27.5.14

Λόγος & Αντίλογος


   (αριστερά) Το κιγκλίδωμα στην οδό Διοικητηρίου στην Καστοριά.
(δεξιά) Αραβούργημα ισλαμικής τέχνης 

Κύριε Παναγιώτη,

Φούσκωσαν με δικαιολογημένη υπερηφάνεια οι πνεύμονές μου για την ανεξίθρησκη Καστοριά.

Διότι οι δημοτικοί άρχοντές μας, όχι μόνο μάντρωσαν το τέμενος (Κουρσουμλή τζαμί) με πανιά και λινάτσες και την πινακίδα-καστοριανή πατέντα "επικινδύνως ετοιμόρροπο" και το αφήνουν να καταρρεύσει σταδιακά, μόνο του. Αδιαφορώντας επιδεικτικά ότι σαν ισλαμικό κτίσμα είναι αναμφίβολα ιστορικό, αρχιτεκτονικά παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, τα δομικά του στοιχεία προέρχονται από παλιότερη εκκλησία και αρχαίο ναό που βρίσκονταν στην ίδια θέση.

Εδώ αφήνουν να καταρρεύσουν ή να κατεδαφίζουν οι ιδιώτες τα βυζαντινά τείχη και οι εκκλησίες, το τζαμί θα τους ένοιαζε;

Και να που τώρα, εκτός από το τέμενος, μάντρωσαν ακόμη και το ισλαμικό ιεροδιδασκαλείο (μενδρεσέ Χασάν Καδή) παραπλεύρως του διοικητηρίου. Για το οποίο ο νοικοκύρης δήμος Καστοριάς, δαπάνησε στο παρελθόν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, για να φθάσει να είναι σήμερα ένα έρημο σκουπιδαριό της φύσης.

Αν και υποψιάζομαι ότι το παμμέγιστο έργο της σκάλας ανήκει σε προηγούμενη δημοτική αρχή, ωστόσο εξηγούμαι για τον λόγο που ενοχλώ:

Τώρα πια, ο δήμος Καστοριάς, μάντρωσε τον μενδρεσέ με τα νεόδμητα σκαλοπάτια της οδού Διοικητηρίου. Στην οποία υπερήφανα προειδοποιείται ο χρήστης, οδηγός ή πεζός, ότι κυκλοφορεί… με δική του ευθύνη. Ενώ, όπως είναι γνωστό, σε όλους τους υπόλοιπους καλοσυντηρημένους δρόμους και τα φροντισμένα πεζοδρόμια, κυκλοφορείς, με την υψηλή εγγύηση του δήμου.

Τα μάντρωσαν λοιπόν τα σκαλιά με κάτι απίστευτα μεταλλικά κάγκελα, που αποδεικνύουν το μεγαλείο της ανεξιθρησκείας της δημοτικής φυλής μας. Χάρη στην Φατμαγκιούλ, την Τζεμηλέ και τον Σουλεϊμάν υποθέτω!

Κάγκελα, που θα ζήλευαν και τα πιο προχωρημένα μεταμοντέρνα νέα, υπέροχα ομολογουμένως τζαμιά της υφηλίου. Κάγκελα αφαιρετικά, που τονίζουν τον καλά φροντισμένο ισλαμικό χαρακτήρα του μνημείου της Καστοριάς.

Κάγκελα με καμπύλες και αραβικά σχήματα, από τα οποία μόνο η ημισέληνος μετά του άστρου λείπει, ή κάτι πιο light, το φανάρι του Alladin, ή έστω σκέτη η Τζίνι και το Τζίνι.

Φοβερό γούστο και καταπληκτική σύνθεση. Αριστούργημα τέχνης. Δένει με το περιβάλλον και θυμίζει διακριτικά, τα περίπου 500 χρόνια της δουλείας.

Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω την υπόνοια ότι, για την τοποθέτησή τους, ζήτησαν και έλαβαν την άδεια κάποιας επιτροπής, εν Ελλάδι ή αλλού. Τι με νοιάζει άλλωστε; Αφού θα μπορούν να τα αγγίζουν τώρα άφοβα, και ιδίως την συμπαγή κυλινδρική μεταλλική κουπαστή, η οποία διακριτικά πλαισιώνει το Τζίνι.

Και εκτός από τους γηγενείς ανηφοροκατηφορίζοντες, θα μπορούν να τα εγγίζουν και οι μυριάδες τούρκοι τουρίστες που κατόρθωσε να φέρει ο δήμος μας.

Εύγε στο σχήμα, την φαντασία, τον αφαιρετικό συμβολισμό. Πράγματι Μέκκα του τουρισμού έκαναν την Καστοριά. Μπράβο και εύγε!

Αναγνώστης


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 30 Ιανουαρίου 2014, αρ. φύλλου 725

Σχετικό κείμενο: ΟΔΟΣ: Καταπτώσεις

3 σχόλια:

  1. Ανώνυμος27/5/14

    Ο απερχόμενος δήμαρχος δεν είπε ότι θα έφερνε Τούρκους τουριστικούς ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ, όταν πήγε ξαφνικά ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη (μετά την Γερμανία, Ελβετία, Ισραήλ);
    Ε, να!! Μας έφερε τα μοτίβα του Τούρκικου Πολιτισμού.
    Κάτι είναι κι' αυτό....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος27/5/14

    http://www.youtube.com/watch?v=mBFEi3Vua3Y
    Ποιος είναι στη θέση του Αλαντίν ;
    Ποιος είναι το τζίνι ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος29/5/14

    Γκιουζέλ! Γκιουζέλ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ