22.2.15

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ: Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική

11/10/2014 Σε "φιλολογική συζήτηση" για τις "εταίρες" των αρχαίων. Επ' ευκαιρία, θύμισα στην παρέα τις "σοβάδες" των προγόνων μας. Η σοβάς (της σοβάδος), θηλυκό από το επίθετο σοβαρός, εχρησιμοποιείτο για τις εταίρες (η αυθάδης, η αναιδής). Ένας της παρέας, μεταξύ σοβαρού και αστείου είπε: "εξ ού και ο σοβάς"(!). Πόσος κίνδυνος σοβεί - τόνισα - για παρετυμολογία, αν συσχετίζουμε δυο λέξεις από την ομοιότητα δυο-τριών γραμμάτων τους ή συλλαβών. Ο σοβάς - γνωστό - λέξη τουρκική για το επίχρισμα τοίχων με ασβεστοκονίαμα. Σχετικός μαθητής ρώτησε αν από το αρχαίο άγω προέρχεται η λέξη αγάς(!). Και αυτή η λέξη είναι τουρκική. Σιγά, να μην ήξεραν οι Τούρκοι το ρήμα άγω!

8/10/2014 Και πάλι θυμίζω την προσοχή μας στα ομόηχα. Διαβάζοντας αρχαίο κείμενο βρήκα την γνωστή λέξη σμίλη. α) η σμίλη = μαχαίρι "προς γλυφήν", εργαλείο του γλύπτη β)εγχειρίδιο χειρουργικό. Η σμήλη είναι ότι και το σμήγμα, υγρό που εκκρίνεται από αδένες του δέρματος. Η σμίλη και η σμήλη. Η σμίλη άλλωστε την περίοδο αυτή μας παραπέμπει στις Καρυάτιδες της Αμφίπολης.

12/10/2014 Real News Τεστάρονται πρόσωπα κοινής εμπιστοσύνης για Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Τεστάρω = ελέγχω, δοκιμάζω. Ποιος είπε ότι η δημοτική είναι εύκολη; Είναι η χοάνη, η μεγάλη χοάνη, στην οποία διαπερνούν λέξεις, όροι, στοιχεία ξένων γλωσσών (όλες τις εποχές, ακόμα και σήμερα. Βλέπε λέξεις, όρους και φράσεις σχετικές με νέες τεχνολογίες, ηλεκτρονικά, internet).Η Αγγλική λέξη test (δοκιμή, έλεγχος για επαλήθευση) μάλλον, νομίζω, ότι προέρχεται από την λατινική λέξη testis = ο μάρτυρας στο δικαστήριο.

15/10/2014 (από ομιλία του Ιωάννου Χρυσοστόμου για την ενότητα της Χριστιανικής εκκλησίας) Σε σχόλια επί της ομιλίας αυτής ξεχωρίζω την διατύπωση του Χρυσοστόμου: την επί της Οικουμένης μίαν δει είναι εκκλησίαν, καίτοι πολλοίς τόποις κεχωρισμένην, Σε όλη την οικουμένη μία πρέπει να είναι η εκκλησία (και αδιαίρετη), μολονότι σε πολλούς τόπους κάθε περιοχή έχει την δική της εκκλησία. (διακηρρύσσει ο Χρυσορρήμων Χρυσόστομος). Ερμηνεύει δηλαδή ο μεγάλος ιεράρχης το άρθρο του Συμβόλου της Πίστεως: Εις μίαν Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν εκκλησίαν...

21/10/2014 Για όσους πικρόχολα και μάλλον αρνητικώς κρίνουν επιπολαίως την μοναστική ζωή και τους καλόγερους, παραθέτω απόσπασμα από τον ενθρονιστήριο λόγο του μακαριστού Γεωργίου Γρηγοριάτη, Αρχιμανδρίτου (μοναχού του Αγίου Όρους), ο οποίος εκοιμήθη πριν από μήνες: "Τινές θεωρούν ίσως τας Αγιορειτικάς Μονάς ως περιφανή μουσεία και λείψανα του ορθοδόξου Βυζαντινού Πολιτισμού. Δι ημάς όμως, οίτινες περιπατούμεν εν πίστη, αι Αγιορειτικαί Μοναί είναι πρωτίστως χώροι μετανοίας, προσευχής, ασκήσεως, καθάρσεως, ελλάμψεως και θεώσεως. Μοναδική αποστολή αυτών των μονών είναι να διατηρήσουν ανόθευτο και αδιάκοπον την μοναχικήν παράδοσιν του νηπτικού (*) και θεωρητικού βίου, να μαρτυρούν συνεχώς εις τοιν κόσμον δια την πραγματικότηταν της τελείας χριστιανικής ζωής, να αποτελούν την γρηγορούσαν συνείδησιν της Ορθοδοξίας, την αφυπνίζουσαν κλήρον και λαόν εκ του ύπνου και της νάρκης της εκκοσμικεύσεως, να υπενθυμίζουν αδιακόπως την κλήσιν του ανθρώπου δια τον ουρανόν ως θεού κεκελευσμένου, να δίδουν το μέτρον της εν τη εκκλησία θεανθρωπίνης κοινωνίας - κοινοβιακής ζωής..." Συνεπώς, των ολιγοπίστων και αιρετιζόντων συνανθρώπων μας, μοντέρνων ή και μεταμοντέρνων ο λόγος "μη προτρεχέτω της διανοίας".


(*) νηπτικός: από το αρχαίο νήφω = είμαι νηφάλιος (ξεμέθυστος από επήρεια οίνου), πρβλ Απόστολος Παύλος: Τέκνο Τίτε, νήφε εν πάσι... Νηπτικοί ήσαν οι πατέρες - Ησυχαστές. Είναι η νηπτική διδασκαλία της Ορθοδοξίας ότι κοινωνούμε με τον Θεό με την πνευματική άσκηση, με την μετάνοια και με την δύναμη της προσευχής.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 23 Οκτωβρίου 2014, αρ. φύλλου 761



1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος22/2/15

    http://www.iefimerida.gr/news/192754/anakoinosi-vomva-apo-tin-kommoynistiki-tasi-syriza-zitaei-allagi-igesias-kalei-toys#ixzz3SSIah3JN

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ