26.4.13

ΣυΡιζΑ: Ο αγωγός φυσικού αερίου TAP


Την Τετάρτη 13/2 υπογράφηκε παρουσία του πρωθυπουργού Σαμαρά και του βοηθού υφυπουργού των ΗΠΑ (!) Έρικ Ρούμπιν η τριμερής διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδας - Αλβανίας - Ιταλίας για την μελέτη κατασκευής του αδριατικού αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) μήκους 800 χλμ., εκ των οποίων τα 478 επί ελληνικού εδάφους, για τη μεταφορά φυσικού αερίου μέσω Ιταλίας στην νότια και κεντρική Ευρώπη από το Αζερμπαϊτζάν. Παράλληλα με τους πανηγυρισμούς του πρωθυπουργού, είδαμε και φωτογραφίες με πανηγυρισμούς τοπικών βουλευτών (πρώην και νυν). Και βέβαια η χαρά θα ήταν μεγάλη και δικαιολογημένη, αν τα οφέλη της κοινωνίας ήταν σημαντικά. Όμως, δυστυχώς γι αυτούς (και πολύ περισσότερο για μας), τα πράγματα δεν είναι τόσο ευχάριστα:

1. Δεν είναι δυνατό τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τόσο σοβαρά ενεργειακά και γεωπολιτικά ζητήματα να την μαθαίνουν τα ελληνικά κόμματα και ο λαός μέσω των ΜΜΕ και μάλιστα κατόπιν εορτής (*), ούτε συμβάσεις τέτοιας σημασίας να μην έρχονται στη Βουλή.
2. Η κυβέρνηση δεν έχει δώσει ως σήμερα καμία επίσημη και ολοκληρωμένη ενημέρωση για τον αγωγό αυτό, δηλαδή τα χαρακτηριστικά του, πόσο το σχέδιο αυτό είναι ρεαλιστικό σε σχέση με τα αποθέματα που θα τον τροφοδοτήσουν, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις και ποια τα οφέλη από τον συγκεκριμένο αγωγό σε σχέση και με άλλους αγωγούς που επίσης οι κυβερνήσεις της χώρας μας είχαν προκρίνει και δεσμευτεί (South Stream, ITGI) στο παρελθόν.
3. Η παρουσία των ΗΠΑ στην υπογραφή καθώς και οι πρόσφατες παρεμβάσεις στο διαγωνισμό για ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ είναι ενδεικτικές του γεγονότος, ότι οι ΗΠΑ επηρεάζουν καθοριστικά τις επιλογές και της σημερινής τρικομματικής κυβέρνησης. Επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις ότι οι ΗΠΑ έχουν θέσει θέμα να μην υπάρξει ενδυνάμωση των ενεργειακών μας σχέσεων με τη Ρωσία.
4. Όσον αφορά τα οφέλη της συμφωνίας:
• Η αναφορά περί δημιουργίας 2000 θέσεων εργασίας σε όλο το μήκος του αγωγού, που θα προκύψουν τόσο στη φάση κατασκευής, όσο και στη φάση λειτουργίας, μάλλον δεν μας γεμίζει με αισιοδοξία, μιας και δεν υπάρχει καμία δέσμευση για αξιοποίηση ντόπιου εργατικού και επιστημονικού προσωπικού.
• Οι τρεις χώρες που υπέγραψαν, απλά δίνουν έναντι ενοικίου (τι ποσού;) την δυνατότητα στη εταιρεία να περάσει μέσα από τα εδάφη τους τον αγωγό.
• Η «μεγάλη επένδυση» αφορά και μόνο τη κατασκευή του αγωγού, που δεν δημιουργεί μακροπρόθεσμα καμία παραγωγική διαδικασία. Από τον αγωγό αυτό η Ελλάδα δεν θα προμηθεύεται φυσικό αέριο. Αυτό εξάλλου μπορεί ο καθένας να το διαπιστώσει διαβάζοντας τα ηλεκτρονικά φυλλάδια της εταιρείας, όπου μόνο για την Αλβανία αναφέρει ότι «Οι μέτοχοι του TAP μελετούν επίσης την πιθανότητα εφοδιασμού της Αλβανίας με ορισμένη ποσότητα φυσικού αερίου»
• Πολύ περισσότερο, δεν πρόκειται να έχει όφελος ενεργειακό τόσο η Δυτική Μακεδονία, όσο και ειδικότερα ο νομός της Καστοριάς. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μελέτη του Τεχνικού Επιμελ. Ελλάδας/ Τμ. Δυτ. Μακεδονίας, αναφέρεται ότι θα έπρεπε να υπάρχει δυνατότητα για λειτουργία με φυσικό αέριο στη μεταλιγνιτική περίοδο. Θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο και να μην αφήνεται καμία παρερμηνεία, ότι δεν πρόκειται να δημιουργηθεί δίκτυο φυσικού αερίου από τον διερχόμενο αγωγό, που θα προορίζεται για χρήση στη περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας και ιδιαίτερα στη Καστοριά.
• Δεν έχουμε στοιχεία (*) για τη διαδρομή του αγωγού στη περιφέρεια της Καστοριάς. Δεν γνωρίζουμε ούτε το περιβαλλοντικό κόστος που θα δημιουργήσει, ούτε τις εκτάσεις που θα δεσμεύσει (αγροτικές, δασικές), είτε αυτές είναι ιδιωτικές, είτε είναι δημόσιες, ούτε τα πιθανά προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες.

Με βάση τα παραπάνω, αντί των πανηγυρισμών θα περίμενε κανείς από τους τοπικούς παράγοντες:
-Να δώσουν στη δημοσιότητα όσα στοιχεία έχουν για την διαδρομή του αγωγού.
-Να εκθέσουν τις όποιες περιβαλλοντικές μελέτες έχουν κατατεθεί (και ελπίζουμε να μην είναι αποσπασματικές ή ελλιπείς).
-Να δηλώσουν με ποιο τρόπο θα διασφαλιστεί η οικολογική ισορροπία, όταν δημιουργείται μία ζώνη εργασίας παράλληλα με τον αγωγό, περίπου 150 μέτρων
-Να διευκρινίσουν για ποια οφέλη έχει δεσμευτεί η εταιρεία ΤΑΡ και πως θα διασφαλισθούν αυτά.
-Να ενημερώσουν τους πολίτες των οποίων τα ακίνητα θα δεσμεύσει ο αγωγός για τις διαδικασίες αποζημίωσής τους.
-Να γίνει πλήρης ανάλυση για την αποζημίωση της διέλευσης από τις δημόσιες εκτάσεις και αν τα χρήματα αυτά θα πάνε στο κεντρικό ταμείο του κράτους ή θα μείνουν για επένδυση στη κοινωνία της περιφέρειας Καστοριάς.

Πέρα από όλα τα παραπάνω, θεωρούμε ότι τόσο η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, όσο και η Καστοριά (μαζί και με όλες τις άλλες αντιπεριφέρειες και την Περιφ. Ηπείρου), θα πρέπει να διεκδικήσουν να γίνει επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου των ενεργειακών φορέων ΔΕΠΑ – ΔΕΣΦΑ προς τη Δυτική Μακεδονία – Ήπειρο. Ο ενεργειακός αποκλεισμός και η εξάρτηση των περιοχών αυτών από το ηλεκτρικό ρεύμα αφενός και το πετρέλαιο αφετέρου, με τις ιδιαίτερες κλιματολογικές συνθήκες, δεν μπορεί να συνεχισθεί. Η ανάπτυξη της περιοχής αυτής απαιτεί τόσο την δυνατότητα των κατοίκων να διαβιούν και να εργάζονται σε συνθήκες ανθρώπινες, όσο και την περιβαλλοντική αναβάθμιση, που δεν γίνεται με τη ρύπανση του αέρα και την ανεξέλεγκτη κοπή των δέντρων.

Για την ομάδα Περιβάλλοντος 
ΣΥΡΙΖΑ - Σίμος Καβελίδης


* * *

Σημείωση της ΟΔΟΥ:


(*) ΕΠΕΙΔΗ Ο ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ενημερώνεται «κατόπιν εορτής» όπως δηλώνει (προφανώς ενημερώνεται από κάποιους συγκεκριμένους τοπικούς blogers), και επειδή ο αγωγός φυσικού αερίου δεν είναι πρόσφατη είδηση, η ΟΔΟΣ υπενθυμίζει τα εξής:

-Στις 9 Ιουνίου 2011 (ΟΔΟΣ, αρ. φύλλου 595) η ΤΑΡ ανακοινώνει την έναρξη της διαδικασίας υποβολής μελέτης κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων του αγωγού φυσικού αερίου.

-Στις 23 Ιουνίου 2011 (ΟΔΟΣ αρ. φύλλου 597) και στις 7 Ιουλίου 2011 (ΟΔΟΣ αρ. φύλλου 599) η ΤΑΡ απευθύνει πρόσκληση για σχόλια επί της Έκθεσης Οριοθέτησης του περιεχομένου της Μελέτης Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων στο πλαίσιο της Διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέλη. Η ΤΑΡ έχει δεσμευθεί για ανοικτό διάλογο με την κοινωνία και διαβούλευση σε όλα τα στάδια του έργου. Η Έκθεση έχει σταλεί σε όλες τις περιφερειακές και δημοτικές Αρχές, και διοργανώνει συναντήσεις από τις 12 έως τις 14 Ιουλίου. Τα σχόλια θα γίνονται δεκτά έως τις 14 Αυγούστου 2011.

-Στις 13 Ιουλίου 2011 (ΟΔΟΣ, αρ. φύλλου 601/21.7.2011) η ΤΑΡ πραγματοποιεί συνάντηση ενημέρωσης των τοπικών φορέων με αντικείμενο τον αγωγό φυσικού αερίου που πρόκειται να διασχίσει και τον νομό Καστοριάς. Στην συνάντηση παρευρέθηκε και ο δήμαρχος Καστοριάς, οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι και στελέχη τεχνικών υπηρεσιών.

-Στις 15 Σεπτεμβρίου 2011 (ΟΔΟΣ αρ. φύλλου 607) η ΤΑΡ ανακοινώνει ότι υπέβαλε την 31η Αυγούστου 2011, στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, επικαιροποιημένη αίτηση για την χορήγηση Άδειας Ανεξαρτήτου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) για τον αγωγό ΤΑΡ σύμφωνα με τον Ν. 4001/2011. Αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι ο αγωγός διέρχεται πλησίον του οικισμού Διποταμία στην Καστοριά και η μεταφορική ικανότητα του συστήματος αρχικά θα είναι 10 bcm/έτος, και καταλήγοντας η ανακοίνωση ότι όποιος θεμελιώνει έννομο συμφέρον δύναται, εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα ημερών από την παρούσα δημοσίευση, να υποβάλει ενώπιον της PAE αντιρρήσεις σχετικά με την υποβληθείσα αίτηση, κατά τα προβλεπόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία.

-Στις 22 Σεπτεμβρίου 2011 (ΟΔΟΣ αρ. φύλλου 608), η ΤΑΡ καταχωρεί ανακοίνωση καλώντας τους πολίτες και κάθε ενδιαφερόμενο να λάβουν μέρος σε δημόσια συνάντηση και διαβούλευση (για την έκθεση οριοθέτησης του περιεχομένου της μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, λεπτομερή ανάλυση της όδευσης του έργου, πιθανές περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις και προτεινόμενα μέτρα αντιμετώπισης) στο διάστημα μεταξύ 24 Σεπτεμβρίου και 8 Οκτωβρίου, στην Κλεισούρα, Λιθιά, Βέργα, Αγία Παρασκευή, Μηλίτσα, Κορησό, Αμπελόκηποι, Δισπηλιό, Χιλιόδενδρο, Πορειά, Τσάκωνη, Αγία Κυριακή, Μεσοποταμία και Οινόη. Επιπλέον ζητεί –σε όσους αδυνατούν να παρευρεθούν στις συναντήσεις- να στείλουν τα σχόλια και πιθανόν αντιρρήσεις τους και ταχυδρομικώς.

-Δημοσιεύσεις σχετικές με τον αγωγό φυσικού αερίου, καταχωρούνται συνεχώς μέχρι σήμερα. Τουλάχιστον στην ΟΔΟ.

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 28 Φεβρουαρίου 2013, αρ. φύλλου 681



Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

3 σχόλια:

  1. Jim L.26/4/13

    Ωραία η Σημείωση της ΟΔΟΥ. Μπράβο Παναγιώτη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος26/4/13

    Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σαν τα "παιδία παίζει"... Ό,τι παίζει το ίντερνετ. Πολιτική ΜΗΔΕΝ. Μετά άντε να τους πάρουμε σοβαρά. Μάλιστα στην ΔΕΥΑΚ κατέθεσαν ερώτηση πριν 2 μήνες "αν υπάρχουν αμιαντοσωλήνες στο δίκτυο"!!!
    Αυτό δηλαδή που ξέρουμε συγκεκριμένα σε ποια τμήματα του δικτύου της ΔΕΥΑΚ υπάρχουν αμιαντοσωλήνες, εδώ και 10 χρόνια, αυτοί ρωτούν "μήπως υπάρχουν αμιαντοσωλήνες"!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος29/6/13

    Γηράσκω αεί διδασκόμενος ο ΣΥΡΙΖΑ.
    Έμαθε επιτέλους και τον TAP.
    Κάλλιο αργά παρά ποτέ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ