24.3.11

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν

Κύριε Διευθυντή,

Η αμφισβήτηση του «κρυφού σχολειού», άρχισε στη Θεσσαλονίκη προ 5ετίας από μια μερίδα προοδευτικών και αποτέλεσε έκτοτε θέμα συζητήσεων πολλών ιστορικών.
Η πρόσφατη συζήτηση και αντεγκλήσεις για το τηλεοπτικό 1821 (Σκάϊ) και οι διαμάχες για μερικά κομβικά σημεία αυτού, έδωσε λαβή σε ποικίλες αντιπαραθέσεις και εκρήξεις, ώστε να μη θέλω να παρέμβω επ’ αυτών, παρά μόνο στο σημείο του κρυφού σχολειού, δεδομένοι ότι τα άλλα θέματα αντιμετωπίσθηκαν ρεαλιστικά από τους κ.κ. Θεοδωράκης και Καράμπελια σε άλλο κανάλι.
Αφορμή για το παρακάτω σχόλιό μου, αποτέλεσε το άρθρο του κ. Πάσχου Μανδραβέλη με τίτλο «Το εθνικό, το αληθές και το 1821» που φιλοξένησε και η ΟΔΟΣ την περασμένη εβδομάδα. Στο άρθρο αυτό χαρακτηρίζονται ως μύθοι, ο Π.Π.Γερμανός και το «Κρυφό σχολειό», το οποίο, κατά τον κ. Μανδραβέλη, δεν ήταν ο κανόνας (εκμάθησης της γλώσσας μας) στην Αυτοκρατορία (Οθωμανική).
Αν όμως δεν ήταν το κρυφό σχολειό ο κανόνας διδασκαλίας της γλώσσας μας, τότε θα πρέπει να υπήρχε ένας βασικός τρόπος διδασκαλίας στις 16 γενεές των υποδούλων Ελλήνων και μάλιστα να ήταν πολύ τέλειος και ευρύτατα διαδεδομένος ώστε το 1821 οι απελευθερωμένοι Έλληνες να ομιλούσαν πολύ καλά ελληνικά κατά γενική παραδοχή και διαπίστωση (με τις ιδιομορφίες κάθε περιοχής).


Αν λοιπόν δεν ήταν το κρυφό σχολειό, ο κανόνας διδασκαλίας, τότε ποιος ήταν ο επίσημος τρόπος και κανόνας που δέσποζε στην διδασκαλία αυτή; Μήπως ο εκάστοτε Πασάς έδινε άδειες συστάσεως και λειτουργίας σχολείων για τις μειονότητες; Μήπως ιδρύονταν από τις κοινότητες επίσημα σχολεία και τρόποι διδασκαλίας των ελληνικών ή εβραϊκών στα κατεχόμενα εδάφη; ή τέλος υπήρχαν «Λιγκουαφόν», «Σι-ντί, Ντι-βι-ντι» που αποθήκευαν και με αυτά δίδασκαν ελληνικά ή εβραικά; Ασφαλώς τίποτε τέτοιο δεν υπήρχε παρά μόνο το κρυφό, ανεπίσημο και παράνομο σχολειό.
Δεν ξέρω αν τα κρυφά σχολειά είναι μύθος ή άλλο τι, αλλά, κατά το αρχαίο λεξικό του Σουΐδα, «Μύθος είναι λόγος ψευδής που παριστάνει την αλήθεια» και επομένως η αλήθεια είναι μία, ότι τα κρυφά σχολειά του Κοσμά του Αιτωλού και άλλων, ήταν μια πραγματικότητα εθνικού βεληνεκούς.
Κάθε απόπειρα απαξίωσης του κρυφού σχολειού, είναι μόνο στα σχέδια του Νταούτογλου για την ανασύσταση της Νεοθωμανικής Αυτοκρατορίας, την οποία πολλοί βοηθούν με κάθε τρόπο, και είναι κρίμα μεταξύ αυτών να συμπεριλαμβάνεται ο κ. Μανδραβέλης.

Με εκτίμηση και τιμή
Αναστάσιος Β.Κοβάτσης
καθηγητής δρ δρ


Σχετικό κείμενο:
ΑΝΑΣΤΑΣΗ Κ. ΠΗΧΙΩΝ: 
Ολίγα τινά περί της τηλεοπτικής σειράς του 1821

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.