ΒΙΒΛΙΟ
Εμμανουήλ Κουτσιαύτη
«Ο Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος Καστορίας, 1872-1876. Εκπαιδευτική κατάσταση, κανονισμός, αλληλογραφία, προσωπικότητες»
Χορηγία Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Καστοριάς
ISBN: 978-960-93-2397-0, Θεσσαλονίκη 2010
O συνάδελφος, σχολικός σύμβουλος Φιλολόγων, Εμμανουήλ Κουτσιαύτης, με την παρούσα έρευνα, για τον Φιλεκπαιδευτικό Σύλλογο Καστοριάς (1872-1876), δίκαια μπορεί να θεωρηθεί ως ο κατεξοχήν ερευνητής της νεοελληνικής εκπαίδευσης στην περιοχή, αν ληφθεί υπόψη και το προηγούμενο αξιόλογο ερευνητικό του πόνημα*. Θεωρώ, μάλιστα, ότι, με το προλογιζόμενο βιβλίο, φιλοδοξεί όχι μόνο να προεκτείνει και να ολοκληρώσει το πρώτο, αλλά και να ερμηνεύσει ουσιαστικά και ιστορικά την όλη εκπαιδευτική κατάσταση και δραστηριότητα στην περιοχή Καστοριάς.
Πράγματι, τα πάντα στην εκπαίδευση του αλύτρωτου ελληνισμού, του β' μισού του 190υ αι. κ.ε. (σχολεία, δάσκαλοι, βιβλία, οικονομική στήριξη, απόκρουση βουλγαρικής και ρουμανικής προπαγάνδας κ.ά.) προωθούνται ή ενισχύονται από τους τοπικούς φιλεκπαιδευτικούς συλλόγους, οι οποίοι λειτουργούν ως παρακλάδια της Μακεδονικής Φιλεκπαιδευτικής Αδελφότητας Κωνσταντινουπόλεως (1871).
Ειδικότερα, για τον Φιλεκπαιδευτικό Σύλλογο Καστοριάς, θεωρώ ότι η πρωτοτυπία και η αυθεντικότητα είναι ορατή και αξιόπιστα τεκμηριωμένη σε όλο το μάκρος του νέου βιβλίου.
Πρώτα-πρώτα, δημοσιεύεται αυτούσιος ο «Κανονισμός του Εν Καστορία Φιλεκπαιδευτικού Συλλόγου».
Για το λόγο και τη συμβολή αυτού του συλλόγου στην ευρύτερη παιδεία της περιοχής Καστοριάς, αρκεί να παραθέσουμε το 1ο από τα 29 του άρθρα: «ούτινος (συλλόγου) σκοπός και μέλημα υπάρχει ένθεν μεν να διατηρεί δια βοηθείας ή υποτροφιών εν τη ενταύθα Ελληνική Σχολή παίδας απόρους, αλλά διακρινομένους επί ευσεβεία, σεμνότητι ηθών και επιμελεία, ένθεν δε να ενισχύει τα εν τε τη πρωτευούση και εν τοις περιχώροις Σχολεία κατ' αρχάς μεν ηθικώς, προϊόντως δε το χρόνου και των πόρων αυξανομένων και υλικώς παρέχων τα διδακτικά βιβλία και άλλα βοηθήματα» (σελ. 77).
Αντιλαμβανόμαστε όχι μόνο τον πνευματικό ρόλο του Φ.Σ.Κ. (Φιλεκπαιιδευτικού Συλλόγου Καστοριάς), αλλά και τον κοινωνικό και οικονομικό και, ως προέκταση αυτών, τον εθνικό, με το δεδομένο ότι τους φτωχούς μαθητές επεδίωκαν να «αλώσουν», με οικονομικά κίνητρα, επικίνδυνες βουλγαρικές και ρουμανικές πλεκτάνες.
Το σημαντικό, όμως, είναι ότι ο συγγραφέας δεν περιορίζεται στην παράθεση του αυτούσιου Κανονισμού, αλλά προχωρεί και στην αναλυτική του παρουσίαση προς διευκόλυνση του αναγνώστη.
Το δεύτερο, εξίσου σημαντικό στοιχείο αυθεντικότητας και πρωτοτυπίας, είναι η δημοσίευση του ευρύτατου δικτύου αλληλογραφίας αυτού του συλλόγου. Πρόκειται για πραγματικό θησαυρό άγνωστων στοιχείων, υψίστης ιστορικής σημασίας, για τόπους, πρόσωπα και γεγονότα. Ο αναγνώστης, λοιπόν, θα μάθει απ' αυτό το βιβλίο, ότι η Καστοριά, μέσω του Φιλεκπαιδευτικού Συλλόγου, καθίσταται κέντρο εξακτίνωσης αλληλογραφίας προς επισκόπους, προξένους, φιλεκπαιδευτικούς συλλόγους, εφημερίδες, περιοδικά, ιερείς-μοναχούς, επιφανείς και φιλογενείς προκρίτους, επιτρόπους ναών, εφόρους σχολείων. Γεωγραφικά, η αλληλογραφία αυτή απλώνεται σε 40, περίπου, πόλεις, από την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Κορυτσά και από τη Λειψία μέχρι την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Όσο για το περιεχόμενο της εν λόγω αλληλογραφίας, θα έλεγα ότι, για πρώτη φορά, φωτίζει σε βάθος και πλάτος, τα εκπαιδευτικά οράματα, και προβλήματα της περιοχής μας.
Οι δύο αυτές δημοσιευμένες πηγές, αυτούσια και αναλυτικά, θα έλεγα ότι ερμηνεύουν ιστορικά όλα τα υπόλοιπα αυθεντικά στοιχεία που σκιαγραφούν την εκπαιδευτική και πνευματική εικόνα της περιοχής Καστοριάς, στο β' μισό του 190υ αιώνα.
Το βιβλίο είναι μια πραγματική κιβωτός, καθώς από τη μήτρα του Φ.Σ.Κ. γεννιούνται δραστηριότητες και διαμορφώνονται ντοκουμέντα για τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, αλλά και για τους παράγοντες που ενίσχυσαν το πνεύμα και το φρόνημα της ελληνορθόδοξης παιδείας.
Πρώτα-πρώτα, για τις προσωπικότητες που διακρίθηκαν σε κάποιον τομέα (πνευματικό, εθνικό, κοινωνικό κ.ά.) και έδωσαν το στίγμα τους στην εκπαιδευτική κίνηση αυτού του χώρου.
Έπειτα, για τους άλλους παράγοντες (συλλόγους, εφημερίδες, περιοδικά), που με τον τρόπο τους, συνέβαλαν στη διαμόρφωση μιας ανάλογης πνευματικής κουλτούρας.
Τελειώνοντας, θέλω να πιστεύω ότι το νέο βιβλίο του σχολικού συμβούλου Εμ. Κουτσιαύτη, προσθέτει πρωτότυπα στοιχεία στην εκπαιδευτική ιστορία της περιοχής Καστοριάς και θα ακτινοβολεί ως ένα επιπλέον πολύτιμο δώρο στη νέα πνευματική του πατρίδα.
(*) Εμμανουήλ Κουτσιαύτης, Η ελληνική εκπαίδευση στην Καστοριά τον ΙΘ' αιώνα, έκδοση Ι. Μητροπόόλεως Καστοριάς, 2001 .
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
-
►
2023
(761)
- ► Δεκεμβρίου 2023 (9)
- ► Νοεμβρίου 2023 (36)
- ► Οκτωβρίου 2023 (93)
- ► Σεπτεμβρίου 2023 (77)
- ► Αυγούστου 2023 (71)
- ► Ιουλίου 2023 (61)
- ► Ιουνίου 2023 (58)
- ► Μαΐου 2023 (80)
- ► Απριλίου 2023 (67)
- ► Μαρτίου 2023 (81)
- ► Φεβρουαρίου 2023 (58)
- ► Ιανουαρίου 2023 (70)
-
►
2022
(776)
- ► Δεκεμβρίου 2022 (59)
- ► Νοεμβρίου 2022 (87)
- ► Οκτωβρίου 2022 (81)
- ► Σεπτεμβρίου 2022 (60)
- ► Αυγούστου 2022 (75)
- ► Ιουλίου 2022 (89)
- ► Ιουνίου 2022 (72)
- ► Μαΐου 2022 (67)
- ► Απριλίου 2022 (52)
- ► Μαρτίου 2022 (41)
- ► Φεβρουαρίου 2022 (50)
- ► Ιανουαρίου 2022 (43)
-
►
2021
(806)
- ► Δεκεμβρίου 2021 (58)
- ► Νοεμβρίου 2021 (47)
- ► Οκτωβρίου 2021 (61)
- ► Σεπτεμβρίου 2021 (38)
- ► Αυγούστου 2021 (47)
- ► Ιουλίου 2021 (55)
- ► Ιουνίου 2021 (79)
- ► Μαΐου 2021 (76)
- ► Απριλίου 2021 (32)
- ► Μαρτίου 2021 (109)
- ► Φεβρουαρίου 2021 (105)
- ► Ιανουαρίου 2021 (99)
-
►
2020
(1422)
- ► Δεκεμβρίου 2020 (103)
- ► Νοεμβρίου 2020 (75)
- ► Οκτωβρίου 2020 (101)
- ► Σεπτεμβρίου 2020 (118)
- ► Αυγούστου 2020 (82)
- ► Ιουλίου 2020 (157)
- ► Ιουνίου 2020 (148)
- ► Μαΐου 2020 (132)
- ► Απριλίου 2020 (136)
- ► Μαρτίου 2020 (143)
- ► Φεβρουαρίου 2020 (116)
- ► Ιανουαρίου 2020 (111)
-
►
2019
(1459)
- ► Δεκεμβρίου 2019 (139)
- ► Νοεμβρίου 2019 (123)
- ► Οκτωβρίου 2019 (118)
- ► Σεπτεμβρίου 2019 (75)
- ► Αυγούστου 2019 (66)
- ► Ιουλίου 2019 (92)
- ► Ιουνίου 2019 (122)
- ► Μαΐου 2019 (117)
- ► Απριλίου 2019 (173)
- ► Μαρτίου 2019 (137)
- ► Φεβρουαρίου 2019 (143)
- ► Ιανουαρίου 2019 (154)
-
►
2018
(1424)
- ► Δεκεμβρίου 2018 (138)
- ► Νοεμβρίου 2018 (124)
- ► Οκτωβρίου 2018 (114)
- ► Σεπτεμβρίου 2018 (89)
- ► Αυγούστου 2018 (143)
- ► Ιουλίου 2018 (143)
- ► Ιουνίου 2018 (126)
- ► Μαΐου 2018 (91)
- ► Απριλίου 2018 (114)
- ► Μαρτίου 2018 (114)
- ► Φεβρουαρίου 2018 (95)
- ► Ιανουαρίου 2018 (133)
-
►
2017
(1373)
- ► Δεκεμβρίου 2017 (161)
- ► Νοεμβρίου 2017 (119)
- ► Οκτωβρίου 2017 (153)
- ► Σεπτεμβρίου 2017 (96)
- ► Αυγούστου 2017 (92)
- ► Ιουλίου 2017 (124)
- ► Ιουνίου 2017 (92)
- ► Μαΐου 2017 (99)
- ► Απριλίου 2017 (111)
- ► Μαρτίου 2017 (115)
- ► Φεβρουαρίου 2017 (110)
- ► Ιανουαρίου 2017 (101)
-
►
2016
(767)
- ► Δεκεμβρίου 2016 (116)
- ► Νοεμβρίου 2016 (81)
- ► Οκτωβρίου 2016 (71)
- ► Σεπτεμβρίου 2016 (45)
- ► Αυγούστου 2016 (50)
- ► Ιουλίου 2016 (55)
- ► Ιουνίου 2016 (44)
- ► Μαΐου 2016 (66)
- ► Απριλίου 2016 (74)
- ► Μαρτίου 2016 (64)
- ► Φεβρουαρίου 2016 (49)
- ► Ιανουαρίου 2016 (52)
-
►
2015
(589)
- ► Δεκεμβρίου 2015 (43)
- ► Νοεμβρίου 2015 (47)
- ► Οκτωβρίου 2015 (54)
- ► Σεπτεμβρίου 2015 (43)
- ► Αυγούστου 2015 (53)
- ► Ιουλίου 2015 (54)
- ► Ιουνίου 2015 (48)
- ► Μαΐου 2015 (53)
- ► Απριλίου 2015 (46)
- ► Μαρτίου 2015 (54)
- ► Φεβρουαρίου 2015 (51)
- ► Ιανουαρίου 2015 (43)
-
►
2014
(555)
- ► Δεκεμβρίου 2014 (40)
- ► Νοεμβρίου 2014 (49)
- ► Οκτωβρίου 2014 (53)
- ► Σεπτεμβρίου 2014 (40)
- ► Αυγούστου 2014 (42)
- ► Ιουλίου 2014 (39)
- ► Ιουνίου 2014 (44)
- ► Μαΐου 2014 (57)
- ► Απριλίου 2014 (69)
- ► Μαρτίου 2014 (46)
- ► Φεβρουαρίου 2014 (38)
- ► Ιανουαρίου 2014 (38)
-
►
2013
(563)
- ► Δεκεμβρίου 2013 (44)
- ► Νοεμβρίου 2013 (42)
- ► Οκτωβρίου 2013 (45)
- ► Σεπτεμβρίου 2013 (47)
- ► Αυγούστου 2013 (38)
- ► Ιουλίου 2013 (49)
- ► Ιουνίου 2013 (41)
- ► Μαΐου 2013 (50)
- ► Απριλίου 2013 (45)
- ► Μαρτίου 2013 (57)
- ► Φεβρουαρίου 2013 (53)
- ► Ιανουαρίου 2013 (52)
-
►
2012
(594)
- ► Δεκεμβρίου 2012 (47)
- ► Νοεμβρίου 2012 (44)
- ► Οκτωβρίου 2012 (53)
- ► Σεπτεμβρίου 2012 (38)
- ► Αυγούστου 2012 (34)
- ► Ιουλίου 2012 (39)
- ► Ιουνίου 2012 (46)
- ► Μαΐου 2012 (52)
- ► Απριλίου 2012 (49)
- ► Μαρτίου 2012 (76)
- ► Φεβρουαρίου 2012 (50)
- ► Ιανουαρίου 2012 (66)
-
▼
2011
(513)
- ► Δεκεμβρίου 2011 (50)
- ► Νοεμβρίου 2011 (42)
- ► Οκτωβρίου 2011 (34)
- ► Σεπτεμβρίου 2011 (37)
- ► Αυγούστου 2011 (41)
- ► Ιουλίου 2011 (40)
- ► Ιουνίου 2011 (39)
- ► Μαΐου 2011 (45)
-
▼
Απριλίου 2011
(63)
- ΟΔΟΣ: Στην Αίγυπτο
- ΑΘΗΝΑΣ ΔΟΥΜΑ: Αρχαίοι χώροι στην Ορεστίδα
- Τα πρώτα 11 χρόνια [II-twin]
- Πολιτιστικός Περιβαλλοντικός Σύλλογος «Σπασμένο Ρόδι»
- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΓΟΥΔΑ: Τα ερείπια εντός μας
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Στον πατέρα μου. Έ...
- ΟΔΟΣ: Fur Excellence Athens
- ΟΔΟΣ: Λιάντσης Κοντόπουλος μηνύουν blog
- Ανοικτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό, της Ομοσπον...
- Β.Π. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Την επαύριον της Παγκοσμίου ημέρα...
- ΔΩΡΑ ΤΕΛΛΙΔΟΥ- ΤΖΗΚΑΛΑΓΙΑ: Το διαδίκτυο στη διδασκ...
- ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΛΙΑΟΥ: Οι σύγχρονοι ήρωες
- ΠΑΣΧΑΛΗ ΜΗΤΛΙΑΓΚΑ: Η ιστορία, ως οδηγός, στην ανθρ...
- ΟΔΟΣ: Χαρακτηριστικό της καστοριανής νοοτροπίας
- ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΜΠΑΓΓΟΥ: Λίζα
- ΟΔΟΣ: Η ΕΤ3
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΟΔΟΣ: Διακοπές
- ΠΕΡΔΙΚΚΑ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ: Το δικαίωμα στο νερό και την ...
- ΓΙΩΡΓΟΥ Α. ΠΕΤΡΟΧΕΙΛΟΥ: Συνεισφορά ενός Καστοριανο...
- Πλεονάσματα & υποχρεώσεις των δήμων
- Stabat Mater
- ΟΔΟΣ: Ζώνη αεροπορικού αποκλεισμού
- ΟΔΟΣ: Ζητήματα [οικολογικών] ευαισθησιών Ι
- ΝΩΝΤΑ ΤΣΙΓΚΑ: Σημαία σε τιμή ευκαιρίας
- Τιμητική ημερίδα για τον δήμαρχο Καστοριάς Σαράντη...
- Ανοιχτή επιστολή των Παμμακεδονικών Ενώσεων Υφηλίο...
- ΟΔΟΣ: Ψυχρά
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΗΛΙΑ ΠΑΠΑΜΟΣΧΟΥ: Ο μαύρος ήλιος
- ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Στη γυναίκα
- ΝΑΝΣΥ ΧΑΤΖΗ: Η γυναίκα στη λογοτεχνία
- Περιοδικό «Ελληνικό Πανόραμα»
- ΣΤΑΘΗ ΠΕΛΑΓΙΔΗ: Ο Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος Καστορίας
- ΟΔΟΣ: Εμπεδωμένη νοοτροπία
- Σιωπή Πετσάλνικου και εξηγήσεις διά του... Πεταλωτή
- Κ. ΚΑΝΑΒΟΥΡΗ: Η πισίνα και τα παιδάκια
- ΠΑΝΟΥ ΧΑΤΖΗ: Συζητώντας για την πυρηνική ενέργεια
- ΟΔΟΣ: φύλακες φυλάκων II
- Tsunami
- ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΥ ΟΡ. ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΗ: Υπάρχει φιλότιμο, κύριοι;
- ΟΔΟΣ: Προκλήσεις
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΒΑΣΙΛΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν φεύγω –Δεν φεύγω
- DEBTOCRACY
- Όταν η δημοκρατία υποτάχθηκε στο χρέος
- ΝΩΝΤΑ ΤΣΙΓΚΑ: Αδυσώπητες μοναξιές
- ERICH FRIED: Τι είναι
- Kurz und Schön opener
- ΑΝΑΣΤΑΣΗ Κ. ΠΗΧΙΩΝ: Ιθαγένεια και υπηκοότης
- Κάποτε στην Καστοριά
- Our Planet | Ο Πλανήτης μας
- ΕΥΤΕΡΠΗΣ ΓΙΟΥΛΤΣΗ: Τα «μυστικά» της συλλογής Γκολο...
- Χρήστος Γιανναράς | Έχει νόημα να είσαι Έλληνας;
- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΥΨΗΛΑΝΤΗ: Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος
- ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ: Παιδιά μου! Εις τον τόπον το...
- ΟΔΟΣ: Φύλακες φυλάκων
- ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΝΟΥ: Adrian
- ► Μαρτίου 2011 (56)
- ► Φεβρουαρίου 2011 (34)
- ► Ιανουαρίου 2011 (32)
-
►
2010
(469)
- ► Δεκεμβρίου 2010 (44)
- ► Νοεμβρίου 2010 (40)
- ► Οκτωβρίου 2010 (58)
- ► Σεπτεμβρίου 2010 (44)
- ► Αυγούστου 2010 (29)
- ► Ιουλίου 2010 (37)
- ► Ιουνίου 2010 (34)
- ► Μαΐου 2010 (40)
- ► Απριλίου 2010 (36)
- ► Μαρτίου 2010 (42)
- ► Φεβρουαρίου 2010 (25)
- ► Ιανουαρίου 2010 (40)
-
►
2009
(372)
- ► Δεκεμβρίου 2009 (44)
- ► Νοεμβρίου 2009 (35)
- ► Οκτωβρίου 2009 (20)
- ► Σεπτεμβρίου 2009 (26)
- ► Αυγούστου 2009 (17)
- ► Ιουλίου 2009 (30)
- ► Ιουνίου 2009 (32)
- ► Μαΐου 2009 (42)
- ► Απριλίου 2009 (33)
- ► Μαρτίου 2009 (43)
- ► Φεβρουαρίου 2009 (19)
- ► Ιανουαρίου 2009 (31)
-
►
2008
(319)
- ► Δεκεμβρίου 2008 (32)
- ► Νοεμβρίου 2008 (20)
- ► Οκτωβρίου 2008 (23)
- ► Σεπτεμβρίου 2008 (22)
- ► Αυγούστου 2008 (22)
- ► Ιουλίου 2008 (22)
- ► Ιουνίου 2008 (32)
- ► Μαΐου 2008 (31)
- ► Απριλίου 2008 (34)
- ► Μαρτίου 2008 (29)
- ► Φεβρουαρίου 2008 (20)
- ► Ιανουαρίου 2008 (32)
-
►
2007
(123)
- ► Δεκεμβρίου 2007 (25)
- ► Νοεμβρίου 2007 (26)
- ► Οκτωβρίου 2007 (15)
- ► Σεπτεμβρίου 2007 (19)
- ► Αυγούστου 2007 (1)
- ► Ιουλίου 2007 (13)
- ► Ιουνίου 2007 (7)
- ► Μαΐου 2007 (8)
- ► Απριλίου 2007 (5)
- ► Μαρτίου 2007 (4)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.