10.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν



Κύριε Διευθυντά,

Το μικρό πινακάκι που δημοσιεύσατε στην ΟΔΟ στο τεύχος 670 σχετικά με την εξέλιξη του αριθμού των Δημοσίων Υπαλλήλων στη χώρα μας με αναγκάζει να παραφράσω μια Κινέζικη παροιμία που λέει «Μια καλή εικόνα (εδώ πίνακας) αξίζει όσο χίλιες λέξεις».

Από 112.896 υπαλλήλους το 1974 καταλήξαμε σε 768.009 το 2010! Μέσα σε 36 χρόνια σχεδόν εφταπλασιάσαμε τον αριθμό των Δημοσίων Υπαλλήλων.! Αυτό είναι τρομερό.
Άκουγα σε αυτό το διάστημα σε φιλικές κουβέντες (συχνά στις προεκλογικές περιόδους) για διορισμούς σε Δημόσιες Υπηρεσίες και Οργανισμούς πολυπληθέστερους από τον αριθμό των καθισμάτων! και τα θεωρούσα υπερβολικά. Να λοιπόν που είχαν δίκιο.

Από την άλλη μεριά, ως Δημόσιος Υπάλληλος και εγώ ή μάλλον ως Δημόσιος Λειτουργός «ευόρκως υπηρετήσας επί τεσσαράκοντα έτη» ένοιωθα υπερβολικούς τους χαρακτηρισμούς για την παραγωγικότητα των Δημοσίων Υπηρεσιών και αδυνατούσα να καταλάβω την απαίτηση της Τρόϊκας να μειωθούν οι Δημόσιοι Υπάλληλοι κατά αρκετές δεκάδες χιλιάδες! Και μάλιστα σε μερικούς μήνες.

Στο ίδιο διάστημα και μάλιστα με επιταχυνόμενο ρυθμό (ιδιαίτερα από τις αρχές της δεκαετίας του 1990) άρχισε η εισαγωγή της πληροφορικής και στο δημόσιο τομέα, (με μεγάλες δυσκολίες και απροθυμία) γεγονός που βελτίωσε την παραγωγικότητα και συνεπώς μείωνε τις ανάγκες για ανθρώπινο δυναμικό. Επομένως οι ανάγκες μας έπρεπε να είχαν μειωθεί και όχι να έχουν αυξηθεί και μάλιστα με αυτόν τον αλματώδη ρυθμό.

Καθρέπτης αυτής της αχαλίνωτης επέκτασης του δημόσιου τομέα αποτελεί άλλωστε αυτή η ίδια η Βουλή των Ελλήνων όπου ακόμη και σήμερα δε γνωρίζουμε πόσοι μισθοδοτούνται και πολύ περισσότερο και ουσιαστικότερο, πόσοι προσέρχονται στην εργασία τους. Τώρα μάθαμε ότι ο εκάστοτε Πρόεδρος της Βουλής είχε το προνόμιο της διατήρησης γραφείου, πολυτελούς αυτοκινήτου και τη δυνατότητα να διορίσει 6 άτομα! Ποιο θα ήταν το αντικείμενο της απασχόλησής τους και τι θα προσέφεραν σε αυτόν τον έρμο τον τόπο για να δει προκοπή;. Θα βρεθεί κάποιος να μας εξηγήσει; Να μην αφήσουμε και τις αμοιβές τους που δεν έχουν θιγεί ενώ θα έπρεπε να ήσαν μαζί με τους βουλευτές οι πρώτοι που θα έδιναν το παράδειγμα της συμμετοχής στην κοινή και οδυνηρή προσπάθεια της εξυγίανσης των δημόσιων οικονομικών.

Διαφωνώ όμως ριζικά με τον τρόπο που θα υλοποιηθεί η μείωση των Δημοσίων Υπαλλήλων. Τα οριζόντια μέτρα θα σκορπίσουν αδικίες και δεν θα υπηρετήσουν τη βασική επιδίωξη για βελτίωση της αποτελεσματικότητας. Ουδείς αμφισβητεί ότι είναι ευκαιρία να αποχωρήσουν όλοι όσοι παρέβησαν τον όρκο τους και απαλλάχθηκαν από υπηρεσιακά συμβούλια μεροληπτικής σύνθεσης. Ένα πολύ αξιόλογο κριτήριο επιλογής πρέπει να είναι η γνώση της τεχνολογίας της πληροφορικής. Όσοι δεν την γνωρίζουν, δεν την χρησιμοποιούν και πολύ περισσότερο αρνούνται να την υιοθετήσουν, πρέπει να είναι οι πρώτοι που πρέπει να αποχωρήσουν. Άλλωστε ο μόνος τρόπος για να μπορέσει ο Δημόσιος Τομέας να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες με λιγότερο προσωπικό είναι με τη χρήση της πληροφορικής.

Ένας άλλος τομέας άμεσης παρέμβασης είναι η εξέταση από μηδενικής βάσης όλων των διαδικασιών που καθορίζουν τις συναλλαγές του πολίτη με τη Δημόσια Διοίκηση. Για παράδειγμα, η ανανέωση του Διπλώματος οδήγησης στη χώρα μας απαιτεί 10 επισκέψεις, 148 ευρώ, 5 παράβολα και 12 ώρες χαμένης εργασίας;. Στην Αμερική όπου το εξέδωσα χρειάστηκα μια επαφή, ένα τέλος 20 δολαρίων που κατέβαλα και 15 λεπτά της ώρας. Μου ήρθε στο σπίτι ταχυδρομικά μετά από ένα μήνα.

Για αυτό δεν πάμε καλά. Παράγουμε γραφειοκρατία. Μεταφέρουμε χαρτιά από υπηρεσία σε υπηρεσία για να δίνουμε αντικείμενο απασχόλησης σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους που δεν προάγουν την ευημερία της χώρας. Η εισαγωγή της πληροφορικής με γοργούς ρυθμούς είναι η μόνη απάντηση. Όσοι δεν την υιοθετούν δεν έχουν θέση στο νέο Ελληνικό Δημόσιο.

Γεώργιος Α. Δαουτόπουλος
σ. Καθηγητής Γεωπονίας ΑΠΘ



Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 17 Ιανουαρίου 2013, αρ. φύλλου 675


Σχετικό κείμενο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ