14.4.09

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν

Αγαπητή «Οδός»,

Με έκπληξη και θλίψη θα έλεγα, διάβασα στην εφημερίδα σας, της οποίας είμαι συνδρομητής, το κεντρικό άρθρο στο οποίο σχολιάζονται με άδικο και αυθαίρετο τρόπο οι απόψεις της ομάδας μας για την στέγαση του Πανεπιστημίου. Οι θέσεις μας για το ως άνω θέμα είναι σταθερές και τεκμηριωμένες και σε καμιά περίπτωση δεν έχουν σχέση με μικροκομματικές απόψεις όπως ισχυρίζεστε. Επίσης οι θέσεις μας δεν είναι προϊόν συνεννόησης με άλλα πρόσωπα η ομάδες. Άλλωστε υπάρχουν και πολλοί άλλοι που έχουν τις ίδιες απόψεις, ίσως και πιο προχωρημένες, χωρίς να έχουμε τις ίδιες πολιτικές πεποιθήσεις. Η μακρά πορεία μας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αποδείξει ότι δεν είμαστε ούτε ετερόφωτοι ούτε ετεροπροσδιοριζόμενοι. Οι απόψεις μας τέθηκαν με ευθύ και άμεσο τρόπο για διάλογο τόσο στο Νομαρχιακό και στο Δημοτικό Συμβούλιο, όσο και δημόσια μέσω των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας και αφορούν σε όλα τα ανοικτά θέματα, Πανεπιστήμιο, Πνευματικό Κέντρο, Εκθεσιακό –Συνεδριακό Κέντρο, κ.α που ταλανίζουν την πόλη και τον νομό μας.
Και για να είμαστε σαφείς για μία ακόμη φορά.

Πανεπιστήμιο: Εμείς πιστεύουμε ότι η Αρχιτεκτονική Σχολή της πόλης μας για να είναι ανταγωνιστική θα πρέπει να λειτουργεί σε κτίρια ποιοτικά και αρχιτεκτονικά αντάξια της (Ξενία Αρχοντικά και ίσως αργότερα η Λέσχη Αξιωματικών). Για να πείσουμε τους κρατούντες για την απόκτηση του Ξενία κάναμε εδώ και καιρό αγώνα για να μπορεί έγκαιρα να διαμορφωθεί και να αξιοποιηθεί από το Πανεπιστήμιο αντί του 1ου Γυμνασίου. Για μας είναι απορίας άξιο γιατί τόσο καιρό δεν ζητήθηκε το Ξενία από τους αρμόδιους, τους ελέγχουμε και τους καταλογίζουμε ευθύνη και ίσως δόλο για τον λόγο αυτό. Άλλωστε είναι σαφής η θέση της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου και του ίδιου του κου Μασσαλά που λένε σε έγγραφο τους ότι αν διατεθεί το Ξενία αποδεσμεύεται το 1ο Γυμνάσιο.
Άρα εμείς είμαστε και με το Πανεπιστήμιο και με την Άνω Πόλη. Το τι Πανεπιστήμιο θα έχουμε διαχρονικά σαφώς έχει να κάνει με τα κτίρια στα οποία θα στεγάζεται και εμείς την πορεία του Πανεπιστημίου δεν την θυσιάζουμε σε καμιά περίπτωση για προσωρινά οικονομικά οφέλη κάποιων. Ένα Πανεπιστήμιο που στεγάζεται σε ένα πρώην σχολείο αδικείται και μαζί του αδικείται και η πόλη που το αποδέχεται. Αυτό είναι σαφέστατο. Πιστεύουμε ότι η στέγαση του στο Ξενία είναι συγκριτικό πλεονέκτημα, ενώ στο 1ο Γυμνάσιο αιτία υποβάθμισής του και ίσως επιχείρημα κάποιων που δεν βλέπουν με καλό μάτι την εγκατάστασή του στην Καστοριά.

Επίσης τελευταία με έκπληξη ακούσαμε ‘ότι η στέγασή του στο 1ο Γυμνάσιο δεν είναι προσωρινή (όπως ελέγετο) αλλά μόνιμη. Άρα κάποιοι τόσο ανερυθρίαστα έλεγαν ψέματα τόσο στο Πανεπιστήμιο όσο και στους κατοίκους της πόλης και αυτό δεν τους τιμάει καθόλου.
Εμείς επιμένουμε μόνιμη στέγαση του Πανεπιστημίου στη Άνω Πόλη, όχι στο Γυμνάσιο αλλά στο Ξενία, γεγονός που είναι απολύτως εφικτό μετά την τοποθέτηση του Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης δημόσια, ότι δεν έχει αντίρρηση να παραχωρηθεί. ‘Έτσι έχουμε ένα αξιοπρεπέστατο , ανταγωνιστικό και εξελίξιμο Πανεπιστήμιο (Αρχιτεκτονική Σχολή). Αποφεύγουμε να διαταράξουμε την ζωή της μαθητικής κοινότητας χωρίς απαραίτητο λόγο. Δεν κάνουμε άσκοπες δαπάνες, ιδίως σε εποχές δημοσιονομικής λιτότητας, για μετατροπές στο 1ο Γυμνάσιο, επεκτάσεις στο 3ο Γυμνάσιο, διαμορφώσεις στο ΤΕΕ, ποσά καθόλου ευκαταφρόνητα και επιπλέον τα χρήματα που θα διατεθούν είναι χρήματα τα οποία θα τα στερηθούν ως είναι φυσικό άλλες σχολικές μονάδες του τόπου που τα έχουν ανάγκη.
Έτσι τελείως ρεαλιστικά προτείνουμε να μελετηθεί το Ξενία αντί του 1ου Γυμνασίου, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία να αρχίσουν οι εργασίες για χρήση του από το Πανεπιστήμιο αντί του “μίνι” πολιτιστικού κέντρου, με δάνειο περίπου 1,5 εκατομμυρίου ευρώ που ούτως η άλλως θα πάρει η Ν.Α όπως έχουμε συζητήσει. Εάν δεν είναι εφικτό οι εργασίες να τελειώσουν έγκαιρα, τότε δεν χάθηκε και ο κόσμος αν το Πανεπιστήμιο φιλοξενηθεί για ένα χρόνο στο ΤΕΙ, το οποίο όταν ρωτήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας το δέχθηκε. Μ’ αυτό τον τρόπο η έναρξη λειτουργίας του είναι σίγουρη για το 2010 και να πάψουν κάποιοι να κινδυνολογούν σκοπίμως και να βλέπουν φαντάσματα.

Τώρα μια και αναφέρεστε σε υποδομές πολιτισμού, εμείς παγίως τοποθετούμαστε και λέμε: Μεγάλο Πολιτιστικό Κέντρο στην είσοδο της πόλης, για λόγους πρόσβασης. (Τι γίνεται άραγε με το ΥΜΑΘ, ισχύουν οι υποσχέσεις μετά την αλλαγή του Υπουργού;). Και μικρό Πολιτιστικό Πολύκεντρο στην θέση του παλαιού Πνευματικού Κέντρου.
Με την ευκαιρία επαναδιατυπώνουμε την πρόθεσή μας για δημιουργία Εκθεσιακού-Συνεδριακού Κέντρου στην περιοχή του Εκθετηρίου (σύνδεση με το παλιό) από φορέα μεικτό ώστε να είναι λειτουργικό και οικονομικά βιώσιμο.
Επίσης ευθέως θέσαμε την πρόταση μας για δυναμική διεκδίκηση αναβάθμισης του υποβαθμισμένου Βυζαντινού Μουσείου της πόλης με τους “Κρυμμένους Θησαυρούς” είτε με επέκταση- ανακαίνιση του υπάρχοντος είτε εάν δεν είναι εφικτό με την ανέγερση νέου αντάξιου των εκθεμάτων του μουσείου από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Το πρόβλημα της υποβάθμισης και της φθίνουσας πορείας της Άνω Πόλης είναι και υπαρκτό και μας ανησυχεί και μας προβληματίζει ίσως πολύ περισσότερο από άλλους που χύνουν κροκοδείλια πολιτικάντικα δάκρυα. Η λύση του δεν βρίσκεται σε σπασμωδικές ενέργειες του τύπου του πνιγμένου που πιάνεται από τα μαλλιά του, ούτε σε πρόσκαιρες οικονομίστικες ευκαιρίες. Απεναντίας απαιτεί ειδική χωροταξική μελέτη από τον Δήμο (άλλοι Δήμοι το έχουν κάνει ήδη), όπου θα καθορίζονται χρήσεις και δράσεις σε όλη την πόλη και ειδικά στην Άνω Πόλη και το ιστορικό κέντρο, σε βραχύ-μέσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Αυτές είναι οι σοβαρές προτάσεις και όχι αφορισμοί και ξεγέλασμα των πολιτών που όντως δικαίως αγωνιούν.
Εμείς ούτε σκεπτόμαστε ούτε δρούμε με μικροπολιτικές πρακτικές σε κανέναν τομέα. Λέμε καθαρά τις θέσεις μας και έχουμε συμμάχους μόνο τους πολίτες που μας εμπιστεύτηκαν και τους εκπροσωπούμε.

Αυτές είναι λοιπόν οι απόψεις μας και αν κάνατε τον κόπο να έλθετε σε επαφή μαζί μας, αντί να μας καταλογίζετε αυθαίρετα και χωρίς διασταύρωση προθέσεις που δεν έχουν σχέση με εμάς θα σας τις λέγαμε. Δεν πειράζει όμως σας τις λέμε τώρα. Η ενασχόληση μας με την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είχε, ούτε έχει καμιά κομματική σκοπιμότητα και εσείς τουλάχιστον το ξέρετε, γιατί το έχουμε συζητήσει πολλές φορές στο παρελθόν. Αυτά για την αποκατάσταση της αλήθειας και άρση κάθε παρεξηγήσεως, διότι επιμένουμε να πιστεύουμε ότι ο καλόπιστος διάλογος έχει πολλά να προσφέρει στην επίλυση διαφόρων θεμάτων, ενώ οι αυθαίρετες απόψεις και ερμηνείες των προθέσεων των άλλων μόνο κακό κάνουν.

Παναγιώτης Παπαδιαμαντόπουλος
Επικεφαλής Μειοψηφίας
Νομαρχιακού Συμβουλίου Καστοριάς



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ

H ΟΔΟΣ εκφράζει την ικανοποίησή της για την απάντηση που είχε την ευγένεια να στείλει στην εφημερίδα ο κ. Παναγιώτης Παπαδιαμαντόπουλος. Ανεξάρτητα από το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος με τις απόψεις που διατυπώνονται, η αμεσότητα και η ταχύτητα είναι παράγοντες που δείχνουν ευαισθησία και αντανακλαστικά.

Η εφημερίδα για λόγους αρχής θα αποφύγει να σχολιάσει αναλυτικά την απάντηση. Αν συνέβαινε το αντίθετο ίσως να μην μπορούσε να πείσει για τις προθέσεις της. Η συζήτηση θα έχανε τον στόχο της. Αν δεν χάθηκε ήδη.
Επιγραμματικά όμως πρέπει να τονιστούν τα εξής:


- Η διάκριση της Καστοριάς σε ζώνες, με την χρήση του όρου «Άνω Πόλη» παρουσιάζεται για πρώτη φορά και αιφνιδιάζει. Όχι μόνο διότι παραπέμπει συνειρμικά στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης όπου «γραφικότητα», «παραδοσιακότητα», «εγκατάλειψη» και «υποβάθμιση» αποτελούν τα στερεότυπά της. Αλλά και επειδή η χρήση του όρου εγείρει ερωτηματικά για μια προχωρημένη κατάσταση υστέρησης που έχει ωριμάσει και μπορεί να έχει γίνει πολιτική συνείδηση. Τέτοια που δέχεται να υπάρχει μια «Κάτω Πόλη» ακμαία και σε ανάπτυξη και μια άνω πόλη «Άνω Πόλη» στο παρελθόν και κυρίως το περιθώριο.

- Για ποιο ουσιαστικό λόγο προτείνεται με την πρόφαση της προσβασιμότητας να γίνει το νέο (μεγάλο) πολιτιστικό κέντρο (αν γίνει ποτέ) στις εισόδους της Καστοριάς; Δηλαδή στην Θεσσαλονίκη που το Μέγαρο Μουσικής βρίσκεται στο κέντρο, ενώ στο κέντρο βρίσκονται και όλα τα θέατρα, τα νοσοκομεία, τα μουσεία και το Πανεπιστήμιο; Στην Βέρροια που δεσπόζει στην καρδιά της το νέο (υπέροχο) πολιτιστικό κέντρο, στην Αθήνα στο κέντρο της οποίας βρίσκονται όλα τα Μέγαρα και τα Μουσεία, όπως ακριβώς και σε όλο τον κόσμο συμβαίνει, είναι λιγότερο ευρηματικοί και ευφυείς;

- Πως είναι δυνατό να μπορεί να λειτουργήσει Αρχιτεκτονική Σχολή σε παλιά αρχοντικά με οντάδες, κατώγια και αποθήκες με βαρέλια; Πως είναι δυνατό να υποστηρίζεται η άποψη ότι η θα στοιχίσει λιγότερο σε χρήμα η μετατροπή κτηρίων όπως το Ξενία σε Σχολή την στιγμή που το 1ο γυμνάσιο είναι σχεδόν έτοιμο; Πως προεξοφλείται ότι θα παραχωρηθεί η Λέσχη Αξιωματικών Φρουράς στην Αρχιτεκτονική Σχολή; Και γιατί να παραχωρηθεί;

- Παράλογο είναι το αίτημα να παραμείνουν σε πλήρη λειτουργικότητα μερικά από αυτά τα δημόσια εντευκτήρια στο ιστορικό κέντρο; Πρέπει να αδειάσουν όλα για να μην θιγούν ελάχιστοι γονείς για τα 3 χρόνια γυμνασιακών σπουδών των παιδιών, που ούτως ή άλλως θα τις εκπληρώσουν;

- Τέλος στην απάντηση δεν δίνεται η εξήγηση για ποιο λόγο προωθούνται δημοσίως ή όχι και τόσο δημοσίως, πρωτοβουλίες που παραβιάζουν την αρχή του σεβασμού και της συμμόρφωσης σε αποφάσεις της πλειοψηφίας. Η απόφαση για την ίδρυση και την στέγαση της Σχολής έχει σύνθετο χαρακτήρα. Η ευθύνη όμως για την επιλογή της στέγης, είναι πολιτική πράξη, μεγάλης ευθύνης. Οπότε η υπηρεσιακή γνώμη του κ. Μασσαλά, ασφαλώς και δεν δεσμεύει. Ειδικά αν έχει εγείρει υπόνοιες ότι δεν είναι ενθουσιασμένος με την Καστοριά.

-Γιατί στην πλάστιγγα να μην βαραίνουν οι απόψεις της πλειοψηφίας όπως εκφράστηκε τόσες και τόσες φορές; Δηλαδή αν ανατραπούν οι αποφάσεις της πλειοψηφίας, αυτό θα είναι καλό για τον τόπο;

- Αυτές είναι μερικές μόνο από τις παρατηρήσεις και τα ερωτηματικά. Η ΟΔΟΣ επιβεβαιώνει ότι η ανταλλαγή απόψεων και με τον κ. Παναγιώτη Παπαδιαμαντόπουλο αποτελεί γόνιμη και θαυμάσια ευκαιρία. Εμπειρία επιπέδου και ήθους.

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 26.3.2009


Σχετικά κείμενα:  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.