30/6/09

ΝΙΚΟΛΑΟΥ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ: Γεώργιος Γκολομπίας

Ο επιστήμονας, ο συγγραφέας, ο ερευνητής

Πολύ δυσκολεύομαι, να εξοικειωθώ με την ιδέα, ότι κατεβαίνοντας στη Θεσσαλονίκη δεν θα έχω τη δυνατότητα μιας επαφής με το Γιώργο, είτε στο Γραφείο «Γραφικές Τέχνες» του γιού μου, όπου βρισκόταν για τη διόρθωση της Εφημερίδας του Βογατσικού, της γενέτειράς του, που με σχολαστική επιμέλεια επεδίωκε το τέλειο. Ήταν μια ευκαιρία να μιλήσουμε για τα σχέδιά μας και γενικότερα για τις εκδοτικές μας δραστηριότητες, αφού μας συνέδεε το πάθος του «γραψίματος». Σε άλλες περιπτώσεις ένοιωθα την ανάγκη να επικοινωνήσω τηλεφωνικά μαζί του, για να έχω την επιβεβαίωση ή τη σύμφωνη γνώμη του για κείμενο, που δρομολόγησα να κάνω. Ήξερα ότι ήταν ειλικρινής και αυτό μου προξενούσε σιγουριά.
Ήταν η περίπτωση, που ο πρώην μαθητής συμπλήρωνε και ενθάρρυνε τον καθηγητή του. Το ίδιο έκανε και εκείνος με το να με εμπιστεύεται, και αυτό με κολάκευε, με το να εξακολουθεί επιστήμονας πια, γιατρός, και δόκιμος συγγραφέας.
Άλλωστε και οι δυό μας είχαμε εμπειρίες στο τομέα αυτό. Μια άλλη όμως γνώμη ήταν πάντοτε αποδεκτή. Κάτι τέτοιο έγινε, όταν ευρισκόμενος σε δίλημμα ζήτησε τη γνώμη μου για μια φωτογραφική απεικόνιση ενός αρχοντικού, που χαρακτήρισε ως Καστοριανό, ενώ εγώ το διαβεβαίωσα, ότι ήταν αρχοντικό της Κορησού, του χωριού μου.
Ο Γιώργος Γκολομπίας έγινε γνωστός σ’ ένα ευρύ κοινό με το έργο του, που κατά το μεγαλύτερο μέρος αναφέρεται στον τόπο μας, τον οποίο ανέδειξε ιστορικά, πολιτιστικά, πνευματικά.

Νέος ακόμα άρχισε με άσκηση στο λογοτεχνικό και δημοσιογραφικό λόγο με κύρια χαρακτηριστικά την επιμονή στη γλώσσα και την ακριβολογία. Δείγματα αυτής της περιόδου έχουμε στη συνεργασία του στο περιοδικό «Τέχνες» και στην Εφημερίδα «Το Βογατσικό». Δε δίστασε να εκφράσει αντιρρήσεις για τα σχολεία της Κορησού, σχετικά με το χρόνο λειτουργίας τους, στα οποία αναφέρθηκε πριν από πολλά χρόνια, όταν διάβασε την πληροφορία στο βιβλίο του Τ. Βαφειάδη (Α. ΒΗΤΑ) που εξέδωσε ο Σύλλογος Κορησωτών Θεσσαλονίκης με επιμέλεια και συμπληρώσεις Π. Χρηστίδη και Ν. Δασκαλάκη με τον τίτλο «Η Παιδεία στην Κορησό», Θεσσαλονίκη 1992.

Το έργο του Γιώργου Γκολομπία είναι ευρύτατο, χρηστικότατο, αποκαλυπτικό και προϊόν επισταμένης μελέτης. Μέσα από την έρευνα και συλλογή πολύτιμου αρχειακού υλικού, όπως αρχαία βιβλία, εφημερίδες, φωτογραφίες, καρτ ποστάλ, εκκλησιαστικά είδη, εικόνες, επιγραφές, αφιερώματα, ιστορικά στοιχεία, ζωγραφιές, λαογραφικά στοιχεία, όσα εύρισκε καταφρονημένα και πεταμένα σε διάφορους χώρους ήταν το υλικό του, που συνέδεε και αναδείκνυε τον ευρύτερο χώρο της Δυτικής Μακεδονίας. Μια πρόχειρη καταγραφή καταδείχνει την πολλαπλότητα, την ιδιαιτερότητα και τη χρηστικότητα του έργου του:
α) Η κτητορική επιγραφή του ναού των Αγίων Αποστόλων Καστοριάς και ο Ονούφριος «Μακεδονκά» ΚΓ΄, τ. 1983,
β) Τα σημειώματα των εκκλησιαστικών βιβλίων Καστοριάς Κ.Ε. Κ.Σ.Γ. τ. Μακεδονικών, εκδ. Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών Θεσσαλονίκης 1986,
γ) Λεύκωμα καρτ-ποστάλ της Κοζάνης (1996),
δ) Η χρονολόγηση των τοιχογραφιών Αγίου Ανδρέου Ελεούσης (του Ρουσούλη στην Καστοριά). Ανέκδοτες επιγραφές και συσχετισμοί τοιχογραφικών συνόλων Καστοριάς (1988),
ε) Λεύκωμα με συλλογή φωτογραφιών Γ. Γκολομπία για τον Λεωνίδα Παπάζογλου (2005), στ) Συμμετοχή σε πολλές θεματικές εκθέσεις, όπως το 2004 στην έκθεση “Χαρτογραφώντας τη Μακεδονία 1870-1930”
ζ) Eπιμελήθηκε την έκθεση ζωγραφικής του Καστοριανού ζωγράφου Βασίλη Παπαντίνα. η) Το 2009 επιμελήθηκε το Ημερολόγιο της «Ομόνοιας» αφιερωμένο στο ζωγράφο Καστοριανό Δούκα Σαχίνη. Συνεργάστηκε με Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, που του εμπιστεύτηκαν να αναδείξει τα κειμήλια της Μοναστικής Πολιτείας. Η συνεργασία αυτή συνεχίστηκε για πολλά χρόνια.

Παρόλο το φόρτο εργασίας, των επαγγελματικών του υποχρεώσεων και της συγγραφικής του δράσεως ο Γιώργος εύρισκε καιρό να έχει επαφές και με πολλά άτομα του χώρου, στον οποίο πάντοτε είχε κάτι καλό να προσφέρει. Απόδειξη αυτού είναι το παρακάτω. Όταν τον ενημέρωσα ότι βρίσκομαι σε προχωρημένο στάδιο για το βιβλίο μου «Η Κορησός στη διαδρομή του χρόνου» (εκδόθηκε το 2006) και είχα την αίσθηση ότι η ενότητα «Ο τύπος στην Κορησό» είχε κάποιες ελλείψεις προσέφυγα στο Γιώργο, για να μου καλύψει το κενό, γιατί ήξερα ότι από καιρό συγκέντρωνε υλικό για την έκδοση βιβλίου με θέμα «Ο Τύπος στην Καστοριά», το οποίο δυστυχώς δεν εκδόθηκε. Προθυμότατα ο πρώην μαθητής μου μου παραχώρησε τις δύο πρώτες σελίδες από το υπό έκδοση βιβλίου του «Οι Εφημερίδες της Καστοριάς μέχρι το 1960». Δυστυχώς γιατί μια θαυμάσια έκθεση ζωγραφικής που έγινε στη Σόφια και Βουκουρέστι την οποία διοργάνωσε ο ίδιος και δεν παρέστη (2008).

Ο θάνατος του Γιώργου Γκολομπία μαζί με το σπαραγμό, που προξένησε στην οικογένειά του, προκάλεσε και βαθειά λύπη στους πολλούς φίλους του.
Ο πρόωρος θάνατος (ήταν μόλις 48 ετών) δημιούργησε ένα δυσαναπλήρωτο κενό στον τόπο μας, που θα γίνει αισθητό. Και είχε πολλά να κάνει, αφού μόλις μπήκε στην ηλικία της ωριμότητας.
Όσοι γνωρίσαμε το Γιώργο θα του φυλάξουμε στη μνήμη μας μια έντονη παρουσία.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΖΟΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΚΟΛΟΜΠΙΑ
«ΟΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 1960»

Εκτός από το Άργος Ορεστικό, όπου όπως είπαμε τυπωνόταν η Έρευνα (1931-1935), τα μοναδικά άλλα χωριά του νομού Καστοριάς όπου εκδόθηκαν εφημερίδες στην περίοδο που εξετάζουμε ήταν η Κορησός, η Κλεισούρα και το Μακροχώρι
Στην Κορησό εκδόθηκαν ο Γάβρος (1927-1929) και η Φωνή του Χωριού (1952), και οι δυό με διευθυντή τον δραστήριο Χριστόφολο Σκύβαλο που καταγόταν από τα Κρητσά Λασηθίου και είχε εγκατασταθεί μόνιμα στην Κορησό. Ο Σκύβαλος είχε πάρει κι αυτός τα φώτα της δημοσιογραφίας στην Καστοριά του Θωμά Βαλαλά. Στον ίδιο οφείλεται και η διεύθυνση της Φωνής των Κορεστίων, που εκδόθηκε το 1959 με έδρα το Μακροχώρι και συνέχισε μέχρι τουλάχιστον το 1964.
Ο Γάβρος (από το όνομα του βουνού της Κορησού) άρχισε να εκδίδεται στις 24 Ιουλίου 1927 από την τότε συσταθείσα «Ένωση Εθνικής Φυσικής Αγωγής Νέων Κορησού» (Ε.Ε.Φ.Α.Ν.Κ.),όπου συμμετείχαν ο Σκύβαλος και οι εκπαιδευτικοί Τσιτσιπάνης και Βαφειάδης. Ήταν δεκαπενθήμερος, τετρασέλιδος και εκδιδόταν σε 500 αντίτυπα. Το πρώτο φύλλο του προκάλεσε έκπληξη στον σχολιαστή της Καστοριάς με το πόσο «παρουσιάσιμον» ήταν. Η έκδοσή του διακόπηκε το 1929.
[Λίγο αργότερα ο Σκύβαλος εξέδωσε στο Τσοτύλι τη σατυρική Βαβυλωνία και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στη Φλώρινα, όπου αρχικά έγινε διευθυντής σύνταξης της αξιόλογης εφημερίδας Έθνος με το ψευδώνυμο «Χ. Κρητσώτης», και κατόπιν επανεξέδωσε τον Μάρτιο 1934 τη Βαβυλωνία με το όνομα Χριστόφορος Σκυβαλάκης, όπου συμμετείχαν και άλλοι Κορησώτες. Ο Σκύβαλος μετέτρεψε τελικά την Βαβυλωνία στην πολιτική Επαρχία, της οποίας τυπώθηκε μόνο ένα φύλο που τελικά δεν κυκλοφόρησε αλλά πουλήθηκε σαν χαρτί περιτυλίγματος σ’ έναν μπακάλη της Φλώρινας!].
Το Σάββατο 7 Μαρτίου 1936 κυκλοφόρησε στη Θεσσαλονίκη, προφανώς πάλι με τη μεσολάβηση του Σκύβαλου, μια σατιρική εφημερίδα με την ευκαιρία του χορού των Κορησωτών εκείνης της χρονιάς, με τίτλο Ο Χορός και υπότιτλο «που μετέχ’ όλ’ η Κορησσός». Τυπώθηκε στο τυπογραφείο του Σπύρου Σύρου. Πρόκειται για ευκαιριακή έκδοση, που, όπως δείχνει και η ένδειξη κοντά στον τίτλο «Έτος πρώτον και τελευταίον», πιθανώς δεν επαναλήφθηκε (αν και στη 2η σελίδα αναφέρεται ότι οι συνεργασίες που περικόπηκαν λόγω πληθώρας ύλης θα συμπεριληφθούν «εις το προσεχές φύλλον»).

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 11.6.2009



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.