2.10.15

Λόγος & αντίλογος

Εκ τάφου... Αντώνιος Καλαφατίδης:
Και συ, μαθητά μου!

Πολύ αλγεινή εντύπωση σε πλείστους ακροατές και πικρία σε συγγενείς και στενότερους φίλους του αείμνηστου Αντώνη Καλαφατίδη προκάλεσε η ομιλία του πανεπιστημιακού καθηγητή Γ. Πατρώνου στον γιορτασμό για τα εκατόχρονα του Παλαιού Γυμνασίου Καστοριάς γενικώς και ιδίως στα σημεία εκείνα, όπου κυριολεκτικά ο ομιλητής θεολόγος μάλιστα, μηδένισε τον αείμνηστο, ονομαστό άνδρα και δάσκαλό του.

Είμαι σε δύσκολη θέση, καθώς συνειδησιακά ο υποφαινόμενος (μικρότερος κατά τρία έτη στο γυμνάσιο από τον κ. Πατρώνο, απόφοιτος 1958) και λειτουργός σε παρεμφερή κοινωνική (επαγγελματική) θέση, κινούμαι να σχολιάσω λεχθέντα, πάντως ανεπίτρεπτα και αψυχολόγητα από τον εν λόγω καθηγητή.

Σχεδόν γενική απορία διατυπώθηκε και ο ίδιος ρωτώ τον εαυτό μου ξαφνιασμένο ποια βαθύτερα αίτια... (αν είναι δυνατό!) βγήκαν στην επιφάνεια από το στόμα του ομιλητή, στη ρύμη του προφορικού λόγου του, καθώς ο ίδιος εξήγησε ότι αυθορμήτως την ώρα της ομιλίας του αγνόησε... τον γραπτό του λόγο. Εκφράστηκε μειωτικά, απαξιωτικά για τον καθηγητή του, που τον έμαθε γράμματα, για να εισαχθεί στο πανεπιστήμιο.

Μικρότερος ήμουν και θυμάμαι, οι μεγαλύτεροί μας, ίσως και οι συμμαθητές του κ. Πατρώνου σχολίαζαν εγκωμιαστικά πολλές φορές, ότι στη διδασκαλία του ο μακαρίτης καθηγητής, ιδίως στα νεοελληνικά, γενικά στην λογοτεχνία, ήταν υπέροχος, άριστος, αξεπέραστος.

Επί 36 χρόνια τον γνώρισαν πολλές σειρές μαθητών. Δίδασκε με ζέση, πάθος, με άκρα προσήλωση στο καθήκον, απαιτητικός βεβαίως και αυστηρός, κατά το τότε επικρατούν γενικό πνεύμα. Τι να πούμε τώρα για τον αξέχαστο, άκρως ευσυνείδητο εκπαιδευτικό, που αφιέρωσε όλη του τη ζωή και την ψυχή του στο σχολείο, στην εκπαιδευτική δράση, αλλά και στην Καστοριά, με την οποία ήταν τόσο συναισθηματικά δεμένος (θύμιζε τον σοφό φιλαθήναιο Σωκράτη, ο οποίος ουδέποτε βγήκε έξω από την Αθήνα "ή μη άπαξ εις Ισθμόν").

Το ενδιαφέρον του αδιάπτωτο για την Καστοριά, πλην άλλων φαίνεται και από το πλήθος δημοσιευμάτων του, τα οποία μάλιστα συνάδελφοι του κ. Πατρώνου (μήπως κια ο ίδιος;) συγκέντρωσαν με σεβασμό, τα αξιολόγησαν ως κείμενα σοβαρά και τα εξέδωσαν σε αυτοτελή τιμητικό τόμο.

Ήταν ο άνθρωπος φύσει συντηρητικός, ενίοτε και αυστηρός σε ορισμένες περιπτώσεις, ίσως με μερικά αδύνατα σημεία του χαρακτήρα του (ουδείς τέλειος!)*, επ' ουδενί όμως, κατά γενική εκτίμηση και ομολογία, απόβλητος και μηδενιστέος, όπως έκρινε - τόσο άδικα - ο κ. Γ. Πατρώνος. 'Αρα γε τι "έπαθε" τη στιγμή εκείνη;

Ταυτόσημο ατόπημά του ήταν επίσης η σύγκριση, η προβολή και εκτίμησή του προς τον επίσης μακαρίτη καθηγητή Απόστολο Ραφαηλίδη. Μας δίδασκε αρχαία και νέα ελληνικά. (ήταν στο γυμνάσιο ως το 1960). Και εμείς τον γνωρίσαμε. Καταρτισμένος. Είχε πολύ καλό μεταδοτικό χάρισμα.

Κατά τα άλλα όμως; Υπεράγαν εγωιστής., άφιλος, μοναχικός με υπεροπτικό προς άλλους ύφος, με μηδέν κοινωνικότητα (ας βρεθεί ένας Καστοριανός που να έκαναν παρέα!). Ντοπαρισμένος με την κομμουνιστική ιδεολογία του δεν "χώνευε" τους Καστοριανούς, εκφραζόταν ακόμη και στην διάρκεια των μαθημάτων περιφρονητικά και υβριστικά! (αμαθείς, χοντροί και παρόμοια, οι χαρακτηρισμοί του, θυμούμαι).

Επίσης θυμάμαι, στην τελευταία τάξη στο μάθημα της Λογικής, τεχνηέντως μας σέρβιρε... την απιστία του. Καθώς ανέλυε την Λογική του Αριστοτέλη είπε εμφατικά: Μήπως και ο Χριστός μας είπε τι είναι Αλήθεια! κλπ κλπ.! Αυτά να ξέρει ο θεολόγος κ. Γ. Πατρώνος και όχι να προβάλει τον Απ. Ραφαηλίδη ως εκπαιδευτικό και πολίτη με προσωπικότητα.

Και άλλα πολλά που είπε ήταν εκτός θέματος και εκτός κλίματος του συγκεκριμένου εορτασμού. Αρκετά είπε και "δι εαυτόν". Μήπως του διέλαθε κάποια τάση για αυτοπροβολή; Αν μαγνητοφωνήθηκε η ομιλία του ας την ξανακούσει, για να διαπιστώσει και ο ίδιος τα πολλά αδύνατα σημεία: Μεγάλο σφάλμα η υποτίμηση του Αντώνη Καλαφατίδη και, αντιθέτως, η προβολή του Απόστολου Ραφαηλίδη.

Απρίλιος 2015

Ο αντιρρητικός Αντίγονος


* Σε παρέα, κατ' ιδίαν, θίγουμε τέτοια σημεία για συνανθρώπους ή και φίλους. Όμως, σε επίσημη εκδήλωση αυτά είναι επιτρεπτά; Και μάλιστα γι αυτούς που έφυγαν από τη ζωή; 


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 14 Μαΐου 2015, αρ. φύλλου 788


24 σχόλια:

  1. Πήγαινε να δεις αν έρχομαι ...2/10/15

    Άσε μας ωρέ Αντίγονε που μας παριστάνεις και τον τιμητή τώρα!!!!! Και η δική σου τόλμη φτάνει μέχρι να τα γράφεις ανώνυμα; Δεν είμαστε το ίδιο, γιατί εγώ τουλάχιστον γράφω ανώνυμα στο μπλογκ, αλλά άμα βρεθώ μπροστά τους δεν κρύβομαι και τα λέω χύμα. Αυτό δεν το λέω για να κοκορευτώ, αλλά γιατί πολλές φορές στο παρελθόν βρέθηκαν κάποιοι που αν και διαφωνούσαν μαζί μου, παραδέχθηκαν ωστόσο την ευθύτητά μου, είτε σε μένα προσωπικά είτε εκμυστηρευόμενοι σε άλλους.
    Εσύ γιατί δεν το έπραξες;
    Και μπορώ να το πω αυτό, γιατί κανένας δεν έφερε αντίρρηση στα λεγόμενα του καθηγητή μας, αντίθετα ήταν πάρα πολλοί αυτοί που συναινούσαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος2/10/15

    Κοίτα βρε έξυπνε...... δεν έχουμε όλη μνήμη χρυσόψαρου....
    Ο Πατρώνος στην ομιλία του μίλησε για τις δικές του εμπειρίες ως μαθητή, αλλά τα τσεκουράτα ήταν εκείνα που είπε για το τί τράβηξε ως καθηγητής.
    Για αυτά γιατί δε γράφεις τίποτε;;;;;;;;;
    Το πιο πιθανό, να είσαι κι εσύ από τη φάρα που τον κυνηγούσε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για ευνόητους λόγους2/10/15

    Αγαπητή ΟΔΟΣ,
    τέτοια κείμενα που καταφέρονται εναντίον ανθρώπων που χαίρουν εκτιμήσεως, όπως είναι ο αγαπητός σε όλους μας Γιώργος Πατρώνος, φρονώ ότι δεν θα έπρεπε να δημοσιεύονται με ψευδώνυμο, ακόμη και αν είναι στη διάθεση του Εκδότη και Διευθυντή της εφημερίδας το ονοματεπώνυμο του συντάκτη της επιστολής.
    Όσο και αν αυταπατάται ότι υπερασπίζεται τη μνήμη νεκρού, δεν δικαιολογείται για ευνόητους λόγους δεοντολογίας και ηθικής τάξης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος2/10/15

    Τι έγινε παιδιά; Σας χάλασε τη μανέστρα ο Πατρώνος με τις αλήθειες που είπε και πάτε ντε και καλά να του βρείτε κουσούρι ; Τα άλλα που είπε για τη Μητρόπολη δε σας χάλασαν; Ότι ήταν ένας γυμναστής που παρακολουθούσε κάθε του κίνηση και τον "κάρφωνε"; Από τότε αναρωτιέμαι αν είχε συγγένεια με τη συνονόματη του καθηγήτρια που έδινε αναφορά για άλλον θεολόγο μετά. Βάι, βάι, βάι η Ιστορία επαναλαμβάνεται. Μερικές φορές για να μας κάνει πλάκα δεν αλλάζουν ούτε τα ονόματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος2/10/15

    Α μπρε ποιος ειν' αυτός που είναι on line με τον κάτω κόσμο ;;;;;; και ξέρει τι θάλεγαν οι πεθαμένοι ;;;;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Διδάχθηκα από τον Αντώνιο Καλαφατίδη τον Οιδίποδα τύραννο και νεοελληνική λογοτεχνία. Ακόμα θυμάμαι τα ναυάγια του Καρκαβίτσα και τον Επικήδειο του Κονδυλάκη. Νομίζω στην αυστηρότητά του οφείλουμε, κατά μεγάλο μέρος, σ΄αυτό που μερικοί είμαστε σήμερα. Το μόνο αρνητικό που το καταλογίζω είναι εκείνη η εμμονή του να κατεδαφισθεί το παλιό Γυμνάσιο Καστοριάς.Ένα μεγάλο τραύμα στις αναμνήσεις μας και στις ψυχές μας. Τα σχόλια για το Ραφαλίδη πολύ εύστοχα. Απόφοιτος 1964

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος2/10/15

    Σα δε ντρεπεται λιγο αυτος που τογραψε! Εβδομηνταπεντε χρονω ανθρωπος και δεν εχει τα κοτσια να τα πει αυτα καταπροσωπο στον κυριο Γιωργο.... αλλα ξερει οτι κατα βαθος ο καθηγητης μας ειπε αληθειες. Απλα καποιοι σφαχτηκαν με το βαμβακι. Οταν τάκαναν ομως ηταν καλα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κ.Χ.2/10/15

    Σαν πολύ αέρα δεν πήραν τα μυαλά σου ψευτοΑντίγονε; Αν ήταν έτσι όπως τα λες και έλεγε ψέματα ο κ. Πατρώνος, θα είχε ξεσηκωθεί το σύμπαν εναντίον του. Είπε όμως πράγματα που όλοι τα ζήσαμε αλλά λίγοι τα ομολογούν. Μπράβο του για την ελευθερία του ήθους του και για την παρρησία του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Athena2/10/15

    Τσιράκι του κάθε Δεσπότη τα έγραψε όλα αυτά; Γιατί δεν του έκανε εντύπωση “αλγεινή” το ότι είπε ο κύριος καθηγητής πως η Μητρόπολη ήταν ανύπαρκτη, απούσα (κάπως έτσι, το νόημα παραμένει το ίδιο).
    Ναι, κυρίες και κύριοι, έστω και αργά η αλήθεια έρχεται στο φως. Σάμπως για την τωρινή κατάσταση δεν θα βγουν στο μέλλον να μιλήσουν ανοιχτά κάποιοι γενναιόψυχοι σαν τον Πατρώνο;
    Και τότε δεν θα μπορεί κανείς να τα θεωρήσει σαν “ανοησίες μιας κυρίας”.
    Γιατί, οι κ υ ρ ί ε ς δεν λένε ανοησίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Τήν νεότητα παιδαγώγησον, τό γῆρας περικράτησον2/10/15

    Απόφοιτος του '58; Έβαλες καναν εγγονό σου να πληκτρολογήσει το κείμενο; Κρίμα να δηλητηριάζονται τα νέα τα παιδιά με το φαρμάκι του φθόνου που πλασάρεται σαν δικαιοσύνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Παλαιός Απόφοιτος2/10/15

    Άντε γιατί μας έχετε πρήξει !!!! Ολόκληρο τόμο εκδώσατε σαν "αντίχαρη" και καλά κάνατε. Μια τιμή είναι αυτή. Η Καστοριά όμως έμαθε και από άλλους καθηγητές γράμματα αλλά ούτε που τους μνημονεύετε.
    Ξέρετε π.χ. τι ήταν για την επαρχιακή μας πόλη που δεν είχε φροντιστήρια η διδασκαλία των Μαθηματικών από τους συγχωρεμένους Πασχάλη και Πίττα ή της Φυσικής από τον Λεβαντή ; Όλοι οι απόφοιτοι του Γυμνασίου της Καστοριάς, πενήντα και άνω σήμερα, σε εκείνους χρωστούν την επιτυχία τους στις εισαγωγικές εξετάσεις παλαιού τύπου στο Πολυτεχνείο και τη Φυσικομαθηματική. Ας γραφτεί και ας ακουστεί και γι' αυτούς τουλάχιστον το "καλόν Παράδεισο!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κολλητήρι2/10/15

    Πού είσαι ... "αντιρρητικέ Αντίγονε" ...
    Κάνε με κι εμένα το φτωχό μια χάρη. Αφού δεν αντέχεις ότι κάποιος απαξίωσε έργω κάποιον άλλον άξιο (άντε και να σε πιστέψω ότι είναι έτσι όπως τα λες), μπες στον κόπο να σχολιάσεις έστω και με δυο αράδες τον άλλον τον θεολόγο που απαξίωσε να απαντήσει στον πολιό κύριο Αναστάση Πηχιών.
    Έλα τώρα, μεταξύ μας; Ξέρεις εσύ.
    Έτσι κι αλλιώς, με τρία ονόματα γράφεις στην ΟΔΟ. Δύσκολο να βρεις κι ένα τέταρτο που λέει ο λόγος; Έτσι όπως σε έχω ψυχανεμιστεί, θα σου άρεσε το "Ευαγόρας Παλληκαρίδης" ..
    Για να δούμε... θα κρατήσεις τα ίδια μέτρα και τα ίδια σταθμά ή θα μας κλέψεις στο ζύγι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Βασίλειος2/10/15

    Βαλτός είναι αυτός ο συντάκτης; Άλλα αντ' άλλων. Και φυσικά για τον εαυτό του έπτεπε να μιλήσει ο Πατρώνος. Γι' αυτό δεν τον κάλεσαν; Τους άλλους τους ανέφερε ως προς τη σχέση που είχαν. Ψέματα πάντως δεν είπε.
    Και ίσα-ίσα σε παρέα είναι που δεν θίγουμε τέτοια θέματα, γιατί δεν μπορεί να εκφραστεί και η άλλη πλευρά. Σε ανοιχτή εκδήλωση όμως, θέλει αρετήν και τόλμην.
    Ας μιλούσαν όσοι είχαν αντίρρηση. Δεν τους έπιασε κανένας από το λαιμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος2/10/15

    Μέχρι στιγμής δεν έχει αναρτηθεί κανένα σχόλιο. Δεν πιστεύω, αγαπητή "ΟΔΟΣ" να μας βηει κανα μάτι με καμιά επιγραφή "Δεν επιτρέπεται ο σχολιασμός" !!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Απλός πολίτης2/10/15

    Πριν από χρόνια διάβασα σε τοπική εφημερίδα την απάντηση του κυρίου Πατρώνου σε όσα του καταμαρτυρούσαν. Συγγνώμη που δεν θυμάμαι αν ήταν στην ΟΔΟ (σε τρεις είμαι συνδρομητής). Όχι απλώς μ' άρεσε ο τρόπος που έγραφε, αλλά υποκλίθηκα με σεβασμό στο σθένος και το ήθος του, ασχέτως εάν ως άνθρωπος έχει κάμει και αυτός τα λάθη του.
    Τώρα λοιπόν σκέπτομαι ότι θα ήταν όντως αξιόλογη η απάντησή του. Πιστεύω όμως ότι δεν θα το κάνει, γιατί πόσο πια να ταπεινωθεί ο άνθρωπος; Να απαντήσει σε ανώνυμη επιστολή;
    Δεν είναι το ίδιο με τα σχόλια, τα οποία γράφονται ανώνυμα, αλλά δεν είναι συγκροτημένο κείμενο.
    Απαράδεκτο λοιπόν ότι ενήλικας πρώην λειτουργός, όπως μας πληροφορεί ο ίδιος, συνέταξε αυτό το κείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος2/10/15

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πού να σου εξηγώ...2/10/15

    Αγαπητοί συναναγνώστες
    " Όμως, σε επίσημη εκδήλωση αυτά είναι επιτρεπτά; Και μάλιστα γι αυτούς που έφυγαν από τη ζωή; "
    αναρωτιέται ο ψευδώνυμος γράφων.

    Ας είμαστε σώφρονες. Όσο μπορούμε δηλαδή κι εμείς οι φουκαράδες. Ναι, είναι ασέβεια η προσβολή μνήμης νεκρού. Διαφεύγει όμως από τον γράφοντα ότι ο ομιλητής δεν εξύβρισε με προσωπικές εκφράσεις. Γεγονότα ανέφερε και ο κάθε ακροατής, αν μάλιστα είχε κι εκείνος παρόμοια προσωπικά βιώματα, έκρινε.

    Κατά τη διάρκεια της ομιλίας κανένας δεν διαφώνησε πάνω σε αυτό το θέμα, όπως π.χ. έχινε από τον κ. Φ. Πετσάλνικο για το θέμα της Αρχιτεκτονικής.
    Άρα, ο νοών νοείτω.

    Έχω και μία ακόμη σοβαρή ένσταση ως απάντηση στις ερωτήσεις που υποβάλλει στο τέλος ο γράφων.
    Όλη η Ιστορία είναι γραμμένη με αναφορές σε ανθρώπους που δεν είναι πια μεταξύ μας. Τί θα έπρεπε να κάνουν οι ιστορικοί; Να καταπίνουν τη γλώσσα τους; Να ωραιοποιούν το παρελθόν; Να αποκρύπτουν τα λάθη;
    Τότε δεν θα ήταν "παιδαγωγούσα Ιστορία", σαν αυτή που έγραψε ο Θουκυδίδης.

    Τον κύριο Γιώργο Πατρώνο, αν και τον γνωρίζω καλά, αν και μιλάει στην καρδιά μου, δεν τον έχω είδωλο. Είναι σίγουρο ότι και αυτός δεν τα πράττει όλα άμεμπτα.
    Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση έχει όλο το δίκιο με το μέρος του, γιατί μιλούσε ιστορικά.

    Ας ψάξει αλλού να βρει την κακία ο αντιρρητικός της πλάκας και ας μη βιάζεται να μας κάνει μαθήματα. Γιατί εκτός από την Ηθική υπάρχει και η Λογική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ανώνυμος2/10/15

    ΠΟΝΗΡΟΣ ΤΑ ΕΓΡΑΨΕ ΑΥΤΑ. ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΓΡΑΨΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος2/10/15

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος2/10/15

    Κύριε Μπαϊρακτάρη, αυτό δεν είναι λόγος και αντίλογος. Αυτό είναι ιός στην "ΟΔΟ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ανώνυμος3/10/15

    ία ...
    ιοβόλα,
    κακία
    πάρτα όλα!

    α υ τ ό χ θ ω ν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ανώνυμος3/10/15

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Μιμόζα η αισχυντηλή5/10/15

    @Πού να σου εξηγώ...

    Αλήθεια, τέτοιες ώρες νοσταλγώ τον "σκεπτόμενο ανθρωπάκο". Αν και δεν ξέρω ποιος είναι, μου λείπει η γνώμη του.
    Συγχαρητήρια πάντως στον κ. Δημήτριο Γκολίτση που σχολίασε και μάλιστα επώνυμα, αν και δεν συμφωνώ στη μονόπλευρη αναφορά σχετικά με τον Ραφαηλίδη.
    Το ότι ο κ. Γκολίτσης καταθέτει την άποψή του επώνυμα, τον καθιστά αυτοδικαίως σεβαστό ως προς το δικαίωμά του, σε αντίθεση με τον "αντιρρητικό", για τον οποίον έχω πολλές ενστάσεις, με πρώτη και εντονότερη το ότι δημοσιεύει κριτική για άνθρωπο τον οποίον κατονομάζει, ενώ ο ίδιος κρύβει το όνομά του. Δεν μπορεί να παρομοιαστεί με τους ανώνυμους διαδικτυακούς σχολιαστές, γιατί εδώ σχολιάζουμε συνοπτικά και είμαστε ανοιχτοί σε διάλογο. Αυτός έριξε τη μπόμπα και εξαφανίστηκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανώνυμος1/12/15

    Ο "Για ευνόητους λόγους" έγραψε: «Τέτοια κείμενα που καταφέρονται εναντίον ανθρώπων που χαίρουν εκτιμήσεως, όπως είναι ο αγαπητός σε όλους μας Γιώργος Πατρώνος, φρονώ ότι δεν θα έπρεπε να δημοσιεύονται με ψευδώνυμο, ακόμη και αν είναι στη διάθεση του Εκδότη και Διευθυντή της εφημερίδας το ονοματεπώνυμο του συντάκτη της επιστολής… για ευνόητους λόγους δεοντολογίας και ηθικής τάξης».

    -Πού είναι αυτή η δεοντολογία και η ηθική τάξη στην οποία αναφέρεσαι; Δύο μέτρα και δύο σταθμά;Μήπως πρέπει να «προσγειωθούμε» λίγο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ