22.2.21

ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΟΡΔΑ: Αγαπητή ΟΔΟΣ

 
ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Ι. Σκόρδας
Μάρτιος 2020
Ναι! Δημοτικός υπάλληλος απολυμαίνει την πύλη του Παναγίου Τάφου στην Ιερουσαλήμ, που παρέμεινε κλειστή για λόγους δημόσιας υγείας, εξ αιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.

* * *


Τα 13 και πλέον θύματα από τον κορωνοϊό, φαίνεται να θεωρούνται «ελάχιστα» από τον μητροπολίτη Καστοριάς, τα οποία δυστυχώς έμειναν αβοήθητα από την παρουσία του Θεού.



Αγαπητή ΟΔΟΣ,

Από το ξεκίνημα της δημοτικής αρχής και την ανοιχτή ομιλία που πραγματοποίησε ο επικεφαλής του συνδυασμού «Ώρα [07.00] για δουλειά» και νεοεκλεγμένος τότε κ. Ιωάννης Κορεντσίδης, κατά την ορκωμοσία του, μεταξύ των άλλων που ανέφερε έκανε λόγο και για την από κοινού διοίκηση του Δήμου με τον μητροπολίτη Καστοριάς κ. Σεραφείμ. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν ήταν απλά κορώνα υπερβολής προερχόμενη από τον υπέρμετρο ενθουσιασμό που του προσέφερε η παρθενική εκλογή του. 

Όμως, έχει γίνει ήδη ξεκάθαρο σε όλους τους τόνους πως δυο από τις Αρχές του τόπου (κοσμική και εκκλησιαστική) βαδίζουν «χέρι-χέρι». Παράγοντας την κοσμικο-εκκλησιαστική εξουσία.

Και πραγματικά, ως την παρούσα χρονική φάση, δεν έγινε αντιληπτή κάποια προσπάθεια να αποδειχτεί το αντίθετο. Καμία απαγκίστρωση της μίας από την άλλη. Απεναντίας, θα τολμούσα να γράψω. 

«Και γιατί να το κρύψομεν άλλωστε» είναι η φράση του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, που ενδεχομένως να ταιριάζει γάντι στις μεταξύ τους συνομιλίες, φιλοφρονήσεις και ανταλλαγές απόψεων για την καλύτερη διοίκηση του Δήμου. Φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να μοιάζει η πλέον επίκαιρη φράση —σε τοπικό επίπεδο— μεταξύ των δύο πλευρών.

Εξάλλου, από τις πρώτες μέρες οι δημοτικοί αιρετοί με ελάχιστες εξαιρέσεις, το έκαναν ξεκάθαρο με την παρουσία και φωτογράφησή τους στην σάλα του Επισκοπείου κρατώντας εικόνες, ζητώντας την ευλογία του συνδιοικητή. Πάντα σύμφωνα με τα λεγόμενα του δημάρχου Καστοριάς κ. Κορεντσίδη. Όπως ερμηνεύονται από εμένα τουλάχιστον. 

Μέχρι πρόσφατα, οι τοποθετήσεις των δύο πλευρών ήταν σχεδόν πανομοιότυπες πάνω στα ίδια ζητήματα. Οι δηλώσεις τους ήταν βασισμένες στο ίδιο μήκος κύματος, τόσο σε ύφος, όσο και σε περιεχόμενο. 

Κι αν περίμενε κανείς, εν έτει 2020, να υπάρχει ευδιάκριτος διαχωρισμός μεταξύ των αρχών, φαίνεται πως πλανάται οικτρά. Μοιάζει να είναι πολύ μακριά από την Καστοριά μια τέτοια άποψη, σε βαθμό αφορισμού και αποκλεισμού για όποιον πίστευε το αντίθετο.

Από την άλλη αγαπητή ΟΔΟΣ, δεν θα μπορούσε να συμβαίνει κάτι διαφορετικό, όταν το 70% (!) των Ελλήνων πιστεύει ακόμα και σήμερα την ύπαρξη του «κρυφού σχολειού» κατά την περίοδο της επανάστασης του 1821, όπως αυτή αποτυπώθηκε μετά από έρευνα του ΚεΦιΜ (Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών). Επομένως, η συγκεκριμένη άρρηκτη σχέση μεταξύ των δύο αρχών μοιάζει καλά ριζωμένη στο υποσυνείδητο των Ελλήνων, χωρίς να διαφαίνονται σημάδια ανεξαρτητοποίησης τους.

Το ίδιο συνέβη και την περασμένη εβδομάδα, όταν ο δήμος Καστοριάς με την ανακοίνωσή του στυλ «Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι», απέκλεισε την ΟΔΟ από την κοινοποίηση της. Όταν μάλιστα στο εν λόγω κείμενο φαντασμάτων, στοχοποιείται η εφημερίδα και «σχολιαστές». Βαδίζοντας στα ίδια χνάρια της Μητρόπολης, από την οποία έχει αποκλειστεί η εφημερίδα. 

«Ημέρες και έργα» που παραπέμπουν σε περασμένες σκοτεινές εποχές, που απαγορευόταν η ελευθεροτυπία, η ελεύθερη έκφραση ιδεών και απόψεων και η διαφορά. Αλλά εδώ, είναι Καστοριά. 

Την ίδια εποχή, τα περισσότερα από τα άλλα ΜΜΕ αποδεικνύουν πως η λειτουργία τους κινείται μεταξύ αναπαραγωγής δελτίων τύπου, ανακοινώσεων και κολακευτικών σχολίων, απουσία οποιασδήποτε κριτικής. Κορόιδα είναι αγαπητή ΟΔΟΣ; Να «στιγματιστούν» δηλαδή επειδή απλά θα κάνουν πράξη το δημοσιογραφικό λειτούργημα; Δεν το νομίζω. 

Δείχνουν να είναι ικανοποιημένοι με τον ρόλο που διαδραματίζουν, χωρίς να «στενοχωρούν» κανέναν και να τα έχουν καλά με όλους. «Στην ίδια πόλη ζούμε, ακούμε, διαβάζουμε, συζητάμε όσα διαρρέονται», όπως λένε κάποιοι. 

Μόνο που αυτή η παράφορα εναρμονισμένη σχέση μεταξύ ΜΜΕ και τοπικών εξουσιών, δεν βαδίζει στο δρόμο του ελέγχου, αλλά παραπέμπει σε «εκφυλιστικά φαινόμενα» όπως σωστά σημείωσες στο φύλλο της προηγούμενης εβδομάδας [σχετικά "εδώ"].

Και εδώ στην αρχόντισσα της Δυτικής Μακεδονίας τα ΜΜΕ, η εκκλησιαστική αρχή και οι διαχειριστές του Σκαπέρδειου Μεγάρου, φαίνεται να βαδίζουν «χέρι-χέρι». Και μπράβο τους δηλαδή. Ή τουλάχιστον έτσι γινόταν μέχρι πρότινος. 

Πρόσφατα άκουσα τον δήμαρχο κ. Κορεντσίδη να παραδέχεται επιτέλους σε τηλεοπτικό σταθμό (της Κοζάνης) για την επιδημία πως «ο ιός ήρθε για να μείνει» και πως θα «τηρούνται όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά πρωτόκολλα». Η αλήθεια είναι πως αυτό ικανοποίησε αρκετούς. Ακόμα και αν έγινε στα πλαίσια θεωρητικών δηλώσεων και όχι τόσο σε ικανοποιητικά επίπεδο τέλεσής τους. 

Ενδεχομένως, μετά από πολύ καιρό —και μετά την "εκστρατεία" αυτοδιαφήμισης, με "διασήμους" και μη, περί «Καστοριάς covid-free»— αυτό να σημαίνει πως οι υπηρεσίες του Δήμου έχουν επίγνωση της επικίνδυνης υγειονομικής κατάστασης και της πιθανής νέας έξαρσης της επιδημίας σε τοπικό επίπεδο. Αυτό κατάλαβα εγώ αγαπητή ΟΔΟΣ. Σε θεωρητικό επίπεδο τουλάχιστον.


* * *


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Ι. Σκόρδας
Απρίλιος 2020
Προσκυνητής φορώντας πλαστικά γάντια στα χέρια, προσεύχεται έξω από τον κλειστό Ναό της Αναστάσεων της Ιερουσαλήμ. Έλληνες προσκυνητές, επισκέφθηκαν τον Ναό πριν κλείσει.


* * *

Από την άλλη, ο μητροπολίτης Καστοριάς κ. Σεραφείμ, ήρθε να διαχωρίσει την θέση του —για πρώτη φορά ενδεχομένως— και να δηλώσει σε δημοσιογράφο τοπικού ΜΜΕ (όχι της Κοζάνης), πως «εμείς εδώ αισθανθήκαμε έντονα την παρουσία του Θεού, η οποία μας εφύλαξε και είχαμε ελάχιστα θύματα, ενώ τα κρούσματα ήταν αρκετά» (σ.σ. στην Καστοριά). [σχετικά "εδώ"]

Τα 13 και πλέον θύματα από τον κορωνοϊό, φαίνεται να θεωρούνται «ελάχιστα» από τον μητροπολίτη Καστοριάς, τα οποία δυστυχώς έμειναν αβοήθητα από την παρουσία του Θεού (!).

Κατάλαβες κάτι διαφορετικό αγαπητή ΟΔΟΣ; Από την άλλη, δεν ξέρω αν αυτή είναι η άποψη και του δημάρχου Καστοριάς, αφού ως στιγμής, οι δηλώσεις τους μου μοιάζουν με συγκοινωνούντα δοχεία. Θα είχε την δική του σημειολογία να μάθαιναν οι πολίτες της Καστοριάς (και όχι συνδημότες «ΤΟΥ»), αν συμφωνεί ή όχι με τον ποιμενάρχη.

Μάλιστα, σε κάποιο άλλο σημείο όσων δήλωσε στην συνέντευξή του, προσπάθησε να υποτιμήσει την Ιατρική κάνοντας λόγο «για ταπείνωση της επιστήμης», αφήνοντας να εννοηθεί πως «μόνο εφόσον οι επιστήμονες ανά τον κόσμο πιστέψουν στον Θεό, μόνο τότε θα ανακαλυφθεί και το εμβόλιο βοηθώντας ακόμα και τους διασωληνομένους ασθενείς». 

Δηλαδή αγαπητή ΟΔΟΣ, οι επιστήμονες δεν πιστεύουν αρκετά —μάλλον θα εννοεί ο καθένας στον Θεό του— με αποτέλεσμα να χαροπαλεύουν στις εντατικές χιλιάδες άνθρωποι; Μήπως δεν καταλαβαίνω κάτι; Αν κατάλαβες κάτι διαφορετικό, θα ήθελα να με διορθώσεις.

Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω τι ήταν αυτό που τον ώθησε τον μητροπολίτη να κάνει δηλώσεις περί «κράτους τρομοκρατίας (!)», να συγκρίνει την παρουσία πολιτών στα σούπερ μάρκετ —για την αγορά των απαραίτητων για την διαβίωση τους— με την απουσία πιστών από την εκκλησία, αλλά και να διερωτάται ουσιαστικά με ποιο δικαίωμα η πολιτεία απαγόρευσε την Θεία Μετάληψη και την παρουσία των πιστών στους ναούς. Δεν μπορώ να καταλάβω επίσης, γιατί θεωρεί πως «η Εκκλησία ταπεινώθηκε από τις συγκεκριμένες αποφάσεις του κράτους».

Ειδικά όταν σύμφωνα με όσα δήλωσε στην ίδια συνέντευξη «η Εκκλησία αποδέχτηκε όλα τα παραπάνω για να προστατέψει τον κλήρο της». Σε τι διαφέρει η άποψη της Εκκλησίας με εκείνη του Κράτους που πήρε τις αποφάσεις για τον ίδιο σκοπό (που δεν είναι άλλη από την διαφύλαξη της δημόσιας υγείας), δεν μπορώ να το αντιληφθώ. Ίσως να ήθελε να διασώσει το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας και την θεϊκή προστασία από την εξάπλωση του ιού εντός των ναών.

Όμως, αυτό που είμαι σε θέση να αντιληφθώ μαζί με πολλούς ακόμα, είναι πως όλες οι θρησκείες —στο σύνολο τους— έρχονται σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση όταν τεθούν αντιμέτωπες με την κοσμική πραγματικότητα, αδυνατώντας τις περισσότερες φορές να την εξηγήσουν, να την αντιμετωπίσουν και κατά συνέπεια να προστατέψουν τους πιστούς τους. 

Καταλήγοντας στο σημείο να ευθυγραμμίζονται με τους κανόνες που θέτει αποκλειστικά η επιστημονική κοινότητα. Και μπράβο τους.

Ιωάννης Σκόρδας
iskord@hotmail.com


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 16 Ιουλίου 2020, αρ. φύλλου 1039.





3 σχόλια:

  1. Ανώνυμος22/2/21

    Ταγαρι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος22/2/21

    Γιατί διαμαρτυρόσαστε ρε παιδιά; Και στην Βαρσοβία, καί στην Άγκυρα και στην Τεχεράνη καί στην Καμπούλ συμβαίνουν ανάλογα πράγματα. Έτσι είναι ο κόσμος των ταλιμπάν. Καθολικοί, ορθόδοξοι, σουνίτες, σιίτες κλπ. δεν έχει σημασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος22/2/21

    Σε ετοιμότητα οι σχολικές μονάδες. Λόγω διαρροής στο σύστημα θέρμανσης παρέμεινε σήμερα κλειστό το 1ο και το 2ο Γενικό Λύκειο Καστοριά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ