21.4.13

ΟΔΟΣ: Αυθέντες και αφέντες


ΟΔΟΣ 17.1.2013 | 675


Αγαπητή ΟΔΟΣ

Δεν υπάρχει οίκτος ούτε οικτιρμός σ’ αυτόν τον κόσμο. Υπέθεσα βλέπεις -ήλπιζα μάλλον- ότι μετά τα φετινά «ραγκουτσάρια», -σύντομα θα ξεπερνούσα και θα ξεχνούσα, τα αλλεπάλληλα ραπίσματα των ημερών. Όχι ότι δεν υπήρχαν υπέροχες εξαιρέσεις μέσα στο καρναβάλι. Διότι υπήρχαν και μάλιστα αρκετές. Συνήθως όμως, οι εξαιρέσεις, όσο παρήγορες κι’ αν είναι, υπάρχουν για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Συχνά δε είναι τόσο εξαιρετικές, ώστε σκεπάζονται από το κλίμα. Και το στίγμα.

Νόμιζα λοιπόν, ότι θα μ’ άφηναν επιτέλους ήσυχο, οι σκηνές ασχήμιας και κακογουστιάς που είδα και στοίχειωσαν τις ελάχιστες ώρες ύπνου που μου επέτρεπαν οι εισαγόμενοι βουλγαροτσολιάδες με τα χάλκινα και τσίγκινα πνευστά τους. Και με τους στίχους των σκοπών τους, που μπορεί να μην καταλάβαινα τι ήθελαν να πουν –δεν τις κατέχω τις ξένες γλώσσες- αλλά τους είδα και τους άκουσα αυτή την φορά, αναρτημένους ή live να τραγουδούν και να ξελαρυγγίζονται με καμάρι για τις χαρμολύπες της φυλής και της ένδοξης ιστορίας τους. Σε άπταιστα και φαρσί. Είχαμε κι’ απ’ αυτά φέτος.

Όχι δεν συγκινήθηκα, με την αίγλη την δόξα του εθίμου που έγινε επιτέλους «κοσμοπολίτικο», ή μάλλον διεθνές, και όπως νομίζουν ορισμένοι ταυτόχρονα αυθεντικό και παραδοσιακό. Πόσο δίκιο έχει ο δήμαρχος αυτής της πόλης να διαφημίζει στα πέρατα του κόσμου τούτου την τόση ομορφιά.

Κι’ όμως πίστεψα ότι όλα αυτά ήταν ένα όνειρο, μερικές οπτασίες. Ήταν οι Βαλκυρίες για όσους βλέπουν παντού τον εφιάλτη της Α. Μέρκελ. Ή Καλικάντζαροι για τους πιο επίπεδους και πολιτιστικά επιφανειακούς. Ή οι Διόνυσοι των ημερών, έστω και οι Διονυσίες για τους πιο συνειδητοποιημένους-ες και επιστάτες, αφεντικά και προστάτες της ιστορίας. Αυτούς που μοιράζουν δώθε κείθε πιστοποιητικά αυθεντικότητας και γνησιότητας. Παραδοσιακότητας Μακεδονικότητας και Καστοριανότητας. Οι άσχετοι και οι άσχετες.

Ακίνδυνοι κατά βάση και αφελείς, μοιραίο είναι να αποσυρθούν αργά ή γρήγορα -μακάρι να ισχύσει το δεύτερο- από τα «πράγματα» κι’ αυτοί. Σαν τους κολλητούς τους, που επί χρόνια μονοπωλούσαν την γνώση και την αυθεντικότητα της Καστοριάς και του καρναβαλιού της. Ενώ ήδη έχουν από χρόνια τώρα χαθεί από προσώπου γης. Θα εκδράμουν φαίνεται εκτός βορείων συνόρων για πνευματική ανάταση, έμπνευση και ανάλυση. Όπως τότε, που ήταν όλοι μαζί ενωμένοι και αποφασισμένοι. Κι’ ύστερα τα έκαναν μεταξύ τους σαλάτα. Μακεδονική σαλάτα, εννοείται.

Νόμισα λοιπόν πως πάει, όλα αυτά πέρασαν. Καθώς και ότι από τις 9 Ιανουαρίου, αγόγγυστα όλοι θα άρχιζαν ή θα συνέχιζαν (θα σε γελάσω -το εννοώ το γελάσω- ποιο από τα δύο ισχύει) το μεγάλο έργο της ανοικοδόμησης της Καστοριάς οι μεν. Της χώρας οι δε, και της αυθεντικής παράδοσης οι παραπέρα.

Ότι θα ξεπερνούσα γι’ αυτούς τους λόγους το να ενοχλήσω αρχιχρονιά ακόμη που είναι- με τις ανησυχίες και τις απορίες μου. Και πως θα γλύτωναν από τις περιέργειες και τις αδιακρισίες μου οι αναγνώστες σου. Στο κάτω-κάτω αυτοί δεν φταίνε σε τίποτε.

Αγαπητή ΟΔΟΣ, γελάστηκα και διαψεύστηκα.

Υποτίμησα το γεγονός ότι δεν ήταν μόνο καρναβάλια, ή «ραγκουτσάρια» όπως τα αποκαλούν οι λάτρεις των ξένων γλωσσών και της ξένης μουσικής των καρναβαλιών που αγαπούν τόσο πολύ και τόσο ειλικρινά την παράδοση και την αυθεντικότητα, ώστε να νομίζουν ότι εδώ είναι Σερβία, Βουλγαρία και φυσικά FYRoMia.

Πλην όμως και ευτυχώς, δεν είναι ούτε Πάτρα, ούτε Βραζιλία. Διότι ως γνωστό είναι ανώτερος ο εκστασιακός διονυσιασμός με τα ομοιώματα φαλλών στα χέρια.

Ξέχασα ότι δεν ήταν μόνο οι δήμαρχος, αντιδήμαρχοι και οι λοιποί συνοδοί και περιφερόμενοι που με τα αντεριά και τους τζουμπέδες τους, έδειξαν για μια ακόμη χρονιά το πόσο πολύ αγαπούν και πόσο πολύ λατρεύουν -τι λατρεύουν πεθαίνουν για δαύτη- την Καστοριά. Και εδώ που τα λέμε ευτυχώς που ήπιαν και κανά ποτηράκι και κατόρθωσαν -οι ήρωες- να ανέβουν πεζή στην άσχημη και κακάσχημη οδό Μητροπόλεως. Γιατί αλλιώς δεν θα την άντεχαν, μιας και τίποτε ωραίο δεν βλέπεις σ’ αυτήν. Και με συγκίνησαν στ’ αλήθεια οι άρχοντές μας με τις πιρουέτες και τις χορευτικές δεξιότητές τους. Αλλά και την αθωότητα ή την πολιτική αφέλεια να πληρώνουν σε σκληρό ευρώ τους εισαγόμενους βουλγαροτσολιάδες.

Ξέχασα ότι δεν ήταν μόνο οι αυθέντες που με τα ευμεγέθη φαλλικά σύμβολα ανά χείρας και υπεριπτάμενα, έκαναν την Καστοριά να μοιάζει με Τύρναβο στην πιο αθώα περίπτωση ή και Σκόπια (στην πιο «κακόπιστη» εκδοχή.  Διότι και εκεί, προφανώς θα το αγνοούν, «συμπτωματικά» φαλλούς περιφέρουν σε αντίστοιχα έθιμα). Είναι -δηλώνουν δηλαδή- αρχαίοι Μακεδόνες, και εκείνοι.

Διότι, εκτός από της Καστοριάς, ήταν και τα καρναβάλια του Άργους και άλλων κωμών και χωριών -εκεί δεν έχουν Ραγκουτσάρια βλέπεις, έχουν σκέτο καρναβάλια. Δεν έχουν βέβαια το πιο γνήσιο και αυθεντικά διονυσιακό έθιμο, αλλά έχουν το πρώτο (ναι το πρώτο) χρονικά καρναβάλι σε πανελλήνιο -και όχι μόνο- επίπεδο. Αφού συμπίπτει με την πρωτοχρονιά! Ναι με την πρωτοχρονιά.

Έχουν όμως εκεί και τους ίδιους βουλευτές με την «πανέμορφη» και «πολυαγαπημένη» Καστοριά. Μια για τους δώθε και έναν για τους κείθε. Και οι δυο τους νέοι σε ηλικία, που με αφορμή το καρναβάλι, άφησαν πίσω τους για λίγο τα προβλήματα και τις έγνοιες για τις οποίες πασχίζουν, ξενυχτούν και θυσιάζονται. Τα σπλάχνα του τόπου. Και όχι σαν τους εθνοπατέρες που γνωρίζαμε μέχρι τώρα που στέκονταν ψυχρά και σε απόσταση από τον popolo.

Αλλά λόγω ηλικίας ως εθνόπαις και εθνοθυγάτηρ καλύτερα, superman και catwoman αντίστοιχα, δήλωσαν ότι «μαζί μπορούμε» «η ανάπτυξη ήλθε» και ότι αποστολή τους είναι να κάνουν οτιδήποτε ζητάει ο λαός. Ναι αυτή είναι η αποστολή της, δήλωσε η catwoman.

Και αυτή ήταν η είδηση. Αυτό ήταν το σοκ που ο πτωχός και πένης, δεν το έμαθα και δεν το πληροφορήθηκα εγκαίρως, αλλά το αποκάλυψε σε πανελλήνιο επίπεδο, μέσα στην βουλή κόμμα με βαρύ χέρι και τσεκουράτο λόγο. Και γίναμε για μια ακόμη φορά περίγελως στο πανελλήνιο.

Πού αλλού θα δεις βουλευτές αντίπαλων κομμάτων, χέρι-χέρι να υμνούν τον Διόνυσο; Πού θα δεις βουλευτή στην άσφαλτο, να τον ανασηκώνουν και να παριστάνουν με το σώμα του τον πολιορκητικό κριό; Πού αλλού θα δεις την κυβερνητική βουλευτή να εκστασιάζεται τόσο εύκολα από αυτό το θέαμα κραιπάλης. Υψηλή η αισθητική αντίληψη, που δεν μπορώ να αντιληφθώ; Ίσως.

Αλλά αγαπητή ΟΔΟΣ δεν ήταν μόνο αυτά,

Ήταν και οι δηλώσεις του ενθόπαιδος, της Καστοριάς. Του βουλευτή της. Που ελάχιστες ημέρες μετά τα χορευτικά και νούμερα των καρναβαλιών, αποκάλυψε ανά το πανελλήνιο και μάλιστα μέσα στην Βουλή πόσο μεγαλείο κρύβεται στον κόσμο. Διότι, αν και ο ίδιος είναι βραχιόνιο του συστήματος ως υπάλληλος σε ΔΕΚΟ ή κάτι τέτοιο μέχρι την εκλογή-λαχείο, και από τότε που έγινε βουλευτής και ορκίστηκε να φυλάττει πίστη στην πατρίδα, το σύνταγμα και τους νόμους, για να εισπράττει τα ψίχουλα της βουλευτικής αποζημίωσης, παρά ταύτα είναι ταυτόχρονα και οπαδός της... άμεσης δημοκρατίας των αναρχικών. Και αποκάλυψε ότι θεωρεί πολιτιστικά και πνευματικά κέντρα τις Βίλλες που καταλαμβάνουν οι ομοϊδετάτες και μετατρέπουν σε άντρα.

Αυτά ήταν όλα που με ξεσήκωσαν αγαπητή ΟΔΟΣ,

Οι βουλγαροτσολιάδες όχι επειδή υποφέρω από τις κινδυνολογίες των ακραίων. Ούτε επειδή, με πειράζει να αισθάνεται όποιος θέλει, και Βουκεφάλας αυτοπροσώπως. Και Hindu και ό,τι η όρεξή του ορέγεται. Εμένα μόνο να αφήσουν ήσυχο και να μην με προσδιορίζουν αυτοί, που τόσο τάχα, νοιάζονται για το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού.
Αλλά και οι βουλευτές μας, διότι όσο και open mind να το προσεγγίσω, δεν νομίζω ότι συνέβαλαν αποτελεσματικά στην αναβάθμιση.

Γι’ αυτό αποφάσισα να πάω να καταλάβω το μισοερειπωμένο μέγαρο του Πνευματικού Κέντρου Καστοριάς. Την Villa Έλλη, όπως θα μπορούσε να ονομαστεί το κουφάρι του πολιτισμού της Καστοριάς. Να ταμπουρωθώ, να το γεμίσω με εκατοντάδες άδειες φιάλες και αντισφυξιογόνες μάσκες, ρόπαλα και άλλα ειρηνικά όργανα καθώς και ομοιώματα φαλλών για να το αποκαταστήσω και να το δικαιώσω. Αφού πιο πνευματικό και πολιτιστικό δεν θα μπορούσε να γίνει και μάλιστα με την βούλα της άμεσης δημοκρατίας που θα επιβάλλω αυτή την φορά εγώ. Φυσικά υπό την υψηλή προστασία του βουλευτή μας.

Αλλά και της βουλευτή, που είμαι βέβαιος ότι θα πει πάλι κανένα «μαζί μπορούμε καλύτερα» να με συγκινήσει. Στο κάτω-κάτω πείστηκα ότι μπορώ και εγώ, καθώς και ο Τάσης ο Μούτος που θα έλεγαν οι όξω από δω παλιοί, να ελπίζω τουλάχιστον σε αξίωμα Γερουσιαστή Καστοριάς – επιτίμου έστω. Και ότι θα μπορώ στο εξής να δηλώνω αναρχικός και επαναστάτης. Ακόμη και χωρίς αιτία. Αρκεί να πέφτει το παραδάκι κάθε μήνα.

Μόνο πριν προχωρήσω θέλω διαβεβαιώσεις ότι όλα αυτά δεν ήταν όραμα, ούτε οπτασία. Και ότι τα καρναβάλια, τα Ραγκουτσάρια έστω, δεν παρατάθηκαν τόσο ώστε να πλησιάζουν τις Απόκριες. Καθώς και ότι το Πνευματικό Κέντρο θα μείνει πάντα έτσι, ένα ζόμπι έργο τέχνης. Γιατί αν πληροφορηθώ ότι όλα αυτά που έγιναν και καταγγέλλω δεν έγιναν στα σοβαρά, αλλά στην πλάκα, και ότι η γατούλα που βλέπω στα απέναντι κεραμίδια να κάνει «νιάου» δεν είναι μια απλή γάτα, αλλά ολάκερη catwoman, τότε δεν θα τ’ αντέξω το διπλό σοκ. Θα ψεκαστώ από μόνος μου μια και καλή. Και θα φύγω στην Βραζιλία. Να μάθω από το παράδειγμά τους, - όπως και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης- πως τα κάνει κρεμαστάρια όσα δεν φθάνει η αλεπού.

Ο (ψάλτης κι) Αναγνώστης σου

ΥΓ Για ακριβέστερη κατανόηση των όσων γράφω, σου επισυνάπτω και ελπίζω να μην λογοκρίνεις, πολύ πρόσφατες φωτογραφίες από τοπικό καρναβάλι σε κωμόπολη των Σκοπίων όπου και εκεί γλεντούν με χάλκινα (μάλλον στην κλήρωση αποφασίζεται ποιες θα έλθουν στην Καστοριά). Στις φωτογραφίες, οι πολιτιστικά ομογάλακτοι ορισμένων, δείχνουν να απολαμβάνουν την κηδεία της Ελλάδος. Την οποία περιγράφουν με την τουρκική ονομασία Γιουνανιστάν και προχωρούν σε λογοπαίγνιο αντί Hellas (Ελλάς) σε Hell (κόλαση) και ass (οπίσθια). Να τις χαίρονται οι μεγαλόθυμοι εμπνευστές.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 17 Ιανουαρίου 2013, αρ. φύλλου 675



Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

12 σχόλια:

  1. Ανώνυμος21/4/13

    Άσχετο αλλά το βάζω εδώ:
    Aνατρέξετε στο "καλύτερο ψηφοδέλτιο" των φετεινών φοιτητικών εκλογών και θα δείτε δυό τακτικά μέλη ("Μικρή Λουλού" και "Αστυνόμος Σαϊνης") http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/37651
    να έχου διεκδικήσει ψήφο!
    Και εις ανώτερα αδελφοί ημών...
    (Από το ΟΔΟΣ ...στο Ο.Ν.Ο.Σ.!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος21/4/13

    Και νομομαθείς λοιπόν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο φίλος του Τασούλη21/4/13

    @1
    Εμένα δεν με πρόσεξες;
    Τελευταίο όνομα στη μεσαία σειρά !
    Περικλής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος21/4/13

    @2
    ΝΑΙ!
    Όσο πατάει η γατούλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Βασίλειος21/4/13

    Συμφωνώ με τον "Ψάλτη κι Αναγνώστη" και μ' αρέσει που σε αυτήν την περίπτωση δεν (τα) ψάλλει σε ήχο πλάγιο, αλλά "χύμα".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Λευτέρης ο ξεφτέρης21/4/13

    Το καλό να λέγεται. Σωστά τα λέει ο αναγνώστης και πιο πολύ μου άρεσε αυτό που γράφει για το Πνευματικό Κέντρο, τη "Βίλλα Έλλη"!
    Άξιος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μιμόζα η αισχυντηλή21/4/13

    @3
    Βρε Περικλή... και δεν σ' είχα για τέτοιον!
    Σαν κάπως αλλιώς θυμάμαι να αρχίσαμε (με εκείνο το ωραίο "όχι όπως ήξερες αλλού"). Σύμπτωσις;
    Από όλο αυτό το σουξέ σου πάντως εμένα μ' αρέσει το ρεφραίν και λέτε ό,τι θέλετε όλοι οι μεγάλοι άντρες.
    http://www.youtube.com/watch?v=bYHSHCnZ1og

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τασούλης ο ηλεκτρολόγος21/4/13

    Τί έγινε ρε παιδιά;
    Κανένας για τη σημερινή "επέτειο"; Τίποτε;
    Όντως τα λέει καλύτερα απ' όλους ο ποιητής :
    http://www.youtube.com/watch?v=0EHC9GVTzIY

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος21/4/13

    Κι ακόμα καλύτερα εδώ (ΜΑΣ) τα λέει ο ίδιος ποιητής:

    «Ελλάς· πυρ! Ελλήνων· πυρ! Χριστιανών· πυρ!
    Τρεις λέξεις νεκρές. Γιατί τις σκοτώσατε;»

    (από χειρόγραφο του Γ.Σεφέρη, Οκτώβριος του 1968)

    "Iουλιανός ο Παραβάτης"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος21/4/13

    Χαίρομαι για τις γνώσεις σου.
    Είχες όμως και καλούς συμμαθητές, "Ιουλιανέ"...

    "Θεοδώρα"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος22/4/13

    Οοοοοοοοο φίλτατοι συν-Οδίτες !
    Βλέπω δεν με ξεχνάτε...

    Αστυνόμος Σαϊνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος26/4/13

    Αυτοί αυθέντες κι εμείς ραγιάδες;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ