8.2.21

ΟΔΟΣ: Οι περιπέτειες του αστικού χώρου

 
ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου
ΟΔΟΣ 9.7.2020 | 1038


Το πρώτο κρούσμα ήταν η κατάληψη σημαντικού μέρους από την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, για την αρχιτεκτονική γραμμή της, κλίμακα της αρχής της οδού Απολλωνιάδος. Κανείς δεν πρόσεξε την παραβίαση του αστικού χώρου και τοπίου, που έδεναν πολύ πετυχημένα το κτήριο της Εθνικής Τράπεζας με την κλίμακα σε μια αισθητική ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας. Διότι ως γνωστό αυτό που τελικά επικράτησε είναι ο θρίαμβος του γεγονότος ότι ο δήμαρχος Καστοριάς είναι ο εμπνευστής.



ΤΟ ΠΑΖΛ ΜΕ ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, έφθασαν στην ΟΔΟ από αναγνώστρια των Αθηνών, χωρίς άλλα σχόλια παρά μόνο αναφορά στον αντίστοιχο τόπο (Καστοριά - Αθήνα) και τις ημερομηνίες λήψης καθεμιάς (28-6-2020 και 3-7-2020). 

Η δύναμη της εικόνας και η αξία της φωτογραφίας, της σύγκρισης, ακόμη και της καμμιάς σύγκρισης, έχουν αποστολή εκεί που η πολιτική νοημοσύνη, το επίπεδο των πολιτών στο μέσο όρο του, όπως και η αίσθηση της αξιοπρέπειας του πολίτη, βρίσκονται σε κάποιο καλό σημείο. 

Για την Καστοριά τα πιο πάνω χαρακτηριστικά στοιχεία του δημόσιου βίου είναι σε διωγμό και εμπαιγμό. Έτσι όπως και στην εύγλωττη φωτογραφία κάτω, δεν είναι δυνατόν να περάσουν στην ιστορία της Καστοριάς τα στιγμιότυπα αυτά, χωρίς ένα κάποιο σχολιασμό.

Μπορεί οπουδήποτε αλλού, χωρίς κανένα άλλο σχόλιο, να ήταν αρκετές για να δείξουν το νόημά τους, να μεταφέρουν το μήνυμά τους. Όμως εδώ δεν είναι παίξε-γέλασε. Δεν είναι καν Άργος Ορεστικό στο οποίο έχουν επίγνωση του τι είναι ομορφιά και τι όχι και προσπαθούν να βελτιώσουν τεχνικά την καθημερινότητα τους με έργα. Μουσεία, πνευματικά κέντρα και άλλα τέτοια βαρετά. 

Εδώ είναι Καστοριά, όπου κυβερνούν και διοικούν «χέρι-χέρι». Mε εξασφαλισμένη την ευλογία και την Θεία Χάρη, άρα και την επιτυχία. Γι’ αυτό και επί χρόνια τώρα —όχι μόνο τώρα— η Καστοριά πορεύεται με τον πιλότο τον Αυτόματο. 

Υπάρχουν ωστόσο κάποιοι που δεν αρκούνται σ’ αυτά. Και γι’ αυτούς το σχόλιο, με αφορμή τις φωτογραφίες, είναι αναπόφευκτο.

Πολύ περισσότερο διότι στην Καστοριά η σημασία της ομορφιάς, του κάλλους, της ευθύνης, του έργου, κακοποιούνται βάναυσα.

* * *


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου
Παζλ φωτογραφιών αναγνώστριας των Αθηνών


Η δύναμη της εικόνας και η αξία της φωτογραφίας, της σύγκρισης, ακόμη και της καμμιάς σύγκρισης, έχουν αποστολή εκεί που η πολιτική νοημοσύνη, το επίπεδο των πολιτών στο μέσο όρο του, όπως και η αίσθηση της αξιοπρέπειας του πολίτη, βρίσκονται σε κάποιο καλό σημείο. Για την Καστοριά τα πιο πάνω χαρακτηριστικά στοιχεία του δημόσιου βίου είναι σε διωγμό και εμπαιγμό.


* * *

Μάρτυρας και απόδειξη για όλα αυτά τα πρόσφατα συμβάντα, με τις πρωτοβουλίες δήμου και ιδιωτών, που παρουσιάζουν ως μεγάλα έργα χαριτωμένες παρεμβάσεις, όπως "βαψίματα" τενεκέδων και τοποθέτηση γλαστρών σε σκάλες, σκαλόδρομους ακόμη και μνημεία. 

Γλαστρών με χαμηλά φυτά εννοείται. Διότι κάθε τι ψηλό στην Καστοριά, πετσοκόβεται. Θεωρείται αστάθμητος κίνδυνος. Ιδίως όταν περιορίζει την θέα.

Εν τω μεταξύ η αισθητική τύπου ορεινού χωριού σε μικρό νησί του Αιγαίου της άγονης γραμμής —αν όχι με κάτοικο τον φαροφύλακα, ή χωριού στην ορεινή Χαλκιδική, ή Κυριακή στο χωριό της ΕΡΤ3, στην Καστοριά κερδίζει σημαντικό έδαφος. Ιδιαίτερα έναντι στην αισθητική του αστικού τοπίου. 

Οι φωτογραφίες λοιπόν, από Αθήνα και Καστοριά, έχουν ένα μοναδικό κοινό σημείο: το 2020. Ναι και οι δύο λήφθηκαν μόλις μερικές ημέρες πριν.

Σύμφωνοι. Θα σχολιάσει κάποιος ότι η ομορφιά, είναι σχετική. Ότι εξαρτάται συχνά από τα γούστα, την οπτική, την παιδεία, την αισθητική του καθενός. Τις προσλαμβάνουσες παραστάσεις. Ακόμη και όταν επικρατεί μια κυρίαρχη αισθητική, οι γνώμες διίστανται 

Όμως, κατά κανόνα, η ασχήμια και ιδιαίτερα η κακοποίηση είναι ένα αντικειμενικό μέγεθος. 

Και ενώ στην περίπτωση του Μεγάλου Περιπάτου στο κέντρο της Αθήνας, με την δημιουργία άνετων χώρων για πεζούς, ποδήλατα, της τοποθέτησης των ψηλών φοινικοειδών ιδιαίτερα στα συγκεκριμένα κεντρικά σημεία της πρωτεύουσας, είναι μια πρωτοβουλία και ένα έργο που έγινε στο άψε-σβήσε, αλλά έδωσε αφορμή για σχόλια και επικρίσεις, ιδίως για το αταίριαστό τους σε σύγκριση με τα παρακείμενα νεοκλασσικά, αντίθετα εδώ πίσω από τον κόσμο, στην Καστοριά, δεν έπεσαν πολιτικά κεφάλια απ' αυτό το απίστευτο και απόκοσμο θέαμα, που εξελισσόταν ως το τέλος Ιουνίου. 

Και συγκεκριμένα των άλλοτε βαθύσκιωτων πλατάνων της οδού Ορεστείων, άλλων οδών, και ειδικά του παραλίμνιου μετά την Μαυριώτισσα με το εστιατόριο και μπαρ της. Μέχρι και τις 2-3 προηγούμενες ημέρες ιδιώτης, τοποθέτησε κώνους περιορισμού της κυκλοφορίας και έκοβε κορμούς, παίρνοντας την ξυλεία, προφανώς για καύσιμα.

* * *


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου


Η αισθητική τύπου ορεινού χωριού σε μικρό νησί του Αιγαίου της άγονης γραμμής —αν όχι με κάτοικο τον φαροφύλακα ή χωριού στην ορεινή Χαλκιδική, ή Κυριακή στο χωριό της ΕΡΤ3 στην Καστοριά κερδίζει σημαντικό έδαφος. Ιδιαίτερα έναντι στην αισθητική του αστικού τοπίου.



* * *

Το πρώτο κρούσμα ήταν η κατάληψη σημαντικού μέρους από την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, για την αρχιτεκτονική γραμμή της, κλίμακα της αρχής της οδού Απολλωνιάδος, στην συμβολή της με την 11η Νοεμβρίου (στον σκαλόδρομο). Κανείς δεν πρόσεξε την παραβίαση του αστικού χώρου και τοπίου, που έδεναν πολύ πετυχημένα το κτήριο της Εθνικής Τράπεζας με την κλίμακα σε μια αισθητική ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας (φωτογραφία εξωφύλλου).

Διότι ως γνωστό αυτό που τελικά επικράτησε είναι ο θρίαμβος του γεγονότος ότι ο δήμαρχος Καστοριάς, (εκτός από εμπνευσμένος που θα έπρεπε να αποδεικνύεται), είναι και εμπνευστής.

* * *


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου
Μετά από ομαδική δουλειά, ήρθε το ποθητό αποτέλεσμα! Ευχαριστούμε τον Δήμο Καστοριάς που μας χορήγησε μια ποσότητα χρωμάτων, όλα τα μέλη, τους φίλους και ιδιαίτερα τα μικρά παιδιά, που συμμετείχαν και δεν ξεχνάμε την Πρόεδρο μας κ. Στέλλα Μποταΐτη για την χορηγία της σε λουλούδια!

Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός
Σύλλογος "Αδελφών Εμμανουήλ"

* * *

Όπως είναι φυσικό, ενός κακού, και άλλα έπονται. Το θέμα και το θέαμα με τους εμπνευσμένους «βαμμένους» καστοριανούς τενεκέδες, επανήλθε πιο δριμύ με την "εικαστική" παρέμβαση στο μνημείο των αδελφών Εμμανουήλ, στην ομώνυμη πλατεία στο κέντρο της παραδοσιακής Καστοριάς, στο Ντολτσό. Το μοναδικό (*) ουσιαστικά μνημείο που συνδέει την Καστοριά με την απαρχή της επανάστασης του 1821.

Το λιτό και απέριττο μαρμάρινο μνημείο, η αναθηματική στήλη που τοποθετήθηκε στο κέντρο αρχικά της πλατείας, στις αρχές του περασμένου αιώνα, διακρίνεται για την δωρικότητα του σχεδιασμού του. Το έργο φιλοτεχνήθηκε από τον Π. Ευγενίδη και στην πρόσοψή του φέρει, εκτός από την επιγραφή και δύο κλάδους δάφνης. 

* * *


Η καλλίγραμμη στήλη των αδελφών Εμμανουήλ (όπως και η κλίμακα της Απολλωνιάδος), μπορεί να μην προκαλεί το ενδιαφέρον των "καλλιτεχνών" και των "αρμοδίων" σήμερα, αλλά εκφράζει την σημασία και την αισθητική της εποχής της, μέσα από την γύμνια της. Άλλωστε το μάρμαρο και ο σχεδιασμός κατευθύνουν ακριβώς στην καρδιά του συμβολισμού, που είναι ο σεβασμός στην ιστορική μνήμη και την προσφορά στην πατρίδα. Τώρα με τις γλάστρες, με την αρωγή - έμπνευση του δήμου και σ' αυτές, προσβάλλεται η αποστολή του μνημείου. Κακοποιείται. Γελοιοποιείται. Αντιμετωπίζεται ως μπαξές, ούτε καν αστικό πάρκο. Εκεί που η πέτρα και το πλαισιωμένο μάρμαρο συμβόλιζαν την αιωνιότητα, μπήκαν τώρα γλάστρες. Σε λίγο θα αρχίσουν να βάζουν και κεντήματα με πετσετάκια...





ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου
Προσφορά του Συλλόγου εις μνήμην των Αδελφών Εμμανουήλ.

Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός
Σύλλογος "Αδελφών Εμμανουήλ"

* * *

Η καλλίγραμμη στήλη (όπως και η κλίμακα της Απολλωνιάδος), μπορεί να μην προκαλεί το ενδιαφέρον των "καλλιτεχνών" και των "αρμοδίων" σήμερα, αλλά εκφράζει την σημασία και την αισθητική της εποχής της, μέσα από την γύμνια της. Άλλωστε το μάρμαρο και ο σχεδιασμός κατευθύνουν ακριβώς στην καρδιά του συμβολισμού, που είναι ο σεβασμός στην ιστορική μνήμη και την προσφορά στην πατρίδα. «Εις αΐδιος μνήμην των πρωτομαρτύρων της ελληνικής ελευθερίας συνεργατών Ρήγα του Φερραίου αδελφών Εμμανουήλ, Ιωάννου και Παναγιώτη. Ο Δήμος Καστοριάς».

Τώρα με τις γλάστρες, με την αρωγή-έμπνευση του δήμου και σ’ αυτές, προσβάλλεται η αποστολή του μνημείου. Κακοποιείται. Γελοιοποιείται. Αντιμετωπίζεται ως μπαξές, ούτε καν αστικό πάρκο. Εκεί που η πέτρα και το πλαισιωμένο μάρμαρο συμβόλιζαν την αιωνιότητα, μπήκαν τώρα γλάστρες. Σε λίγο θα αρχίσουν να βάζουν και κεντήματα με πετσετάκια, όπως αυτά κάτω ή πάνω από την τηλεόραση, υφασμάτινα ή έστω και αδιάβροχα να αντέχουν στην βροχή. 


* * *


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου



Είχε προηγηθεί εδώ και μερικούς μήνες η κατάληψη κάθε Σάββατο και η καταστροφή του πάρκου πλατείας Καραβαγγέλη, όταν πραγματοποιείται η λαϊκή, η οποία μεταφέρθηκε από τις παρακείμενες οδούς μέσα στην πλατεία. Με την εισβολή πεζών, το στήσιμο περιπτέρων, την είσοδο τροχοφόρων και φορτηγών, ακόμη και για την εκφόρτωση κ.λ.π. και των εκατοντάδων επισκεπτών που αδυνατούν να περπατήσουν σε κακοτράχηλα στενά του, και τα κατεστραμμένα παρτέρια του. 

Με οπωροπώλες και άλλους να καταλαμβάνουν το μνημείο των Πεσόντων Ηρώων, γελοιοποιώντας το. Εκεί ακριβώς που κάθε γιορτή και εθνική σχόλη, πάλλεται από συγκίνηση με στεφάνους και λογίδρια σύμπασα η ηγεσία του τόπου. Την άλλη μέρα την θέση τους παίρνουν πράσσα, κρεμμυδάκια και άλλα.




ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου

ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου



* * *


Οπότε η φωτογραφία, με την εξέλιξη των Αθηνών και την έριδα για το ύψος ή και το είδος των δένδρων εν έτει 2020, και από την άλλη της Καστοριάς, με την κατάπτωση της πόλης και την έκπτωση της αισθητικής, έπρεπε να σχολιαστεί. 

Οι Καστοριανοί της παλιότερης εποχής, κάτι τέτοιο απλά θα το εύρισκαν αδιανόητο. Γι’ αυτό δεν υπήρξε ποτέ τίποτε αντίστοιχο ή ανάλογο μνημείο κακογουστιάς. Αντίθετα η αρχιτεκτονική που επέλεγαν ήταν των ανοικτών χώρων και οριζόντων του αστικού χώρου. Άλλη μια έμπνευση. Μήπως πρέπει να ανησυχεί ο δήμαρχος για το είδος της έμπνευσης, που εμπνέει;




(*) Το 1994, στα πλαίσια της Ναυτικής Εβδομάδας που διεξήχθη στην Καστοριά, το Πολεμικό Ναυτικό τοποθέτησε την προτομή του Κανάρη στην νοτιοδυτική παραλία της πόλης. Προκαλώντας μάλιστα τις δημόσιες... αντιρρήσεις (!) από τους τότε λάτρεις της Καστοριάς. Μελανές σελίδες της ιστορίας της πόλης.




Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 9 Ιουλίου 2020, αρ. φύλλου 1038.


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Οι περιπέτειες του αστικού χώρου



Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

6 σχόλια:

  1. Ανώνυμος8/2/21

    Τενεκεδούπολη με ΚΝΤΜ για να ηχεί ο αντίλαλος σε όλη την οικουμένη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος8/2/21

    Ντενεκεδούπολη: Ο Λαδένιος, ο Σαρδέλας, η Μηλίτσα, ο Βουτυρενιος και ο Σοφός του κουκλοθέατρου που άφησε εποχή.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος8/2/21

    Η Τράπεζα θα μετακομίσει από τη ντροπή της, να το θυμάστε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος8/2/21

    "Σε λίγο θα αρχίσουν να βάζουν και κεντήματα με πετσετάκια"!!!
    -Μη τους δίνετε ιδέες.....!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος8/2/21

    Καραγκιοζμπερντε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος9/2/21

      Θερμή παράκλησις,ας είμεθα ευγενικοί με τον Καραγκιόζη καθότι αποτελεί λαικό ήρωα...

      Ο Πρωτοσύγκελος Αλφόνσο

      Διαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ