26.5.20

ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΟΡΔΑ: Αγαπητή ΟΔΟΣ


Αριστερά το 1912 και δεξιά το 1821


Τώρα αν όλο αυτό ήταν ένα χρονικό κι εμφανισιακό συνονθύλευμα με ολίγον από στρατηγό Άρτη και την απελευθέρωση της πόλης, είναι αλλουνού παπά Ευαγγέλιο. Μην σε απασχολούν εσένα. Δώσε βάση στην παραγωγή του «θεάματος».



Αγαπητή ΟΔΟΣ,

Σε κλίμα κορεσμένο από φουστανέλες, σπαθιά, λάβαρα και κουμπούρια πραγματοποιήθηκε ο εορτασμός για την απελευθέρωση της πόλης της Καστοριάς με ταυτόχρονο εκκλησιαστικό εορτασμό του πολιούχου της Αγίου Μηνά.

Για αυτήν την θεατρικού τύπου (ανα)παράσταση υπήρξε η από κοινού σύμπραξη του δήμου και συλλόγων της πόλης αλλά... και του Αιγίου (!). Και πιο συγκεκριμένα του συλλόγου ιστορικής αναβίωσης «Βοστίτσα 1821». Γιατί πώς αλλιώς θα μπορούσαν να βρεθούνε αυτά τα υφάσματα που φορούσαν για ρούχα οι αμαρτωλοί και οι κλέφτες του 1821;

Κάποιοι αναρωτήθηκαν, για το πώς ακριβώς μπορεί να συνδέονται οι εμφανίσεις των κλεφταρμαρτολών του '21 κι η απελευθέρωση της πόλης που επιτεύχθηκε μετά από περίπου εκατό χρόνια (1912) -κατά τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο- από την γενικότερη επανάσταση που συντελέστηκε στο νότιο τμήμα της Ελλάδας.

Αλλά τέτοιου είδους ερωτήματα δεν αξίζουν απαντήσεις αγαπητή ΟΔΟΣ. Αρκεί που προκάλεσαν τις επευφημίες και τα μειδιάματα στους θεατές που παρακολούθησαν την παράσταση που εξελίχθηκε στους δρόμους και τα σοκάκια της πόλης.

 Ίσως απλά να ήθελαν να επισημάνουν την συνέχεια και συνοχή ελληνισμού και ιστορίας. Ίσως όμως να είχαν στοχεύσει στο «θέαμα» και μόνο αυτό. Τώρα αν όλο αυτό ήταν ένα χρονικό κι εμφανισιακό συνονθύλευμα με ολίγον από στρατηγό Άρτη και την απελευθέρωση της πόλης, είναι αλλουνού παπά Ευαγγέλιο. Μην σε απασχολούν εσένα αγαπητή ΟΔΟΣ τέτοια ερωτήματα. Δώσε βάση στην παραγωγή του «θεάματος».

Γιατί προφανώς δεν παρατήρησε κανείς (;) αυτήν την χρονική ανακολουθία μεταξύ των δύο γεγονότων, τουλάχιστον από τους παραευρισκόμενους θεατές του πεζοδρομίου, ώστε να αναζητήσουν την πειστική εξήγηση. Εκτός κι αν δεν έγινε αντιληπτό από εκείνους που «εμπνεύστηκαν» αυτό το θεατρικό; Ή αν πιστεύουν κάποιοι πως η Καστοριά απελευθερώθηκε κι αυτή το 1821 (!) μαζί με την νότια Ελλάδα ή και το αντίστροφο. Κι έτσι θα πρέπει να καθίσουμε και πάλι στα θρανία και να μας διδάξουν οι εμπνευστές εκ νέου την Ιστορία με μια άλλη ματιά, την δική τους.

Και μέσα σ’ όλο αυτό το μωσαϊκό Ιστορίας που έφτιαξαν, δεν έλειψαν κι οι βαρύγδουπες δηλώσεις. Μάλιστα, οι περισσότεροι εκ των δημοτικών αιρετών -καθώς και ο δήμαρχος κ. Ιωάννης Κορεντσίδης- χρησιμοποιούν παραπλήσιες δηλώσεις όπως «η Καστοριά αλλάζει» ή με αφορμή την (ανα)παράσταση που διοργανώθηκε «αποτελεί απλά ένα μικρό δείγμα και την αρχή μίας σειράς καινοτομιών, που η νέα δημοτική αρχή είναι πανέτοιμη να παρουσιάσει τα επόμενα χρόνια». 

Δηλαδή, όλο αυτό που αναλύθηκε παραπάνω αποτελεί ένα μικρό καινοτόμο δείγμα (!). Με φοβίζει η ιδέα τι μπορεί να ακολουθήσει και θα αποτελέσει την μεγάλη καινοτομία του δημοτικού έργου.

Μάλιστα, απ’ όλες αυτές τις δηλώσεις δεν θα μπορούσε να απουσιάζει ο προσκεκλημένος μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, ο οποίος μου φάνηκε ότι μιμήθηκε, άθελά τους ίσως, τον μητροπολίτη Καστοριάς για το περιεχόμενο των δηλώσεων του κατά τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου.

Έτσι, αναφέρθηκε κι αυτός στο... «θαύμα του ελευθερωτή Αγίου Μηνά» κατά την τέλεση της δοξολογίας στον ναό του Αγίου Μηνά, ευχόμενος παράλληλα να «γίνει κι απελευθερωτής της πατρίδας, αλλά και των ψυχών από τα πάθη και την αμαρτία». Κάτι δεν καταλαβαίνω σωστά αγαπητή ΟΔΟΣ, αλλά αυτό καλό θα ήταν να το παραβλέψεις και να προχωρήσεις παρακάτω.

Διότι κάτι που προκάλεσε την μεγαλύτερη έκπληξη, δεν ήταν άλλο γεγονός πέρα από εκείνο της φωτογράφισης των παιδιών του δημάρχου -καθώς έκαναν παρέλαση και την στιγμή που περνούσαν από μπροστά του- από τον ίδιο τον κ. Κορεντσίδη και μάλιστα καθώς βρισκόταν στην εξέδρα με τους υπόλοιπους επισήμους (!). Υπερβαίνοντας κάθε είδος πρωτόκολλο που τηρείται σε ανάλογες περιστάσεις.

Μάλιστα, πρόταξε το χέρι του με το κινητό του τόσο επιδεικτικά που ήταν αδύνατον να μην γίνει αντιληπτό από τους παρευρισκόμενους, οι οποίοι δεν μπορούσαν να κρύψουν την δυσαρέσκειά τους για την συγκεκριμένη κίνηση του δημάρχου. Για τους τύπους και την τήρηση των πρωτοκόλλων αγαπητή ΟΔΟΣ, και για τίποτα παραπάνω. Πρωτόκολλο που αν θυμάμαι καλά δίνει μεγάλη σημασία και ο ίδιος.


Ήταν η πρώτη φορά. 
[σχετικό σχόλιο της ΟΔΟΥ "εδώ"]

* * *

Ο εορτασμός της 11ης Νοεμβρίου στην πόλη της Καστοριάς ήταν κι η δεύτερη επίσημη εμφάνιση της δημοτικής φιλαρμονικής. Μετά από τόσα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της, έφτασε η ώρα που εμφανίστηκε και μάλιστα κατά την τέλεση της παρέλασης.

Θετικό θα κρινόταν από κάποιους. Ενδεχομένως κι από εμένα υπό προϋποθέσεις. Αλλά παραμονές του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου ποιος έδωσε το δικαίωμα στην φιλαρμονική για να βολτάρει στην Μεγάλου Αλεξάνδρου με στυλ χιλίων καρδιναλίων μετά το «Μακεδονία ξακουστή»;

Δηλαδή αγαπητή ΟΔΟΣ, αιτήθηκε άδεια για να κάνει την βόλτα της στους δρόμους της πόλης και υπήρχε κάποιος «καινοτόμος» αιρετός ή τροχαίος που της την έδωσε; Αδιαφορώντας για τυχόν κυκλοφοριακές δυσκολίες που δημιουργούσε;

Για παράδειγμα, δεν θα μπορούσε να παραταχθεί στο πεζοδρόμιο επί του πάρκου Ολυμπιακής φλόγας; Ή όπου αλλού έκρινε κατάλληλο μέρος ώστε να μην παρενοχλείται κανένας;

Αλλά είπαμε αγαπητή ΟΔΟΣ, όλα γίνονται για το θεαθήναι. Όλα είναι μέρος του επικοινωνιακού σόου που κάνει εξ αρχής το δημοτικό block. Κι απ’ ουσία λίγα πράγματα. «Εφετζιλίκια» όπως αρέσκονται πολλοί ν’ αποκαλούν σήμερα τέτοιου είδους πράξεις. «Φουντουλούκια» όπως τα αποκαλούσαν οι παλιοί.

Κι αν δεν σ’ έπεισα για την υπέροχη ατμόσφαιρα που πλανάται στον αέρα της πόλης, σου έχω κι άλλο γεγονός αγαπητή ΟΔΟΣ. Βλέπεις ήταν πλούσιο το δημοτικό Σαββατοκύριακο. Καθώς προετοιμαζόταν ο ιστορικός αχταρμάς συγχέοντας δύο διαφορετικά γεγονότα μ’ έναν αιώνα διαφορά κατά την τέλεσή τους, ο δήμος Καστοριάς πήρε μέρος στην έκθεση Philoxenia στην Θεσσαλονίκη.

Για τι άλλο; Για την προβολή του καστοριανού καρναβαλιού και την διαφήμισή του στον κόσμο, με σκοπό την προσέλκυση τουριστών κατά το τριήμερο τέλεσης του εθίμου.

Μία απορία έχω να σου εκφράσω αγαπητή ΟΔΟΣ. Εδώ και μία 20ετία τουλάχιστον, δαπανούνται πολλές χιλιάδες ευρώ με σκοπό την διαφήμιση του καρναβαλιού. Είδες κάποια αλλαγή στον αριθμό των τουριστών; Προσωπικά καμία, από την στιγμή που ανελλιπώς γλεντάω στους δρόμους της πόλης. Οι περισσότεροι γνωρίζουν για το καρναβάλι της Καστοριάς. Κι εκείνοι που έχουν αποφασίσει να ξαναέρθουν ή να έρθουν για πρώτη φορά, το έχουν αποφασίσει προ πολλού, χωρίς να χρειάζονται την διαφημιστική ώθηση.

Και σαν δεν έφτανε όλο αυτό το δαπανηρό «σπορ» του δήμου, οι εικόνες και τα βίντεο που κυκλοφόρησαν, περισσότερο αρνητικά διαφήμισε το καρναβάλι την πόλη και τους Καστοριανούς, παρά θετικά.

Ειδικά, όταν μέσα σ’ όλο αυτό το επικοινωνιακό παιχνίδι που έχει στηθεί γύρω από το καρναβάλι, ακούστηκε να τραγουδιέται από τους συμμετέχοντες ο Μπερντές, στιχουργικά μεταλλαγμένος. «Δεν του γ... την μάνα καλέ άιντε ντε» τραγουδούσαν αθυρόστομα οι καστοριανοί άρχοντες και οι αρχόντισσες που κατέφθασαν στην Θεσσαλονίκη από την αρχόντισσα της Δυτικής Μακεδονίας.

Απλώνοντας αρχοντικά το χέρι με αθυροστομία, ζητιανεύοντας για λίγο τουρισμό. Θαρρείς πως οι συμμετέχοντες γλεντούν για τα μάτια των τουριστών. «Κούνια που τους κούναγε» αγαπητή ΟΔΟΣ.

Και εις άλλα με υγεία καθώς απ’ ότι καταλαβαίνεις τίποτα δεν αλλάζει, όσο κι αν θέλουν να πείσουν για τ’ αντίθετο. Και δεν μπορεί ν’ αλλάξει, όταν συνεχίζεις στην πεπατημένη.

Ιωάννης Σκόρδας

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 14 Νοεμβρίου 2019, αρ. φύλλου 1009

Σχετικά:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ