10.12.23

ΝΙΚΟΥ ΤΣΕΜΑΝΗ: Εκτός σχεδίου πικρές αλήθειες



Κάτω από τον καταγάλανο ελληνικό ουρανό ντομάτες παντρεύονται φωτοβολταϊκά εδώ και εκεί, ανεμογεννήτριες φλερτάρουν με τους θεούς του Ολύμπου στα απόρθητα ελληνικά βουνά και ανάμεσα στα κάτασπρα μπαμπάκια που σκορπίζει ο άνεμος στις πεδιάδες διακρίνονται αλάνες όπου πωλούνται οικοδομικοί γερανοί και σκαφτικά μηχανήματα. Η οικιστική ανοργανωσιά βασιλεύει παντού.


Η Απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας 176/2023 που ακυρώνει την δυνατότητα εκτός σχεδίου δόμησης "τυφλών" αγροτεμαχίων που δεν έχουν πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων. Εκπρόσωποι των δικηγόρων, συμβολαιογράφων, μεσιτών, ιδιοκτήτων ακινήτων και μηχανικών διατείνονται ότι η δικαστική αυτή απόφαση θίγει αιφνιδιαστικά κεκτημένα επαγγελματικά τους δικαιώματα και αδικεί τα μικρά αγροτεμάχια μικροϊδιοκτητών ενώ εκφράζουν υποψίες ότι έχει απώτερο στόχο την εξυπηρέτηση συμφερόντων οικονομικά ισχυρών που αγοράζουν προς εκμετάλλευση μεγάλες εκτάσεις γης στην τουριστική κυρίως Ελλάδα.

Το θέμα είναι εξαιρετικά επίκαιρο και αξίζει μέσα από μια διαδρομή αυτογνωσίας του χωροταξικού χάους της χώρα μας να αναφέρουμε μερικές πικρές αλήθειες που αφορούν το φαινόμενο της εκτός σχεδίου δόμησης, το ποιος δηλαδή, πότε και με ποιους τεχνικούς όρους έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί και πουλάει την αγροτική γη για οικιστική χρήση στην Ελλάδα του 21ου αιώνα. 
 
Οι "εκτός σχεδίου" πικρές αλήθειες:

1. Η εκτός σχεδίου δόμηση, η δυνατότητα δηλαδή να χτίζεις σε αγροτικές εκτάσεις μεγαλύτερες των τεσσάρων στρεμμάτων χωρίς κανένα χωροταξικό διαχωρισμό της αγροτικής από την οικιστική γη είναι μια αποκλειστικής νεοελληνικής έμπνευσης νομοθετική χωροταξική επιλογή αδιανόητη σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες και έχει συμβάλει τα μέγιστα στην εξάπλωση της οικιστικής αναρχίας στην χώρα μας. Από μια μικρή αγροτική αποθήκη που επιτρεπόταν να χτίσεις στο αγρόκτημα σου το 1938 τα χρόνια του Μεταξά, φτάσαμε τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα με συνεχείς για την εκτός σχεδίου δόμηση νομοθετικές ρυθμίσεις να επιτρέπεται να χτίζεις στα χωράφια μεγάλες οικοδομές χωρίς ούτε καν να υπάρχει κοινόχρηστος δρόμος πρόσβασης . 

2. Βιοτεχνικές και εμπορικές εγκαταστάσεις χωρίς να εντάσσονται σε βιοτεχνικά και εμπορικά οικιστικά σύνολα οικοδομούνται με τις εκτός σχεδίου δόμησης πολεοδομικές ρυθμίσεις σε παράταξη κατά μήκος και εκατέρωθεν των χωρίς πράσινο και αισθητική οδών εισόδου των πόλεων και οικισμών και δίνουν στους ξένους επισκέπτες που εισέρχονται στις ελληνικές πόλεις μια πρώτη θλιβερή εικόνα της εκτός σχεδίου οικιστικής ασχήμιας που επικρατεί στη χώρα μας. 

3. Τουριστικά καταλύματα και ξενοδοχεία στις εκτός σχεδίου περιοχές αδειοδοτούνται και χρηματοδοτούνται από το Υπουργείο Τουρισμού (ΕΟΤ) παρά το γεγονός ότι πολλά από αυτά προσβάλουν το περιβάλλον, κρύβουν την θέα σε υψηλής αισθητικής αξίας πολιτιστικά αξιοθέατα και τοπία και περιφράσσουν και απομονώνουν για το σύνολο των πολιτών δημόσιες ελληνικές παραλίες. Αν συνεχιστεί χωρίς φραγμούς αυτή η δήθεν αναπτυξιακή τουριστική πολιτική πολύ σύντομα, η μόνη ειλικρινής διαφήμιση για την προσέλκυση νηφάλιων τουριστών στη χώρα μας θα είναι: «Ελάτε να προλάβετε να επισκεφτείτε τις ομορφιές της Ελλάδας πριν εμείς οι άπληστοι νεοέλληνες τις καταστρέψουμε». 

4. Τεράστιες εξοχικές κατοικίες (200 τ.μ. και πλέον) έχουν κατασκευαστεί άναρχα στις παραλίες και τα βουνά της χώρας με βάση τις γενναιόδωρες διατάξεις της εκτός σχεδίου πολεοδομικής νομοθεσίας. Η πολυτέλεια αυτή αποτελεί μια μεγάλη σπατάλη εθνικών, οικονομικών, ενεργειακών και περιβαλλοντικών πόρων και αποτελεί για πολλούς μια από τις αιτίες που οδήγησαν την χώρα μας να αποκτήσει δημόσιο χρέος 400 δις ευρώ. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το αντίστοιχο δικαίωμα δόμησης εξοχικών, μη μόνιμων κατοικιών ακόμα και στις πλουσιότερες Ευρωπαϊκές χώρες δεν ξεπερνά κατά μέσο όρο τα 70 τ.μ.

5. Αυθαίρετα κτίσματα που φυτρώνουν σαν μανιτάρια στη χώρα μας επιλέγουν κατά προτίμηση την εγκατάσταση τους σε εκτός σχεδίου περιοχές. Από τα 1.698.641 αυθαίρετα που δηλώθηκαν στους νόμους νομιμοποίησης Ν. 4178/2013 και Ν. 4495/2017 εκτιμάται ότι το ένα περίπου εκατομμύριο αφορά εκτός σχεδίου αυθαίρετα πολλά των οποίων βρίσκονται σε δασικές εκτάσεις και αποτελούν την βασική αιτία πρόκλησης πυρκαγιών στη χώρα μας. Κανείς δεν αμφιβάλει ότι τα χιλιάδες αυτά αυθαίρετα δεν θα ήταν δυνατόν να κατασκευαστούν αν δεν υπήρχε μια ομπρέλα προστασίας ενός ευρύτερου κυκλώματος επιτήδειων συνεργαζόμενων με τις αρχές.

6. Η ανοχή και συγκάλυψη της αυθαιρεσίας στη δόμηση έχει αποδειχθεί ότι είναι η πλέον προσφιλής ρουσφετολογική απασχόληση των δημοκρατικών εκπροσώπων της νεοελληνικής δημοκρατίας. Τα δημοτικά συμβούλια και οι δήμαρχοι σιωπούν μπροστά σε κάθε οφθαλμοφανή παρανομία δόμησης στην περιοχή τους μήπως και δυσαρεστήσουν κανένα από τους ψηφοφόρους τους, τα τεχνικά και άλλα επιμελητήρια ασχολούνται αποκλειστικά και μόνο με το επαγγελματικό ευ ζην των μελών τους, οι βουλευτές μας εργάζονται υπερωριακά για την νομοθετική νομιμοποίηση παρανομιών δόμησης των υποστηρικτών τους και οι υψηλά ιστάμενοι υπουργοί συναλλάσσονται "στρατηγικά" και αποκλειστικά με τους πολλά χρήματα έχοντες για να δημιουργηθούν οι νομοθετικές προϋποθέσεις, πώλησης, ιδιωτικοποίησης και παραχώρησης για αποκλειστική εκμετάλλευση παραλιών και περιοχών ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους των νησιών μας σε ανώνυμα και επώνυμα επιχειρηματικά συμφέροντα. 

7. Η εγχώρια Greek mafia τώρα τελευταία έχει επεκτείνει τον κύκλο εργασιών της πέραν από τις συνήθεις δράσεις εμπορίας ναρκωτικών, αλκοόλ και τσιγάρων και σε εκτός σχεδίου real estate δραστηριότητες στις τουριστικές περιοχές. Ένας ιδιότυπος συνασπισμός επιτήδειων που ειδικεύεται σε καταπατήσεις δημοσίων χώρων, σύναψη παρανόμων συμβολαίων και συγκάλυψη παρανομιών δόμησης δεν αρκείται πλέον στην προσφιλή μέθοδο του χρηματισμού αρμοδίων αλλά όπως απέδειξαν τα γεγονότα της Μυκόνου εξελίσσεται σε οργάνωση που έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί βία προς εκφοβισμό έντιμων δημοσίων λειτουργών και δημοσιογράφων που προασπίζονται την ομορφιά και ιστορία του ελληνικού χώρου. 

8. Τα μεγάλα ανώνυμα συμφέροντα. Η σπουδή των κυβερνήσεων της Ν.Δ. και παλαιότερα του ΣυΡιζΑ να παραχωρούν σε ανώνυμα και επώνυμα επιχειρηματικά συμφέροντα τεράστιες εκτός σχεδίου περιοχές και παραλίες στα νησιά μας για αποκλειστική τουριστική και οικιστική εκμετάλλευση κάνοντας χρήση του Ν. 3894/2010 περί  "Στρατηγικών Επενδύσεων" με το πρόσχημα αναγκών εθνικής σκοπιμότητας, δεν αφήνει αμφιβολία ότι τα προνόμια δόμησης στις τουριστικές περιοχές περνάνε με αντισυνταγματικές μεθοδεύσεις από τους νησιώτες κατοίκους σε μεγάλα ανώνυμα εταιρικά συμφέροντα. Οι εγκαθίδρυση περιτοιχισμένων με υψηλούς τοίχους τουριστικών επιχειρηματικών "κρατιδίων" στην Ίο και αλλού είναι ήδη γεγονός και όλα δείχνουν ότι τα έσοδα από τον τουρισμό στα νησιά μας και τις παράκτιες εκτός σχεδίου περιοχές περνάνε γρήγορα με "στρατηγικές" νομοθετικές μεθοδεύσεις από τα χέρια των κατοίκων στα χέρια ανωνύμων εταιρειών οδηγώντας μακροπρόθεσμα στην πλήρη αφελληνοποίηση των τουριστικών περιοχών της χώρας. 

9. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος που εκπροσωπεί 110.000 μηχανικούς όχι μόνο δεν πρωτοστατεί για την εξυγίανση των οικιστικών μας θεμάτων σύμφωνα με το ρόλο που βάσει Νόμου του έχει παραχωρηθεί από την Πολιτεία ως Τεχνικού Συμβούλου του Κράτους αλλά έχει μετατραπεί σε ηλεκτρονικό συμβολαιογραφείο αυθαιρέτων και συνηγορεί στην κατάργηση των ελάχιστων νόμων και μηχανισμών που προστάτευαν το περιβάλλον στη χώρα μας με το επιχείρημα της απλοποίησης των διαδικασιών. 

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γεώργιος Στασινός σε ένα αποκαλυπτικό των απόψεων του άρθρο στην Καθημερινή στις 10-4-2023 με τίτλο «Αλήθεια και μύθοι για την εκτός σχεδίου δόμηση» καταφέρεται απροκάλυπτα κατά της Απόφασης 176/2023 του Ανωτάτου Συνταγματικού Δικαστηρίου της χώρας και εμφανίζεται με δάκρυα στα μάτια ως προστάτης των δικαιωμάτων δόμησης των λεγόμενων "τυφλών" αγροτεμαχίων για να μη χαθεί λέει η υπεραξία της οικιστικής χρήσης της αγροτικής γης πολλών μικροϊδιοκτητών ενώ παράλληλα ανέχεται την απροκάλυπτη "στρατηγική" υπερεκμετάλλευση από ανώνυμες εταιρείες μεγάλων εκτός σχεδίου εκτάσεων και παραλιών στις τουριστικές περιοχές κατά παράβαση των γενικών πολεοδομικών κανόνων δόμησης (Ν 3894/2010). που προδήλως αντιστρατεύεται την ίση μεταχείριση των μη προνομιούχων πολιτών. 

Ένα χωροταξικό θέμα που άπτεται της προστασίας του περιβάλλοντος και της επιλογής των κατάλληλων χώρων για την επέκταση των οικισμών και της ανάπτυξης των τουριστικών δραστηριοτήτων της χώρας γίνεται εκ του πονηρού προσπάθεια να εμφανιστεί σαν μια ιδιότυπη "πάλη των τάξεων" μεταξύ οικοπεδούχων με στόχο να αποφευχθεί η επί της ουσίας χωροταξική συζήτηση του θέματος και η αναζήτηση ευθυνών εκείνων που έχουν οδηγήσει τη χώρα στην οικιστική υποβάθμιση και αναρχία. 

Η προτεινόμενη μάλιστα λύση από τον κ. Στασινό να μετατεθεί έως το έτος 2025 η εφαρμογή της Απόφασης 176/2023 του ΣτΕ ώστε να προλάβουν να χτιστούν μαζικά όλα τα "τυφλά" εκτός σχεδίου αγροτεμάχια των ενδιαφερομένων έχοντας πλήρη γνώση ότι με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθούν τετελεσμένα δόμησης που ακυρώνουν επί εδάφους τις προοπτικές πολεοδομικού σχεδιασμού στις επίμαχες κυρίως εκτός σχεδίου τουριστικές περιοχές είναι το επιδόρπιο του κυνισμού της ρουσφετολογικής πολιτικής κουλτούρας που έχει καταστρέψει το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον αυτής της χώρας. 

Το γεγονός ότι η ίδια η ηγεσία του ΤΕΕ έχει αναλάβει την διαχείριση ενός ευρύτερου προγράμματος εκπόνησης χωροταξικών μελετών για την προστασία υποτίθεται των εκτός σχεδίου περιοχών της χώρας που χρηματοδοτείται με το τεράστιο ποσό των 250 εκ Ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάπτυξης και παρά τον θεσμικό αυτό ρόλο που της ανατέθηκε δεν διστάζει να διατυπώνει κυνικά παρόμοιες προτάσεις που εξυπηρετούν απροκάλυπτα συντεχνιακά και ιδιωτικά εκτός σχεδίου συμφέροντα σε βάρος του χωροταξικού σχεδιασμού προκαλεί πολλά ερωτηματικά. 

Οι επικλήσεις φόβου από τους γνωστούς πολιτικούς παράγοντες για επερχόμενη ανεργία των εργαζόμενων στη οικοδομή αν ισχύσουν νομοθετικές ρυθμίσεις που προστατεύουν το περιβάλλον και περιορίζουν την ασυδοσία στη δόμηση είναι προφάσεις εν αμαρτίες όσων απροκάλυπτα χρησιμοποιούν πρόχειρα και ψευδεπίγραφα τη σημαία της ανάπτυξης για να συγκαλύψουν τις για ίδιον όφελος fast track μεθοδεύσεις εκμετάλλευσης των τουριστικών και άλλων προοπτικών ανάπτυξης της χώρας. 

Οι χιλιάδες μηχανικοί και ξένοι μετανάστες που εργάζονται στις οικοδομές της χώρα μας δεν είναι 
απαραίτητο να βρίσκονται στη δούλεψη πλούσιων κερδοσκοπικών ανωνύμων εταιρειών άλλα μπορούν να εργάζονται για την ανοικοδόμηση της χώρας σε φιλικά προς το περιβάλλον έργα, προώθηση ανακατασκευής πληθώρας ερειπωμένων και αναξιοποίητων ακινήτων, προγράμματα στέγασης των νέων και υλοποίηση περιφερειακών χωροταξικών μελετών που αποσκοπούν πραγματικά στην βιώσιμη ανάπτυξη και την εξυπηρέτηση της ποιότητας της ζωής των πολιτών. 

10. Το φυσικό περιβάλλον στις εκτός σχεδίου περιοχές κακοποιείται βάναυσα. Οι μπουλντόζες της κερδοσκοπίας κάνουν συνεχές πάρτι καταστροφής στην ελληνική ύπαιθρο. Υπερήφανες κορυφογραμμές των βουνών ισοπεδώνονται, ρέματα μπαζώνονται, αιώνια βράχια στις ακτογραμμές καταστρέφονται, υπέροχοι κάμποι μετατρέπονται σε κάμπους διωρόφων και νέα κτίρια χτίζονται "εκτός σχεδίου" πάνω σε ακατάλληλα από προσχώσεις ποταμών εδάφη χωρίς σύγχρονους δρόμους, πρασιές και πεζοδρόμια και χωρίς πολεοδομικές προδιαγραφές ασφάλειας των κατοίκων σύμφωνα με τις αδηφάγες ορέξεις επίδοξων επιχειρηματιών.

Το αλαλούμ χρήσεων γης στην ύπαιθρο Ελλάδα ξεπερνάει τα όρια του γραφικού. Ξενοδοχεία δωματίων ύπνου αγκαλιάζουν τα ισχυρά μεγάφωνα disco bar διασκέδασης, καταστήματα ενοικίασης μοτό αυτοκινήτων και βενζινάδικα, συμβιώνουν και ερωτοτροπούν σε επαφή με εστιατόρια, καφέ και αίθουσες μασάζ στα κέντρα των άλλοτε όμορφων και ήσυχων παραδοσιακών χωριών.

Κάτω από τον καταγάλανο ελληνικό ουρανό ντομάτες παντρεύονται φωτοβολταϊκά εδώ και εκεί, ανεμογεννήτριες φλερτάρουν με τους θεούς του Ολύμπου στα απόρθητα ελληνικά βουνά και ανάμεσα στα κάτασπρα μπαμπάκια που σκορπίζει ο άνεμος στις πεδιάδες διακρίνονται αλάνες όπου πωλούνται οικοδομικοί γερανοί και σκαφτικά μηχανήματα. Η οικιστική ανοργανωσιά βασιλεύει παντού. 

Οι απώλειες ανθρώπινων ζωών από τις πυρκαγιές στο Μάτι και τις πλημμύρες τη Μάντρα και αλλού σαν συνέπεια της οικιστικής ασυδοσίας δεν φαίνεται να έχει συνετίσει κανέναν υπεύθυνο. Παρά όλα αυτά τα θλιβερά γεγονότα η πρόχειρη χωρίς χωροταξικά κριτήρια και προδιαγραφές ασφάλειας οικιστική ανάπτυξη συνεχίζεται μέσα σε ένα όργιο συναλλαγής και συγκάλυψης παρανομιών δόμησης που ενισχύει η νομοθετική ασάφεια. Αν υπήρχε στη Χάγη δικαστήριο περιβαλλοντικών εγκλημάτων είναι σίγουρο ότι οι πλειοψηφία των κατηγορουμένων θα ήταν Έλληνες διαχειριστές των οικιστικών θεμάτων της χώρας μας.

Ο εκτός σχεδίου "Γόρδιος Δεσμός"

Η αντιμετώπιση της εκτός σχεδίου άναρχης δόμησης είναι ένα πελώριο οικονομικό, πολιτικό, πολιτιστικό, αισθητικό, περιβαλλοντικό, χωροταξικό και ηθικό θέμα που άπτεται της λειτουργίας της ίδιας της δημοκρατίας μας. Η Απόφαση 176/2023 του ΣτΕ είναι κατά την γνώμη μου μία απόλυτα θετική εξέλιξη που συμβάλει άνωθεν στον εκσυγχρονισμό της πολεοδομικής νομοθεσίας και στην εξυγίανση των οικιστικών θεμάτων της χώρας μας. Η διαχρονική "ελαφρότητα του είναι" των πολιτικών διαχειριστών των οικιστικών μας θεμάτων αναδεικνύεται χωρίς προηγούμενο. Οι προστάτες νομοθέτες της οικιστικής ασυδοσίας βρίσκονται σε πλήρη αμηχανία. Τα αναπάντητα νομικά και τεχνικά θέματα που προκύπτουν για την εκτός σχεδίου δόμηση είναι τεράστια και απαιτούν ριζοσπαστικές λύσεις Προτείνουμε: 

α) Την άμεση κατάργηση του Ν. 3894/2010 περί στρατηγικών επενδύσεων σε ότι αφορά επιχειρηματικές δραστηριότητες τουριστικής και οικιστικής εκμετάλλευσης εκτός σχεδίου περιοχών καθ' ότι ο Νόμος αυτός δεν πληροί τις συνταγματικές προϋποθέσεις της ίσης μεταχείρισης των πολιτών και δημιουργεί γκέτο πλουσίων που αφαιρούν από τους ντόπιους κατοίκους και τους απλούς τουρίστες την δυνατότητα πρόσβασης και χρήσης παραλιών και τοπίων ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους στον τόπο τους. 

β) Την θεσμοθέτηση της κατ’ εξαίρεση δυνατότητας ανέγερσης ισόγειας κατοικίας μέγιστου εμβαδού 80 μ2 χτισμένης με υλικά του τόπου, χωρίς "μαϊμού" υπόγειο, ενεργειακά αυτόνομης σε αγροτεμάχια που πληρούσαν της προδιαγραφές οικοδομισημότητας πριν την έκδοση της Απόφασης του ΣτΕ και μέχρι την θεσμοθέτηση χωροταξικών μελετών πλήρους διαχωρισμού της οικιστικής από την αγροτική γη. Η πολεοδομική αυτή πρόταση θεωρούμε ότι στις παρούσες συνθήκες προκαλεί την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση στο περιβάλλον και ότι αποτελεί μια μορφή αποζημίωσης προς όλους εκείνους που αγόρασαν με υψηλό τίμημα αγροτική γη για οικιστική χρήση και χωρίς να έχουν καμία ευθύνη για την μη έγκαιρη ευθυγράμμιση των πολεοδομικών διατάξεων στους συνταγματικούς κανόνες της χώρας αδυνατούν σήμερα μετά την Απόφαση του ΣτΕ να την οικοδομήσουν.

γ) την οριστική χορήγηση οικοδομικών αδειών σε όσους είχαν ενεργήσει για την έκδοση οικοδομικής αδείας με τις ισχύουσες προ της Απόφασης του ΣτΕ πολεοδομικές διατάξεις και σήμερα βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσης των διαδικασιών. 

δ) την άμεση χαρτογράφηση και διαχωρισμό των δρόμων σε κύριο και δευτερεύον οδικό δίκτυο προς εκπλήρωση των προδιαγραφών οικοδομισημότητας που τέθηκαν από το ΣτΕ χωρίς αναφορές σε υποπεριπτώσεις αγροτικών, επαρχιακών, δημοτικών και άλλων οδών που προκαλούν νομοθετική σύγχυση. Παράλληλα επείγουσα θεωρείτε η καταγραφή και προστασία των ιστορικών παραδοσιακών μονοπατιών της χώρας. 

ε) την συγκρότηση ανωτάτου επιπέδου περιβαλλοντικής δημόσιας υπηρεσίας που θα έχει ως έργο την οριοθέτηση ζωνών προστασίας του τοπίου πέριξ των οικισμών και των πολιτιστικών μνημείων και των παραλιών της χώρας και καθορισμό της φέρουσας ικανότητας δόμησης κάθε περιοχής σαν πρωταρχικό στάδιο και απαραίτητη προϋπόθεση για την σύνταξη και χρηματοδότηση χωροταξικής μελέτης οικιστικής ανάπτυξης μιας περιοχής.

ζ) τη δημιουργία νέας δημόσιας υπηρεσίας επανδρωμένης με νέους αρχιτέκτονες και αρχαιολόγους που θα αναλάβει το έργο του ελέγχου της δόμησης και αποκατάστασης του τοπίου σε παραδοσιακούς οικισμούς και περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους της χώρας σε αντικατάσταση των υποτιθέμενων "Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής" που σήμερα δεν εκπληρώνουν ούτε κατ’ ελάχιστον το έργο τους. 
Είναι προφανές ότι καμία νομοθετική ρύθμιση δεν μπορεί να αποτρέψει την ασυδοσία της εκτός σχεδίου δόμησης αν δεν αντιμετωπιστεί η εκτεταμένη περί τα οικιστικά διαφθοράς στην χώρα μας. Η εξυγίανση των οικιστικών μας θεμάτων και καταπολέμηση των κυκλωμάτων που εμπορεύονται το ελληνικό περιβάλλον και τις τουριστικές προοπτικές της χωράς μας σε βάρος της ποιότητας της ζωής μας δεν είναι απλή υπόθεση και απαιτεί δρακόντεια αποτρεπτικά νομοθετικά μέτρα όπως:

• Η άμεση μετατροπή σε κακούργημα από πλημμέλημα όλων των πράξεων που αφορούν σοβαρές παρανομίες δόμησης. 

• Η κατάργηση κάθε χρονικών ορίων παραγραφής αδικημάτων που προκαλούν μόνιμες βλάβες στο περιβάλλον και η παραπομπή σε δίκη στα Ελληνικά και Ευρωπαϊκά δικαστήρια όλων εκείνων που έγιναν πλούσιοι εμπορευόμενοι από θέσεις εξουσίας δικαιώματα δόμησης.

• Η αναίρεση του δικαιώματος του εκλέγεσται για όλους εκείνους που αποδεδειγμένα από θέσεις εξουσίας στην κεντρική και περιφερειακή διοίκηση έχουν συγκροτήσει ομάδες συγκάλυψης παρανομιών δόμησης που καταστρέφουν μνημεία της φύσης και του πολιτισμού της χώρας. Η σύνταξη με πρωτοβουλία όλων των περιβαλλοντικών οργανώσεων ενός "ρουσφετολογικού ποινικού μητρώου" καταγραφής των εκλεγμένων εκείνων που εμπορεύονται το ελληνικό περιβάλλον για ίδιον οικονομικό και εκλογικό όφελος θα μπορούσε να συμβάλει στην υλοποίηση της πρότασης αυτής. 

• Η αναστολή χρηματοδότησης από τους αναπτυξιακούς νόμους τουριστικών και άλλων επιχειρήσεων που αποδεδειγμένα σύμφωνα με εκθέσεις αρμοδίων επιθεωρητών παραβιάζουν την περιβαλλοντική και πολεοδομική νομοθεσία. 

Η λύση του νομοθετικού γόρδιου δεσμού της εκτός σχεδίου δόμησης και το πολιτικό κόστος κάθαρσης και εξυγίανσης των οικιστικών μας θεμάτων μετά από δεκαετίες εξοικείωσης των πολιτών σε ρουσφετολογικές νομοθετικές πρακτικές είναι ένα πελώριο θέμα που θυμίζει ένα από τους άθλους του Ηρακλή στα κόμικς του Αστερίξ και είναι αδύνατον να το επωμιστεί και αντιμετωπίσει από μόνο του ένα πολιτικό κόμμα ακόμα και σε συνθήκες απόλυτης κοινοβουλευτικής αυτοδυναμίας. 

Η θέσπιση μιας νέας μόνιμης, υπό κοινωνική εποπτεία Ανεξάρτητης Αρχής προστασίας του Περιβάλλοντος και διαχείρισης και ελέγχου των οικιστικών θεμάτων με την συμφωνία όλων των πολιτικών κομμάτων θα μπορούσε να αποτελέσει θεσμικό αίτημα όλων των περιβαλλοντικών οργανώσεων της χώρας για την αντιμετώπιση των οικιστικής ασυδοσίας και ίσως αποτελεί την μοναδική πρόταση ελπίδας να σωθούν από τις μπουλντόζες της ανεξέλεγκτης κερδοσκοπίας τα τελευταία οχυρά ομορφιάς της χώρας μας, μιας από της ωραιότερες χώρες του κόσμου.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 7 Σεπτεμβρίου 2023, αρ. φύλλου 1189.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ