11.4.23

ΟΔΟΣ: Το πλοίο


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 29.9.2022 | 1142


Και έτσι έρχεται αυτή η «παγκαστοριανή» συγκέντρωση διαμαρτυρίας. Μια ακόμη, που θα προστεθεί στις προηγούμενες που πραγματοποιήθηκαν και στις οποίες μετείχαν και οι δήμαρχοι και οι τοπικοί βουλευτές! Ακόμη και ρασοφόροι με βασιλικούς, αγιασμούς και λιβάνια να λειτουργούν και να ραντίζουν προς εξορκισμό του κακού, που έπληττε την Καστοριά, και τότε.


Μόλις μια ημέρα μετά την έναρξη της εμποροπανήγυρης του Άργους Ορεστικού για το φετινό έτος 2022 (μιας διοργάνωσης που αν και αναγορεύθηκε σε μείζον γεγονός δεν φαίνεται να δικαίωσε προσδοκίες, έστω κι’ αν έγινε τόπος επίσκεψης και συνάντησης των ίδιων και των ίδιων προσώπων του προσκηνίου) δηλαδή την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2022, ανακοινώθηκε ότι την ίδια ημέρα, εκπρόσωποι από δεκαεπτά φορείς της «κοινωνίας» της Καστοριάς, συναντήθηκαν. Συναντήθηκαν και συζήτησαν για την κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή. Και ότι οι «συζητήσεις» περιστράφηκαν σε θέματα ενέργειας και θέρμανσης, για την Καστοριά, εν όψει του επερχόμενου χειμώνα.

Όπως έγινε γνωστό στην συνέχεια, μετά «από κατάθεση προτάσεων» αποφασίστηκε να γίνει «συγκέντρωση» σε ένδειξη διαμαρτυρίας αλλά και διεκδίκησης, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τους επαγγελματίες και αγρότες της περιοχής. 

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε η συγκέντρωση διαμαρτυρίας προγραμματίζεται για την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022, ενώ αναφέρεται επίσης ότι «σε επόμενο δελτίο τύπου θα καθοριστεί τόσο η ώρα όσο και το ακριβές διακύβευμα της δράσης μας» [σχετικά "εδώ"].

Προκαλείται βέβαια ιδιαίτερη εντύπωση από την σκοπιμότητα χρήσης του όρου «διακύβευμα» της συγκεκριμένης δράσης και για την καταλληλότητα της λέξης. Διότι στην πραγματικότητα, το «διακύβευμα» από την απάθεια των φορέων εξουσίας και την απραξία των ιθυνόντων και υπευθύνων που δεν κάνουν απολύτως τίποτε (μα απολύτως τίποτε) είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο, υποτίθεται ότι συγκεντρώθηκαν οι εκπρόσωποι των επαγγελματικών κυρίως ομάδων, αλλά και των κύριων εργατοϋπαλληλικών φορέων της περιοχής.

Μάλιστα στην ίδια ανακοίνωση, απευθύνεται πρόσκληση στους πολίτες του νομού να είναι σε εγρήγορση (!), κάτι που σημαίνει ότι δεν ισχύει. Και να συμμετάσχουν ενεργά προκειμένου να «διατρανώσουμε τις πιθανότητες επιτυχίας», όπως κατά λέξη αναφέρεται «έτσι ώστε αυτοί που είναι υπεύθυνοι να συνειδητοποιήσουν ότι SOS – H ΚΑΣΤΟΡΙΑ ΒΟΥΛΙΑΖΕΙ – ΑΚΟΥΕΙ ΚΑΝΕΙΣ;».

Εν τω μεταξύ έχουν συμπληρωθεί δώδεκα με δεκατέσσερα χρόνια από την έναρξη της μεγάλης οικονομικής κρίσης που έπληξε την Ελλάδα και την οδήγησε στην εξώθυρα της Ευρώπης και στα πρόθυρα της καταστροφής. Και όλα αυτά είναι η απάντηση της Καστοριάς, αμέσως μετά την πανδημία και σε οτιδήποτε αρνητικό πρόσθεσε στην ήδη αρνητική κατάσταση της Καστοριάς. 

Και ενώ μέσα στο 2022 διάφοροι κυβερνητικοί αξιωματούχοι επιβάτες ή όχι του πλοιαρίου μέσα από την λίμνη της Καστοριάς αράδιασαν στον κόσμο το αφήγημα —για να μη χαρακτηριστεί απλά,το παραμύθι— της λίμνης του Κόμο. Παραμύθια για νήπια, όταν η Καστοριά θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως περιοχή ειδικής αντιμετώπισης. 

* * *

ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 29.9.2022 | 1142 | σ.3


Και να που 12 με 14 χρόνια μετά, πάλι με αγιασμούς και θυμιατά θα ψάξουν οι «φορείς» το «διακύβευμα» στην συγκέντρωση της 5ης Οκτωβρίου. Και γι’ αυτό δίνουν παραγγέλματα θάρρους και συνθήματα στους πληβείους της υπόθεσης.


* * *

Και έτσι έρχεται αυτή η «παγκαστοριανή» συγκέντρωση διαμαρτυρίας. Μια ακόμη, που θα προστεθεί στις προηγούμενες που πραγματοποιήθηκαν και στις οποίες μετείχαν και οι δήμαρχοι και οι τοπικοί βουλευτές! Ακόμη και ρασοφόροι με βασιλικούς, αγιασμούς και λιβάνια να λειτουργούν και να ραντίζουν προς εξορκισμό του κακού, που έπληττε την Καστοριά, και τότε. Όλα αυτά πίσω στο 2008-2010. 

Μόνο που από τότε, όχι μόνο δεν έγινε απολύτως μα απολύτως τίποτε από καμμιά κυβέρνηση και κανένα βουλευτή, από κανέναν δήμαρχο, αλλά αντίθετα, τα ζητήματα της Καστοριάς πολλαπλασιάστηκαν και γιγαντώθηκαν. Ώστε να είναι πολύ εύκολο να σχολιαστεί, ότι όπως προκύπτει από τα συμφραζόμενα της πρωτοβουλίας της συνάντησης και των συμπερασμάτων της, για αυτή δεν προηγήθηκε καμμιά προετοιμασία. Ούτε προτάσεις για την ουσία και την ταμπακέρα, ούτε ιδέες ανάπτυξης έπεσαν στο forum. 

Και πώς θα μπορούσε βέβαια να συμβεί αυτό, όταν στους φορείς που συναντήθηκαν βρέθηκαν και εκπρόσωποι των κατ’ εξοχήν υπευθύνων και υπόλογων. Κλάδων που θα έπρεπε όλα αυτά τα ατελείωτα χρόνια της κρίσης να έχουν εκπονήσει, παρουσιάσει και διεκδικήσει master plan για την περιοχή. 

Η ΟΔΟΣ δεν θα αναφερθεί ειδικά σε συγκεκριμένες περιπτώσεις υπεύθυνων για την κατάσταση που υπάρχει και κατά κοινή ομολογία διαιωνίζεται στην Καστοριά. Αλλά στ’ αλήθεια, σε ποια κοινή γλώσσα μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους φορείς, όπως μερικοί απ’ αυτούς που περιλαμβάνονται στο σχετικό πίνακα και μετείχαν; Και όταν είναι πλέον δεδομένο ότι στην περίφημη συγκέντρωση, όλοι πήγαν χωρίς πλάνο και προτάσεις για την Καστοριά; 

Μπορεί να είχαν προτάσεις για... αντιδράσεις αλλά όχι για διεκδικήσεις. Κι’ ας είναι ορισμένοι από τους «φορείς» επιφορτισμένοι με τις σχετικές υποχρεώσεις, τόσο υπηρεσιακά όσο και πολιτικά. Πώς λοιπόν να ελπίζεται ότι θα σημειωθεί πρόοδος, όταν ακόμη αναζητούν ή θα βρουν λέει, το… «διακύβευμα».

Ζήτησαν άραγε, εργοστάσια, πανεπιστήμια, μουσεία, πνευματικά κέντρα, κολυμβητήρια, σχολές, βιοτεχνίες, επενδύσεις; Έπεσαν προτάσεις για χρηματοδοτήσεις ιδιωτικών και δημόσιων έργων που πρακτικά θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην δημιουργία σπινθήρων ανάπτυξης. Για το πώς θα ζωντανέψουν ξανά την πόλη, όταν η ίδια η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος ακολουθεί το κακό παράδειγμα άλλων τραπεζών και δημόσιων υπηρεσιών; Και μεταφέρει —σύμφωνα με φημολογία— το κατάστημά της στην Καστοριά, από το εξαιρετικό αρχιτεκτονικά και κατασκευαστικά ιδιόκτητο κτήριό της στην 11η Νοεμβρίου. 

Που είναι ιστορικό για τον συμβολισμό της εποχής της ακμής. Και μάλιστα με την δικαιολογία ότι δεν χωρεί και δεν υπάρχει πρόσβαση σε ΙΧ. Ενώ θα μπορούσε κάποιος να αντιδράσει και να αντιτείνει ότι προφανώς θα τους ήταν αδιανόητο να μεταφέρουν το κατάστημα της Εθνικής Τράπεζας στην χώρα της Μυκόνου. Κι ας είναι πολύ μικρότερο και πιο εγκλωβισμένο στα στενά της και από άποψη πελατείας πολύ ανώτερο. Προφανώς όχι, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση το... «διακύβευμα» θα ήταν συντονισμένες αντιδράσεις όλων τοπικών πολιτικών και των φορέων του νησιού. 

Κι όμως εδώ αποφασίζονται και ανακοινώνονται όλα, με την παθητική ανοχή όλων των φορέων. Που παρακολουθούν αμήχανα, το ένα κακό, την κάθε απώλεια να διαδέχεται την προηγούμενη. Και όχι μόνο δεν υποβάλλουν σχέδια, πλάνα, προγράμματα, αιτήματα με συγκεκριμένο περιεχόμενο. 

Αλλά αντίθετα, κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου, αν δεν επιτίθενται κιόλας σε όποιον τολμά να ασκεί δημόσια κριτική.  Επιτρέποντας στους υπεύθυνους που εκλέγονται και είναι υπόλογοι για την παρακμή του τόπου (οι οποίοι μάλιστα συμμετέχουν και στα συλλαλητήρια!) να τρίβουν με ικανοποίηση τα χέρια τους, αν δεν πιστεύουν κιόλας ότι δεν υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις, επειδή απλά τα κάνουν όλα σωστά.

Και πώς να αντιδράσουν όλοι αυτοί, αφού εκστασιάζονται από μια φωτογραφία με τον μητροπολίτη, την κυρία Μαρία Αντωνίου, τον κύριο Ζήση Τζηκαλάγια και τους άλλους της επικαιρότητας. Πως όταν ο χρόνος κυλά και οι τοπικοί —όταν δεν τρέχουν στις εμποροπανηγύρεις που εξισώνουν με κάποιο γκαλά— τρέχουν πίσω από άμφια, μνημόσυνα, περιφορές εικόνων και λειψάνων. Και στις περίφημες πολιτιστικές εκδηλώσεις των σωματείων. 

Όταν εκστασιάζονται στην ιδέα να κρατήσουν στα χέρια τους και να αναγνώσουν —σαν να υπάρχει θεοκρατία και μάλιστα απολύτως ταξική— ένα κείμενο από κάποιο ιερό ευαγγέλιο. Όταν είναι γι’ αυτούς είναι «έργο» η φωτογραφία της Μαρίας Αντωνίου, η συμμετοχή του Ζήση Τζηκαλάγια και των υποψήφιων πολιτευτών που ρέπουν αποκλειστικά στο star system. 

Όταν ομνύουν όρκους αφοσίωσης και παρέχουν αφειδώς τις διαβεβαιώσεις τους στους κρατούντες. Άνθρωποι είναι κι’ αυτοί. Η εβδομάδα έχει 7 ημέρες και η ημέρα 24 ώρες. Δεν περισσεύει χρόνος μετά τα εξαντλητικά προγράμματά τους να αγωνιστούν για την Καστοριά. Που διαχρονικά αναμένει από τον Θεό να βάλει το χέρι Του. Ούτε καν τον από μηχανής θεό.



Kαι πώς να αντιδράσουν όλοι αυτοί, αφού εκστασιάζονται από μια φωτογραφία με τον μητροπολίτη, την κυρία Μαρία Αντωνίου, τον κύριο Ζήση Τζηκαλάγια και τους άλλους της επικαιρότητας. Πως όταν ο χρόνος κυλά και οι τοπικοί —όταν δεν τρέχουν στις εμποροπανηγύρεις που εξισώνουν με κάποιο γκαλά— τρέχουν πίσω από άμφια, μνημόσυνα, περιφορές εικόνων και λειψάνων. Και στις περίφημες πολιτιστικές εκδηλώσεις των σωματείων.


* * *

Και όλα αυτά διαχρονικά, όποιοι κι αν είναι. Νέα Δημοκρατία, ΣυΡιζΑ ή ΠαΣοΚ, οργανωμένα αδιάφοροι, εγκατέλειψαν την Καστοριά και τις τύχες του τόπου, στα—εκ του μηδενικού αποτελέσματος— λιγότερο ικανά, αν όχι ανίκανα χέρια, με την εξαίρεση να επιβεβαιώνεται συστηματικά στο Άργος Ορεστικό.

Και να που 12 με 14 χρόνια μετά, πάλι με αγιασμούς και θυμιατά θα ψάξουν οι «φορείς» το «διακύβευμα» στην συγκέντρωση της 5ης Οκτωβρίου 2022. Και γι’ αυτό δίνουν παραγγέλματα θάρρους και συνθήματα στους πληβείους της υπόθεσης. 

Τις ίδιες ημέρες που ακόμη και στην Τεχεράνη ξεσηκώθηκαν και πληρώνουν με αίμα, για την χιτζάμπ και το τσαντόρ για να αποτινάξουν την καταπίεση, στην Καστοριά οι ιθύνοντες όχι απλά διστάζουν να αποδώσουν συγκεκριμένες ευθύνες, αλλά και να κάνουν πρόγραμμα, όνειρα. 

Και επειδή οι Έλληνες, ειδικά οι Νεοέλληνες, διακρίνονται για την ελαφρώς ψυχωτική σχέση με τις επετείους και τα εθνικά κατορθώματα, αρκεί να αναλογιστεί ο αναγνώστης ότι πίσω στο παρελθόν 12 με 14 χρόνια μετά την απελευθέρωση της Καστοριάς, η πόλη σημείωνε ραγδαία ανάπτυξη οικονομική πρωτίστως, καλλιτεχνική και κοινωνική και κατόρθωσε να απορροφήσει πληθυσμούς και συνέπειες από την Μικρασιατική Καταστροφή, η επέτειος της οποίας «γιορτάστηκε» στο 2022. Με ανέγερση κατοικιών κάθε είδους, περιλαμβανόμενων και αυτών που σήμερα σώζονται και είναι θαυμάσια ή απλά χαρακτηριστικά δείγματα αρχιτεκτονικής, σχολείων, διανοίξεις δρόμων, δημιουργία υποδομών. 

Ενώ 12 με 14 μόλις χρόνια μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο, προς τα μέσα της δεκαετίας του 1960 η περιοχή όδευε στο απόγειο της δόξας της. Και η Εθνική Τράπεζα κοσμούσε την πόλη και την γουνοποιία, με ένα κατάστημα με έργα τέχνης, γλυπτά και χαρακτικά. 

Μόνο που τότε δεν πραγματοποιούνταν πανκαστοριανά συλλαλητήρια, δεν έτρεχαν μπροστά από τους φωτογραφικούς φακούς οι πολιτικοί, δεν διάβαζαν και δεν απήγγειλαν από ευαγγέλια και ιερά αναγνώσματα οι βουλευτές και οι δήμαρχοι ζητώντας την άνωθεν βοήθεια. Αλλά ήταν στρωμένοι στην δουλειά. Όπως και όλοι οι πολίτες, αγωνιζόμενοι για ένα καλύτερο μέλλον που πέτυχαν και είναι πλέον παρελθόν.



Φωτογραφία: Ιλιά Ρέπιν (1844-1930) Μεταφορείς του Βόλγα (1870-73), Μουσείο Αγίας Πετρούπολης, Ρωσία. (Ηλεκτρονική επεξεργασία: artstation.com/jinruiliang).


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 29 Σεπτεμβρίου 2023, αρ. φύλλου 1142.


Σχετικά:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ