18/3/16

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ: Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική

ήτοι περί του ορθώς λέγειν τε και γράφειν

-26.10.2015. (Από το σημερινό Ευαγγέλιο): Ο Χριστός είπε˙ «εμίσησάν με δωρεάν». Εδώ η Αιτιατι-κή δωρεάν σε θέση επιρρήματος. Η δωρεά, λέξη και των αρχαίων. Είναι το δώρο. ( Λατινικά Benificium, Bene + facio= εύ ποιώ, ευεργετώ, καλώς πράττω)˙ εμίσησάν με δωρεάν= με μίσησαν άδικα, άσκοπα, ματαίως, χωρίς λόγο.

-15.10.2015. Τοπ. Τύπος. Τι πιστεύουν οι Έλληνες για τους Ευρωπαίους; Συνηθίζονται παρόμοιες διατυπώσεις (οι Ευρωπαίοι μας απειλούν με το Grexit, και άλλα όμοια). Στενοχωρούμαι και δυσανασχετώ με τέτοια διατύπωση: προφανώς νιώθουμε μειονεξία… (σαν βαλκάνιοι κοινωνικοπολιτικά, κ.λ.π. έναντι των άλλων Ευρωπαίων;). Το ορθόν ˙ Τι πιστεύουν οι Έλληνες για τους άλλους Ευρωπαίους; ( γιατί και η Ελλάς είναι Ευρώπη). Οι άλλοι Ευρωπαίοι, εταίροι στην ΟΝΕ, Ε.Ε. μας απειλούν με Grexit.

-Στην ίδια εφ-δα:(Από ενδιαφέρουσα κοινωνικο-ψυχολογική μελέτη). Μια μορφή βίας, η οποία είναι ταυτόσημη και συνυπάρχει των υπολοίπων. Ασυνταξία από κακή επίδραση της καθαρευούσης ή της αρχαίας Ελληνικής. Το συνυπάρχω στ̓ αρχαία με Δοτική: (συνυπάρχει ή σύνεστι τοίς άλλοις πολίταις). Στην νεοελληνική: συνυπάρχει με τους άλλους. Συνεπώς: είναι ταυτόσημη και συνυπάρχει με τις άλλες μορφές βίας.

-Στην ίδια εφ-δα: κακοποίηση οικονομική.(Με την … οικονομία στις λέξεις, στην διατύπωση, έχομε αοριστία). Το ορθόν και πλήρες: κακοποίηση και βία (εκβιασμός) για οικονομικά θέματα ή προβλήματα, β΄) οι γυναίκες θέλουν να βελτιώσουν τον τρόπο συσχέτισης (;) με τους άνδρες τους. Στην διατύπωση δεν υπάρχει ακρίβεια. Το ορθόν ˙ επιδιώκουν να βελτιώσουν τον τρόπο ( ή τους τρόπους) επανασύνδεσης με τους άνδρες τους και εξομάλυνσης των τεταμένων σχέσεων.

-Τοπ. Τύπος. Άρθρο: Δια το τηλεθεαθήναι. Η πλασθείσα… λέξη ως δημοσιογραφικό εύρημα για εντυπωσιασμό, ναί. Μη νομισθεί από κάποιον ότι υπάρχει στα αρχαία… τηλεθεώμαι(!) Θεώμουν τηλόθεν, ναί. Πιστεύω ότι δεν έγινε σύγχυση με το αρχαίο : τηλεθάω που σημαίνει είμαι ακμαίος, θάλλω.

-12.10.15. Σε μεσαιωνικά – βυζαντινά κείμενα θα βρείτε την λέξη: κάκυνσις (από το ρ. κακύνω = βλάπτω, διαφθείρω). Η λ. είχε έννοια (κάκυνση ήθους, χαρακτήρος), ενώ για την σωματική βλάβη έχομε την λέξη κάκωση. Διαπιστώθηκαν οι εξής κακώσεις στο σώμα…

-26.10.2015. «ως ούν Λυαίου καθείλες τήν έπαρσιν…». Με την ευκαιρία του σημερινού εορτασμού της διπλής επετείου ( 1912 κ΄1940), οι πολιτικοί προέβησαν σε δηλώσεις έξω από τον ιερό ναό Αγίου Δημητρίου στην Θεσσαλονίκη, μετά το πέρας της επίσημης δοξολογίας. Μίλησαν με ενωτικό πνεύμα – απαραίτητο και για την σημερινή χειμαζομένη Ελλάδα- και είναι τούτο θετικό. Τόνισαν όλοι την σημασία της πίστεως και των ιδανικών για την πατρίδα. Η κα Γεροβασίλη, κυβερνητική εκπρόσωπος ( με καλό όνομα ως ιατρός στην Άρτα) θέλοντας να εξάρει την σημασία και δύναμη της πίστεως, παρέβαλε το θάρρος και την δύναμη του Έλληνα πολεμιστή στις μάχες με εκείνη του Νέστορα, ο οποίος με την βοήθεια του Αγίου Δημητρίου «καθείλε τού Λυαίου τήν έπαρσιν». Επίκαιρος και πρέπων ο λόγος της υπουργού στην Εθνική Επέτειο. Έτσι τονώνεται η ψυχή και το φρόνημα του Έλληνα με την πίστη του στην Ορθοδοξία και τα ιδανικά της πατρίδας. Το ερώτημα είναι αν και άλλοι σύντροφοί της (βουλευτές και υπουργοί, μαζί και ο κος Πρωθυπουργός) συμφωνούν με τις δηλώσεις αυτές και αποδέχονται το διπλό νόημα της Εθνικής Επετείου. Γιατί με την εσκεμμένη επίδειξη του μη θρησκευτικού όρκου και κάτι άλλα παρεμφερή καμώματα, οι ημιμαθείς (εις ό,τι αφορά την Ελληνική Ιστορία) ψευτο-κουλτουριάρηδες δεν ξέρω πόσο, και αν πείθουν ότι ενστερνίζονται και αυτοί, όπως η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων, ως υπέρτατες αξίες και ζώπυρα ισχυρά την πίστη και την Ορθοδοξία ως ιστορική πραγματικότητα του Έθνους μας. Δυνάμεις ηθικές, που κινητοποιούσαν την ψυχή και το φρόνημα των Ελλήνων σε όλους τους Αγώνες για την Πίστη, για την Ελευθερία , για την Δημοκρατία.

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 29 Οκτωβρίου 2015, αρ. φύλλου 809


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.