30.9.20

ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΟΡΔΑ: Αγαπητή ΟΔΟΣ


ΟΔΟΣ: 23.1.2020 | 1018


Ήρθε κι ο φίλος Γιώργης* στο διαδίκτυο να προσβάλλει την καταγωγή μας, θέτοντάς την εντός εισαγωγικών. Βέβαια, ο ίδιος όντας χωρίς εισαγωγικά αυθεντικός Καστοριανός —κάτι που είναι πασίγνωστο— γνωρίζει πολλά παραπάνω από τους Καστοριανούς, οι οποίοι τολμούν και φορούν στολές από το Ρίο.



Αγαπητή ΟΔΟΣ,

Με την περάτωση του εορταστικού δωδεκαήμερου στην πόλη της Καστοριάς, ο δήμαρχος κ. Ιωάννης Κορεντσίδης δεν έχασε καθόλου χρόνου και μόλις την περασμένη Δευτέρα, πραγματοποίησε την δεύτερη απολογιστική του συνέντευξη για το 2020. Αυτήν την φορά, η συνέντευξη τύπου δεν αφορούσε κάποιο είδος απολογισμού ή δημοσίευση των παραλαμβανομένων ελλειμματικών ταμειακών αποθεμάτων ως αποτέλεσμα των ασκούμενων πολιτικών από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές. 

Απ’ ό,τι τουλάχιστον κατάλαβα εγώ, πραγματοποιήθηκε, γιατί προφανώς κρίθηκε επιτακτικά αναγκαίο να κάνει like στην δική του δημοτική αρχή(!), δηλαδή στον ίδιο. Κάτι το οποίο έχει επαναληφθεί από την αφετηρία άσκησης των δημοτικών του καθηκόντων. Γιατί «αν δεν (υπέρ) τιμήσεις το σπίτι σου, θα πέσει να σε πλακώσει» όπως λέει και μια παροιμία. 

Για να ευλογήσει δηλαδή —για ακόμη μια φορά— τα δημοτικά γένια του. Αλλά και να πείσει πως όλα έγιναν με «απόλυτη επιτυχία» (!) Μάλιστα αγαπητή ΟΔΟΣ. Σωστά διαβάζεις. Αυτό ακριβώς δήλωσε ο δήμαρχος Καστοριάς, χωρίς κανένα ίχνος παραποίησης των λεγόμενων του. Δηλαδή έγιναν όλα όπως πρέπει.

Για πολλοστή φορά, στον προφορικό λόγο του, διέκρινα στοιχεία υπέρμετρης ωραιοποίησης της εορταστικής καθημερινότητας. Διέκρινα ακόμη και αναφορές της δημοτικής ωραιοπάθειας. Που είναι πάνδημη συνήθεια. Στα όρια μεταξύ φαντασίωσης και ύπνωσης. 

Βέβαια νόμιζα πως κανονικά αυτά τα λόγια θα πρέπει να εκφράζονται από τους πολίτες. Θα είχαν αξία από την αντιπολίτευση κι όχι τόσο από τα μέλη της δημοτικής αρχής και ειδικά από τον ίδιο τον δήμαρχο. Καθώς πρακτικές προβολής και αυτοθαυμασμού, συναντώνται σε άλλου είδους, κοινωνίες αλλά και καθεστώτα. Που σίγουρα δεν ανήκουν στα στενά όρια της αστικής δημοκρατίας, δυτικού τύπου, που ζούμε.

Προσπερνώντας εκείνα τα σημεία του, κατά την γνώμη μου υπερβολικού θαυμασμού, εκείνο που ειπώθηκε και θα άξιζε να προκαλέσει εντύπωση στους περισσότερους ήταν η αναφορά του κ. Κορεντσίδη στον ρόλο που θα αποκτήσουν από εδώ και στο εξής οι διάφοροι σύλλογοι. Διευκρινίζοντας πως στόχος της νυν δημοτικής αρχής είναι η «αναγέννηση και η ανάπτυξη» της Καστοριάς (!) 

Και μην αναρωτιέσαι αγαπητή ΟΔΟΣ με ποιον τρόπο θα έρθει ο πολιτιστικός διαφωτισμός και η ανάπτυξη στην πόλη. Ένα πρώτο μέτρο για την πολιτισμική ανάπτυξη της Καστοριάς, θα μπορούσε ασφαλώς να θεωρηθεί η διακοπή της αναμετάδοσης της όπερας από την ΜΕΤ της Νέας Υόρκης . Μήπως εκεί στόχευε η απόφαση για κατάργηση της όπερας;

Μην σε φυτιλιάζω όμως με τέτοια λεπτά ζητήματα που ακουμπούν ένα κομμάτι του πληθυσμού της πόλης. Θα σου εκμυστηρευτώ τον έναν και μοναδικό κατά την άποψή μου, τρόπο για να επιτευχθεί η «αναγέννηση και η ανάπτυξη». Με μπροστάρη τον εκάστοτε Δήμο φυσικά κι ακόλουθους τους συλλόγους που θα θέλουν να προσθέσουν το όνομά τους στην χρυσή λίστα των υπευθύνων για την πολιτιστική εκτίναξη της Καστοριάς. 

Παρόλο που σε πολλές από τις φετινές εκδηλώσεις που πραγματώθηκαν, οι σύλλογοι πήραν τα ηνία και ηγούνταν των δημοτικών δράσεων. Αυτά όμως είναι «αλλουνού παπά Ευαγγέλιο» για να χρησιμοποιηθεί και μια θρησκευτική παροιμία, αντιλαμβανόμενοι την στενή σχέση μεταξύ της τοπικής Μητρόπολης και του Δήμου. 

Αν έχω βέβαια την άδεια και το δικαίωμα να εκφράζω δημοσίως γνώμη. Γιατί μου φαίνεται, κι αυτό είναι υπό αμφισβήτηση πια στην Καστοριά. Αν η γνώμη σου είναι αντίθετη δηλαδή. 

Κι αν όλα αυτά φαντάζουν ονειρικά εμπνευσμένα και εκφρασμένα, από το στόμα του δημάρχου Καστοριάς ειπώθηκαν κι άλλα. Φυσικά δεν μπορούσε να λείψει το ευχαριστήριο μήνυμα του δημάρχου κ. Ι. Κορεντσίδη προς τα παρευρισκόμενα —κι όχι μόνο υποθέτω— στελέχη των τοπικών ΜΜΕ, για την συμβολή τους «στην διάδοση του αισθήματος αλλαγής που επέρχεται στην πόλη» αλλά κι γιατί στέκονται ΔΙΠΛΑ στην δημοτική αρχή. 

Νομίζω ότι το πιο κρίσιμο στοιχείο, που πέρασε απαρατήρητο ήταν αυτό. Μιας και εγώ νόμιζα έως τώρα, ότι ο κόσμος προχώρησε μόνο όταν υπήρχει κριτική. 

Αλήθεια αγαπητή ΟΔΟΣ, όταν εξέφραζε τις ευχαριστίες του, συμπεριλάμβανε κι εσένα εντός των συγκεκριμένων ΜΜΕ; Απορία διατυπώνω. Διότι άλλα υποψιάζομαι. 

Ουσιαστικά, στους πρώτους μήνες της άσκησης των δημοτικών καθηκόντων τους, είναι γνωστό ότι εσύ ασκείς εποικοδομητική κριτική, χωρίς αστερίσκους, εμπάθειες και μεροληψίες. Χωρίς να έχεις να χάσεις κάτι. Πόσο δε να κερδίσεις ασκώντας κατευθυνόμενη και ευχάριστη «κριτική». Δηλαδή προπαγάνδα. 

Χωρίς βέβαια να υπονοώ κάτι για τα υπόλοιπα ΜΜΕ της πόλης. Ο καθένας ασκεί την δημοσιογραφία και την ελευθεροτυπία με τον τρόπο που ορίζει ο ίδιος. Και πάνω κάτω, φαίνεται πως όλα τα υπόλοιπα μέσα, ασκούν το λειτούργημα ακολουθώντας κοινούς δημοσιογραφικούς κανόνες. Παράλληλους προς τους δικούς σου και που δεν θα διασταυρωθούν ποτέ με των υπολοίπων.

Όλα αυτά και μερικά ακόμα που αφορούν τις προσεχείς μελλοντικές κινήσεις της δημοτικής αρχής ακούστηκαν από τον δήμαρχο κ. Ι. Κορεντσίδη. Βέβαια, εντός των εορτών είχε ξαναμιλήσει για το ανόητο θέμα της χρονικής μεταφοράς των καρναβαλιών προς όφελος μερικών επιχειρηματιών. Που αν μη τι άλλο, το ανέδειξαν όλως τυχαίως κάποια από τα ΜΜΕ που ευχαρίστησε ο δήμαρχος και που ακολουθούν κοινή δημοσιογραφική γραμμή.

Μάλιστα, απάντησε όντας καλεσμένος σε τοπική ραδιοφωνική εκπομπή κι ερωτώμενος απ’ τον δημοσιογράφο τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού για την θέση του επάνω στον συγκεκριμένο «ζήτημα» που προέκυψε. Ο δημοσιογράφος αναφέρθηκε στον δικό του προσωπικό «δράμα» που δεν μπορεί να παρευρεθεί στα καρναβάλια, όταν αυτά δεν πραγματοποιούνται το Σαββατοκύριακο. Να ρωτήσουμε πότε τους βολεύει αγαπητή ΟΔΟΣ και μετά να τελούνται τα καρναβάλια (not).

Επιστρέφοντας στην απάντηση που έδωσε ο δήμαρχος Καστοριάς κ. Κορεντσίδης, θεωρήθηκε από τους περισσότερους ως άκρως διπλωματική. Όμως κατά την γνώμη μου δεν ήταν πραγματικά διπλωματική. 

Διότι απάντησε χωρίς να σβήνει τους όποιους ψίθυρους που επέτρεψε να πλανώνται («Θεωρώ δύσκολο να αλλάξουμε τις ημερομηνίες»), αφήνοντας ταυτόχρονα κι ένα παράθυρο περαιτέρω συζήτησης αυτής της αλαφροΐσκιωτης πρότασης για μεταφορά της διεξαγωγής των καστοριανών καρναβαλιών. Όμως η διπλωματία λύνει και δεν παρατείνει τις αμφισβητήσεις. Έτσι νόμιζα εγώ. Τι άλλο θα ακούσουμε από τα πλέον επίσημα χείλη αγαπητή ΟΔΟΣ, ένας Θεός ξέρει.

Με βάση το σκεπτικό (;) τους θα πρέπει να αιτηθεί ο δήμαρχος Καστοριάς, οι αργίες να μεταφερθούν στις πιο κοντινές Δευτέρες ή και Παρασκευές ώστε να δημιουργούνται τουριστικά τριήμερα και τετραήμερα. Για παράδειγμα, η αργία της 25ης Μαρτίου πέφτει ημερολογιακά ημέρα Τετάρτη. Αν είναι δυνατόν αγαπητή ΟΔΟΣ. Θα πρέπει να εορταστεί, ημέρα Δευτέρα 23 Μαρτίου ή Παρασκευή 27 Μαρτίου ώστε να απολαμβάνει η πόλη τον τουρισμό της. Κι ακολούθως με τις υπόλοιπες αργίες.

Καλό αγαπητή ΟΔΟΣ; Αμ τι νόμιζες δηλαδή; Πως δεν υπάρχει λύση; Μάθε λοιπόν πως ό,τι δεν λύνεται, κόβεται αγαπητή ΟΔΟΣ. Όπως σωστά σου δίδαξε η Ιστορία, μέσω των πεπραγμένων του Μ. Αλεξάνδρου. Ακόμα κι αν έχει να κάνει με το κόψιμο των ριζών του συγκεκριμένου εθίμου με το παρελθόν του. Δεν τους σταματά τίποτα μπροστά στα επιχειρηματικά όνειρα των λίγων και την εμμονή της επαρχίας για τουρισμό.

Κι αν αυτές τις απόψεις τις υπερασπίζονται όσοι προσλήφθηκαν ή εισέβαλλαν στον κύκλο των κολάκων, που δεν προσέχτηκε όσο πρέπει ότι είναι πάντα με την κάθε εξουσία και τα λοιπά payroll, ήρθε κι ο φίλος Γιώργης* να προσβάλλει την καταγωγή μας, θέτοντάς την εντός εισαγωγικών. Βέβαια, ο ίδιος όντας χωρίς εισαγωγικά αυθεντικός Καστοριανός —κάτι που είναι πασίγνωστο— γνωρίζει πολλά παραπάνω από τους Καστοριανούς, οι οποίοι ξορκίζουν τα «ραγκουτσάρια» κι αποδέχονται μόνο τον όρο καρναβάλια.

Να ξεκαθαρίσω βέβαια πως δεν έχω καμία έννοια για την καταγωγή του καθενός. Απεναντίας την σέβομαι όσο δεν φαντάζεσαι αγαπητή ΟΔΟΣ. Γι’ αυτό και δεν την τοποθετώ εντός εισαγωγικών όπως κάνει ο Γιώργης* στο διαδίκτυο. Δεν εκφέρω άποψη για τα ήθη κι έθιμα των χωριών τους. Γιατί προτιμώ να ξέρω μόνο της πόλης κι όσα με τιμή και αστική ευαισθησία μας μετέδωσαν οι πρόγονοί μας. 

Κι όπως φαίνεται, διαφέρουν κατά πολύ απ’ αυτά που μάθανε απ’ τους δικούς τους προγόνους, οι οποίοι για διάφορους λόγους εγκαταστάθηκαν πριν δεκαετίες στην Καστοριά, αφήνοντας την περιφέρεια. Και καλά έκαναν δηλαδή οι άνθρωποι. Που το καλύτερο γι’ αυτούς και τις ιδέες τους θα ήταν κάποια στιγμή να ακούσουν και τους συμπατριώτες τους Καστοριανούς, που ίσως έχουν πιο αξιόπιστη ενημέρωση για τα έθιμα επί των οποίων εκφέρουν άποψη. Συχνά λανθασμένη.

Επιστρέφοντας στον «ραγκουτσαραίο» ήρωα της εποχής, ο ίδιος προτίμησε να προσβάλλει συγκεκριμένες προσωπικότητες της Καστοριάς που επιλέγουν —γούστο τους καπέλο τους— να ντυθούν με στολές από το καρναβάλι του Ρίο ντε Τζανέιρο. Υποστηρίζοντας με το δικό του σκεπτικό πως δεν αρμόζουν με την αστική καρναβαλική παράδοση. Θαρρείς πως οι στολές είναι αυτές που ορίζουν την αυθεντία του εθίμου κι όχι για παράδειγμα η ελληνική μουσική (κι όχι τα σκοπιανά με τα οποία έχει κάνει ως καρναβάλι ο ίδιος όπως νομίζω ότι παραδέχεται) ή οι μέρες τέλεσής του. Γι’ αυτό τον λόγο το ονόμαζαν και το ονομάζουμε με τον όρο καρναβάλι.

Γιατί πολύ απλά, δεν ήταν μα ούτε θα γίνει, σαν κάποιο είδους δρώμενο αλά αργκουτσαραίων της Κλεισούρας ή μωμόγερων της Μεσοποταμίας που φέρουν σταθερή και μόνιμη φορεσιά κατά την τέλεση του δρώμενου. Από μια άλλη οπτική σύμφωνα με την άποψη των περισσοτέρων Καστοριανών, πρόκειται καθαρά για ακόμη μια περίπτωση προσωπικής εμμονής με το συγκεκριμένο είδος αμφίεσης, από την στιγμή που δεν έκανε καμιά αναφορά στους Τζόκερς της εποχής, τα μεταμφιεσμένα φανταράκια, τους μεταμφιεσμένους κλόουνς, τους ντυμένους Άραβες, τους υποδυόμενους Εβραίους, τους Καουμπόϊδες, τους μεταμφιεσμένους σκορδοκισσούς με τους φαλλούς στο χέρι κι άλλες πολλές αμφιέσεις. Που ουδεμία σχέση έχουν με τα αντεριά και τις παραδοσιακές φορεσιές, όπως ο ίδιος υπαινίσσεται. Τις οποίες, οι νέοι της εποχής τις φόρεσαν για την δική τους αμφίεση.

Παρά μόνο εξέφρασε την υπέρμετρη «αγωνία» του για την εξέλιξη του καστοριανού καρναβαλιού, ενοχοποιώντας αποκλειστικά τα φτερωτά καπέλα και τις φανταχτερές στολές (!) Αν αυτό δεν είναι κάποιου είδους κόλλημα, τότε τι άλλο μπορεί να είναι; Dressing code στα καρναβάλια; Γιατί; Απ’ την άλλη, εφόσον θέλει τόσο πολύ να βιώσει τα αργκουτσάρια ή ραγκουτσάρια ή ρογκατσάρια ή όπως θέλει να το ονομάσει, κανείς δεν τον εμποδίζει να το ζήσει από την αρχή ως το τέλος.

Αφήνοντας στην άκρη επαρχιώτικα κατάλοιπα και πλέον να ευθυγραμμιστούν με την άποψη του «Κολύμβριου» και του «Διομήδη». Των δύο Καστοριανών κειμενογράφων της εφημερίδας του Βαλαλά. Εκτός κι αν ξέρουν καλύτερα κι από εκείνους. 

Τότε, ήρθε η ώρα να σκίσουμε τα δημοτολογικά μας χαρτιά αγαπητή ΟΔΟΣ. Και να τους κλείσουμε στο χρονοντούλαπο της λανθασμένης τους ιστορίας μια και για πάντα. Και εμείς μαζί να κλειστούμε.

Ιωάννης Σκόρδας


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 23 Ιανουαρίου 2020, αρ. φύλλου 1018


(*) Ο κ. Ι. Σκόρδας, αναφέρεται σε ένα κείμενο του διαδικτύου που φέρει την υπογραφή: "Ιατρού Γεώργιος ένας ραγκουτσαραίος". 




4 σχόλια:

  1. Ανώνυμος30/9/20

    Κύριε Σκόρδα θα σας μαλώσει ο φίλος σας ο Πρόεδρος Συμβουλίου, μην ασκείτε τόσο έντονη κριτική στη Δημοτική Αρχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος30/9/20

    Στολή Ρίο Ντε Τζανέιρο Ιωάννη....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος30/9/20

      "Βέβαια, ο ίδιος ο Γιώργος (και ο Ανώνυμος πιο πάνω), όντας χωρίς εισαγωγικά αυθεντικοί Καστοριανοί —κάτι που είναι πασίγνωστο— γνωρίζουν πολλά παραπάνω από τους Καστοριανούς, οι οποίοι τολμούν και φορούν στολές από το Ρίο".

      Διαγραφή
  3. Ανώνυμος30/9/20

    Ο Γιώργος είναι πονηρός κι αυτά που λέει μη τα τρως

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ