18.6.14

Λόγος & Αντίλογος

Ορμώμενος από σχετικά προ καιρού συζήτηση με φίλους για κοσμοθεωρίες και ειδικότερα για τον Μαρξισμό, διάβασα πρόσφατα στην ΟΔΟ ένα πολύ ενδιαφέρον πόνημα – έτσι το χαρακτηρίζει ο ίδιος – το οποίο μελέτησα μετά προσοχής. Μια σοβαρή επιστημονική εργασία του διακεκριμένου καθηγητού του Πολυτεχνείου συμπατριώτη μας κ. Αναστασίου Κοβάτση, που ανταποκρίνεται στην καλοκαιρινή μας συζήτηση. Το επιγράφει ο ίδιος : Κάρολος Μαρξ, ο ελληνολάτρης.

Ομολογώ ότι εγνώριζα από παλαιά αρκετά πράγματα , αλλά για μένα είναι ενδιαφέρουσα αποκάλυψη από τον αξιοσέβαστο συμπατριώτη μας καθηγητή ότι ο Καρλ Μαρξ είχεν ευρύτατη ελληνική παιδεία, αφού ασχολήθηκε με μεγάλη έφεση και σοβαρότητα με την αρχαία ελληνική γραμματεία – ποίηση, ρητορεία, φιλοσοφία (Πλάτων, Αριστοτέλης, αλλά ιδίως μελέτησε τους προσωκρατικούς), φυσικούς φιλοσόφους, ειδικά τον Λεύκιππο και τον Δημόκριτο, ατομικούς επιστήμονες, τον Επίκουρο και άλλους. Διάβαζε τραγωδίες ελλήνων ποιητών από το πρωτότυπο. Η μικρή θυγατέρα Ελεονώρα γράφει ότι ο πατέρας της απήγγελλε την Οδύσσεια και Ιλιάδα «γεγωνυία τή φωνή», για να ακούουν και οι άλλοι. Τόσο ευρεία η ελληνομάθεια του ανδρός.

 Όμως οι εγχώριοι θαυμαστές και θιασώτες της μαρξιστικής θεωρίας – η Αριστερά – που προέβαλαν τον Μαρξ ως τον ριζοσπάστη αναμορφωτή των κοινωνιών – απέκρυψαν την αλήθεια αυτή, και ο καθηγητής διερωτώμενος για την συνειδητή απόκρυψη και σιωπή, την αποδίδει σε κομματική υπόδειξη και γραμμή. Ίσως επιπλέον – πιθανολογεί – αισθάνονταν και αποστροφή στην αρχαία ελληνική παράδοση. Δεν είναι, κύριε Καθηγητά, απλώς πιθανότητα, αλλ’ ασφαλώς, πραγματικότητα. Οι άνθρωποι είναι έξυπνοι… και ενημερωμένοι. Όποιος είναι λουσμένος από το πνεύμα των αρχαίων ελλήνων γενικώς, όπως μάλιστα εν τη εξελίξει έγινε σύζευξη με το φως του Ευαγγελίου – αυτό το πέτυχαν με πολύ μόχθο και ένθεο ζήλο οι Τρεις Ιεράρχες (τους τιμήσαμε προχθές στην Επέτειο των Γραμμάτων και της Παιδείας) και οι άλλοι Πατέρες της Εκκλησίας.

Ο λουσμένος λοιπόν από το γνήσιο ελληνορθόδοξο πνεύμα, αν όχι, αδύνατο, πάντως δύσκολο να ασπασθεί την δική τους ιδεολογία και να ενταχθεί στις γραμμές τους. Το ξέρουν καλά αυτό• Είναι πολέμιοι, εχθροί τους άσπονδοι όσοι υποστηρίζουν την ανάγκη μελέτης και επαφής των αρχαίων ελληνικών συγγραμμάτων και ιστορίας πράξεων και κατορθωμάτων για την ελευθερία του λαού και την αρετή. Όσο γίνεται κατ’ αυτούς, επιδιωκτέα η αποκοπή από το ελληνορθόδοξο παρελθόν, εξ ου και η κάθε τόσο διαστρέβλωση και παραποίηση ιστορικών γεγονότων εκ μέρους αριστερών κονδυλοφόρων. Βλέπε και σημερινά καμώματα εκπροσώπων αριστερών κομμάτων. Στρέβλωση λοιπόν και παραπληροφόρηση στα όρια παραλογισμού από τους ανθρώπους ινστρούχτορες, που θέλουν να λέγονται μαρξιστές.

 Με λεπτομερή εξέταση ο κ. Κοβάτσης μας πληροφορεί ότι η διδακτορική διατριβή, με την όποια ο Κάρολος Μαρξ είχεν αναγορευθεί διδάκτωρ της φιλοσοφίας στο παν/μιο της Ιένας στα 1841, ήταν με τίτλο: Διαφορά Δημοκρίτειας και Επικούρειας φιλοσοφίας. Αρχή του και αφετηρία λοιπόν η ελληνική σκέψη, η οποία του έδωσε την ώθηση, την έμπνευση, την δύναμη να «τεχνουργήσει» την κοσμοθεωρία του ο Πρόδρομος και θεωρητικός της Επανάστασης και αρχιερέας του κομμουνιστικού μανιφέστου. Ό τετραπέρατος για τις γνώσεις και σοφιστείες του και πολυδιαβασμένος Βασίλης Ραφαηλίδης ερωτηθείς υποκρίθηκε άγνοια της αρχαιομάθειας του Μαρξ! Για εκείνον και τους ομογάλακτους, όσοι αγαπούν τα αρχαία ελληνικά, την αρχαία Ελλάδα και καυχώνται για το ένδοξο παρελθόν και νιώθουν υπερηφάνεια για την καταγωγή τους, είναι σοβινιστές, καθυστερημένοι, προγονόπληκτοι, ίσως και φασίστες.

 Στη συνέχεια δράττεται της ευκαιρίας ο καθηγητής να αναπτύξει τις θεωρίες των ελλήνων φυσικών φιλοσόφων, ιδιαίτερα του Δημοκρίτου (θεωρία του ατόμου), του Επικούρου, του Αριστοτέλη, κ.λ.π. ,από τους οποίους άντλησε ο Μαρξ την βάση, τα στοιχεία, σκέψη, έμπνευση. Είναι η δομή της μελέτης έτσι, ώστε ο αναγνώστης ενημερώνεται και αποκομίζει πολλά, αφ’ ενός μεν για την ατομική θεωρία του Δημοκρίτου, αφ’ ετέρου πώς ο Μαρξ εκκινώντας από τους Έλληνες φυσικούς ανέπτυξε την δική του θεωρία παρεκκλίνοντας «ευφυώς», συμπληρώνοντας αθεϊσμό, κ.λ.π.

Ταυτοχρόνως με την εκτενή ανάλυση του καθηγητού γίνεται αισθητό και αντιληπτό με πόσην αγάπη και σοβαρότητα ενδιέτριψεν ο καθηγητής των φυσικών επιστημών σε θέματα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, ακόμη και σε φιλολογικά. Με αυτήν του την εμβάθυνση και ευρυμάθεια μπόρεσε να εξηγήσει και την βαθειά ελληνομάθεια του Μαρξ, για την οποία και άλλοι τον χαρακτήρισαν ελληνολάτρη• Γίνεται κατόπιν όλων των λεχθέντων πόσον έχει να ωφεληθεί όποιος προμηθευτεί και μελετήσει την επιστημονική αυτή εργασία του κου Κοβάτση. Ελπίζω ότι θα υπάρχουν στην βιβλιοθήκη του αντίγραφα-ανάτυπα- του πονήματος.

Λάζαρος Γ. Νικηφορίδης


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 20 Φεβρουαρίου 2014, αρ. φύλλου 728

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ