13/8/18

ΟΔΟΣ: Τα καίρια συμφέροντα της Ελλάδας


ΟΔΟΣ 8.3.2018 | 926

«Οι Έλληνες είναι Τούρκοι» έγραφε το πλακάτ των Σκοπιανών (φωτογραφία πιο κάτω) που πραγματοποίησαν μερικές ημέρες πριν, κάπου στην Αυστραλία, διαδήλωση διαμαρτυρίας κατά του πρωθυπουργού των Σκοπίων Ζόραν Ζάεφ για τις διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση– αν και οι ίδιοι πολίτες τρίτου κράτους και ενώ δεν τους πέφτει τυπικά λόγος. Καίγοντας το πορτραίτο του, όπως φυσικά και μια μεγάλη ελληνική σημαία που είχαν ρίξει κατά γης και αφού προηγουμένως την ποδοπάτησαν.

Τους φάνηκε κάτι το τρομερό, το φοβερό και ασύλληπτο να συζητείται συμβιβαστική λύση για την ονομασία των Σκοπίων και να αμφισβητείται έτσι η εθνική τους ταυτότητα ως δήθεν Μακεδόνων. Παρά το γεγονός ότι είναι οι ίδιοι –όπως και οι ομοϊδεάτες τους οπουδήποτε γης– που αμφισβητούν το δικαίωμα των Ελλήνων να μονοπωλούν την ονομασία, τον πολιτισμό και ιστορία της Μακεδονίας. Όπως αμφισβητούν και υπονομεύουν την εδαφική ακεραιότητα της Ελλάδος.


Greeks are Turks - Οι Έλληνες είναι Τούρκοι

Έτσι λοιπόν, οι «αδελφοί» κάποιων, έδειξαν για μια ακόμη φορά ότι οι ίδιοι θεωρούν την «ράτσα» τους ως κάτι πολύ ευγενές φαίνεται σε αντίθεση με τους Έλληνες, που τους αποκάλεσαν «Τούρκους». Προφανώς όχι για να τους κολακεύσουν αλλά για να τους προσβάλλουν. Διότι μάλλον δεν το έλεγαν για καλό.

Και δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά. Πριν ελάχιστα χρόνια, όταν η κρίση στα οικονομικά και πολιτικά της Ελλάδος ήταν στο χειρότερο σημείο της, ποιος δεν θυμάται δίπλα μας στα Σκόπια να κρατούν λάβαρα αποκαλώντας την Ελλάδα «Γιουνανιστάν», δηλαδή με την ονομασία που την αποκαλούν οι μουσουλμάνοι στην Μέση Ανατολή. Αγνοούν προφανώς ότι το «Γιουνάν» ετυμολογείται από το «Ίων» και ότι η ονομασία σημαίνει κατά κυριολεξία «Χώρα των Ιώνων». Προτιμούν που τους ακούγεται σαν βρισιά αραβική.



* * *
Δεν μπορεί να ασκεί εξωτερική πολιτική, ούτε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ούτε και κανείς άλλος δήμαρχος, πόσο μάλλον αντιδήμαρχος. Που ενώ έχουν πλήθος αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων, αλλά και καθηκόντων, τα αφήνουν όλα, άλλοτε προς άγρα τουριστών και μετατροπής σε κέντρα των Βαλκανίων, άλλοτε για να δικαιωθούν όσοι αισθάνονται ετερότητα σε σχέση με την επίσημη ελληνική εξωτερική πολιτική και ειδικά τα εθνικά θέματα.

* * *

Και να ήταν μόνο όλα αυτά στο μυαλό και στην σφαίρα των Σκοπίων; Διότι γεγονός είναι ότι ακόμη και μέσα στην Ελλάδα, στην περιοχή της Καστοριάς ακριβέστερα, δεν είναι σπάνιες οι φορές που κατασυκοφαντούνται με ανάλογα επίθετα και ρετσινιές, όσοι δεν εννοούν να σταματήσουν την αντίστασή τους στον μουσικό και αισθητικό εκμαυλισμό της Καστοριάς.

Τι κι αν τα Σκόπια τελούν υπό την σκέπη της Τουρκίας. Τι κι αν οι ίδιοι είναι που έχουν πολλούς πολίτες τουρκικής καταγωγής, ενώ οι Βούλγαροι αποτελούν τουρκικό φύλο που κατάγονται από την Μογγολία; Αυτοί εκεί: Μένος, αβυσσαλέο μίσος στην Ελλάδα.

Είναι βέβαια και που εντός των δικών μας συνόρων, όποιος επιχειρεί να αμύνεται για τα εθνικά δίκαια της Ελλάδος είναι εκ προοιμίου γραφικός, ακροδεξιός, στιγματισμένος και ακραίος. Ενώ όποιος αντίθετα είναι υποχωρητικός, χωρίς ανταπόκριση διαλλακτικός, ενδοτικός καμμιά φορά μάλιστα, είναι οπωσδήποτε δημοκρατικός και δίκαιος.

Ακόμη και όταν δεν εκφράζει απλά την προσωπική του άποψη, αλλά με την άλλη ιδιότητά του, αυτή του εκλεγμένου της τοπικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή ασκεί εξωτερική πολιτική. Ρητά και φανερά, όπως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης για παράδειγμα, αλλά και σιωπηλά, δια «παραλείψεως», όπως το περιφερειακό συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας που δεν πήρε απολύτως καμμιά θέση για το ζήτημα της Μακεδονίας πρόσφατα. Παρά το γεγονός ότι η διερμηνεία και η έκφραση των αισθημάτων του λαού της περιφέρειας, αποτελεί κατ’ εξοχήν υποχρέωση και καθήκον των εκλεγμένων (και) της Δυτικής Μακεδονίας.

Μόνο που ελάχιστες ημέρες μετά απ’ αυτά, και ενώ εξωτερική πολιτική και πρακτικές συναδέλφωσης και αλληλοκατανόησης ασκούνται ποικιλοτρόπως υπέρ των Σκοπίων, σχεδόν κατά αποκλειστικότητα, –ευτυχώς όμως όχι ακόμη εργολαβικά–από φορείς και κύκλους στην Καστοριά, οι εξελίξεις δείχνουν πόσο στ’ αλήθεια σοβαρά είναι τα πράγματα:

Η σύλληψη και κράτηση των δύο στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων στην Τουρκία εκ των οποίων ο ανθυπολοχαγός κατάγεται από την Καστοριά, αποδεικνύει ότι οι σχέσεις της Ελλάδος με τις γειτονικές χώρες και ειδικά τις μη φιλικές, δεν είναι παιγνίδι.



* * *
...Με την ιδιότητα του εκλεγμένου της τοπικής αυτοδιοίκησης ασκεί εξωτερική πολιτική. Ρητά και φανερά, όπως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης για παράδειγμα, αλλά και σιωπηλά, δια «παραλείψεως», όπως το περιφερειακό συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας που δεν πήρε απολύτως καμμιά θέση για το ζήτημα της Μακεδονίας πρόσφατα.


* * *

Δεν μπορούν να αποτελούν αντικείμενο πολιτιστικών σωματείων, απλής ψυχαγωγίας, απλής λαογραφίας και «αλληλεπίδρασης», ειδικά όταν η προπαγάνδα που διεξάγεται σε βάρος της Ελλάδος με αιχμή μάλιστα (και) την Καστοριά είναι παντού.

Δεν μπορεί να ασκεί εξωτερική πολιτική, ούτε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ούτε και κανείς άλλος δήμαρχος, πόσο μάλλον αντιδήμαρχος. Που ενώ έχουν πλήθος αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων, αλλά και καθηκόντων, τα αφήνουν όλα, άλλοτε προς άγρα τουριστών και μετατροπής σε κέντρα των Βαλκανίων, άλλοτε για να δικαιωθούν όσοι αισθάνονται ετερότητα σε σχέση με την επίσημη ελληνική εξωτερική πολιτική και ειδικά τα εθνικά θέματα.

Η σοβαρή περιπέτεια των Ελλήνων και μάλιστα ενός καταγόμενου από την Καστοριά, που άρχισε και δεν είναι ακόμη ορατή η πιθανότητα σύντομης και ευτυχούς κατάληξης της, την οποία όλοι ασφαλώς εύχονται, ίσως παρέχει μια αφορμή να το ξαναδούν ορισμένοι.

Να αναθεωρήσουν την επιπόλαιη επιδερμική και ρηχή προσέγγισή τους απέναντι σε ζητήματα που άπτονται της εξωτερικής πολιτικής και των καίριων συμφερόντων της Ελλάδος.


Φωτογραφία εξωφύλλου: Σχέδιο κιονόκρανου (1864) της Παναγίας Αχειροποιήτου Θεσσαλονίκης (450-475), που περιέχεται στο βιβλίο Byzantine Architecture illustrated by a series of the earliest Christian edifices in the East (1864) του Charles Texier (1802-1871). Το 1430 ο ναός μετατράπηκε σε τέμενος με την ονομασία Eski Djouma, γι’ αυτό και ο τίτλος του σχεδίου του Charles Texier.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 8 Μαρτίου 2018, αρ. φύλλου 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.