μετάφραση:
Χ. Πατρώνου-Παπατέρπου
Ο Χριστός κατέβηκε
από το γυμνό Του Δέντρο
φέτος
και έφυγε τρέχοντας για εκεί όπου
δεν υπήρχαν άρριζα δέντρα
Χριστουγεννιάτικα
γεμάτα με ζαχαρωτά και εύθραυστα
αστέρια
Ο Χριστός κατέβηκε
από το γυμνό Του Δέντρο
φέτος
και έφυγε τρέχοντας για εκεί όπου
δεν υπήρχαν
χρυσαφιά δέντρα
Χριστουγεννιάτικα
ούτε γεμάτα πούλιες δέντρα
Χριστουγεννιάτικα
ούτε από ασημόχαρτο δέντρα
Χριστουγεννιάτικα
ούτε ροζ πλαστικά δέντρα
Χριστουγεννιάτικα
ούτε ολόχρυσα δέντρα Χριστουγεννιάτικα
ούτε κατάμαυρα δέντρα Χριστουγεννιάτικα
ούτε γαλάζια αέρινα δέντρα
Χριστουγεννιάτικα
γεμάτα με ηλεκτρικά κεράκια
και γύρω- τριγύρω ηλεκτρικά τρενάκια
και έξυπνους κεφάτους συγγενείς
Ο Χριστός κατέβηκε
από το γυμνό Του Δέντρο
φέτος
και έφυγε τρέχοντας για εκεί όπου
κανείς ατρόμητος της Βίβλου πωλητής
δεν αλώνιζε όλη την περιοχή
μέσα σε δίχρωμη λιμουζίνα
και όπου κανένα
εμπόρευμα
πολυεθνικής εταιρίας
με πλαστικό μωρό σε φάτνη
δεν έφτασε σε ταχυδρομικό πακέτο
και το μωρό με ειδική αποστολή
και όπου κανένας
τηλεοπτικός σοφός ανήρ
δεν ύμνησε την πρώτη μάρκα ουϊσκι
Ο Χριστός κατέβηκε
από το γυμνό Του Δέντρο
φέτος
και έφυγε τρέχοντας για εκεί όπου
κανένας ξένος με την φαρδιά χερούκλα του
με κόκκινο χοντρό μανδύα
και ψεύτικη λευκή
γενειάδα
δεν θέλει να περνάει
σαν κάποιο είδος άγιος από το Βόρειο Πόλο
διασχίζοντας την έρημο της Βηθλεέμ
στην Πενσυλβάνια
μέσα σε έλκηθρο Φολκςβάγκεν
που σέρνουν θορυβώδεις τάρανδοι από τα όρη Αντιρόντακ
με γερμανικά ονόματα
και κουβαλώντας σάκους με Δώρα
Ταπεινά
από πολυτελείας
καταστήματα
της 5ης Λεωφόρου
για καθενός παιδί που τον Χριστό φαντάζεται
Ο Χριστός κατέβηκε
από το γυμνό Του Δέντρο
φέτος
και έφυγε τρέχοντας για εκεί όπου
κανένας χορωδός
του Μπινγκ Κρόσμπυ
δεν στέναξε για πενιχρά Χριστούγεννα
κι όπου κανένας άγγελος του Ράδιο Σίτυ
άφτερος δεν παγοδρόμησε
μέσα από μια χειμερινή θαυμάτων χώρα
σ` έναν γεμάτο καμπανούλες ουρανό
οχτώμισυ το βράδυ κάθε μέρα
σε μια απογευματινή Ολονύκτια Λειτουργία
Ο Χριστός κατέβηκε
από το γυμνό Του Δέντρο
φέτος
και κρύφτηκε αθόρυβα μέσα
στη μήτρα κάποιας ανώνυμης Μαρίας πάλι
όπου στα ζοφερά
σκοτάδια
της ψυχής του
καθενός ανώνυμου
όλο λαχτάρα
περιμένει πάλι
έναν αφάνταστο
και απίθανα
Άμωμο Ευαγγελισμό
την πιο τρελή
Δευτέρα Παρουσία.
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 20 Δεκεμβρίου 2012, αρ. φύλλου 671
Η τοσο ετεροχρονισμενη αναδημοσιευση, αποτελει γελοιοποιηση της δημοσιογραφιας! Ασε που το περιεχομενο ειναι ανευ ποιοτητος. Ποιητικη αδεια: ο Χριστος τί εκανε πανω στο δεντρο, απο το οποιο εφυγε τρεχοντας;
ΑπάντησηΔιαγραφήJesus Christ !
ΑπάντησηΔιαγραφήΝο 1
ΑπάντησηΔιαγραφήΓειά σου μεγάλε δημοσιογραφάρα, συγγραφάρα, μεταφραστάρα και ποιητάρα!
(Είσαι ακόμη πάνω στο δένδρο;)
σχ. 1-ένα,
ΑπάντησηΔιαγραφήείσαι βλαξ!
karditsa
3,4 τα σχολια σας, σας χαρακτηριζουν!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝο 1. Θα κατεβείς από το δένδρο επιτέλους;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ συντροφιά των πιθήκων εκεί πάνω, δεν είναι ό,τι καλύτερο.
Νο 6. Το χιουμορ δεν το 'χεις, καλυτερα πες κανα ανεκδοτακι να περασει η ωρα σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΝΥΠΕΡΘΕΤΩΣ πανύβλαξ ...ήθελα να πω!
ΑπάντησηΔιαγραφήkarditsa
ετεροχρονισμένη αναδημοσίευση ως προς τι; είναι δηλαδή ένα ποίημα που πρέπει να το ακούμε μόνο τα χριστούγεννα; σαν τα κάλαντα; δεν μοιάζει τέτοιο, και είναι πολύ φανερό... όπως και η ποιότητα του περιεχομένου του, πολύ φανερή επίσης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαίνεται αγαπητέ Πρώτε Ανώνυμε, δεν γνωρίζεις ούτε την ΠΟΙΗση, είτε την ΔΗΜΟσιογραφία, ούτε τον ΧΡΙΣΤΟ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚ.Πατρώνου συγχαρητήρια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια ποιο λογο ΠΡΕΠΕΙ να συμφωνω μαζι σας; Αν εξαιρεσω τον blogger που απαντησε σωστα, οι υπολοιποι γραφετε σαν υπαλληλισκοι που προασπιζεστε το ανυπερασπιστο αφεντικο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠού είδες την απάντηση του blogger;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ κ. Χρυσούλα Πατρώνου κοσμεί την πόλη της Καστοριάς με την αθόρυβη και παραγωγική της εργασία. Οι πάμπολλες μεταφράσεις έργων ξένων ποιητών γερμανόφωνων και αγγλοσαξώνων δροσίζουν και πλουταίνουν συχνά τις σελίδες της ΟΔΟΥ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩστόσο τινες διατείνονται πως το να γράφεις θετικά για κάποιον είναι υπαλληλίκι, δοτή συμπεριφορά και κουραστική ανταλλαγή φιλοφρονήσεων. Αφήνω ασχολίαστες τις χολερικές τους υποψίες...
Πάντως ο "ετεροχρονισμός" των δημοσιεύσεων μεταξύ blog και εφημερίδας ΟΔΟΣ είναι σχεδόν υποχρεωτικός και έχει εξηγηθεί επανειλλημμένα.
Τώρα γιατί θα πρέπει ντε και καλά τον Παπαδιαμάντη να τον διαβάζουμε μονάχα Χριστούγεννα και Πάσχα, τους δε "Ελεύθερους Πολιορκημένους μονάχα την 25 Μαρτίου αγαπητέ @1 -θαρρώ και @13- επιτρέψτε μου να συνεχίζω να μην το καταλαβαίνω.
Ή δεν είπατε αυτό;
Όταν του λοιπόν ου Χριστός ήταν απάν' στου ...δέντρου ισύ @1 τιλείουνις την Οξφόρδη !
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτούνου βρε θέλ' να μας πει ου ποιητής. Πως ισύ είσι αξιπέραστους και τιτραπέρατους. Και υπεύθυνος ποιοτικού ελέγχου και κριτής των πάντων (Κύριε ελέησον!)
karditsa
An den eixate tin ka Patronou kai 3-4 allous stin Kastoria, tote tha eixate mnimonio. Pnevmatiko mnimonio.
ΑπάντησηΔιαγραφήAnti na stisete agalmata, gremizete indalmata.
"Ode", synexise, pi ptoise, kai doxase tin Kastoria.
Evge!
@ 14
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΧΙ ΚΑΙ ΑΘΟΡΥΒΗ, ΧΡΥΣΕ ΜΟΥ, ΜΗ ΤΑ ΠΑΡΩ ΤΩΡΑ...
ΟΤΙ ΚΟΣΜΕΙ, ΚΟΣΜΕΙ, ΣΩΣΤΑ ΤΟ ΛΕΣ, ΑΛΛΑ ΚΟΨΕ ΚΑΙ ΚΑΤΙ... ΤΟ ΕΡΓΟ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΟΝΤΩΣ ΑΘΟΡΥΒΑ ΔΕΝ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΑΚΟΜΗ.
(βλ. κι αυτό που θέλω να σου πώ,
το πιο όμορφο απ' όλα,
δεν στόχω πει ακόμα)
ΥΓ. Δεν κάνεις καμιά βόλτα και στο δικό σου, να ηρεμήσουν τα πνεύματα;
Για τα σχόλια 14 και 16
ΑπάντησηΔιαγραφήΉ εγώ δεν καταλαβαίνω πλέον τα ελληνικά ή εσείς, φίλτατοι, διακατέχεσθε από υπερβάλλοντα ζήλο.
Ποιος και πώς κατηγόρησε την κυρία Πατρώνου και αναλάβατε αυτεπαγγέλτως συνήγοροι;
Εσύ που έγραψες το 16 σχόλιο... άει κουρέψου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίδα κι έπαθα να το διαβάσω! Αντί για "Οδέ" διάβασα "Ολέ", στη συνέχεια θες να πεις "μη πτοείσαι" και το έγραψες "πι" (3,14 ;) και στο τέλος δεν μας λές ποιος έφ'γε...
Γράφε ελληνικά, άμα θες να σε καταλαβαίνουμε !!!!!!!!
για τον 18@
ΑπάντησηΔιαγραφή"οι υπόλοιποι γράφετε σαν υπαληλλίσκοι που προασπίζεστε το ανυπεράσπιστο αφεντικό".
Για κοιτάξτε αγαπητοί μου . Ή κάποιοι έχετε χάσει κάθε επαφή με την πραγματικότητα και με τη σημασία των λέξεων ή έρχεστε εδώ να "κάνετε χαβά" και να ζαλίζετε των ανθρώπων τα ήδη ζαλισμένα! Γκέγκε?
karditsa
17@ Τι συμβαίνει δηλαδή "στο δικό μου" κι αξίζει τον κόπο ν' ασχοληθώ φίλτατε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ μόνος ..."θόρυβος" που βλέπω να συμβαίνει γύρω από την κ. Χρ. Πατρώνου-Παπατέρπου -εν Καστορίη- είναι αυτός από τα μαγαζιά που ο Δήμαρχος άφησε κάτω από το σπίτι της να διανυκτερεύουν μετά μουσικής στη διαπασών!
Και μ' αρέσει η ...μεταφυσική σου: πως μετά θάνατον ημών, υμών και των αλλοφύλων, θ' ανακαλύψουμε τάχα τις μεγάλες δωρεές και πνοές του πνεύματος! Τις αθόρυβες και εκτός (πολύ μπροστά) εποχής!
Μόνο που δεν θα μπορούμε να τις κρίνουμε. Και για τους συγκαιρινούς δεν μπορέσαμε -γιατί αυτό είναι το νεοελληνικό δόγμα- να πούμε ένα λόγο καλό. Αν τον άξιζαν...
Ισύ να κουριφτείς 19@. (Ισύ κι ι Στουρνάρας!)
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δικατέσσερους μια χαρά τα λέει. Άμα δεν καταλαβαίν'ς πάνι στουν παπά να σι διαβάσ'...
Στουρνάρ'!
karditsa
karditsa, νομιζεις οτι η κακοποιηση της γλωσσας προσφερεται για γελιο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚακοποιείται η γλώσσα όταν μιλιέται όπως την κληρονόμησες από τη γιαγιά σου; Όπως δεν υπάρχει ΧΥΔΑΙΑ γλώσσα έτσι δεν υπάρχει και "γελοία"!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι ο νοών νοείτω!
karditsa
(επιμένουμε "επαρχιωτικά!")
karditsa μ,
ΑπάντησηΔιαγραφήμη μι συγχίζισι μέρα πού 'νι!
Μπουρεί ου εικουσιτρίας να νόμσι ούτι γιλάς κι διν περνς στα σουβαρά του πρόβλημα με τα γκρήκλις κι όχ του πιριιχόμινου.
Ηρέμσι ! Πιστέγου να του καταλαβαίνς ότι σ' αγαπάω κι ακούριφτο, δεν έχου καμιά όρεξη να αλλάξ τα γούστα σ, λόγια του κόσμου μην ακούς !!!
τρίκαλου
(άντι τώρα κι έλα να σι φιλέψου, έκανα έναν μπακαλιάρου μούρλια!
κι χαλβά απού παν μι μπόλκη κανέλα!)
"Αν δεν είχατε την κ. Πατρώνου και 3-4 άλλους στην Καστοριά , τότε θα είχατε ΜΝΗΜΟΝΙΟ! Πνευματικό μνημόνιο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντί να στήσετε αγάλματα, γκρεμίζετε ινδάλματα. "Ώδε" , συνέχισε, μη πτοείσαι και δόξασε την Καστοριά!"
Προσυπογράφω τα "γκρίκλισ" σε μεταφορά εις την νεοελληνικήν...
karditsa
ΥΓ. Τρίκαλου μή πας να δικιουλουγήσ' τουν κάθι έξιπνουν ιδώ. Γιατί θα φάου μοναχός μ' τ' γκαρούφα κι θα σ' αφήκου έρμου να μοιρουλουγάς τουν μπακαλιάρου μι τουν χαλβά (Φαρσάλων;)!
Σι καν καρδιά, karditsa μ, να μ αφήσ έρμου; Ή θαρρείς πως έχου κι πολλούς δίπλα μ; στου κάτου κάτου όσ κι αν ίνι, ισένα σι θέλου γι' άλλουν λόγου. Βρε μπας κ ίσι συ του στουρνάρ κι δε σ' αφήν ιγουιζμός να του παραδιχτίς στ' αλήθεια; Ιγώ τουλάχιστον του παραδέχουμι. Δεν ίνι καλό πράμα η μοναξιά, αλλά θελ κι ψυχή βαθειά η αληθνή παρέα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό του "Ώδε" αρχαίο ίνι; Κι ποιος σ είπι ότι ίνι καλά τ' αγάλματα κι τα ινδάλματα; Άιντι που πας να συνενοηθείς μι αυτούς που γράφν μισόλογα. Νιρό στο κρασί, αν μ' αγαπάς κι μένα μια σταλίτσα.
τρίκαλο
(όλα τα καλούδια μι τα χιράκια μ τάφτιαξα κι μην ειρουνεύισι, γιατί κινδυνεύς να την παθς σαν του βουσκό που φώναζι λύκους-λύκους κι όταν ήρθι λύκους δεν τον πίστευε κανένας...)
Νώντα, φάσκεις και αντιφάσκεις. Αλλιώς μας τα έλεγες για τον Πεσόα και το μπαούλο του και τώρα το γυρίζεις στην ειρωνία για μεταφυσική.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλέπεις σε προσέχω. Εσύ δε με προσέχεις.
Αδερφέ, κρίμα ...
Μην εκθετεις τη γιαγια σου......
ΑπάντησηΔιαγραφή@ 29
ΑπάντησηΔιαγραφήΕσύ όμως εκθέτεις τη δικιά σου !
Στον "ανώνυμο" (που με προσέχει...).
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαθόλου δεν αντιφάσκω. Η επιλογή του Φ. Πεσσόα να γράψει κάτω από τις ετερώνυμες μάσκες και να καλύψει όλη του την λογοτεχνική-φιλοσοφική και ποιητική του δραστηριότητα (και κάθε και μυστικιστική του θεώρηση για τα εγκόσμια) δεν του επιβλήθηκε από κανένα καθεστώς ούτε από το σύγχρονό του "κοινόν". Να σου πω την αλήθεια: "ότι είναι χρυσός οπωσδήποτε λάμπει". Δεν χρειάζεται να τον θάβουμε και να τον περιμένουμε να τον πουλήσουμε για αντίκα στο μέλλον. Εξάλλου πόσα σπαράγματα, πόσα άνισα κείμενα του Πεσσόα δεν αντικρίσαμε να ...γεννοβολάει το περίφημο "μπαούλο". Κουράστηκα ειλικρινά στις μετά θάνατον αναγνωρίσεις στην Ελλαδίτσα μας! αυτός ο ακίνδυνος λιβανωτός στους πεθαμένους και η αδυναμία μας να ξεχωρίσουμε τα σημαντικά ανάμεσα στους ζωντανούς. Φταίει ενός είδους ιδεολογία μικροψυχίας του νεοέλληνα θαρρώ γι' αυτό...
Μετά τιμής
@30. Χαιρομαι που εχεις ανεξαρτητα επιχειρηματα και απαντας με συνεση. Εβαλες τη γιαγια σου στην κουβεντα εννοωντας τα σχετικα με το γλωσσικο της ιδιωμα, το οποιο ομως δεν κατεχεις, και για το λογο αυτο την εκθετεις. Η δικη μου γιαγια που κολλαει, εκτος φυσικα απο το προφανες της προσβολης; Ευχαριστω που με επιβεβαιωνεις.
ΑπάντησηΔιαγραφή32
ΑπάντησηΔιαγραφήελπίζω να αστειεύεσαι (κακόγουστα έστω).
Έχεις χάσει την αίσθηση του μέτρου και τρέφεις την ψευδαίσθηση ότι είναι α υ τ ο ν ό η τ ο σε ποιον απευθύνεσαι;
Μην επιμένεις άδικα. Γράψε τουλάχιστον τον παραλήπτη του μηνύματός σου, για να κρατηθεί μια ισορροπία. Αν θέλεις να γίνει σεβαστή η άποψή σου. Με τον τρόπο σου μέχρι στιγμής διατηρείται η ασάφεια και η ασυνεννοησία. Εσένα θα σ' άρεσε να στο κάνουν αυτό;
Bρε 29@ (και 32@) δεν πας να κοιταχτείς σε κανέναν ειδικό;Που θες να βγεις και από πάνω ως θιγμένος...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕσύ την "είπες" στην karditsa αυτή (ή -ος) δεν σου απάντησε κι επιτίθεσαι ξαφνικά στον "ανώνυμο 30".
Ακαδημαϊκός Μπαμπινιώτης
Ακαδημαϊκόν Μπαμπινιώτην, Ενταύθα
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε καθηγητά,
δι' άλλην μίαν φοράν λειτουργήσατε ως ειδικός και προσδοκώ πλέον την άρσιν των παρεξηγήσεων.
Ευχαριστώ και συγχαίρω.
Διατελώ μετά τιμής
Γραμματεύς του Μπαμπινιώτου
Αιχαιται ιψοιλω αιπυπσιδω. Μου αραισι που θηγαισται κηωλας!
ΑπάντησηΔιαγραφή"Αιχαιται ιψοιλω αιπυπσιδω".
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα πεί: Aι χαίται έχουν ψύλλους και θα τσιτσιδωθώ;
Ε κανε το ντε να γαιλάσουμαι κηώλασ!
karditsa
Γιατί χρησιμοποιείτε το όνομα του κ. Μπαμπινιώτη;
ΑπάντησηΔιαγραφήτο γνωρίζει;΄ή πρέπει να τον ενημερώσουμε;
Υπαρχει καποιος εδω που να εχει τελειωσει δημοτικο σχολειο;
ΑπάντησηΔιαγραφή38 ξέρεις την παροιμία;
ΑπάντησηΔιαγραφή" Άλλη καμιά δε γέννησε
μόν' η Μαριώ το Γιάννη..."
Άει σαπέρα, που θες να γίνεις και καρφί.
39 άνοιξε τα μάτια σου και μην παρασύρεσαι!
Δύο τουλάχιστον ονόματα είναι ανθρώπων που ακυρώνουν την ερώτησή σου. Γιατί επηρεάζεσαι από τα άλλα; Κάνε διάκριση...
38,39
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν έχετε καμιά άλλη δουλειά να κάνετε;
Πάρτε τότε αύριο το ΒΗΜΑ (διανέμει οδηγούς πλεξίματος) να πλέξετε κανένα πουλόβερ να απασχολείτε τα χεράκια σας κι αφήστε το έρμο το πληκτρολόγιο. Μην το κουράζετε!
@41 μου προκαλουν εντυπωση οι γνωσεις σου!......
ΑπάντησηΔιαγραφή42@ κοίτα τι σου έχω εδώ:
ΑπάντησηΔιαγραφή(...) η ελευθερία της σκέψεως, χρήσιμος μόνον εις εκείνους οίτινες διαθέτουν σκέψιν, είναι μονίμως και εξόχως αντιπαθητική εις τους βλάκας… Η έλλειψις ιδίας γνώμης, η κολακεία ή η ραδιουργία είναι το χαρακτηριστικόν του(...)
Μας τα πρηξες!
43@ εχεις;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΟΛΥ ΓΝΩΣΤΟ-τρολλ 44@
ΑπάντησηΔιαγραφή...ενδιαφέρεσαι;
oχι 44@ βλακεία που να περισσεύει τόσο πολύ δυστυχως μονον εσυ διαθέτεις!
ΑπάντησηΔιαγραφή@45, @46
ΑπάντησηΔιαγραφήδιακοσμητικά μπιχλιμπίδια θα είναι...
43 και μετά... δε ντρέπεστε λίγο; Διαβάζουν και γυναίκες. Πού είναι τώρα εκείνος που θίχτηκε και φώναζε στα "Πρόσωπα"; Τώρα κάνει γαργάρες;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΘΑ ΓΡΑΨΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΣΑς ΣΧΟΛΙΟ ?????????
ΑπάντησηΔιαγραφή