4.4.23

ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2022 [1]


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς | Πρόσωπα 2022
ΟΔΟΣ 29.12.2022 | 1155 | Πρόσωπα 2022

«Είναι ανάγκη για την πόλη 1.000% και περισσότερο, η ανέγερση νέου ναού στο πάρκο ολυμπιακής φλόγας.  Έχω μιλήσει με πάρα πολλούς της Καστοριάς και ζήτησα την άποψή τους. Αν ένας από αυτούς μου έλεγε "σεβασμιώτατε δεν γίνεται", θα έπαιρνα άλλη απόφαση. Όλοι συμφώνησαν μαζί μου. Και ο κύριος δήμαρχος συζήτησα μαζί του και μου είπε είναι πολύ καλή πρόταση και θα την στηρίξω».
Μητροπολίτης Καστοριάς

* * *


Καλλίνικος


Παρασυρμένος από το κονκλάβιο
αρνούμενος τον διάλογο


[- ] Ένα έτος προηγουμένως, ο κ. Καλλίνικος –όπως ήταν απολύτως φυσικό και αναμενόμενο– είχε αποσπάσει την επιλογή των αναγνωστών της ΟΔΟΥ, για τα πρόσωπα που διακρίθηκαν το 2021 με απολύτως θετικό "πρόσημο". Το γεγονός ότι πολύ πρόσφατα, τον Νοέμβριο του 2021 είχε ενθρονισθεί στην κενή θέση του αποβιώσαντος τραγικά από κορωνοϊό, προκατόχου του, μακαριστού Σεραφείμ και ότι σταδιακά έμοιαζε η ιστορία να ξεπερνά την πανδημία (με συνοδό την αισιοδοξία που αρμόζει σε κάθε ελπιδοφόρο μετάβαση), είναι οι προφανείς εξηγήσεις. Είναι και το γεγονός ότι η δυναμική προσωπικότητα του μακαριστού μητροπολίτη και η εξυπνάδα των πολιτικών της Καστοριάς να τον αναγορεύσουν σε πόλο επικυριαρχίας, είχαν προκαλέσει έριδες, διχόνοιες και κυκλώματα επιρροής στην δική του σφαίρα. Που οδηγούσαν την κατάσταση, στα άκρα. 

Και μιας ο λόγος για την ενθρόνιση τού νυν μητροπολίτη, είναι χαρακτηριστικό το ότι ενώ ακόμη και οι βασιλείς που ενθρονίζονται και είναι πανίσχυροι, ενδέχεται κάποια στιγμή, παρά την κληρονομικότητα του αξιώματος, την ισοβιότητα και ιστορικότητα του ύπατου πολιτειακού θεσμού, ενδέχεται ακόμη και να εκπέσουν ή να αποβληθούν, όπως για παράδειγμα συνέβη και την περίπτωση του τέως βασιλιά της Ελλάδος Κωνσταντίνου, που ούτε η περίσταση, ούτε η ιστορία, ούτε ο ελληνικός λαός του συγχώρησαν την απειρία του ως νεαρού (μόλις 23 ετών όταν ενθρονίστηκε) και νέου βασιλιά, να κάνει λάθος στις σχέσεις του με το στρατιωτικό παρακράτος (σε ηλικία 26-27 ετών) που ανέτρεψε την δημοκρατία, με αποτέλεσμα να χάσει το αξίωμα, αλλά και να πάρει στις πλάτες του την ευθύνη της κατάργησης του θεσμού· αντίθετα στην περίπτωση των ανώτατων κληρικών που επίσης ενθρονίζονται, τα πράγματα είναι απείρως πιο δύσκολα. 

Καθώς ακόμη και λάθη να γίνονται, οι κληρικοί, έχοντας εξασφαλίσει ισοβιότητα και αιωνιότητα, με το αίσθημα της υπεροχής, ασφάλειας, παρασυρμένοι συχνά από κόλακες αλλά και παρωπίδες, σπάνια τα παραδέχονται, σπάνια μεταμελούνται και ακόμη σπανιότερα, παραιτούνται, εκπίπτουν και αποβάλλονται. Καθώς έχουν την εγγύηση της Ιεράς Συνόδου, όπως και οι βουλευτές της Βουλής που σπάνια αίρει την ασυλία των πατερούληδων του Έθνους. Όλα αυτά βέβαια δεν σημαίνουν πως δεν μπορεί να κάνουν και οι ίδιοι λάθη ή ότι αυτά δεν είναι κατανοητά. Όπως δεν σημαίνουν ότι είναι ανεπίδεκτα κριτικής τα λάθη. 

Γι’ αυτό, οι συντριπτικά περισσότεροι αναγνώστες και φίλοι της ΟΔΟΥ, τον υπέδειξαν, με αρνητικό πρόσημο. Με σχόλια για το γεγονός ότι η καθ’ όλα κατανοητή στάση του να επιδιώκει να γνωρίσει τα μήκη και πλάτη της επισκοπικής του περιφέρειας, δεν απορρόφησε την δύναμη της ελίτ που εδρεύει στα πέριξ του καθεδρικού. Με αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί σ’ αυτήν, καθώς όπως λέγεται, έφθασε στην Καστοριά χωρίς να συνοδεύεται από δικούς του κληρικούς. Και με αποτέλεσμα να επαναλάβει τα λάθη του προκατόχου του, αλλά και να προσθέτει νέα. 

Ο προκάτοχός του, είχε αρνηθεί (!) επανειλημμένα την απάντηση–ανταπόκριση στα εύλογα και ανιδιοτελή αιτήματα του Αναστάση Πηχιών, δωρητή του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, και είχε απαξιώσει (!) την αγωνία του για την τύχη των θρησκευτικών κειμηλίων της Καστοριάς. Καθώς τα γεγονότα δείχνουν, αυτό έγινε για το μοναδικό έγκλημα του ευεργέτη Πηχιώνα: να είναι αφοσιωμένος και εγκάρδιος φίλος και συνεργάτης της ΟΔΟΥ. 

Και με την διαφορά ότι ο νέος μητροπολίτης, όπως τουλάχιστον δείχνει, είναι πιο ρομαντικός ως προς τις πολιτικές προσωπικότητες. Ειδικά απέναντι σε όσους έχουν ισχύ, ενώ ο προκάτοχός του, έκανε κουμάντο. Αναγνώστες τού χρεώνουν και τον ενθουσιασμό να πραγματοποιήσει αγιασμό ή κάτι ανάλογο για την τοποθέτηση των τενεκέδων – γλαστρών αλλά και να αλλάξει την χρήση του νεοκλασσικού της τέως Αίγλης στεγάζοντας σ’ αυτή άλλη δράση και όχι το εκκλησιαστικό μουσείο. 

Ωστόσο, οι βασικές κριτικές εστιάζονται στο γεγονός ότι στα καλά καθούμενα, προφανώς παρασυρμένος από κονκλάβιο, επανέφερε την διχαστική πρόταση για ανέγερση νέου ναού. Υποδεικνύοντας μάλιστα επιτακτικά κιόλας, το... οικόπεδο στο μοναδικό ανοικτό αστικό χώρο της στην Λεωφόρο των Κύκνων. 

Ούτε ο προκάτοχός του, ούτε κανείς άλλος ποτέ πάντως είχαν την ιδέα να χαρακτηρίζουν «εκκλησάκια» τα υπέροχα μνημεία της Καστοριάς ή να καταφέρονται στις «ανηφόρες», τις «κατηφόρες», τα στενά δρομάκια και άλλα τέτοια. Ενώ το 2022 ακούστηκαν κι’ αυτά. 

Όπως είχε (ο κ. Καλλίνικος) και την "ενσυναίσθηση" να παραδεχθεί δημόσια, ότι «έστω κι αν ένας διαφωνούσε», θα υπαναχωρούσε αμέσως και χωρίς προϋποθέσεις. Μόνο που δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Παρά το γεγονός ότι είναι πιθανό στην αρχή ο ίδιος να σχημάτισε λάθος εντυπώσεις, τελικά όχι μόνο επέμενε πεισματικά στην κακή του ιδέα. 

Όχι μόνο συνέχισε να απορρίπτει τον διάλογο, καθώς δεν ανταποκρίθηκε στις αρνήσεις. Αλλά επανέκαμψε πλειοδοτώντας στην ίδια κακή ιδέα, και παραλείπει να απαντήσει, δημόσια ή ιδιωτικά στις επώνυμες και τεκμηριωμένες αντιρρήσεις. Ακόμη και πολιτών που έχουν διακριθεί για το ενδιαφέρον τους για την πόλη, την ιστορία και τα προβλήματά της, όπως ο ανιδιοτελής κ. Αθανάσιος Μπατσόπουλος. Αλλά και ο μαχητικός κ. Νικόλαος Καραμανίδης. 

Αρκετοί πρόσθεσαν ότι τον υποδεικνύουν ακόμη και για την υποτίμηση της νοημοσύνης των δημοτών και για την προσβολή που συνιστά η ανταμοιβή τους με πανηγύρια σε περίπτωση που εγκριθεί η διχαστική πρότασή του.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 29 Δεκεμβρίου 2022, αρ. φύλλου 1155 [Πρόσωπα 2022]

2 σχόλια:

  1. Σενέκας4/4/23

    Η θρησκεία θεωρείται από το λαό αληθινή, από τους σοφούς ψεύτικη και από τους ηγεμόνες χρήσιμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος4/4/23

    Ξύνεται κι αυτός στην γκλίτσα του τσοπάνη και όχι μόνο μεταφορικά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ