8.8.13

ΟΔΟΣ: Θεατρικό “τέμπο” για μερικούς θανάτους;


ΟΔΟΣ 11 Απριλίου 2013 | 687

Την τολμηρότητα και ρηξικέλευθη σχεδόν συνταρακτική ουσία του έξοχου διηγήματος «Ο άγιος Ζαμπλακάς», που εκτυλίσσεται σε περιβάλλον γνώριμο για την Καστοριά, η αίσθηση του οποίου, μπορεί να γίνει κατανοητή μόνο από την ανάγνωση του κειμένου του αείμνηστου Καστοριανού (με καταγωγή το Βογατσικό) Γεωργίου Γκολομπία (1961-2009), που δημοσιεύτηκε από την ΟΔΟ στις 31 Μαΐου 2012, καθώς και το διήγημα «Το γάλα του θανάτου» της Marguerite Yourcenar (1903-1987), προσπάθησε να αποδώσει με φαντασία και τόλμη, θεατρικούς, σκηνικούς και προπαντός υποκριτικούς νεωτερισμούς, ώστε το αποτέλεσμα να είναι αντάξιο της υπερβατικότητας των κειμένων, ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Μιχαήλ, που κατάγεται από το Άργος Ορεστικό.

Πιο συγκεκριμένα η θεατρική ομάδα του σωματείου «Σπασμένο Ρόδι» στην οποία συμμετείχαν οι Μαρία Θεοδώρου, Αθηνά Κιορπελίδου, Νίκος Μερτζανίδης, Νάσος Παπαδόπουλος, Γεωργία Τούφα, Ελένη Τσαδήλα και Κική Χρυσομαλλίδου, με την διδασκαλία και καθοδήγηση του σκηνοθέτη και στην θέλησή τους να συμμετάσχουν σε μια πρωτότυπη παραγωγή, κατάφεραν να παρουσιάσουν δύο διαφορετικά διηγήματα, το ένα ως περίπου φυσική συνέχεια του άλλου, χάρη στις κοινές αναφορές, την σημειολογία και την επιβουλή των σωμάτων, μέσα σε ένα θεατρικό «τέμπο» που κυριαρχούσε ως  κίνηση, αγωνιώντας να ενώσει το γρήγορο «allegro» του Γκολομπία με το αργό «adagio» της Γιουρσενάρ και τούμπαλιν.




Αν εξαιρεθεί ότι παραλείφθηκαν από την παράσταση, μερικές από τις κορυφαίες και συμβολικές στιγμές (η λογοτεχνική αξία των οποίων μπορεί να θεωρείται ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου) του διηγήματος του Γ. Γκολομπία, το οποίο προκάλεσε αίσθηση να παρουσιαστεί ως ελαφρύ και γκροτέσκο (προφανώς αφαιρέθηκαν για να υποστηριχθεί αυτή η επιλογή προς αποφυγή παρερμηνειών-παρενοχλήσεων και  να αποφευχθεί η αίσθηση της διακοπής μεταξύ των δύο διηγημάτων, αφού διαφορετικά θα κτίζονταν θεατρικά υποσύνολα), γεγονός είναι ότι η πειραματική παράσταση πέτυχε σε ένα μεγάλο βαθμό να αποδώσει λογοτεχνικές δημιουργίες με μοντέρνα ματιά, και να σταθεί σε ένα υψηλό επίπεδο εικαστικού-σωματικού θεάτρου.  Ανεξάρτητα αν ο θάνατος και στις δύο περιπτώσεις αμβλύνθηκε επικίνδυνα.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 11 Απριλίου 2013, αρ. φύλλου 687


Σχετικά κείμενα:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ