Στην εκδήλωση των εγκαινίων παρευρέθηκαν και ο αντιπεριφερειάρχης Καστοριάς κ. Σωτήρης Αδαμόπουλος, οι δήμαρχοι Καστοριάς κ.κ. Ανέστης Αγγελής, Άργους Ορεστικού Παναγιώτης Κεπαπτσόγλου και Νεστορίου Πασχάλης Γκέτσιος καθώς και ο εκπρόσωπος του TAP στην Καστοριά κ. Μιχάλης Γκοσλιόπουλος.
Οι γεωπολιτικές διαστάσεις του έργου συνδέονται με την ανάδειξη της χώρας σε ενεργειακό κόμβο Ανατολής - Δύσης και τις προοπτικές που διανοίγονται με την ανάπτυξη επιπλέον έργων για τη μετατροπή της σε ένα hub αερίου για την τροφοδοσία της ευρύτερης περιοχής.
Η έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του αγωγού TAP πραγματοποιείται σε μια κομβική χρονική στιγμή για την ελληνική οικονομία και την περιοχή ευρύτερα και συμπίπτει χρονικά με την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, σημείωσε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά την ομιλία του στα εγκαίνια για τον αγωγό.
Όπως ανέφερε, η επιτυχημένη ολοκλήρωση της αξιολόγησης αίρει την αβεβαιότητα γύρω από την οποία βρισκόταν η οικονομία το προηγούμενο διάστημα και οδηγεί σε ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα.
Πρόσθεσε ότι, σύμφωνα με τις προβλέψεις, στο δεύτερο εξάμηνο του έτους η ελληνική οικονομία θα εισέλθει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ επισήμανε πως η συμφωνία διευθέτησης του χρέους θα ελευθερώνει πόρους για επενδύσεις και αύξηση της απασχόλησης.
Ειδικότερα για τον αγωγό, ο κ. Τσίπρας υπογράμμισε ότι τα εγκαίνια του TAP σηματοδοτούν τη νέα εποχή στην οποία εισέρχεται η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, μίλησε για εγχείρημα περιφερειακής συνεργασίας με μεγάλη οικονομική και γεωστρατηγική σημασία.
Αναφερόμενος στην οικονομική σημασία, επισήμανε ότι η εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης συνιστά θεμέλιο λίθο της ενεργειακής στρατηγικής της Ελλάδας και της Ευρώπης, ενώ σε ό,τι αφορά τη γεωστρατηγική σημασία σημείωσε ότι η ενέργεια μπορεί να γίνει γέφυρα συνεργασίας και ευημερίας για όλους στην περιοχή μας.
Ο TAP είναι μία από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Το έργο, που σχεδιάστηκε το 2003 και κατάφερε 10 χρόνια αργότερα να θέσει εκτός συναγωνισμού το μεγαλεπήβολο σχέδιο του «Nabuco West» για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ 2, βάζει για πρώτη φορά τη χώρα στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη και θα αποτελέσει αναμφίβολα μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον πρωθυπουργό, να αναδείξει τη γεωπολιτική του σημασία για τη χώρα.
Για την Ελλάδα ο ΤΑΡ αποτελεί τη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση εν μέσω κρίσης, ύψους 1,5-2 δισ. ευρώ, που προβλέπεται να δημιουργήσει πάνω από 8.000 θέσεις εργασίας. Συμμετοχή στο έργο έχουν διασφαλίσει ήδη περισσότερες από 150 ελληνικές εταιρείες –όπως αναφέρει η Καθημερινή- από διάφορους κλάδους της οικονομίας (κατασκευές, υγεία και ασφάλεια, πληροφορική, συντήρηση, παροχή υπηρεσιών). Επιπλέον, η J&P AΒΑΞ Α.Ε., σε κοινοπραξία με την ιταλική Bonatti SpA, έχει αναλάβει την κατασκευή των δύο εκ των τριών χερσαίων τμημάτων της Βορείου Ελλάδος, που αφορούν σε περίπου 360 χλμ. του αγωγού, και τα Σωληνουργεία Κορίνθου τη σύμβαση προμήθειας σωλήνων διαμέτρου 48 ιντσών και μήκους περίπου 495 χλμ. Επίσης η ΤΕΡΝΑ ανέλαβε από κοινού με την ιταλική Rensco την κατασκευή των σταθμών συμπίεσης του έργου στην Ελλάδα και στην Αλβανία.
Η Ελλάδα, ως χώρα διέλευσης του ΤΑΡ, θα αποτελέσει για πρώτη φορά μέρος του διαδρόμου για τη μεταφορά ενεργειακών πρώτων υλών από τις χώρες παραγωγούς της Κασπίας στις καταναλώτριες χώρες της Ευρώπης, με δυνατότητες μετατροπής της σε ένα hub φυσικού αερίου που μπορεί να διασφαλίσει για την Ευρώπη εναλλακτική τροφοδοσία και να συμβάλει στον περιορισμό της εξάρτησής της από το ρωσικό αέριο. Σε αυτό τον στόχο συμβάλλουν τα έργα του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας- Βουλγαρίας που θα δώσει τη δυνατότητα διαφοροποίησης προμήθειας στα γειτονικά κράτη των Βαλκανίων, αλλά και το σχέδιο του τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη, που προωθούνται, όπως και ο Τap, με τη στήριξη της Ε.Ε. και των ΗΠΑ.
Ο αγωγός ΤΑΡ, συνολικού μήκους 878 χλμ., αποτελεί μέρος μιας συνολικότερης μεγάλης επένδυσης συνολικού ύψους 45 δισ. ευρώ για τη μεταφορά του αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ 2 στην Ευρώπη. Θα ξεκινήσει από τους Κήπους στα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία όπου θα διασυνδεθεί με τον αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP).
Από εκεί το χερσαίο τμήμα του TAP θα διασχίσει όλη τη Βόρεια Ελλάδα κατά μήκος 550 χλμ. –πρόκειται για το μεγαλύτερο τμήμα του αγωγού– και κατευθυνόμενο από τα ανατολικά προς τα δυτικά, προς την Καστοριά και στην συνέχεια μέσω της Αλβανίας θα καταλήξει στις ακτές της Αδριατικής. Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα ξεκινήσει κοντά στην αλβανική πόλη Fier και θα διασχίσει την Αδριατική για να συνδεθεί στο ιταλικό δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου στη Νότια Ιταλία. Ο σχεδιασμός του προβλέπει σε αρχικό στάδιο τη μεταφορά 10 δισ. κ.μ. αερίου στην Ευρώπη, δυναμικότητα που μπορεί να αναβαθμιστεί φτάνοντας στα 20 δισ. κ.μ. ετησίως.
Με ικανοποίηση υποδέχθηκαν τόσο ο αμερικανικός όσο και ο ευρωπαϊκός παράγοντας την υπογραφή της συμφωνίας για τον TAΡ, για την οποία εργάστηκαν, γεγονός που εκφράστηκε με την παρουσία στην τελετή του ειδικού απεσταλμένου των ΗΠΑ, κ. Αμος Χόχσταϊν, ο οποίος μετέφερε μήνυμα του ΥΠΕΞ κ. Τζον Κέρι αλλά και του αρμόδιου για θέματα ενέργειας επιτρόπου της Ε.Ε. κ. Μάρος Σέφκοβιτς.
Για την Ουάσιγκτον και τις Βρυξέλλες ο ΤΑΡ έχει να κάνει με την ενεργειακή απεξάρτηση της νοτιοανατολικής αλλά και της δυτικής Ευρώπης από τη Ρωσία.
«Η υποστήριξη των ΗΠΑ στην κατασκευή του έργου πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Η ολοκλήρωσή του πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για να επιτευχθεί σε συνδυασμό με τον διασυνδετήριο αγωγό με τη Βουλγαρία η ενεργειακή ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή», τόνισε ο κ. Χόχσταϊν και σε αυτό το πνεύμα ήταν το περιεχόμενο του μηνύματος του κ. Κέρι. Ο κ. Σέφκοβιτς από την πλευρά του υπογράμμισε τη σημασία του έργου στο ενεργειακό παιχνίδι της Ευρώπης και ανέφερε ότι μέχρι το 2010 μέσω του ΤΑΡ το φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν θα φτάσει στη Δυτική Ευρώπη.
Mέτοχοι στην κοινοπραξία είναι οι BP (20%), SOCAR (20%), Snam SpA (20%), Fluxys (19%), Enags (16%) και Axpo (5%).
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 19 Μαΐου 2016, αρ. φύλλου 836
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.