2.5.09

Συζήτηση για την στέγαση του πανεπιστημίου...

Η ΟΔΟΣ σε όλα τα χρόνια της κυκλοφορίας της έχει καταστήσει σαφές στους αναγνώστες αλλά και σε όσους ενδιαφέρονται να αρθρογραφήσουν ή να απαντήσουν στην εφημερίδα, ότι δεν καταχωρεί επιστολές, κείμενα ή συνεργασίες που δεν είναι αποκλειστικές. Με τον τρόπο αυτό θεωρεί ότι προωθείται ο υγιής και ξεκάθαρος επαγγελματικός ανταγωνισμός, ότι εμπλουτίζεται και αναβαθμίζεται ο δημόσιος διάλογος και ότι αρχίζει να σφυρηλατείται το κύρος κάθε εφημερίδας. Η αποκλειστικότητα, κατά την άποψη της εφημερίδας, συμβάλλει κυρίως στην ενίσχυση και την αξιοπιστία των άρθρων που δημοσιεύονται, άλλωστε είναι παρατηρημένο ότι η πολλαπλή δημοσίευση σε πολλές εφημερίδες της Καστοριάς, λειτουργεί αρνητικά.
Γι΄ αυτόν τον λόγο αυτοί που δημοσιεύουν τα ίδια κείμενα σε άλλες εφημερίδες ταυτοχρόνως, δεν προτιμώνται από την ΟΔΟ. Οι εξαιρέσεις στην αρχή αυτή ήταν σπάνιες, και σχεδόν πάντα ακούσιες. Σήμερα όμως, η ΟΔΟΣ θα καταχωρήσει την επιστολή του δημάρχου Νεστορίου κ. Χρήστου Γκοσλιόπουλου, που έστειλε στην ΟΔΟ αλλά και σε άλλα ΜΜΕ (εφημερίδες, ραδιόφωνα κλπ) της Καστοριάς. Ο λόγος της συνειδητής εξαίρεσης είναι απλός: Ο κ. Χ. Γκοσλιόπουλος πραγματεύεται να σοβαρό ζήτημα το οποίο προβάλλεται κατά κόρο από την εφημερίδα. Επιπλέον με την παρέμβασή του ενέπνευσε το σημερινό πρωτοσέλιδο της εφημερίδας (κείμενο πιο πάνω με τίτλο "Κηδεμονίες"). Άλλωστε αν η ΟΔΟΣ επιμένοντας στην αποκλειστικότητα αρνούνταν την καταχώρηση της επιστολής, λόγω της σαφούς τοποθέτησης της εφημερίδας υπέρ της στέγασης της Σχολής στο 1ο γυμνάσιο, δεν θα μπορούσε να πείσει ότι κίνητρό της για την μη δημοσίευση δεν ήταν η αποσιώπηση της αντίθετης άποψης.


Συμβολή στην συζήτηση για την στέγαση του πανεπιστημίου

Η ίδρυση και η λειτουργία ενός πανεπιστημίου πραγματοποιείται ανέκαθεν για 4 βασικούς λόγους και κατ’ επέκταση υπηρετεί τους αντίστοιχους σκοπούς. Οι δύο πρώτοι ουσιαστικοί λόγοι είναι ο επιστημονικός και ο ερευνητικός που αποτελούν την πεμπτουσία της δημιουργίας ενός πανεπιστημίου, καθ’ όσον πρέπει να προάγονται μέσω αυτού οι αντίστοιχες επιστήμες, να προχωρά η έρευνα, και τα αποτελέσματά της να προσφέρονται όχι μόνο στις τοπικές κοινωνίες, αλλά στην παγκόσμια κοινότητα για την πρόοδο και την ανάπτυξη της, δηλαδή την καλυτέρευση της ζωής του ανθρώπου. Οι δυο επόμενοι λόγοι είναι η συμβολή της πανεπιστημιακής κοινότητας στην ανύψωση της πνευματικής και πολιτιστικής ζωής των τοπικών κοινωνιών αλλά και η οικονομική ανάπτυξη που επιφέρει σε έναν τόπο η ύπαρξη και η λειτουργία ενός πανεπιστημίου.Εάν για την ίδρυση και την ανάπτυξη των πανεπιστημίων αποφάσιζε η επιστημονική κοινότητα θα πρυτάνευαν οι 2 πρώτοι λόγοι και θα είχαμε στην χώρα μας μια τελείως διαφορετική χωροθέτηση των πανεπιστημίων. Θα ήταν δηλαδή σαφώς λιγότερα, σε αριθμό, συγκεντρωμένα σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας που πληρούν τις προδιαγραφές, (και όχι απαραίτητα στα κέντρα των μεγαλουπόλεων), θα είχαν πολλές σχολές και τμήματα το καθένα, πολλούς φοιτητές, πολύ καλή οργάνωση σε όλους τους τομείς, μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό που μένει στην περιοχή του πανεπιστημίου και δεν μετακινείται, οργανωμένη επιστημονική, πολιτιστική αλλά και κοινωνική ζωή της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Έτσι τα πανεπιστήμια αυτά θα έπαιζαν τον επιστημονικό, ερευνητικό και αναπτυξιακό τους ρόλο, ενώ τα πτυχία των αποφοίτων θα είχαν πραγματική αξία και κύρος. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι όλα τα μεγάλα, επώνυμα, ξακουστά και ιστορικά πανεπιστήμια των ΗΠΑ και της Ευρώπης αναπτύχθηκαν σύμφωνα με την παραπάνω λογική. Επειδή όμως στην Ελλάδα δεν αποφασίζουν για την ίδρυση και την ανάπτυξη των πανεπιστημίων οι επιστήμονες αλλά οι πολιτικοί, συνήθως με λαϊκιστική λογική, υπό την πίεση των τοπικών κοινωνιών, ιδιαίτερα των ισχυρών, με προτεραιότητα την οικονομική στήριξη αυτών των περιοχών, φθάσαμε στο σημείο να έχουμε μια άνευ προηγουμένου διασπορά των ΤΕΙ αλλά και των πανεπιστημίων σε όλη την χώρα και μάλιστα σε περιοχές που συγκριτικά δεν έχουν οικονομικό πρόβλημα σε σχέση με άλλες. Έτσι δημιουργήθηκαν και λειτουργούν ΤΕΙ και πανεπιστήμια σε όλες τις πρωτεύουσες των 52 νομών αλλά και σε πολλές άλλες πόλεις της χώρας μας (βλέπε Μουδανιά, Αγρίνιο, Αμαλιάδα κ.ο.κ.).

Σύμφωνα με την παραπάνω ανάλυση, ως επιστήμονας και μόνο, θα προέκρινα την δημιουργία λίγων, μεγάλων, ισχυρών πανεπιστημίων με αξία, κύρος και δυναμισμό, που θα αποτελούσαν τα βασικά επιστημονικά και αναπτυξιακά εργαλεία της χώρας μας στην νέα εποχή που σίγουρα είναι η εποχή της γνώσης. Επειδή όμως ταυτόχρονα και κυρίαρχα είμαι πολιτικός και θεσμικός παράγων του τόπου μας και επειδή βιώνω και σε αυτόν τον τομέα όπως όλοι μας την ελληνική πραγματικότητα συμφωνώ απόλυτα με την ίδρυση και την λειτουργία της αρχιτεκτονικής σχολής στην Καστοριά, για λόγους οικονομικής και πνευματικής ανάπτυξης του νομού μας, που πλήττεται από την ανεργία, διατηρώντας το δικαίωμα στο όνειρο ότι κάποτε θα μπορούσε να μετατραπεί η σχολή αυτή σε οργανωμένο πανεπιστήμιο και να παίξει τον βασικό, ουσιαστικό, επιστημονικό και ερευνητικό του ρόλο. Μάλιστα το 2004 σε μια σύσκεψη των φορέων της Καστοριάς παρουσία του γεν. γραμ. Περιφ. Δ. Μακεδονίας είχα προτείνει την δημιουργία 2 νέων σχολών στο νομό Καστοριάς που δεν υπάρχουν στην Ελλάδα.

α) Πανεπιστημιακή σχολή βιομηχανικού σχεδίου (ντιζάϊν) για την παραγωγή επιστημόνων σχεδιαστών βιομηχανικών και βιοτεχνικών προϊόντων υψηλού επιπέδου, με επαγγελματικά δικαιώματα, που θα συμβάλουν καθοριστικά στην προώθηση των ελληνικών προϊόντων (και άρα της γούνας) στην εσωτερική αλλά περισσότερο στην εξωτερική αγορά, αφού τα προϊόντα αυτά θα συνδύαζαν την ποιότητα με το πρωτοποριακό ντιζάϊν, όπως συμβαίνει εδώ και χρόνια στην Ιταλία αλλά πρόσφατα και την Ισπανία.

β) Πανεπιστημιακή σχολή τουρισμού με κατεύθυνση τον ορεινό και εναλλακτικό τουρισμό που σήμερα δεν υφίσταται. Οι αντίστοιχες σχολές είναι επιπέδου ΤΕΙ ή ΙΕΚ. Ικανοποιήθηκα βεβαίως όταν ενημερώθηκα ότι δημιουργήθηκε η αρχιτεκτονική σχολή και μάλιστα μια από τις κατευθύνσεις που περιλαμβάνει είναι και το βιομηχανικό σχέδιο. Σήμερα που με τόσο κόπο κάποιων φορέων και παραγόντων φτάσαμε στο τέλος των προσπαθειών για την λειτουργία της σχολής, διαπιστώνω με λύπη ότι, αντί να χαιρόμαστε και να συμφωνήσουμε άμεσα όλοι σε μια ενιαία πρόταση για τη στέγαση, την ανάπτυξη αλλά και την προοπτική του “πανεπιστημίου”, έχει ξεκινήσει μία ατελέσφορη, ψυχοφθόρα, αναποτελεσματική και προπαντός βλαπτική συζήτηση για το θέμα αυτό, που υπονομεύει το ίδιο το μέλλον αυτού του εγχειρήματος. Για τον λόγο αυτό επιθυμώ να καταθέσω δημόσια και τον δικό μου προβληματισμό, ελπίζοντας ότι θα συμβάλλει (έστω και τώρα) στην εξεύρεση της οφελέστερης, για το πανεπιστήμιο, λύσης.Βεβαίως γνωρίζω την ληφθείσα απόφαση του νομαρχιακού συμβουλίου και του νομάρχη για την στέγαση της σχολής στο 1ο γυμνάσιο. Επειδή όμως δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί αυτή η απόφαση ελπίζω να πρυτανεύσουν λογικότερες απόψεις για το ασφαλέστερο μέλλον του “πανεπιστημίου”.

Σχετικά λοιπόν με απόφαση για τη στέγαση στο 1ο γυμνάσιο έχω να πω τα εξής:
(1). Είναι αδιανόητο να ξεσπιτώνεις ένα γυμνάσιο για να στεγάσεις ένα πανεπιστήμιο. Πολύ δε περισσότερο που το γυμνάσιο αυτό είναι το παλαιότερο της πόλης, η συνέχεια δηλαδή του ιστορικού και μοναδικού γυμνασίου της Καστοριάς.
(2). Οι προδιαγραφές αυτού του κτιρίου είναι για να λειτουργεί ως γυμνάσιο και όχι ως πανεπιστήμιο. Όποιες αλλαγές και αν γίνουν ποτέ δεν θα προσεγγίσουν τις απαιτήσεις μιας σύγχρονης πολυτεχνικής σχολής. Απλώς θα δαπανηθούν 500.000€ από το πρόγραμμα παιδείας της α/μιας και β/μιας εκπαίδευσης που τόση ανάγκη τα έχουν, χωρίς να μπορεί να λυθεί οριστικά το πρόβλημα της μετατροπής. Άραγε με ποιο δικαίωμα θα γίνει αυτή η δαπάνη;
(3). Η προσπάθεια να στεγάσεις το πανεπιστήμιο στο κτίριο ενός γυμνασίου, τραυματίζει εξ αρχής ακόμη περισσότερο το ήδη πληγέν κύρος του πανεπιστήμιου σύμφωνα με την αρχική μου ανάλυση. Αλήθεια τι μήνυμα στέλνουμε μ΄αυτήν την απόφαση για την σημασία που αποδίδουμε στο γεγονός της ίδρυσης αυτής της σχολής, αλλά και για το μέλλον και την προοπτική του πανεπιστημίου, προς το υπουργείο Παιδείας που μας έκανε την παραχώρηση, προς τις άλλες ανταγωνιστικές σχολές της χώρας, προς την πανεπιστημιακή κοινότητα και στους μελλοντικούς φοιτητές;
(4).Εάν σταθερή επιδίωξη και στόχος μας για το μέλλον είναι να δημιουργηθεί μια 2η ή και 3η σχολή, στα πλαίσια της ανάπτυξης του πανεπιστημίου που άραγε θα τις στεγάσουμε; Θα μετατρέψουμε το 1ο γυμνάσιο σε πολυώροφη οικοδομή;
(5).Σκέφτηκε κανείς ότι μόνο η σχολή αυτή, όχι η προοπτική της, στην πλήρη ανάπτυξη σε 5 χρόνια θα έχει πάνω από 250φοιτητές, καθηγητές και διοικητικό προσωπικό; Δηλαδή κατά πάσα πιθανότητα θα οδεύουν προς το χώρο της Κουμπελίδικης περίπου 250 αυτοκίνητα. Αλήθεια που θα παρκάρουν; Για τους παραπάνω λόγους και όχι μόνο φαίνεται ότι η λύση αυτή είναι λανθασμένη. Βεβαίως συμφωνώ απόλυτα ότι η αρχιτεκτονική σχολή, με την όποια προοπτική της πρέπει να λειτουργήσει μόνιμα μέσα στα όρια του δήμου Καστοριάς, που είναι και η πρωτεύουσα του νομού.

Τι πρέπει να γίνει λοιπόν;
(1) Ο δήμαρχος και το ΔΣ Καστοριάς άμεσα να βρουν ένα κατάλληλο χώρο/οικόπεδο, εντός των ορίων του δήμου, με εύκολη πρόσβαση, στο οποίο μελλοντικά θα κατασκευαστεί το κτήριο της αρχιτεκτονικής σχολής με το προβλεπόμενο αμφιθέατρο. Το οικόπεδο αυτό να έχει το κατάλληλο εμβαδόν ώστε να μπορούν να επεκταθούν οι εγκαταστάσεις όταν χρειαστεί στο μέλλον, χωρίς να επηρεαστεί η λειτουργία της σχολής, και ταυτόχρονα να υπάρχουν επαρκείς βοηθητικοί χώροι, άνετο parking και κατάλληλοι χώροι εκδηλώσεων.
(2) Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση να χρηματοδοτήσει την εκπόνηση της μελέτης από τους ΚΑΠ για την κατασκευή των κτιριακών εγκαταστάσεων και να φροντίσει ως μελλοντικός φορέας υλοποίησης του έργου να δεσμεύσει πιστώσεις από το ΕΣΠΑ. Έτσι θα κάνουμε κάτι ολοκληρωμένο, με τις προδιαγραφές που απαιτεί ένα σύγχρονο πανεπιστήμιο του 21ου αιώνα και με δυνατότητες επέκτασης και ανάπτυξης. Η παραπάνω πρόταση αποτελεί μια μόνιμη λύση που θα αντέξει στο μέλλον του έντονου ανταγωνισμού. Πώς θα ικανοποιηθεί όμως η βούληση μας, και η επιθυμία μας για άμεση λειτουργία του πανεπιστήμιου;

Προτείνω να στεγαστεί/φιλοξενηθεί προσωρινά η αρχιτεκτονική σχολή στις εγκαταστάσεις του παλαιού ΤΕΙ, αφού γίνει η ανάλογη συμφωνία με την ΕΔηΚα για τα χρόνια παραμονής και το ετήσιο ενοίκιο. Εκεί υπάρχουν κτιριακές προδιαγραφές ανωτάτου εκπαιδευτικού ιδρύματος και όχι γυμνασίου, προσιδιάζουν προς τις απαιτήσεις ενός πολυτεχνείου (χωρίς να τις αγγίζουν) και χωρίς καμία δαπάνη θα μπορεί να λειτουργήσει άμεσα και άνετα η νέα αρχιτεκτονική σχολή. Έτσι το γυμνάσιο θα παραμείνει στη θέση του, θα αποφευχθούν οι αντιπαραθέσεις και η αναστάτωση, το ΤΕΙ θα συνεχίσει την λειτουργία του στα καινούργια κτίρια και η α/μια και β/μια Εκπαίδευση δεν θα υποστούν την απώλεια των 500.000€. Η πρόταση αυτή, που αποτελεί πρόταση και άλλων φορέων και ατόμων νομίζω ότι πρέπει να συζητηθεί από όλους σε πνεύμα συναίνεσης και κλίμα ηρεμίας ώστε να αποτελέσει την ενιαία απόφαση των φορέων της Καστοριάς που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα της στέγασης του πανεπιστημίου.

Σχετικά με την πρόταση για την στέγαση του Πανεπιστημίου στο Ξενία, που αν δεν κάνω λάθος ήταν και επιθυμία της διοικούσας επιτροπής του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας θα ήθελα να πω ότι πραγματικά θα μπορούσε να αποτελέσει την λύση του προβλήματος αρκεί να συντρέχουν οι παρακάτω προϋποθέσεις.
(1) Να το επιθυμούν οι φορείς της πόλης ( Δήμος, σύλλογοι κλπ) και να αλλάξουν την απόφαση τους που σήμερα είναι η μετατροπή του Ξενία σε μικρό πολιτιστικό πολύκεντρο.
(2) Να αλλάξει το περιεχόμενο της απόφασης παραχώρησης από το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, ως προς την χρήση του κτιρίου.
(3) Να μπορεί το υπάρχον κτίριο, με τις όποιες μετατροπές, να καλύψει με άνεση όλες τις εκπαιδευτικές και διοικητικές δραστηριότητες της σχολής.
(4) Να διευκρινιστεί από την πολεοδομία του Δήμου ότι υπάρχουν τα χωρικά περιθώρια και ότι μπορεί στο μέλλον να γίνει επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων, σύμφωνα με την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία, στην περίπτωση που παρθεί απόφαση για την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου με την δημιουργία και άλλων σχολών.
(5) Να διερευνηθεί η δυνατότητα δημιουργίας χώρων στάθμευσης ενδεχομένως και με την κατασκευή υπογείου parking στην περιοχή.
(6) Εάν και εφόσον συντρέχουν οι παραπάνω λόγοι να εκπονηθούν από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση οι απαιτούμενες μελέτες και να βρεθεί ο τρόπος χρηματοδότησης των έργων από το ΕΣΠΑ.
(7) Εάν τα παραπάνω αποτελούσαν την μόνιμη λύση στο στεγαστικό πρόβλημα του Πανεπιστημίου, η πιο ανώδυνη, ανέξοδη και άμεση προσωρινή λύση είναι πάντα το κτίριο του παλαιού ΤΕΙ.

Ο Δήμαρχος Νεστορίου
Γκοσλιόπουλος Χρήστος

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 9.4.2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ