017 (124)
- ► Ιουνίου 2017 (92)
- ► Μαΐου 2017 (99)
- ► Απριλίου 2017 (111)
- ► Μαρτίου 2017 (115)
- ► Φεβρουαρίου 2017 (110)
- ► Ιανουαρίου 2017 (101)
-
►
2016
(767)
- ► Δεκεμβρίου 2016 (116)
- ► Νοεμβρίου 2016 (81)
- ► Οκτωβρίου 2016 (71)
- ► Σεπτεμβρίου 2016 (45)
- ► Αυγούστου 2016 (50)
- ► Ιουλίου 2016 (55)
- ► Ιουνίου 2016 (44)
- ► Μαΐου 2016 (66)
- ► Απριλίου 2016 (74)
- ► Μαρτίου 2016 (64)
- ► Φεβρουαρίου 2016 (49)
- ► Ιανουαρίου 2016 (52)
-
►
2015
(589)
- ► Δεκεμβρίου 2015 (43)
- ► Νοεμβρίου 2015 (47)
- ► Οκτωβρίου 2015 (54)
- ► Σεπτεμβρίου 2015 (43)
- ► Αυγούστου 2015 (53)
- ► Ιουλίου 2015 (54)
- ► Ιουνίου 2015 (48)
- ► Μαΐου 2015 (53)
- ► Απριλίου 2015 (46)
- ► Μαρτίου 2015 (54)
- ► Φεβρουαρίου 2015 (51)
- ► Ιανουαρίου 2015 (43)
-
►
2014
(555)
- ► Δεκεμβρίου 2014 (40)
- ► Νοεμβρίου 2014 (49)
- ► Οκτωβρίου 2014 (53)
- ► Σεπτεμβρίου 2014 (40)
- ► Αυγούστου 2014 (42)
- ► Ιουλίου 2014 (39)
- ► Ιουνίου 2014 (44)
- ► Μαΐου 2014 (57)
- ► Απριλίου 2014 (69)
- ► Μαρτίου 2014 (46)
- ► Φεβρουαρίου 2014 (38)
- ► Ιανουαρίου 2014 (38)
-
►
2013
(563)
- ► Δεκεμβρίου 2013 (44)
- ► Νοεμβρίου 2013 (42)
- ► Οκτωβρίου 2013 (45)
- ► Σεπτεμβρίου 2013 (47)
- ► Αυγούστου 2013 (38)
- ► Ιουλίου 2013 (49)
- ► Ιουνίου 2013 (41)
- ► Μαΐου 2013 (50)
- ► Απριλίου 2013 (45)
- ► Μαρτίου 2013 (57)
- ► Φεβρουαρίου 2013 (53)
- ► Ιανουαρίου 2013 (52)
-
►
2012
(594)
- ► Δεκεμβρίου 2012 (47)
- ► Νοεμβρίου 2012 (44)
- ► Οκτωβρίου 2012 (53)
- ► Σεπτεμβρίου 2012 (38)
- ► Αυγούστου 2012 (34)
- ► Ιουλίου 2012 (39)
- ► Ιουνίου 2012 (46)
- ► Μαΐου 2012 (52)
- ► Απριλίου 2012 (49)
- ► Μαρτίου 2012 (76)
- ► Φεβρουαρίου 2012 (50)
- ► Ιανουαρίου 2012 (66)
-
►
2011
(513)
- ► Δεκεμβρίου 2011 (50)
- ► Νοεμβρίου 2011 (42)
- ► Οκτωβρίου 2011 (34)
- ► Σεπτεμβρίου 2011 (37)
- ► Αυγούστου 2011 (41)
- ► Ιουλίου 2011 (40)
- ► Ιουνίου 2011 (39)
- ► Μαΐου 2011 (45)
- ► Απριλίου 2011 (63)
- ► Μαρτίου 2011 (56)
- ► Φεβρουαρίου 2011 (34)
- ► Ιανουαρίου 2011 (32)
-
▼
2010
(469)
- ► Δεκεμβρίου 2010 (44)
- ► Νοεμβρίου 2010 (40)
- ► Οκτωβρίου 2010 (58)
- ► Σεπτεμβρίου 2010 (44)
- ► Αυγούστου 2010 (29)
- ► Ιουλίου 2010 (37)
- ► Ιουνίου 2010 (34)
- ► Μαΐου 2010 (40)
- ► Απριλίου 2010 (36)
- ► Μαρτίου 2010 (42)
- ► Φεβρουαρίου 2010 (25)
-
▼
Ιανουαρίου 2010
(40)
- ΟΔΟΣ: Το λαμπρό 2010
- Στην ΟΔΟ
- ΟΔΟΣ: Οι πρώτοι
- ΣΕΣ δήμου Καστοριάς
- ΟΔΟΣ: Καστοριανό Καρναβάλι 2010 [α]
- ΜΕΡΟΠΗΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΓΓΕΛ: Καρναβάλι. (Ή μήπως ρ...
- ΟΔΟΣ: Καστοριανό Καρναβάλι 2010 [β]
- ΟΔΟΣ: Σαρδάμ
- ΟΔΟΣ: Η λεωφόρος των Κύκνων
- ΟΔΟΣ: Ένα «μεγάλο περιβαλλοντικό έργο»
- ΒΑΣΙΛΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στροφή στον σωστό δρόμο
- ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΤΣΟΥΡΤΣΟΥΛΑ: Εκδήλωση αναδοχής-ονομασίας...
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- Βιβλίο: Λαϊκά παραμύθια
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Guest Star
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Φίλιππος Πετσάλνικος (1)
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Γεώργιος Γκολομπίας (2)
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Ζήσης Τζηκαλάγιας (3)
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Χρυσόστομος Τζημάκας (4)
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Ιωάννης Τσαμίσης (5)
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Παρασκευή Μπουζάλη (6)
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Λουκάς Σαμαράς (7)
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων...
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Νικόλαος Μπαλιάκας (9)
- ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2009 - Επαμεινώνδας Τσίγκας (10)
- Καρναβάλι 2010
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- Β.Π. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: «Ανοίγει μια καταπακτή και πέφτω ...
- ΒΑΣΙΛΗ Κ. ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Προς τι το πάθος για το χρ...
- Μπουλούκια
- ΟΔΟΣ: Γιορτές
- Wolfgang Borchert: Χιόνι, πολύ χιόνι.
- ΝΩΝΤΑ ΤΣΙΓΚΑ: Παλαιών ημερών Ανάμνησις
- ΒΑΣΙΛΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Χριστούγεννα του εννιά
- Καλή χρονιά!
- Πρόσωπα 2009
-
►
2009
(372)
- ► Δεκεμβρίου 2009 (44)
- ► Νοεμβρίου 2009 (35)
- ► Οκτωβρίου 2009 (20)
- ► Σεπτεμβρίου 2009 (26)
- ► Αυγούστου 2009 (17)
- ► Ιουλίου 2009 (30)
- ► Ιουνίου 2009 (32)
- ► Μαΐου 2009 (42)
- ► Απριλίου 2009 (33)
- ► Μαρτίου 2009 (43)
- ► Φεβρουαρίου 2009 (19)
- ► Ιανουαρίου 2009 (31)
-
►
2008
(319)
- ► Δεκεμβρίου 2008 (32)
- ► Νοεμβρίου 2008 (20)
- ► Οκτωβρίου 2008 (23)
- ► Σεπτεμβρίου 2008 (22)
- ► Αυγούστου 2008 (22)
- ► Ιουλίου 2008 (22)
- ► Ιουνίου 2008 (32)
- ► Μαΐου 2008 (31)
- ► Απριλίου 2008 (34)
- ► Μαρτίου 2008 (29)
- ► Φεβρουαρίου 2008 (20)
- ► Ιανουαρίου 2008 (32)
-
►
2007
(123)
- ► Δεκεμβρίου 2007 (25)
- ► Νοεμβρίου 2007 (26)
- ► Οκτωβρίου 2007 (15)
- ► Σεπτεμβρίου 2007 (19)
- ► Αυγούστου 2007 (1)
- ► Ιουλίου 2007 (13)
- ► Ιουνίου 2007 (7)
- ► Μαΐου 2007 (8)
- ► Απριλίου 2007 (5)
- ► Μαρτίου 2007 (4)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.