6.12.20

ΟΔΟΣ: Μάης της Καστοριάς


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 21.5.2020 | 1031


Δημιουργήθηκε ένα ακόμη κίνημα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπου γνωστοί και λιγότεροι γνωστοί, φίλοι ή όχι, ενήλικες πάντα, διακήρυξαν urbi et orbi ότι σαν τον Μάη του 1968 στο Παρίσι, ετούτον τον Μάη στην Καστοριά, οι ίδιοι θα υπερασπιστούν το δικαίωμα των νέων να είναι επιπόλαιοι, με ρίσκο για την δημόσια υγεία, την ζωή των άλλων, την ασφάλειά τους, τον κίνδυνο να υπάρξει υποτροπή, ακόμη και σοβαρή, επαναφέροντας για μια ακόμη φορά μέτρα, καραντίνα και την περαιτέρω οικονομική καταστροφή της Καστοριάς.



ΣΕ ΠΡΟΣΦΑΤΗ ανακοίνωση του Δήμου Καστοριάς, αναφέρονταν τα εξής: «Την ώρα που στην υπόλοιπη Ελλάδα συνεχίζουν να παρουσιάζονται και να καταγράφονται ακόμα κρούσματα κορωνοϊού, η περιοχή μας, που τόσο πολύ δοκιμάστηκε από την πανδημία έχει καταφέρει να οριζοντιώσει την καμπύλη, μετρώντας 35 συνεχόμενες ημέρες χωρίς κανένα θετικό περιστατικό από εκατοντάδες δειγματοληψίες!».

Έτσι, η δημοτική κανονική καζούρα προς την υπόλοιπη Ελλάδα, που ούτως ή άλλως στο ζήτημα της πανδημίας δεν τα πάει καθόλου άσχημα, αφού τα νέα κρούσματα, είναι για την ώρα αρκετά μειωμένα παντού στην χώρα, δεν έχει έρεισμα. 

Η αλήθεια είναι ότι η ανακοίνωση αυτή που συνοδεύει τα περίφημα διαφημιστικά δημοτικά σποτ, είναι εναρμονισμένη στην προπαγάνδα, στο νέο αφήγημα του Δήμου Καστοριάς, στην αντιστροφή της πραγματικότητας σε κάποιο βαθμό. 

Ένα, από τα δύο σποτ που «φιλοτεχνήθηκαν» πρόσφατα, και στα οποία συμμετέχει ως σκηνικό το καραβάκι «Ολυμπία», θα μπορούσε να γίνει και ήπιο θρίλλερ. Τέτοια «επιτυχία». Θα μπορούσε να διεκδικεί δάφνες ως film noir. 

Και στις δύο παραγωγές, το πλοιάριο πάλι, δηλώνεται άμεσα ως ενεργό στοιχείο του δημοτικού περιβάλλοντος και του κοινωνικού χώρου. Στην πραγματικότητα, από χρόνια τώρα το καραβάκι έχει αποσυρθεί οριστικά. Αφού δεν θεωρείται αξιόπλοο, δεν μπορεί να επανδρωθεί και να λειτουργήσει νόμιμα και μάλλον είναι παθητικό 


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Συμπτωματικά ελάχιστες ημέρες μετά την κυκλοφορία των σποτ-ντρομ, έγινε γνωστό ότι η «Ολυμπία» απαλλοτριώνεται, πωλείται, διατίθεται, προσφέρεται. Δηλαδή το σκηνικό των spots είναι διπλά fake. Εικονικές πραγματικότητες σε μια αφ’ υψηλού ομορφιά. 

Επιπλέον, τουλάχιστον στο ένα από τα δύο σποτ, αναφέρονται και άλλα, για την Καστοριά. Ως «μοναδικό προορισμό που τον επιλέγουν κάθε χρόνο, όλες τις εποχές, χιλιάδες επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Μια πανέμορφη περιοχή που συνδυάζει φυσικό και γαλήνιο περιβάλλον, ιστορία και πολιτισμό». 

Για την ιστορία είναι αμφίβολο πόσα πραγματικά γνωρίζουν αρμόδιοι και πολίτες. Αλλά για τον πολιτισμό ουδείς λόγος: πολιτιστικά κέντρα, πνευματικά κέντρα, μουσεία, βυζαντινές εκκλησίες, τείχη, εκθέσεις ζωγραφικής, συναυλίες, παραστάσεις όπερες από την ΜΕΤ, δημώδη και αποικιακά, έχει απ’ όλα. 

Αυτά είναι γνωστές απόψεις παραμυθίας και εσωστρεφούς νιρβάνα που προϋπήρχαν της σημερινής δημοτικής αρχής. Η οποία άλλωστε προεκλογικά τα εύρισκε όλα καλώς καμωμένα και υποσχόταν ήπια και δημιουργική συνέχεια στο τεράστιο έργο όλων των προηγούμενων.

Μόνο που από τον Σεπτέμβριο και μετά, τα fakes φθάνουν στο απόγειό τους και γίνονται εργαλεία προπαγάνδας ή απλής υπερβολής χάρις στα ντρόμς. Όλα από ψηλά, μοιάζουν όμορφα. Κρίσεις υπερβολής όπως και εξωραϊσμού που εν μέρει εξηγούνται, δικαιολογούνται και επαφίονται στην ευφυΐα και αισθητική του καθενός.

Ευτυχώς ήδη άρχισαν να διατυπώνονται αντιρρήσεις για το υπερβολικό αυτολιβάνισμα. Η μετά κορωνοϊό εποχή δεν θα είναι η ίδια όπως πριν. Όσο πιο σύντομα το αντιληφθούν και ενεργήσουν στην σωστή κατεύθυνση, τόσο καλύτερο γι’ αυτούς και τους συμβούλους τους που τους κρύβουν την πραγματική εικόνα. 

Όμως η πιο πάνω "εισαγωγή" των διαφημιστικών σποτ, όπως και το καραβάκι, είναι μεμονωμένα στοιχεία που λογικά επιλέχθηκαν για το σενάριό τους. Άρα δεν οφείλονται σε παρεξήγηση και είναι συνειδητές επιλογές. Καζούρα και χαιρεκακία, στην φαρέτρα της Καστοριάς. 

* * *




Η αλήθεια είναι ότι η ανακοίνωση που συνοδεύει τα διαφημιστικά δημοτικά σποτ, είναι εναρμονισμένη στην προπαγάνδα, στο νέο αφήγημα του Δήμου Καστοριάς, στην αντιστροφή της πραγματικότητας σε κάποιο βαθμό. Και στις δύο παραγωγές, το πλοιάριο πάλι, δηλώνεται άμεσα ως ενεργό στοιχείο του δημοτικού περιβάλλοντος και του κοινωνικού χώρου. Στην πραγματικότητα, από χρόνια τώρα το καραβάκι έχει αποσυρθεί οριστικά. Από τον Σεπτέμβριο και μετά, τα fakes φθάνουν στο απόγειό τους και γίνονται εργαλεία προπαγάνδας ή απλής υπερβολής χάρις στα ντρομς. 


* * *


Αποτελούν την "εισαγωγή" και εν τέλει ανάπτυξη για την ανακρίβεια του θεωρήματος, που ακολουθεί στο ίδιο κείμενο: «Η Καστοριά βγαίνει από την καταιγίδα της πανδημίας όρθια και ασφαλής και ατενίζει με μεγάλη αισιοδοξία την επόμενη μέρα». 

Και σε αυτές τις αναφορές βρίσκεται η ουσία: διότι κακώς και ατυχώς, η Καστοριά, ούτε ακριβώς όρθια βγαίνει από την καταιγίδα της πανδημίας, αφού μέτρησε τουλάχιστον 85 κρούσματα και 13 νεκρούς και περίπου άλλους τόσους σε κοινότητες της Κοζάνης που γειτνιάζουν με την Καστοριά. Ούτε ατενίζει με «μεγάλη αισιοδοξία» την επόμενη ημέρα, αν και πάλι αυτό, είναι θέμα προσωπικό. 

Προπαντός όμως η Καστοριά δεν βγαίνει ασφαλής, όπως με μεγάλη και αδικαιολόγητη αυτοπεποίθηση αναφέρει το διαφημιστικό μήνυμα. Και δεν συμβαίνει αυτό, όχι επειδή εκεί στο Δήμο Καστοριάς ανακάλυψαν κάποιο φάρμακο ή μαντζούνι για τον κορωνοϊό. Αλλά διότι είναι γνωστό ότι, οι ειδικοί και οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο, εξετάζουν σοβαρά ως πιθανότητα μιας νέας κρίσης της πανδημίας από τον Σεπτέμβριο και μετά.

Πώς λοιπόν μπορεί να πανηγυρίζει ο Δήμος Καστοριάς με αυτές τις συνθήκες και τα συγκεκριμένα διαφημιστικά μηνύματα;

Ανεξάρτητα από τις υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις διαφημιστικού και γραπτού «παραγγέλματος» του Δήμου Καστοριάς, σε κάθε περίπτωση, το εγχείρημα συνοδεύτηκε από αντικειμενικά, ανακριβείς ισχυρισμούς.

Το «επι Μένουμε Καστοριά – συνεχίΖΟΥΜΕ ασφαλείς» [σχετικά "εδώ"] σε συνδυασμό με την δύναμη της εικόνας στο ένα από τα δύο σποτ, που ύστερα από το πρώτο μέρος της έρημης εφιαλτικής Καστοριάς, με τους φιλόπονους και προκομμένους δημοτικούς φορείς να εργάζονται, με την ένταση της μουσικής, συνεχίζει και εξελίσσεται παρουσιάζοντας κοσμοσυρροή —πού αλλού— στα γκισέ, τις παραλιακές ζώνες και τις λαϊκές.

Με αποτέλεσμα όλα αυτά να αποτελέσουν το έναυσμα για το… κίνημα του «Σταυρού». Και δευτερευόντως της Μαυριώτισσας.


* * *


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Διότι κακώς και ατυχώς, η Καστοριά, ούτε ακριβώς όρθια βγαίνει από την καταιγίδα της πανδημίας, αφού μέτρησε τουλάχιστον 85 κρούσματα και 13 νεκρούς και περίπου άλλους τόσους σε κοινότητες της Κοζάνης που γειτνιάζουν με την Καστοριά. Ούτε ατενίζει με «μεγάλη αισιοδοξία» την επόμενη ημέρα. Προπαντός όμως η Καστοριά δεν βγαίνει ασφαλής, όπως με μεγάλη και αδικαιολόγητη αυτοπεποίθηση αναφέρει το διαφημιστικό μήνυμα. Πώς λοιπόν μπορεί να πανηγυρίζει ο Δήμος Καστοριάς με αυτές τις συνθήκες και τα συγκεκριμένα διαφημιστικά μηνύματα;



* * *

Όχι δεν είχε θρησκευτικό περιεχόμενο το κίνημα αυτό, αλλά τον χαρακτήρα ομαδικής, "παρεΐστικης" εξόδου, νυκτερινής κατά κανόνα, κυρίως νέων της Καστοριάς. Υπήρχε σαφώς το "μπιτ" της νεολαίας, που άστεγη —αφού είναι ακόμη κλειστά τα καταστήματα καφέ μπαρ και τα συναφή— αναζήτησε διέξοδο σε δύο από τις πολλές κατ’ εξοχήν γραφικές γωνιές της Καστοριάς. Παρεμπιπτόντως κοντά στην λίμνη.

Όμως σε επιδημιολογική βάση και σε σχέση με τα απαγορευτικά μέτρα που ακόμη ισχύουν, (όπως η χρήση μάσκας, οι σωματικές αποστάσεις και το αριθμητικό όριο των συγκεντρωμένων), ειδικά στην περίπτωση του «Σταυρού», μόνο ανησυχία, αν όχι πανικό δεν προκαλούσε. 

Και ενώ οι νέοι άνθρωποι είναι σχεδόν δικαιολογημένο να είναι πιο επιπόλαιοι στο να αψηφούν, όχι μόνο τα μέτρα αλλά και τον κίνδυνο "απλά" να διαδώσουν την πανδημία στο οικογενειακό και κοινωνικό περίγυρο που περιλαμβάνει ηλικιωμένους και συγγενικά τους πρόσωπα, είναι φανερό ότι το διαφημιστικό μήνυμα του Δήμου Καστοριάς με τα σποτ, εκτός από ανακριβές, είναι πρόωρο, βιαστικό. Αδικαιολόγητο, και στην πραγματικότητα υποδαυλίζει αυτές τις επιπόλαιες συνάξεις.

Συνέβαλαν στο να καλλιεργηθεί στους νέους, τους γονείς και το περιβάλλον τους η λάθος εντύπωση ότι μπορούν, δικαιούνται και δεν βλάπτουν κανένα ή την δημόσια υγεία με την κατά τα άλλα αθώα και θετική έξοδό τους στις σκάλες του Σταυρού που σχηματίζουν ένα συμπαθητικό αμφιθέατρο.

Βέβαια, "Κυριακή κοντή γιορτή" και από Δευτέρα 25 Μαΐου, που ανοίγουν εκ νέου τα καταστήματα καφέ-μπαρ και εν γένει εστίασης, θα έχουν όλοι την ευκαιρία να διαπιστώσουν πόσοι θα είναι οι φυσιολάτρες του γύρου της λίμνης, της παρέας στον Σταυρό, στη Μαυριώτισσα, αυτοί που θα απομείνουν να επανέρχονται και να χαρίζουν αυτή την όμορφη βεβαίως εικόνα. 

Διότι μόλις παρενέβη στον Σταυρό η αστυνομική δύναμη, προκειμένου να απευθύνει συστάσεις, έστω και επιτακτικά για την τήρηση των αυτονόητων, δεν αντέδρασαν απλά μόνο μερικοί από τους νέους. Αλλά δημιουργήθηκε ένα ακόμη κίνημα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπου γνωστοί και λιγότεροι γνωστοί, φίλοι ή όχι, —ενήλικες πάντα, διακήρυξαν urbi et orbi ότι σαν τον Μάη του 1968 στο Παρίσι, ετούτον τον Μάη στην Καστοριά, οι ίδιοι θα υπερασπιστούν το δικαίωμα των νέων να είναι επιπόλαιοι, με ρίσκο για την δημόσια υγεία, την ζωή των άλλων, την ασφάλειά τους, τον κίνδυνο να υπάρξει υποτροπή, ακόμη και σοβαρή, επαναφέροντας για μια ακόμη φορά μέτρα, καραντίνα και την περαιτέρω οικονομική καταστροφή της Καστοριάς.


* * *

ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Αυτά είναι γνωστές απόψεις παραμυθίας και εσωστρεφούς νιρβάνα που προϋπήρχαν της σημερινής δημοτικής αρχής. Ευτυχώς ήδη άρχισαν να διατυπώνονται αντιρρήσεις για το υπερβολικό αυτολιβάνισμα. Η μετά κορωνοϊό εποχή δεν θα είναι η ίδια όπως πριν. Όσο πιο σύντομα το αντιληφθούν και ενεργήσουν στην σωστή κατεύθυνση, τόσο καλύτερο γι’ αυτούς και τους συμβούλους τους που τους κρύβουν την πραγματική εικόνα. 


* * *

Το ενδιαφέρον στο δεύτερο κίνημα, αυτό των ενηλίκων, είναι ότι συγχρωτίσθηκαν με αυτό πολλοί, ποικίλοι και διάφοροι. Από τους απλά ρομαντικούς και ευδιάθετους και τους από πεποίθηση ατίθασους, μέχρι (και κυρίως) αυτούς που υποστηρίζουν με σπουδή ότι δεν υπάρχει κορωνοϊός, ενώ πρόσφατα προστέθηκαν 5G, δίπλα στον Μπιλ Γκέϊτς, τον Σόρος, τον…

Μόνο που η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Δεν επιβεβαιώνει ούτε την πλαστή, εξ ουρανού, επουράνια, από μακριά και αφ’ υψηλού επιτυχία και δημοτική ευδαιμονία. Ούτε και το κίνημα του Μάη της Καστοριάς εκ μέρους των νέων της στον "Σταυρό" και αλλού, καθώς είναι ζήτημα ημερών η εκπνοή του (με την επαναλειτουργία των καφέ). 

Η πραγματικότητα εκφράζεται στους κακούς δρόμους και τα πεζοδρόμια, στους έρημους,  σκοτεινούς ή ημιφωτιζόμενους την νύχτα δημόσιους χώρους, μιας πόλης που στην μετά κορωνοϊό εποχή πρέπει να διεκδικήσει και να μη χειροκροτεί απλά.




Φωτογραφίες:

Εξώφυλλο: La voix de son maître: «Η φωνή» (που ακούς από τους δημοσιογράφους) «είναι του αφεντικού σου». Σποτ του  Μάη του ’68 στο Παρίσι, για την προπαγάνδα υπέρ της εξουσίας, που υφίσταται η κοινωνία από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες κλπ.

Σελίδα 4: Attention, la radio ment: «Προσοχή, στο ραδιόφωνο / ραδιο-ψέμμα » (λογοπαίγχνιο και με την ραδιενέργεια), προσοχή στην πληροφόρηση από τους δημοσιογράφους  του ραδιοφώνου και τους συνεντευξιαζόμενους πολιτικούς. Σποτ του  Μάη του ’68 στο Παρίσι.

Σελίδα 4: Information libre. «Ελεύθερη/αδέσμευτη ενημέρωση». Σποτ του  Μάη του ’68 στο Παρίσι.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 21 Μαΐου 2020, αρ. φύλλου 1031





3 σχόλια:

  1. Ανώνυμος6/12/20

    Το καραβάκι Ορεστειας ακόμη μπαρκαρισμενο στη στεριά....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος9/12/20

      Περιμένει τα θαλασσοδάνεια.....

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος8/12/20

    Εδώ βγαίνουμε νικητές!
    Εδώ ζούμε!
    Εδώ έχουμε το Τοτο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ