11.10.13

Λόγος & αντίλογος




Αξιότιμε κύριε Διευθυντά

Είναι γνωστή η διαμάχη του Σ. Μητροπολίτη με το Μοναστήρι των Αγίων Αναργύρων. Γνωρίζουμε όλοι ότι ο Μητροπολίτης θέλει να αποσχηματίσει τον π. Γεράσιμο και στη συνέχεια τον π. Αμβρόσιο. Η ποινή του αποσχηματισμού που θέλει να επιβάλλει στους πατέρες ει ναι εντελώς αντικανονική και παράνομη, αντίθετη με ολόκληρη την Εκκλησία, από την εποχή των Αποστόλων μέχρι σήμερα και δεν προβλέπεται από κανένα ιερό κανόνα και εκκλησιαστικό νόμο. Η παράδοση είκοσι αιώνων το αγνοεί. Αν εφαρμοστεί θα ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου. Θα περιπλέξει περισσότερο τα πράγματα και δεν θα τα επιλύσει.
Φανταζόμαστε τι θα γίνει αν ο π. Γεράσιμος, όπως είναι φυσικό, δεν τη δεχτεί και παραμείνει στην Καστοριά και ανοίξει πόλεμο εναντίον του Μητροπολίτη; Όλοι ξέρουμε ότι και γλώσσα έχει και πένα έχει, και θα έχει και δίκιο. Αφού η ποινή του αποσχηματισμού για τον εκκλησιαστικό χώρο ισοδυναμεί με εκείνη της θανατικής ποινής στον πολιτικό χώρο. Ποιός είναι αυτός που θα τον κυνηγούν να τον σκοτώσουν και δεν θα φωνάξει; Φαντάζεσθε τι θα γινότανε αν κάποιος δικαστής επέβαλλε την θανατική ποινή ή οποιαδήποτε άλλη ποινή που δεν προβλέπεται με νόμο; Θα πήγαινε σπίτι του να βόσκει γελάδια.
Ο π. Γεράσιμος ταπεινώθηκε, ζήτησε δημόσια συγνώμη, ανέλαβε το βάρος της ευθύνης, τα πήρε όλα επάνω του, δεν κατέκρινε κανένα. Από τον Μητροπολίτη εξαρτάται να του δώσει συγχώρηση και να σταματήσει εδώ το πράγμα. Σ' αυτό μπορούμε να συμβάλλουμε όλοι, ο καθένας με τον τρόπο του και κατά την δύναμή του. Σας παρακαλούμε και εσείς με τη σειρά σας να ενεργήσετε να ειρηνεύσουν τα πράγματα πριν να είναι αργά. Η Καστοριά έχει πολλά προβλήματα, να μην προσθέσει ακόμη κι ΕΝΑ. Όλοι μας καλούμαστε να πείσουμε τον Σεβασμιώτατο να δώσει συγχώρηση, να αποσύρει τις μηνύσεις και να τελειώνει το θέμα. Είναι απαίτηση χιλιάδων λαού.

Με εκτίμηση
Ορθόδοξοι Χριστιανοί Καστοριάς


* * * 



Η «ποινή» του αποσχηματισμού μοναχού
(γνωμοδότηση)

Η ποινή του αποσχηματισμού μοναχού δεν αναφέρεται στις καθιερωμένες εκκλησιαστικές ποινές της νεώτερης εκκλησιαστικής νομοθεσίας (19ος–20ός αι.) σε σύνολη την πολιτειακή νομοθεσία όχι μόνο της Ελλάδος αλλά και σε όλα εκείνα τα Κράτη ανά την Οικουμένη, όπου η Ορθόδοξη Εκκλησία συνιστά πλειονότητα ή έχει θεσμική νομική παρουσία. Η ίδια ποινή δεν προβλέπεται, επίσης, πουθενά στην Βυζαντινή έννομη τάξη (4ος–15ος αι.), καθώς και στην πολιτειακής μορφής Εθναρχία, που άσκησε ο Οικουμενικός Πατριάρχης με την έκδοση Πατριαρχικών Σιγιλλίων, ως συνέχεια της Βυζαντινής έννομης τάξης (15ος αι.-Συνθήκη της Λωζάννης [19 23]). Κι ακόμη και κυρίως, η ίδια ποινή δεν αναφέρεται πουθενά στη σύνολη Κανονική Νομοθεσία της Εκκλησίας σε όλο το χρονικό διάστημα της θέσπισης των 770 εκκλησιαστικών κανόνων (2ος-9ος αι.), οι οποίοι και διέπουν από τότε τον εν γένει εκκλησιαστικό βίο μέχρι σήμερα. Ειδικώτερα, από αυτό το Σώμα Κανόνων, οι 74 Μοναστικοί κανόνες, που αναφέρονται παρακάτω, προβλέπουν «κανονικά επιτίμια», όπως αυτά λέγονται, για τυχόν ατασθαλίες στη μοναστική βιωτή, και υπήρξαν πάντοτε ένα άμεσο και διακριτικό πνευματικό μέσο στη διάθεση της Εκκλησίας για την πρόληψη ή την αποτροπή επικίνδυνων παρεκκλίσεων σε σοβαρά ζητήματα πίστεως ή κανονικής τάξεως στον μοναστικό χώρο.
Οι 74/770 Μοναστικοί Κανόνες οι αναφερόμενοι στην Μοναστική ζωή και ευταξία,πράγματι, προβλέπουν λόγους επιβολής επιτιμίων, όπου, προληπτικά ή εκ των υστέρων ποινικά, προέκυπταν ατασθαλίες. Η επιβολή της ποινής για τους ανωτέρω λόγους είχε είτε την ηπιότερη μορφή επιβολής κανονικών επιτιμίων, που ίσχυαν εν παραλλήλω και για τους λαϊκούς, στον καταγγελλόμενο, ή την αυστηρότερη μορφή επιβολής της απομάκρυνσης εκ της Μονής ή εξορίας του καταγγελλομένου μοναχού μέχρι την άρση των προκαλεσάντων την ποινή αιτίων, οπότε αίρεται αυτομάτως και η ποινή, και ο μοναχός αποκαθίσταται στη θέση του. Ο προληπτικός χαρακτήρας του επιτιμίου δηλώνεται είτε με τον καθορισμό συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας για την άρση των αιτίων ή και με την αόριστη διάρκεια, ήτοι μέχρι την άρση των αιτίων, γι' αυτό και συνεπάγεται την παραπομπή του καταγγελλομένου στα αρμόδια συνοδικά δικαιοδοτικά όργανα.
Ωστόσο, στο πλαίσιο αυτής της προβλεπόμενης κανονικής θεσμικής διαδικασίας, η οποία καλύπτει τους 20 αιώνες της Ιστορίας της Εκκλησίας και την οποία ακολουθεί πιστά και η πολιτειακή έννομη τάξη, δεν προβλέπεται πουθενά απώλεια της ιδιότητας του μοναχού, όπως και δεν προβλέπεται απώλεια της ιδιότητας του βαπτισμένου Χριστιανού με «αφαίρεση» (sic) του βαπτίσματος Αντίθετα, μάλιστα, η εκούσια απώλεια του μοναχικού σχήματος από πρωτοβουλία ή υπαιτιότητα του μοναχού επισύρει αυστηρές κανονικές ποινές εκ μέρους της Εκκλησίας. Και εδώ γεννάται το εύλογο και συνάμα συνεπαγόμενο ερώτημα. Πώς αυτό που έχει να κάνει με αυτή καθ’ εαυτήν την υπόσταση του μοναχού και που η Εκκλησία το αποτρέπει μετά βδελυγμίας και με αυστηρές ποινές, έρχεται σήμερα η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος και το υιοθετεί ως ποινή παραδειγματικής και έσχατης τιμωρίας. Είναι σαφές, ότι πρόκειται για αυθαίρετη επιβολή όχι μόνον ανύπαρκτης ποινής αλλά και ανυπόστατης ποινής, η οποία με τη σειρά της είναι όχι μόνον αυθαίρετη και καταχρηστική, αλλά και αντικανονική και παράνομη.
Είναι, λοιπόν, προφανές, ότι η ποινή του αποσχηματισμού μοναχού όχι μόνον αγνοείται και δεν υπάρχει διττά, νομοθετικά για την Πολιτεία και κανονικά για την Εκκλησία, και συνεπώς ισχύει η διαχρονική αρχή του «nulla poena, sine lege», αλλά το κανονικό και νομοθετικό αυτό κενό δεν χρειάστηκε ποτέ μέχρι σήμερα, 20 αιώνες και για την Εκκλησία 17 αιώνες για την Πολιτεία (Βυζάντιο και οι 2 πρόσφατοι αιώνες της Ελληνικής Πολιτείας) να πληρωθεί. Και εάν υποθέσουμε ακόμη, παρά τα όσα εκτέθηκαν παραπάνω, ότι, επειδή θα εθεωρείτο, ότι υπάρχει νομοθετικό κενό και κανονική σιγή, υπήρχε πεδίο, έστω και τόσο αργά, σήμερα, μετά από 2.000 χρόνια, και αναγκαιότητα θέσπισης μίας τέτοιας ποινής αποσχηματισμού μοναχού, θα χρειαζόταν να νομοθετηθεί κάτι τέτοιο πρώτα εκκλησιαστικά, για να υφίσταται κανονική αιτιολόγηση μίας τέτοιας κανονικής ποινής, και ύστερα πολιτειακά, για να υπάρχει έτσι και νομική κάλυψη. Στην υποθετική αυτή περίπτωση, όμως, η Εκκλησία, για να εντάξει πλήρως στο κανονικό σύστημα της συνοδικής απονομής της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης κάτι τέτοιο, θα είχε πάρα πολύ μεγάλη δυσκολία να αιτιολογήσει θεολογικά και κανονικά μία τέτοια καινοφανή πρόταση και θέσπιση νεοπαγούς ποινής. Και αυτό, για έναν επιπλέον λόγο: εάν κάτι που είναι υποστατικό, χάνεται εξαιτίας ποινής, μπορεί ταυτόσημα να χαθεί και εκούσια, από προσωπική πρωτοβουλία. Μα, είναι, όμως, ακριβώς αυτό που η Εκκλησία θέλει, με μύριους τρόπους, να αποτρέψει. Συνεπώς, η ποινή του αποσχηματισμού κάποιου μοναχού από τα αρμόδια Εκκλησιαστικά δικαστήρια αποδεικνύεται παντελώς αυθαίρετη και προδήλως καταχρηστική και κενή κανονικού και νομικού αντικρύσματος, συνιστά κατάφωρη υπέρβαση δικαιοδοτικής αρμοδιότητας απόδοσης της δικαιοσύνης, με επιβολή ποινής αντίθετης στο γράμμα και το πνεύμα της ίδιας της Εκκλησίας και των ιερών κανόνων της, γι' αυτό και σήμερα και στο εξής, η αυθαίρετη επιβολή της ποινής του αποσχηματισμού μοναχού είναι όχι μόνον αντικανονική και παράνομη, αλλά αυθαίρετη και καταχρηστική, γιατί παραβιάζει σύνολο το κανονικό σύστημα απονομής της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης και αλλοιώνει την εσχατολογική υπόσταση και την σωτηριολογική προοπτική της Εκκλησίας.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 11 Ιουλίου 2013, αρ. φύλλου 700


Επιλογή σχετικών κειμένων:

52 σχόλια:

  1. Ανώνυμος11/10/13

    Άντε τώρα μετά την απογείωση με την όπερα και τα μπαλέτα στην προσγείωση στα εγκόσμια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος11/10/13

    Αλήθεια δεν ξέρω ποιοι είναι οι άνθρωποι που τα έγραψαν αυτά, αλλά πιστεύω ότι είχαν το δικαίωμα να υπερασπιστούν ό,τι αγαπούν και σωστά τα λένε. Όμως τώρα γιατί χάθηκαν; Δεν διάβασα καμία άλλη ανακοίνωση με αυτή την υπογραφή.
    Συγγνώμη αν φαίνεται περιέργεια αλλά ενδιαφέρομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βαγγέλης11/10/13

    Για κοιτάτε σουξέ ο πάππος ... Σάρωσε τις αναρτήσεις !!
    Βρε μέχρι κι εμένα με λείπει. Από κει να καταλάβετε πόσο απαραίτητος ήταν στην Καστοριά. Με όλα τα κουσούρια του βέβαια. Γιατί έκανε και πολλά καλά εδώ που ήταν αλλά στα λίγα στραβά κόλλησαν οι μπαμπέσηδες. Αλλά είναι αυτό που λέει κι ο Βέγγος στις ταινίες του "Αντίχριστοιοιοιοι" !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κ.Χ.11/10/13

    Δεν γνωρίζω ποιοι συνέταξαν αυτό το κείμενο, αλλά οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις νηφάλιου λόγου για θέματα εκκλησιαστικά.
    Εξ άλλου δεν έχει τόση σημασία η ταυτότητα αυτών που το έγραψαν όσο το αίτημά τους, το οποίο είναι όντως βάσιμο.
    Κρίμα που δεν ελήφθη υπόψιν από τους αρμοδίους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το λουλουδάκι του μπαξέ11/10/13

    Ίσως να σας φανεί και λίγο παράξενο, αλλά η διαχείριση της υπόθεσης εκ μέρους της ανώτατης ιεραρχίας μου θυμίζει το κείμενο της Ουρανίας Μπάγγου για τη δημοκρατία και τον φασισμό σε πρόσφατο φύλλο της εφημερίδας.
    Όχι βέβαια ότι η συγγραφέας είχε αυτό ως σκοπό (!), αλλά βρίσκω εύστοχες της επισημάνσεις της και σε πολλά σημεία συμπίπτουν με τη συμπεριφορά προς αυτόν τον "άλλον", τον "διπλανό" μας.
    Προσωπική μου εκτίμηση. Δεν ξέρω πόσοι συμφωνούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Λευτέρης ο ξεφτέρης11/10/13

    Κυρία Ζουπανιώτη,
    με όλη μου την αγάπη, αλλά εάν έχετε πάλι απορία για το θέμα, πώς αντιμετωπίστηκαν δηλαδή οι λαϊκοί σε αυτήν την έκκλησή τους, να σας ενημερώσω εκ των προτέρων :
    Δεν τους έδωσαν καμία σημασία.
    Τα συμπεράσματα δικά σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μη μασάτε... αδέρφια !11/10/13

    Τραγούδι αφιερωμένο στον παπα Γεράσιμο.
    Ε δεν θα μας το απαγορεύσουν και αυτό !
    http://www.youtube.com/watch?v=_QVbC0ZeKu4

    ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Athena11/10/13

    Δεν ήμουν ενήμερη για αυτήν την κίνηση των πολιτών-μελών της Εκκλησίας. Γνωρίζω κάποιους από αυτούς που διένειμαν αυτό το κείμενο φωτοτυπημένο.
    Οφείλουμε πάντως να παραδεχθούμε ότι ο λόγος φανερώνει συγκροτημένα άτομα και όχι φανατικούς φονταμενταλιστές.
    Κακώς τους αγνόησαν οι ιθύνοντες !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος11/10/13

    Δυστυχώς ισχύει η παροιμία "Όποιος έχει τα γένεια έχει και τα χτένια".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Χρόνης11/10/13

    Όποιος έχει το ήθος που ταιριάζει σε Επίσκοπο, δεν έχει πρόβλημα να απαντήσει ακόμη και στους "Ανώνυμους" !
    Με παρρησία και καθαρή καρδία.
    Για διαβάστε εδώ ένα παράδειγμα :
    http://www.romfea.gr/arthra-apopseis/18997-2013-09-09-08-45-54

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σιγά τα ωά !11/10/13

    Έρευνα της Αντιτρομοκρατικής σε Μοναστήρι !
    Μη βιάζεστε ...
    Δε μιλάμε για τους Αγιανάργυρους (!)
    Στον Ωρωπό έγινε η φάση.
    http://www.romfea.gr/diafora-ekklisiastika/19597-2013-10-10-10-28-57

    Μήπως να κάνανε κανα ντου και σε καμιά Μητρόπολη, λέμε τώρα; Εκεί να δείτε τρρρρρρρρομοκράτες...
    Όχι φυσικά τα "δικά μας παιδιά"... Αυτοί απλά ... δεν παίζονται !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος11/10/13

    Τι να σας πω; Χαρά στην υπομονή σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. το παιδί της πιάτσας11/10/13

    δίκιο έχετε κι εσείς έρμοι αλλά που να το βρείτε........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος11/10/13

    Γιατί δεν βγαίνει τώρα ένας από αυτούς που έγραψαν αυτήν την επιστολή, ώστε να μας κατατοπίσει για τις θέσεις τους μετά τις εξελίξεις; Δεν υπάρχει συνέχεια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμος11/10/13

    Πότε θα τελειώσει επιτέλους αυτό με τους ρασοφόρους στη Καστοριά?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ι.Ι.11/10/13

    Πολύ εύκολα προσπέρασαν οι Ιεράρχες μας τις ύστατες αγωνιώδεις προσπάθειες προκειμένου να σωθεί η συνέχιση της ζωής στην Ιερά Μονή Αγίων Αναργύρων όπως την γνωρίζαμε όλοι όσοι προσερχόμασταν εκεί.
    Για αυτό έχω κι άλλο ένα παράπονο : μόνο όταν θέλουν να μας κολακεύσουν μας λένε "λαό του Θεού". Στην πραγματικότητα και στα σοβαρά ζητήματα μάς νομίζουν κοπάδι α-λόγων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Γιωρίκας11/10/13


    Πότε θα τελειώσει επιτέλους αυτό με τους ρασοφόρους στη Καστοριά?

    ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΖΩΗ ;;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Στο ίντερνετ ανώνυμος, στην Εκκλησία επώνυμος11/10/13

    Παρασκευή βράδυ... Αγρυπνία ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Τασούλης ο ηλεκτρολόγος11/10/13

    Τι πολιτισμένες "νηφαλιότητες" είναι αυτές ;
    Σας επηρέασε η πολλή όπερα ;
    Βρε εκεί ένας άνθρωπος εκτίει την εσχάτη των ποινών για έναν Μοναχό κι εσείς ακόμα το φιλοσοφείτε ; Υπόψιν ότι δεν είναι μόνος του! Κοντά του συμπάσχουν και οι άλλοι Μοναχοί και δεν ξέρω πόσα ακόμα αγαπημένα του πρόσωπα, συγγενείς, φίλοι κλπ. κλπ.
    Τι Καισαροπαπισμός είναι αυτός ; Κληρικαλισμός ; Πατερναλισμός ; Ανώτατα Όργανα του Κράτους δίνουν σημασία στην κραυγή αγωνίας, αλλά και στα λογικά επιχειρήματα και τα δίκαια αιτήματα των πολιτών και ολόκληρη Σύνοδος δεν έλαβε υπόψιν τα παρακάλια ενήλικων ανθρώπων ; Δεν το πιστεύω. Αντιθέτως έχω την αίσθηση ότι υπήρξε άγνοια, παραπληροφόρηση, στρεψοδικία. Αν κάνω λάθος, να με συγχωρείτε, αλλά μάλλον χρειαζόταν κι εδώ ένα "Σπασμένο Ρόδι".
    Οι αρμόδιοι της Πολιτείας επηρεάστηκαν ευεργετικά για ένα στρατόπεδο και οι λαμβάνοντες τις αποφάσεις στην Εκκλησία άφησαν να μαραζώσει ένα τέτοιο Μοναστήρι ;
    Κοιτάχτε, να μη χαλάσουμε κιόλας τη φιλία μας, αλλά ... είστε για δέσιμο !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Κοσμάς11/10/13

    Γράφτε, γράφτε... είχατε δεν είχατε, σήμερα κάνατε τα τρίμηνα ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Το αγκαθάκι του μπαξέ12/10/13

    Μωρε αν θέλει κάποιος να πριμοδοτήσει ένα άρθρο, το κάνει μια χαρά-δε χρειάζονται πολλοί. Και ένας να 'ναι φτάνει. Αρκεί να είναι κολλημένος με το θέμα. Και να δεις τι ωραία που θέτει τα "ερωτήματα" και απαντάει ο ίδιος! Εκεί να δεις πρόβλημα! Κι έπειτα σου λέει να τελειώσει το θέμα. Με τέτοιον οπαδό, πώς να τελειώσει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Έκτακτο παράρτημα12/10/13

    Σε ποιό ''κακόφημο μαγαζάκι'' παρασκευή βράδυ, συχνάζουν, αξιοματούχοι,με χοντρά πορτοφόλια;λίγο έξω απο το ποντιακό χωριό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Το κλαδευτήρι του Περιβολάρη12/10/13

    Αγκαθάκι ή παράσιτο,
    φυσικά έκανες κι εσύ τη ζημιά σου.
    Το κακό με εσένα όμως είναι ότι συνεχίζεις να ξεφυτρώνεις εκεί που δεν σε σπέρνουν.
    Ευτυχώς υπάρχουν και τρόποι βιολογικής καλλιέργειας που εξολοθρεύουν τα ζιζάνια χωρίς να χρειαστούν χημικά.
    Έλα τώρα, μας διαβάζουν και Γεωπόνοι...

    ΥΓ. Κρίνεις εξ ιδίων τα αλλότρια και μιλάς για "οπαδούς".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανώνυμος12/10/13

    Εσύ ξάδερφε δεν είσαι "αγκαθάκι", είσαι "ταβανόπροκα"!
    Κι αν θες τον ορισμό της λέξης, διάβασε http://www.slang.gr/lemma/show/tabanoproka_2545
    Τα λόγια σου φανερώνουν σύγχυση : καχυποψία, σαρκασμός, λασπολογία... διαολιά σκέτη !
    Άντε κάνε καμιά μετάνοια να ηρεμήσει το πνεύμα σου, αν είσαι Χριστιανός... και πάλι φίλοι !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Πήγαινε να δεις αν έρχομαι12/10/13

    @21
    Τι μας λες τώρα ρε τσιμεντόκαρφο; Κάποιος, κάπου, κάποτε κι εσύ;
    " Κι έπειτα σου λέει να τελειώσει το θέμα."
    Αυτό είναι το πρόβλημά σου ;
    (που νομίζεις ότι κατάλαβες και των άλλων...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ανοιχτά Χαρτιά12/10/13

    Ώρα είναι Ανώνυμε με το προβοκατόρικο σχόλιο να ανοίξουμε τα χαρτιά μας ;
    Πάντως προσωπικά και ειλικρινά θα υποβάλω ερώτημα και δεν θα το απαντήσω, αλλά θα περιμένω από εσένα την απάντηση.

    Πώς έχεις τόση σιγουριά ότι πρόκειται για έναν μόνο;;
    Το fishing ή άλλο πρόγραμμα χρησιμοποιείς για την παρακολούθηση του υπολογιστή του ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Καφενείον "Η Ελλάς"12/10/13

    Λυπάμαι "έκτακτο παράρτημα" και δεν ξέρω να σε απαντήσω.
    Εκτός αν είναι το ίδιο, οπου κατευθύνεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα και η επίσημη κούρσα άγρια μεσάνυχτα.
    Και στο καφενείο μας γελάμε, αλλά μεταξύ ανδρών υπάρχει αλληλεγγύη... Καταλαβαίνουμε. Γιατί βγήκε η παροιμία; Σέρνει καράβι, ένα ΙΧ θα κολλήσει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Έκτακτο παράρτημα12/10/13

    Επανέρχομαι με νέες αποκαλύψεις που θα συζητηθόυν και θα αναστατώσουν πολλές Κυρίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Έφη12/10/13

    Καλέ "έκτακτο παράρτημα" .................
    Μασάει η κατσίκα ταραμά ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Φιλαρέτη Π.12/10/13

    "Έκτακτο Παράρτημα" ακόμη δεν έμαθες ότι οι Κυρίες (με κεφαλαίο) δεν αναστατώνονται από αποκαλύψεις ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Γούντυ ο τρυποκάρυδος12/10/13

    ΑΞΙΟΣ ο νέος Μοναχός, ο πατήρ Γεώργιος !
    Εμείς βέβαια θέλαμε να είναι κοντά μας.
    Οι ευχές μας τον συνοδεύουν. Ας κάνει κι αυτός ένα κομποσχοινάκι και για εμάς τους αμαρτωλούς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ανώνυμος12/10/13

    "νέες αποκαλύψεις που θα συζητηθόυν και θα αναστατώσουν πολλές Κυρίες."

    Τί νά σού πώ ρέ φίλε ...
    Οί αποκαλύψεις δέν μέ εντυπωσιάζουν καί τόσο, οί πολλές συζητήσεις δέν οδηγούν πουθενά καί τις Κυρίες τίς ψάχνω καί δέν τίς βρίσκω τελευταία... Άστα βράστα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Ανώνυμος12/10/13

    Θα μείνει "μνημείο μνησικακίας και ισχυρογνωμοσύνης" η σκληροκαρδία του καθ' ύλην αρμόδιου.
    Και όσο αφορά τον κόσμο τι χρωστάνε δηλαδή όσοι θέλουν ούτως ή άλλως να εκκλησιάζονται σε Μοναστήρι να φεύγουν τώρα για το Δρυόβουνο ή το Μικρόκαστρο;
    Αν τολμάει ας μιλήσει κανείς τώρα! με το ζόρι θα μας αναγκάσουν να πούμε ότι ο γάιδαρος πετάει ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Η πιστή Πηνελόπη13/10/13

    "άτακτο παράρτημα" μόνο λόγια είσαι ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Κάποιος ας τις μαζέψει τις ερωτευμένες15/10/13

    Πηνελόπη, σε ποιον είσαι πιστή άραγε; Ποιος είναι ο Οδυσσέας σου, ποιον περιμένεις να γυρίσει πίσω, υφαίνοντας τη μέρα και ξηλώνοντας τη νύχτα στον αργαλειό σου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Άμα μπορείς μάζεψε τες εσύ ρε έξυπνε!15/10/13

    "Η περιέργεια σκότωσε τη γάτα"
    έχω να πω ως συμμετέχον στο διάλογο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Στεφανίδου Ε.15/10/13

    Μας έχετε κουράσει με τα ανούσια που γράφετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Ανώνυμος15/10/13

    Εσείς, κυρία Στεφανίδου, συνεχίστε παρακαλώ να διαβάζετε και να σχολιάζετε τα ουσιώδη και μην "κουράζεστε" με την ελαχιστότητά μας.
    Ξεκουραστείτε με αναγνώσματα του επιπέδου σας ή ασχοληθείτε με το πλέξιμο κανενός πουλόβερ. Πιο πολύ τόπο θα πιάσει στα μεγάλα τα κρύα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Ερωτευθείτε γιατί χανόμαστε !!!15/10/13

    35 .... ουουου .... για σένα βρε !
    http://www.youtube.com/watch?v=Ni4xNs-NCLc

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Η πιστή Πηνελόπη15/10/13

    Προς : "Κάποιος ας τις μαζέψει τις ερωτευμένες"

    Κύριε (κυρία) συγγνώμη αλλά εκ των πραγμάτων είμαι υποχρεωμένη να σας ανακοινώσω ότι "έχετε χάσει επεισόδια"!
    Αν είχατε διαβάσει το Καλοκαίρι μια ανάρτηση θα ξέρατε ότι είχε αναπτυχθεί ένας σύντομος αλλά λίαν επιτυχημένος διάλογος μεταξύ εμού και αγνώστου μου Ανωνυμογράφου.
    Εκεί και τότε λοιπόν απαντούσα σε αυτά που εσείς με ρωτάτε σήμερα.
    Με αφορμή το δικό σας σχόλιο όμως θέλω να συμπληρώσω ότι το κυριότερο μέλημα της θρυλικής Πηνελόπης δεν ήταν μόνο να καρτεράει τον Πολυμήχανο (ο οποίος ειρήσθω εν παρόδω δεν έχανε ευκαιρία να αλλάζει τις γυναίκες σαν τα υποκάμισα), αλλά να ανατρέφει τον Τηλέμαχο (τον οποίον εσείς προφανώς έχετε βγάλει από τα ενδιαφέροντα σας και γι' αυτόν ούτε που ρωτάτε).

    ΥΓ1. Αυτό το ψευδώνυμο είναι κραυγή απόγνωσης ;
    ΥΓ2. Άλλη φορά, όταν είναι για συνέντευξη, παρακαλώ να με ειδοποιείτε εγκαίρως.
    ΥΓ3. Για να είμαστε και εντός θέματος της ανάρτησης :
    Και στην αρχαία ελληνική σοφία το γυναικείο αρχέτυπο αναγνώριζε Έναν ως Νυμφίο. Όλοι οι άλλοι... απλώς Μνηστήρες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Υπέρ του έρωτα με μια προϋπόθεση15/10/13

    Πηνελόπη, άσε τον Τηλέμαχο και μη θολώνεις τα νερά με δαύτον. Ο Οδυσσέας είναι το θέμα και καλά κάνεις να τον ερωτεύεσαι και να τον περιμένεις. Αλλά το πράγμα αλλάζει εντελώς αν ο Οδυσσέας σου είναι ρασοφόρος, θου Κύριε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Δέτσκα Μ.16/10/13

    κ. Στεφανίδου και να ξέρατε ποιά είναι τα πρόσωπα αυτά που γράφουν , όπω λέτε, τα ανούσια,εγώ θα πρόσθετα ,εκτόνωση με κάλυψη την ανωνυμία, έντονων επιθέσεων και λασπολογίας, πικρών βιωματικών συμπλεγμάτων συσσωρεύονται μέσα τους, με επικύνδινες ποσότητες αρνητικής ψυχικης ενέργειας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Η πιστή Πηνελόπη16/10/13

    Ανώνυμε,
    Αφού εν γνώσει ή εν αγνοία σας μου κάνατε και διαδικτυακή ψυχανάλυση, επιτρέψτε μου να πω κι εγώ ότι σε θολά νερά μάλλον εσείς κολυμπάτε ή έστω πάτε να με βγάλετε από τα νερά μου.
    Σχετικά με το πρόβλημα που «διαγνώσατε», ανοίγετε τεράστιο θέμα, που αφορά την κοινωνία ολόκληρη. Όσον αφορά εμένα προσωπικά, αφού είναι έκδηλο το ενδιαφέρον σας για την ψυχή μου, ένα σας λέω τώρα :
    (σύμφωνα και με την «Οδύσσεια», την οποία βεβαίως δεν ξέρω απ’ έξω κι ανακατωτά, αλλά θυμάμαι τα βασικά από το Γυμνάσιο)
    Λοιπόν, έτσι και γυρίσει ο Προκομμένος, έχω να του κάνω κάτι γυμνάσια ώσπου να μου αποδείξει ότι είναι αυτός που γνώρισα κι εμπιστεύθηκα … μα κάτι γυμνάσια … Σας βάζω Μάρτυρα !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. καὶ τοὺς λειτουργοὺς αὐτοῦ πυρὸς φλόγα …16/10/13

    Α.
    Μια και το θέμα που έθιξε ο Ανώνυμος με αφορμή την «πιστή Πηνελόπη» δεν είναι «παίξε-γέλασε», ας κάνουμε και μιαν άλλη θεώρηση.
    Είναι σύνηθες να προσάπτουν σε γυναίκες αυτήν την κατηγορία. Και σε πολλές περιπτώσεις δυστυχώς ισχύει. Το κακό όμως είναι όταν το «πόρισμα» το βγάζουν οι κουτσομπόληδες που καραδοκούν στη γωνία, για να πιάσουν κινήσεις και βλέμματα, τα οποία στη συνέχεια παρερμηνεύουν και διαδίδουν ψευδώς «προς ίδιον όφελος».
    Στην πραγματικότητα όμως δεν υπάρχει όφελος σε κανέναν, γιατί –και αλήθεια να είναι- με αυτήν την αντιμετώπιση η ασθένεια καταντά χρονία και δεν φθάνουμε στη σωτηρία.
    Το λογικό, το βαθειά ανθρώπινο, το πνευματικό είναι να συναγάγουν συμπεράσματα οι ειδικοί, οι γνώστες. Σε αυτήν την περίπτωση δηλαδή βοηθάει ένας ασκημένος Πνευματικός και όχι απλώς ένας καθηγητής θρησκευτικών ή ένας γέροντας-φίρμα που δεν έχει λύσει ακόμη τα προσωπικά του.
    Απαραίτητη προϋπόθεση όμως είναι όχι ένας κατά φαντασίαν «έρωτας» αλλά να το ζητήσει το ίδιο το πρόσωπο, αντί να σπεύδουν οι συνήθεις αυτόκλητοι σωτήρες. Ο ίδιος ο Χριστός διαλεγόταν πριν από την ίαση των ασθενειών, οι σημερινοί «θαυματοποιοί» έχουν τηλε-ικανότητες;
    Στην υποψία όμως για τις «ερωτευμένες» λανθάνει και η φιλαρέσκεια που έχουν αρκετοί ρασοφόροι, όπως και ένστολοι, άρχοντες, δάσκαλοι, καλλιτέχνες, αθλητές και άλλοι που έχουν να κάνουν με πολύν κόσμο, όντες οι ίδιοι σε θέσεις κύρους. Όταν παρασύρονται από τα συνεχή παινέματα (χωρίς να το συνειδητοποιούν ή να το παραδέχονται), οδηγούνται στην ψευδαίσθηση της κυριαρχίας πάνω στον άλλον, στην άλλην, εν ονόματι του «έρωτα», ο οποίος ομολογουμένως έχει ως χαρακτηριστικό του και την κτητικότητα.
    Υποθέτω ότι από μιας τέτοιας μορφής αρρωστημένη σχέση καλεί ο ανώνυμος σχολιαστής την «πιστή Πηνελόπη» να φυλαχθεί.

    Οι σχέσεις όμως είναι αμφίδρομες, υπάρχει η λεγόμενη ανατροφοδότηση και από τα δύο μέλη. Αντί λοιπόν να πηγαίνει ο νους μας στο κακό (η αγάπη ου λογίζεται το κακόν), ας μη θεωρούμε πάντοτε ότι μια σχέση ακόμη και με έναν (γιατί όχι με «μία» ή «πολλές»; Υπάρχουν και οι Μοναχές) ρασοφόρο είναι de facto διαστροφή. Αρκεί να πληρείται η απαραίτητη προϋπόθεση : συνδετικός κρίκος να είναι η κοινή πίστη στην κοινήν Ανάστασιν, ο Χριστός και όχι ο Εωσφόρος, το Άγιο Πνεύμα και όχι η φθαρτή σάρκα.
    Σίγουρα υπάρχουν διαφωνίες και μάλιστα από αυτούς που έχουν ακόμη πολλά ψωμιά να φάνε, ώσπου να προσεγγίσουν την αλήθεια την ώρα που θα κάνουν τους λογαριασμούς τους με τον Θεό και όχι με τον κόσμο.

    Εκ μέρους γινώσκομεν, εκ μέρους προφητεύομεν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. καὶ τοὺς λειτουργοὺς αὐτοῦ πυρὸς φλόγα …16/10/13

    Β.
    Πέρα όμως από τη φιλοσοφική θεώρηση, είναι απαραίτητες και οι πρακτικές λύσεις.
    Πολλά από αυτά που συζητιούνται στα blogs (και σε αυτό της «Οδού») τέθηκαν λόγω επικαιρότητας και αναγκαιότητας και από τον Αρχιεπίσκοπο στην εισήγησή του κατά την έναρξη των εργασιών της Ιεράς Συνόδου. Όποιος θέλει, μπορεί να ενημερωθεί στον επίσημο ιστότοπο ecclesia.gr

    Εθελοτυφλούν όσοι επιμένουν να μην ασχολούνται σοβαρά με αυτά τα θέματα ή εμμένουν σε λανθασμένες επιλογές, οι οποίες έχουν γίνει πλέον συρμός.
    Στο συγκεκριμένο θέμα δηλαδή, αντί να μέμφονται τις γυναίκες που εκδηλώνουν προσωποληψία, ακόμη και εξάρτηση από ρασοφόρους, ας προνοήσουν και οι ίδιοι να μην προκαλούν.

    Μάλλον είναι ώρα να συμμαζευτούν Αρχιμανδρίτες και Μοναχοί από τα διαμερίσματα και τις γκαρσονιέρες (όπου κάποιοι συγκατοικούν, για να μοιράζονται το ενοίκιο…) και να επιστρέψουν στις Μονές της Μετανοίας τους, που είναι και ο φυσικός χώρος της Άσκησής τους.
    Ρασοφόροι που διατηρούν διαδικτυακές επαφές με άγνωστες κατ’ ουσίαν γυναίκες, ρίχνουν λάδι στη φωτιά, θρέφοντάς τους ελπίδες ότι θα τους λύσουν τα προβλήματα κατ’ αποκλειστικότητα.
    Νεαροί Μοναχοί παραπαίρνουν θάρρος στις συνομιλίες τους και είτε καταντούν «ιδανικοί» για κοπέλες άγαμες (οι οποίες δυστυχώς παραμένουν άγαμες εσαεί, χωρίς να στραφούν τουλάχιστον στον Μοναχισμό) είτε οι ίδιοι διατηρούν μια θέση «αναπληρωματικού» για το παιδί που έχασαν ή ποτέ δεν απέκτησαν κάποιες έγγαμες.
    Εννοείται ότι υπάρχουν και υγιείς σχέσεις, αλλά είναι εξαιρετικά σπάνιες.
    Αλλά και Μητροπολίτες, οι οποίοι δέχονται αδιακρίτως, μετά ίσως και από πλαστές ή άσχετες συστάσεις, νεαρούς ή γυναίκες, για να συνεργαστούν ή να διακονήσουν, έχουν ευθύνη απέναντι στο υπόλοιπο ποίμνιο για όποια σκάνδαλα πιθανόν προκύψουν.

    Κατά την προσωπική μου άποψη, την οποίαν φυσικά μπορείτε και να απορρίψετε, δεν χρειάζεται η Εκκλησία νεωτερισμούς για να αποφευχθεί η απώλεια. Αρκεί εκ μέρους των μεγαλυτέρων στην ηλικία η τήρηση των αρχών και εκ μέρους των νεωτέρων η υπακοή.

    Μείζων δε πάντων η αγάπη !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Κατάλαβες;17/10/13

    Εκτός από πιστή είσαι και πολυμήχανη, Πηνελόπη! Γιατί όπως λέει κι η παροιμία: Αν δεν ταιριάζατε δεν θα συμπεθεριάζατε. Συμφωνείς, πυρός φλόγα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Ανώνυμος17/10/13

    Στον μπακλαβα βάζουμε κανέλα; Έχω σοβαρά θέματα να λυσω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Από την Πόλη έρχομαι και στην κορφή...κανέλα!17/10/13

    Τί μπακλαβά θέλεις να φτιάξεις ; Ελληνικό, τουρκικό ή Βυρητού ;
    Εξαρτάται από τα γούστα. Αν σ' αρέσει η κανέλα, βάζεις.
    Και μάλιστα όχι μόνο τριμμένη αλλά και μπαστουνάκι (ξυλάκι) στο σιρόπι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Ανώνυμος17/10/13

    Απ' ό,τι βλέπω... όλοι οι μερακλήδες στην "ΟΔΟ" βρίσκονται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. Ανώνυμος22/10/13

    ΑΑΑΑΑΑΑΑΑ ΤΩΡΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΓΙΑΤΙ ΕΣΑΣ ΔΕ ΣΑΣ ΑΚΟΥΣΑΝ! ΔΕΝ ΚΑΝΑΤΕ... PETITION!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Ανώνυμος22/10/13

    Άσε μας ρε φίλε που παίζεις με τον πόνο μας !
    Σαν εκείνον που γύρευε και τα επίθετα στην άλλη ανάρτηση...
    Πόσες φορές δώσαμε τα ονοματεπώνυμά μας ;
    Συνέχεια ΠΡΟΦΑΣΕΙΣ βρίσκουν, για να μη μας λογαριάζουν.
    Αμ όποιος θέλει να είναι "εις τύπον και τόπον Χριστού", λογαριάζει τον αδελφό τον ελάχιστο και μάλιστα στον πόνο του και όχι τους επίσημους στις δόξες τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Ανώνυμος30/12/13

    Παπαδοπαίδια !

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.