21.10.16

Λόγος & Αντίλογος





Εκτροφεία γουνοφόρων ζώων 

και περιβαλλοντική εκπαίδευση



Κύριε Διευθυντά,

Διάβασα στο 824 τεύχος της ΟΔΟΥ τη σύσταση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας κ. Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου που συστήνει την αποτροπή επισκέψεων μαθητών σε εκτροφεία γουνοφόρων ζώων στα πλαίσια εφαρμογής προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Στο ίδιο τεύχος διάβασα την αντίδραση της Ομοσπονδίας Γούνας, της Βουλευτού κ. Μαρίας Αντωνίου και στο επόμενο αυτής του Δήμου Καστοριάς και δηλώνω ότι δεν συμφωνώ με αυτές και την επιχειρηματολογία τους.

Ως άμεσος γνώστης των επιπτώσεων των μονάδων αυτών στο περιβάλλον μια και το βιολογικό μου αγρόκτημα συνορεύει με μια πολύ μεγάλη μονάδα εκτροφής γουνοφόρων ζώων, αλλά και ως επιστήμονας με πολυετή θητεία στην προστασία του περιβάλλοντος θα ήθελα να πάρω θέση στη διαμάχη.

Συμφωνώ με τη σύσταση του κ. Κωνσταντόπουλου να αποφεύγονται οι μονάδες εκτροφής γουνοφόρων ζώων ως θεματικές ενότητες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μια και υπάρχουν τόσα άλλα θέματα στην Περιφέρειά μας. Ο λόγος όμως που θα συνιστούσα την αποφυγή είναι όχι μόνο οι συνθήκες εκτροφής (αναγκαστική αιχμαλωσία, στενότητα χώρου εκτροφής, τρομερή δυσοσμία και ταυτόχρονη ρύπανση και μόλυνση του περιβάλλοντος), αλλά και η αιτία της εκτροφής.

Εκτρέφουμε και άλλα ζώα σε αιχμαλωσία (π.χ. κοτόπουλα) , αλλά αυτό δικαιολογείται με την ανάγκη εξασφάλισης της αναγκαίας τροφής. Εδώ εκτρέφουμε τα ζώα για να θεραπεύσουμε όχι μια πραγματική βιοτική ανάγκη αλλά μια ματαιοδοξία.

Αν το τελευταίο αποτελεί μέσο βιοπορισμού και βασικό κλάδο της τοπικής οικονομίας πρέπει να φροντίσουμε ώστε η σχετική δραστηριότητα να έχει τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις στο περιβάλλον και από την άλλη μεριά να προσφέρει στον τόπο τη μέγιστη δυνατή ωφέλεια. Εξ όσων γνωρίζω τίποτε από τα δύο δεν συμβαίνει.

Και για να είμαστε πρακτικοί, έχω μια συγκεκριμένη πρόταση. Σε κάποια από τις επόμενες μηνιαίες επισκέψεις μου στο αγρόκτημά, να ξεναγήσω τον κ. Κωνσταντόπουλο και συναδέλφους εκπαιδευτικούς επιφορτισμένους με το συντονισμό της δράσης περιβαλλοντικών ομάδων των σχολείων τους. Να συζητήσουμε αντικείμενα δράσης των μαθητών στο βιολογικό μου αγρόκτημα (κομποστοποίηση, γαιοσκώληκες, ανακύκλωση φυτικών υλικών, φυσικός χορτοτάπητας, παρασκευή βιοκάρβουνου, μονάδα παραγωγής υγρού και στερεού βιολογικού λιπάσματος) με ταυτόχρονη παρατήρηση της διπλανής μονάδας την οποία, αν θέλουν και τους επιτραπεί, μπορεί και να επισκεφτούν. Με ένα σμπάρο, δύο τρυγόνια, όπως λέει και ο λαός.

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.

Γεώργιος Α. Δαουτόπουλος
Καθηγητή Γεωπονίας ΑΠΘ, Ph.D. 



Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 12 Μαΐου 2016, αρ. φύλλου 835

Σχετικά:

1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος22/10/16

    Κύριε καθηγητά μου, πολύ ωραία τα λέτε, αλλά ποιος να σας ακούει; Δεν έχουμε συνηθίσει σε δημόσιο διάλογο, εδώ. 1+1 δεν κάνουν 2 στη Καστοριά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ