Inde impetum in Orestidem facit et oppidum Celetrum est adgressus in paene insula situm; lacus mania cingit; angustis faucibus unum ex continetri iter est.
Τίτος Λίβιος
Tit. Liv., IX, XXXI 13-XL (έκδ-Loeb), σ. 116
Tο π. Σαββατοκύριακο ο νομός μας είχε την τιμή να φιλοξενεί δύο σημαντικούς ανθρώπους του πνεύματος: τον αγαπητό μας και δραστήριο συμπατριώτη κ. Βασίλη Τσεμάνη, ο οποίος ήταν ομιλητής σε τρεις (!) εκδηλώσεις, και ο σπουδαίος αρχαιολόγος και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών κ. Μιλτιάδης Χατζόπουλος. Στη διάρκεια, λοιπόν, της τρίτης εκδήλωσης που έγινε στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς ακούστηκε από τα χείλη του κ. Χατζόπουλου μια εξήγηση της λέξης Κέλετρον (Celetrum) που προκάλεσε τεράστια έκπληξη σε όλους μας.
Ο κ. Χατζόπουλος, μοναδικός επιγραφολόγος σε όλη την Ελλάδα, κατέθεσε τελείως αβίαστα και με απόλυτη φυσικότητα μέσα στην αίθουσα πως έχει βρεθεί στον χώρο της Θεσσαλίας επιγραφή με τη λέξη «κέλετρον», που σημαίνει σύνορο, φράγμα, εμπόδιο που εμποδίζει το νερό ενός ποταμού να φύγει σε μια λίμνη ή τη θάλασσα, οπότε από εδώ σίγουρα προέρχεται και το αρχαίο όνομα της Καστοριάς. Συμπλήρωσε, επίσης, πως η εξήγηση της λέξης «Κέλετρον» από το αρχαιοελληνικό ρήμα κηλώ, που θα πει θέλγω, είναι απλώς μία ποιητική ερμηνεία, που απέχει από την πραγματική της εξήγηση.
Πρόκειται, όπως καταλαβαίνετε, για μία “ανατρεπτική” πληροφορία, που δεν έχει σχέση με ό,τι πιστεύει η πλειονότητα των Καστοριανών, χωρίς αυτό να σημαίνει πως η πόλη μας δεν είναι ελκυστική και δε θέλγει όσους την γνωρίζουν. Σπεύδουμε να το δημοσιεύσουμε όπως το ακούσαμε και το καταλάβαμε όσοι ήμασταν μέσα στην αίθουσα, περιμένουμε όμως από τον κ. Χατζόπουλο να μας στείλει το δικό του κείμενο, που είναι απολύτως τεκμηριωμένο και έγκυρο, σχετικά με το θέμα που απασχολεί εμάς τους Καστοριανούς πολλά χρόνια.
Σ. Ευθμιάδου Παπασταύρου
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 5 Νοεμβρίου 2015, αρ. φύλλου 810. Φωτογραφία: Gambriel Millet: «L'École Grecque dans l'Architecture Byzantine – Thèse complémen- taire pour le doctorat ès lettres presentée a la Faculté des Lettres de Paris», 1916.
Σχετικά:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.