3.5.20

Επιστροφή στα σχολεία


Τρεις ακαδημαϊκοί μιλούν για απόφαση

που διέπεται και από πολιτικά κριτήρια, ενώ κάνουν λόγο για «πείραμα» και κινδύνους αγνώστου μεγέθους


Αντιρρήσεις για την επαναλειτουργία των σχολείων διατυπώνουν τρεις Έλληνες επιστήμονες, μετά την απόφαση της κυβέρνησης και την εισήγηση της επιστημονικής επιτροπής για την καταπολέμηση του νέου κορονοϊού.

Όπως αναφέρει το «Παρατηρητήριο για την Παιδεία» και ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ η απόφαση της κυβέρνησης για επαναλειτουργία των σχολείων «στηρίζεται κυρίως σε πολιτικά και οικονομικά κριτήρια παρά σε επιστημονικά και επιδημιολογικά δεδομένα. Την ίδια στιγμή, διαφαίνεται πως δεν υπάρχει συναίνεση μεταξύ των επιστημόνων (scientific consensus) για το θέμα».

Ο Στυλιανός Αντωναράκης, γενετιστής, ομότιμος καθηγητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης, πρώην διευθυντής του ελβετικού Ινστιτούτου Γενετικής και Γενωμικής iGE3 και πρώην πρόεδρος της επιτροπής γενετικής της Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας, σημειώνει πως: «Σαν γενετιστής που είμαι, δεν μπορώ να έχω υπεύθυνη γνώμη για το άνοιγμα των σχολείων. Οι ειδήμονες σ' αυτό είναι οι επιδημιολόγοι και οι ιολόγοι», εντούτοις διαμηνύει πως «η «ανεύθυνη» όμως γνώμη μου είναι πως το άνοιγμα των σχολείων μπορεί να θεωρηθεί σαν πείραμα που θέλει συνεχή επιτήρηση. Καθημερινή και σχολαστική αξιολόγηση των δεδομένων, και λήψη μέτρων ανάλογα με την εξέλιξη της επιδημίας. Θα προτιμούσα να υπάρχει η δυνατότητα tests (για τον ιό και τα αντισώματα) για όλους, έτσι ώστε να είχαμε τη δυνατότητα μιας ελεγχόμενης και όχι τυφλής επαναφοράς στην ανοιχτή ζωή».

Στο ίδιο μήκος κύματος ο Γιώργος Παυλάκης, μέλος του Εθνικού Ινστιτούτου Καρκίνου των ΗΠΑ επικεφαλής του τμήματος Ανθρώπινων Ρετροϊών: «Λάθος να ανοίξεις οτιδήποτε σε αυτή την συγκυρία χωρίς να έχεις ισχυρή ικανότητα τεστ PCR και αντισώματα, και ομάδες άμεσης δράσης και ιχνηλάτησης. Τεστ όχι για όλους, όπου χρειάζεται. Δεν μπορείς να το κάνεις κάθε μέρα, αλλά συχνά! Χωρίς αυτά η αναζωπύρωση της επιδημίας είναι περίπου σίγουρη, εκτός αν μας βοηθήσει η άπλα του καλοκαιριού».

Αντίστοιχα, η Αθηνά Λινού, καθηγήτρια Επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Harvard, δήλωσε προσφάτως πως «επιδημιολογικά, το άνοιγμα των σχολείων είναι ένας κίνδυνος του οποίου δεν ξέρουμε το μέγεθος», τονίζοντας παράλληλα ότι το μάθημα για τα παιδιά θα είναι μόλις για 10 μέρες.

Κατά την άποψη της κ. Λινού, «η απόφαση για το άνοιγμα των σχολείων είναι εν μέρει με επιστημονική γνώση και εν μέρει πολιτική με κοινωνικό-οικονομικά κριτήρια. Είναι ένα δίλημμα η πρόκληση με το τι κάνουμε με τα σχολεία σε περιόδους κρίσεις. Πρέπει να επιλέξεις μεταξύ δύο πραγμάτων. Την πλήρη ασφάλεια των σχολείων ή την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Είναι μεγάλο το δίλημμα. Μας δίνεται η ευκαιρία να αναπτύξουμε και να βελτιώσουμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση».

* * *

Economist:

Η χαλάρωση πρέπει να ξεκινά από τα σχολεία και μάλιστα τα δημοτικά


Το άνοιγμα ξανά των σχολείων, μετά τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων λόγω πανδημίας, μπορεί να μοιάζει με βιαστικό πείραμα με τις ζωές των παιδιών, όμως στην πραγματικότητα είναι μια άσκηση στην εξισορρόπηση του κινδύνου. Τα σχολεία είναι οι πιο ισχυρές «μηχανές» κοινωνικής κινητικότητας σε κάθε κοινωνία, γι' αυτό αφήστε τα παιδιά να γυρίσουν στο σχολείο και να μάθουν. Αυτά αναφέρει σε άρθρο γνώμης το περιοδικό "Economist", το οποίο προτρέπει τις κυβερνήσεις που προχωρούν σε σταδιακή άρση του lockdown, να μη διστάσουν να ανοίξουν πρώτα σχολεία και μάλιστα τα δημοτικά.

Το διεθνούς κύρους βρετανικό περιοδικό επισημαίνει ότι εξαιτίας της νόσου Covid-19, που προκαλείται από τον κορωνοϊό SARS-CoV-2, τρία στα τέσσερα παιδιά στη Γη ζουν σε χώρες όπου όλες οι σχολικές τάξεις είναι κλειστές, κάτι που, αν δεν τελειώσει γρήγορα, θα έχει άσχημες επιπτώσεις στα μυαλά των παιδιών.

Στη διάρκεια μερικών επιδημιών, όπως της εποχικής γρίπης, είναι συνετό να κρατά κανείς τα παιδιά στο σπίτι, επειδή είναι φορείς υπερ-μετάδοσης, όμως δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο με το νέο κορωνοϊό. Το κλείσιμο των σχολείων συμβάλλει στην επιβράδυνση της εξάπλωσης του, αλλά λιγότερο από ό,τι άλλα μέτρα, ενώ αντίθετα είναι βαρύ το κόστος του παρατεταμένου κλεισίματος των σχολείων στην ανάπτυξη των παιδιών, στους γονείς τους και στην οικονομία.

Κάνουν λάθος, σύμφωνα με το περιοδικό, οι χώρες, όπως η Ιταλία ή κάποιες πολιτείες των ΗΠΑ, που αποφάσισαν να κρατήσουν κλειστά τα σχολεία τους έως το φθινόπωρο. «Καθώς οι χώρες χαλαρώνουν την κοινωνική αποστασιοποίηση, τα σχολεία πρέπει να είναι ανάμεσα στα πρώτα μέρη που θα ανοίξουν», τονίζει ο Economist και προσθέτει ότι «ούτε οι πανταχού παρόντες γονείς ούτε οι βιντεοδιασκέψεις μπορούν να αντικαταστήσουν τους πραγματικούς δασκάλους ή τις κοινωνικές δεξιότητες που αποκτώνται στο προαύλιο. Ακόμη και στις χώρες με καλύτερη προετοιμασία για τηλεκπαίδευση όπως η Ν.Κορέα, το εικονικό σχολείο είναι λιγότερο καλό από το πραγματικό».

Το πρόβλημα από το κλείσιμο των σχολείων είναι μεγαλύτερο για τα φτωχά παιδιά που αδυνατούν να κάνουν μαθήματα μέσω Zoom, λόγω έλλειψης καλής σύνδεσης διαδικτύου στο σπίτι τους ή κατάλληλου υπολογιστή. Ούτε διαθέτουν συνήθως αυτά τα παιδιά καλά εκπαιδευμένους γονείς, οι οποίοι μπορούν να τα βοηθήσουν στα κατ' οίκον μαθήματα τους. Κλειστά σχολεία σημαίνει συνεπώς ότι οι ανισότητες μεταξύ των παιδιών γίνονται πιο ορατές. Αλλά και η παραγωγικότητα των γονιών που κάνουν τηλεργασία από το σπίτι, μειώνεται λόγω των περισπασμών των παιδιών γύρω τους - κάτι που ισχύει ιδιαίτερα για τις εργαζόμενες μητέρες.

Ο Economist επισημαίνει ότι, με βάση κινεζικές μελέτες, τα παιδιά δεν είναι πιθανότερο από ό,τι οι μεγάλοι να μολυνθούν από τον κορωνοϊό και μάλλον έχουν μικρότερη πιθανότητα. Αλλά και αν κολλήσουν, έχουν 2.000 φορές μικρότερη πιθανότητα να πεθάνουν από ό,τι οι άνω των 60 ετών. Ούτε υπάρχουν στοιχεία ότι τα παιδιά που μολύνονται με τον ιό, τον μεταδίδουν σιωπηλά στις οικογένειες τους. Ερευνητές στην Ισλανδία και στην Ολλανδία δεν βρήκαν ούτε μία περίπτωση παιδιού που έφερε τον κορωνοϊό στην οικογένεια του. Αλλά και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) δήλωσε ότι η μετάδοση του ιού από παιδί σε ενήλικο «φαίνεται να είναι ασυνήθιστη».

Μερικά από αυτά τα συμπεράσματα βασίζονται πάντως σε μικρά δείγματα. Δεν μπορεί π.χ. να αποκλειστεί ότι τα παιδιά θα αρχίσουν να μεταδίδουν τον ιό, όταν παίζουν μαζί στα διαλείμματα.

Το περιοδικό τάσσεται υπέρ του σταδιακού ανοίγματος των σχολείων, αρχής γενομένης από τους βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα δημοτικά, όπου τα παιδιά έχουν τους πιο «διψασμένους» εγκεφάλους και φαίνεται να κινδυνεύουν λιγότερο από όλους. Αλλά, επειδή είναι δύσκολο να τηρήσουν αποστάσεις, οι τάξεις πρέπει να «σπάσουν» στα δύο και τα παιδιά να πηγαίνουν σχολείο μέρα παρά μέρα.

Μετά, σειρά πρέπει να πάρουν όσα παιδιά δίνουν εξετάσεις. Οι μεγαλύτεροι μαθητές μπορεί να κινδυνεύουν κάπως περισσότερο από τους μικρότερους, αλλά είναι επίσης πιο ικανοί να τηρήσουν τα μέτρα προφύλαξης, ιδίως αν και σε αυτούς το μέγεθος των τάξεων μειωθεί.

Σε κάθε περίπτωση, κατά το περιοδικό, το άνοιγμα των σχολείων θα πρέπει να παρακολουθείται στενά από τις υγειονομικές Αρχές, οι εκπαιδευτικοί θα χρειαστούν υποστήριξη, οι ευπαθείς ομάδες μαθητών πρέπει να συνεχίσουν την εξ αποστάσεως διδασκαλία και όλοι -μαθητές και εκπαιδευτικοί- πρέπει να κάνουν περιοδικά τεστ για τον κορωνοϊό. Αν όλα πάνε καλά, οι γονείς θα δουν τελικά ότι οι τάξεις είναι ασφαλείς και θα στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ - Μακεδονία - Καθημερινή - Economist

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ