9.10.16

ΟΔΟΣ: Το παζλ μιας κρίσης



Ως (περίπου) αριστουργηματικό έργο τέχνης και απόλυτα εξαίσια ιδέα υποδέχθηκαν και παρουσίασαν ορισμένοι, αρκετοί δυστυχώς (κυρίως στο διαδίκτυο), τις δύο γλάστρες με λουλουδάκια της εποχής –κατά πάσα πιθανότητα εκ τσιμεντοκονιάματος– ομοιώματα ζεύγους κύκνων που τοποθετήθηκαν στην είσοδο της Λεωφόρου των Κύκνων, σε νησίδα ακριβώς κάτω από τους ιστούς των σημαιών της Ελλάδος και της αποδιδόμενης στην βυζαντινή αυτοκρατορία (σημερινή εκκλησιαστική –κίτρινη με τον δικέφαλο αετό). Επίσης τοποθετήθηκε ένα άλλο ζεύγος γλαστρών επί της Ιουστινιανού, απέναντι από το δημαρχείο* (φωτογραφία).

Συμπληρώθηκε έτσι εικαστικά στην είσοδο της πόλης, το αναπόφευκτο σημειολογικό τρίπτυχο της Καστοριάς που μάλλον συμπτωματικά προκύπτει από την σύνθεση του απαράμιλλου τοπίου: «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια». Μάλιστα κάπου στο ενημερωτικό διαδίκτυο –ενθουσιωδώς– γράφτηκε ότι λόγω της πρόδηλης «ομορφιάς» τους, το συμπαθές ζεύγος, δηλαδή οι τσιμεντένιοι κύκνοι-γλάστρες «μαγνητίζουν το βλέμμα των διερχομένων». Φυσικά ως τέτοιους εννοεί τους επιβαίνοντες σε οχήματα, "καρφώνοντας" έτσι το «έξοχο» αυτό… θέαμα ως ύποπτο πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Και εκθέτοντας τον Δήμο Καστοριάς σε κίνδυνο αποζημιώσεων, αν –ώ μη γένοιτο– χάσκων εκ της πολλής ομορφιάς οδηγός, γίνει πρόξενος ατυχήματος και άλλων κακών.

Έτσι ο Δήμος Καστοριάς στην πιο κεντρική είσοδο της πόλης και των επεκτάσεών του, αντί να τοποθετήσει υποχρεωτικά την ελληνική και την σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως θα έπρεπε ήδη να έχει πράξει. Και αντί να τοποθετήσει (μεταφέρει) –αν πράγματι ήθελε να προβάλλει την πόλη, την μαρμάρινη πλάκα για τους Μακεδονομάχους (εξαίσιο δημιούργημα του συμπατριώτη αείμνηστου Χρυσόστομου Τζημάκα), που βρίσκεται κάπου παραγκωνισμένη και υποβαθμισμένη, ως συστατικό σήμα κατατεθέν της πόλης που βρέθηκε στο επίκεντρο του Μακεδονικού Αγώνα, μοιάζει να προσχωρεί σε μια αμφίβολη, αν όχι απλά χαμηλού επιπέδου αισθητική. Μάλιστα οι κύκνειες γλάστρες είναι τόσο πρόχειρα τοποθετημένες ώστε υποστηρίζονται εξωτερικά από μεταλλικά ραβδάκια. Σαν να είναι η πόληβασίλειο της Μπι-Μπι-Μπό.

Μια αισθητική η οποία, μπορεί να είναι απολύτως κατανοητή για ιδιωτικούς χώρους (κήπους, βεράντες κ.λπ.), αλλά δεν αρμόζει σε δημόσιους και δημοτικούς χώρους, –με εξαίρεση τις παιδικές χαρές ίσως. Και πολύ περισσότερο, δεν ταιριάζει καθόλου σε εισόδους πόλεων και σε δημαρχεία.

Έτσι με τον πήχη της αισθητικής περί τα δημοτικά πράγματα να κλυδωνίζεται ολοένα και περισσότερο, –θύμα κι’ αυτή της μεγάλης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, της έλλειψης πόρων και καθήλωσης της φαντασίας και της τόλμης, το μέλλον της Καστοριάς δεν διαγράφεται αισιόδοξο. Ενδεικτικά στοιχεία αυτής της κατάστασης είναι επανειλημμένα και συνθέτουν το παζλ μιας άνευ προηγουμένου δημοτικής κρίσης για την Καστοριά, μιας κατάστασης σε συνέχειες: 

Η «παραίτηση» του αντιδημάρχου κ. Δημητρίου Πετρόπουλου που ανακλήθηκε, τα απίστευτα που διαμείφθησαν στον δημοτικό συμβούλιο Καστοριάς με αφορμή την συντήρηση του μουσουλμανικού τεμένους, όταν ζηλωτές δημοτικοί σύμβουλοι επικαλούνταν την οργή του προέδρου της Ρωσίας Βλαδιμήρ Πούτιν, για την περίπτωση που η ταπεινότητα της Καστοριάς αποφάσιζε την διάσωση του μνημείου. Άσε που προφανώς τώρα που το Λονδίνο απέκτησε τον πρώτο μουσουλμάνο δήμαρχο πακιστανικής καταγωγής, ο Βλαδίμηρος Πούτιν θα τους τιμωρήσει τους εκκεντρικούς Άγγλους, που δεν του έφθαναν τα υπόλοιπα χάλια τους, απέκτησαν τώρα και εχθρό της Ρωσίας για δήμαρχο.

Η δημοτική ανακοίνωση ότι η Καστοριά θα γεμίσει από 3-4 πλαζ κολυμβητών στην λίμνη (η υπόθεση της δημοτικής πισίνας ετάφη οριστικά) μιας και «τρώγοντας έρχεται η όρεξη» όπως δήλωσε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος –που φυσικά και αυτή αποσύρθηκε, αλλά και η θρυλούμενη διεκδίκηση... "γαλάζιας σημαίας" για τα νερά της λίμνης, σε συνδυασμό και με το «συγκριτικό πλεονέκτημα της Καστοριάς», αποκλειστικά για μελλονύμφους και γάμους αδελφών ομοδόξων Ρώσων, όχι βεβαίως σε ένα από τους δεκάδες εξαίσιους ναούς της βυζαντινής αλλά και μεταβυζαντινής περιόδου, παρά για... πολιτικούς γάμους, στην πραγματικότητα είναι πτυχές της ίδιας κατάστασης. Συνδέονται με το «μαγευτικό» θέαμα του ζεύγους των κύκνων-γλαστρών.

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 12 Μαΐου 2016, αρ. φύλλου 835.


(*) Μεταφέρθηκαν στον κόμβο της Χλόης.


Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

2 σχόλια:

  1. Ανώνυμος9/10/16

    από Καστορια, σιπωπηλη αρχόντισα της λιμνης --> Λιμνούπολη --> Λιλιπούπολη...
    Δεν μπορεί να μην πάει απο κοντά και το κιτς! [η αποθέωση του εν προκειμένω με τις ...κυκνο-ζαρντινιερες!]
    και εις άλλα με υγεία και χαρά

    α υ τ ό χ θ ω ν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Romylos Mantzouras [facebook]12/1/17

    Ας τους δώσουμε μερικές ιδέες παρέμβασης.....http://www.demilked.com/creative-public-benches-seats/

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ