22.2.15

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΡΑΠΤΟΥ: Όψεις του νέου πολιτικού θεάτρου




Η Νίνα Ράπη (κατάγεται από το Άργος Ορεστικό) είναι θεατρική συγγραφέας, διηγηματογράφος και δοκιμιογράφος. Με πολλές διακρίσεις στο εξωτερικό και με την εμπειρία της διδασκαλίας στα πανεπιστήμια του Λονδίνου και του Γκρίνουιτς, συμμετέχει ως δραματουργός στο Φεστιβάλ Διαρκείας Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου αιώνα, που οργάνωσε η βραβευμένη συγγραφέας Λεία Βιτάλη και πραγματοποιείται στο θεατρικό χώρο Αγγέλων Βήμα.

Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, οι Άγριες Νότες της Νίνας Ράπη (σκην. Χρύσα Καψούλη) αποτελούν την αφορμή για τη διερεύνηση ενός νέου πολιτικού θεατρικού ύφους που φαίνεται ότι υποφώσκει σε αρκετές νέες συγγραφικές δουλειές, κάποιες από τις οποίες ανεβαίνουν και στη σκηνή.

Τι είναι όμως οι Άγριες Νότες; Για τη δραματουργό, πρόκειται για ένα έργο - μεταίχμιο που σηματοδοτεί τη μετάβασή της στην ελληνική επικράτεια. Με άξονα τις έννοιες του ελέγχου, της εποπτείας, της πειθαρχίας και της καθυπόταξης, η συγγραφέας διερευνά τη δυνατότητα της προσωπικής αντίστασης απέναντι σε ένα σύστημα με πολιτικό και πολιτιστικό επαμφοτερισμό, αλλά σαφή στοχοθεσία: την υποταγή και την αναδόμηση του υποκειμένου.

Στις Άγριες Νότες οι άνθρωποι είναι θύτες και θύματα, επαναστάτες (ακούσιοι ή εκούσιοι), αλλά και ανθρωποφύλακες. Τα όρια φαίνονται ρευστά, πλην όμως όλοι βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε ένα χώρο από όπου η απόδραση γίνεται μόνο προς τα μέσα, ενδοβάλλεται. Απέναντι σε έναν αόρατο ή συνεχώς μεταβαλλόμενο εξουσιαστή η έννοια της αντίστασης καθαυτή καθίσταται προβληματική και εξόχως υποκειμενική. Ωστόσο, στο ασφυκτικό πλαίσιο που ορίζει η συγγραφέας τίθεται το ερώτημα της αξίας της τέχνης και της ηθικής στάσης του καλλιτέχνη απέναντι στην κοινωνία, ακόμα και όταν αυτή η στάση μπορεί να μετρηθεί με όρους καθαρά αισθητικούς.

Στο θεατρικό τοπίο που διαμορφώνεται, η νέα πολιτική δραματουργία αναμιγνύει το πολιτικό με το προσωπικό και το αισθητικό. Στις Άγριες Νότες αυτές οι τρεις ροές συνεκφέρονται σκηνικά και λειτουργούν χιασματικά. Οι σκέψεις για τη δημοκρατία, τη συλλογικότητα, την ατομικότητα και φυσικά τη δυνατότητα της τέχνης να λειτουργεί εξεγερσιακά εκβάλλουν σκηνικά, αλλά δεν δεσμεύουν ηθικά.

Εντούτοις η συγγραφέας είναι κατηγορηματική μόνο σε ένα κρίσιμο σημείο: Για να αντισταθείς πρέπει να γνωρίσεις τον εαυτό σου. Δηλαδή να αναγνωρίσεις με τόλμη τον εχθρό σου.




Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 23 Οκτωβρίου 2014, αρ. φύλλου 761. 
Πρωτοδημοσιεύθηκε στην Αυγή.


Συνεχίζονται οι παραστάσεις στο θέατρο  «Άγριες Νότες» της Νίνας Ράπη στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα» στην Αθήνα, έως και τις 11 Νοεμβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 20.00 για 12 παραστάσεις. Γενική είσοδος: 12 €, φοιτητές 8 €, άνεργοι 5 €. Πληροφορίες: 2105242211 & 213 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ