1.3.21

ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΟΡΔΑ: Αγαπητή ΟΔΟΣ


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς | Ιωάννης Σκόρδας
ΟΔΟΣ: 23.7.2020 | 1040


Ένα από τα πολιτικά πρόσωπα που παρασύρθηκαν από τις κραυγές της συγκεκριμένης ακραίας εθνικιστικής και φιλοπολεμικής ρητορικής που καλλιεργεί ο μπογδανισμός, υπήρξε και ο βουλευτής της Καστοριάς.


 
Αγαπητή ΟΔΟΣ,

Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη από μουσείο παγκόσμιας εμβέλειας σε τζαμί, είναι καθολικά πολιτισμική πρόκληση. Όχι για στενά θρησκευτικούς λόγους, αλλά για την αγνόησή της ως μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco. Η συγκεκριμένη πολιτική κίνηση του τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, επαναφέρει στην μνήμη εικόνες από τις καταστροφές που προκάλεσαν οι παράφρονες υπερασπιστές του ισλαμικού κράτους σε Βούδες της Μπαμιγιάν στο Αφγανιστάν και πολλά ακόμα μνημεία της Unesco στη Λιβύη, την Τυνησία, στο Μάλι-Τιμπουκτού κ.α.

Σαφώς δεν γίνεται σύγκριση και σύγχυση μεταξύ των απεχθών πράξεων αλλά κινούνται πάνω στην ίδια θλιβερή νοοτροπία του θρησκευτικού φανατισμού. Έτσι ο Ταγίπ Ερντογάν το έκανε με πράσινα  χαλιά, κι απόκρυψη των εικόνων και όχι με βαριοπούλες. Και στο ξεκαθαρίζω αγαπητή ΟΔΟΣ, δεν κρίνω την τουρκική απόφαση από θρησκευτική σκοπιά, αλλά ξεκάθαρα από την πολιτισμική. 

Οι ενέργειες όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσαν την παγκόσμια κατακραυγή, αλλά για λίγες ώρες. Στο εσωτερικό ήταν φυσικό, να προκληθεί αναστάτωση πολλών ημερών στο πολιτικό μπλοκ. Με το φαινόμενο του «μπογδανισμού» να κάνει για τα καλά την εμφάνιση του, αρκετά ξεκάθαρα πια.

Δεν αναφέρομαι τόσο στην παρουσία του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Μπογδάνου σε διαδήλωση κατοίκων περιοχής της Αθήνας για τους μετανάστες και την κοινή του παρουσία με τον νεοναζί Κασιδιάρη, όσο σίγουρα για τις πολιτικές (;) τοποθετήσεις του σε τηλεοπτικά πάνελς αλλά και στα κοινωνικά δίκτυα. Το ανησυχητικό —με πολιτική ματιά— της όλης υπόθεσης, είναι πως η «μπογδανοποίηση» εξαπλώνεται και σε πολλούς εκ των μετριοπαθών πολιτικών συνοδοιπόρων του. Ένα από τα πολιτικά πρόσωπα που παρασύρθηκαν από τις κραυγές της συγκεκριμένης ακραίας εθνικιστικής και φιλοπολεμικής ρητορικής που καλλιεργεί ο μπογδανισμός, υπήρξε και ο βουλευτής της Καστοριάς κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας. Ελπίζεται να ήταν κάτι το μεμονωμένο. 

Όμως κατά την γνώμη μου παρασύρθηκε από το κύμα «μπογδανοποίησης» και με τη προσοχή του στην πολιτικοθρησκευτική εκμετάλλευση μέρους του κομματικού —και μη— ακροατηρίου της δεξιάς παράταξης. Τα περί τουφεκιών και «πάλιν με χρόνους με καιρούς πάλιν δικιά μας θάναι» μόνο ως δήλωση υπερβάλλοντα ρομαντικού και παλιοκαιρισμένου ζήλου μπορεί να χαρακτηριστεί. Καθώς δεν μπορώ να φανταστώ τον κ. Τζηκαλάγια πολεμοχαρή ή ακόμη χειρότερα αδυνατώ να αποδεχθώ ότι θα έχει κάποια στιγμή και η Καστοριά τον «Μπογδάνο» της.

 Ενδεχομένως πάλι, η συγκεκριμένη δήλωση με σκοπό την τόνωση του εθνικού φρονήματος να ήταν προϊόν συναισθηματικής φόρτισης και τίποτα παραπάνω. Και αυτό εξακολουθώ να πιστεύω. Πώς ήταν μία στιγμιαία επικοινωνιακή υπερβολή. Κατά την γνώμη μου, θα πρέπει να αποφεύγονται τέτοιου είδους δηλώσεις οι οποίες ενδεχομένως να δυναμιτίζουν και το ήδη τεταμένο κλίμα μεταξύ των δύο χωρών αλλά και φουσκώνουν τα μυαλά με αέρα κοπανιστό.

Πρέπει να γίνει βίωμα των πολιτικών, πως η Ελλάδα πορεύεται με βάση το Διεθνές Δίκαιο και τους κανόνες που διέπονται από αυτό και όχι με βάση το λαϊκό αίσθημα που παράγουν πολιτικές όπως του Ερντογάν. Επιβάλλεται να συνειδητοποιήσουν όσοι εκμεταλλεύονται την περίσταση πως τέτοιες δηλώσεις, περισσότερο αρνητικό αντίκτυπο αφήνουν στο εκλογικό σώμα, παρά θετικές κριτικές. Η κοινωνία δείχνει να έχει ξεπεράσει τέτοιου είδους ακραία σύνδρομα του παρελθόντος και να τα έχει αφήσει στο πλαίσιο της γραφικότητας. Και αυτό είναι το πλέον παρήγορο. Θα πρέπει πάση θυσία οι βουλευτές όλων των κομμάτων να ακολουθήσουν τους ρυθμούς που χαράσσει η κοινωνία στην πλειονότητα της και να μην προσπαθούν να γοητεύσουν ένα μικρό και μειονοτικό της κομμάτι. Χωρίς απαραίτητα να χάνεται η αγάπη προς την πατρίδα και η υπεράσπιση της.

Στο ίδιο —και ακόμη πιο ακραίο κατά τη γνώμη μου— μήκος κύματος, ήταν και οι δηλώσεις του μητροπολίτη Καστοριάς κ. Σεραφείμ σε τηλεοπτικό σταθμό της ευρύτερης περιοχής. Από τον συγκεκριμένο δεν θα περίμενε κανείς κάτι διαφορετικό, ειδικά αν αναλογιστεί την ιδιότητα του. Πάντως στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί την εκκλησιαστική γραμμή για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας από μουσείο σε τζαμί, υπέπεσε σε υπερβολές κατηγορώντας ευθέως την... Δύση και ειδικά την Καθολική Εκκλησία, αμφισβητώντας ακόμα και τις εθνικές συμμαχίες με χώρες, κάνοντας λόγο πως «η Ελλάδα είναι μόνη της εδώ και χρόνια». Και τα δισεκατομμύρια ευρώ που εισέπραξε η Εκκλησία από επιδοτήσεις για διάφορα έργα και άλλα, από πού προήλθαν; Γεννά η αδιαφορία χρήμα;


* * *


Στις «φλογερές» δηλώσεις του μητροπολίτη Καστοριάς, δεν άκουσα σε κανένα σημείο να κάνει λόγο για την στάση της «αδελφού» Ορθόδοξης Ρωσίας. Η οποία μάλλον υπέρ της συγκεκριμένης τουρκικής απόφασης τάχθηκε παρά με την Ελλάδα ή την ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία. 



* * *


Στις «φλογερές» δηλώσεις του μητροπολίτη Καστοριάς, δεν άκουσα σε κανένα σημείο να κάνει λόγο για την στάση της «αδελφού» Ορθόδοξης Ρωσίας. Η οποία μάλλον υπέρ της συγκεκριμένης τουρκικής απόφασης τάχθηκε παρά με την Ελλάδα ή την ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία. 

Ούτε φυσικά αναφέρθηκε και στις γνωστές προφητείες του Παΐσιου με την γνωστή πλοκή των ορθόδοξων ξανθών «αδερφών» και την παράδοση της Πόλης στους Έλληνες. Παρόλο που η Εκκλησία και το ποίμνιο της λίγες μέρες νωρίτερα είχε τιμήσει την μνήμη του. Συρρέοντας κατά εκατοντάδες και στριμωγμένοι εν μέσω πανδημίας, αγνοώντας τους υγειονομικούς κανόνες. Θα πρέπει επιτέλους να καταλάβουν, πως ο συγχρωτισμός και συνωστισμός είναι εστίες μετάδοσης της συγκεκριμένης νόσου. Δεν διαχωρίζει πιστούς από μη, ερυθρόλευκους οπαδούς από άλλους κοκ. 

Και αν ο μητροπολίτης Καστοριάς στην συνέντευξή του έμπλεξε την Ιστορία της Επανάστασης με την διδασκαλία της, τον μακεδονικό αγώνα και τον Παύλο Μελά, τον τιμωρητικού χαρακτήρα αποφάσεις που θα πρέπει να έχουν οι ελληνικές πολιτικές, μίλησε για δεύτερη  (το 2015 είχε αναφερθεί σε τρίτη) άλωση της Κωνσταντινούπολης και δήλωσε πως «μόνο με την πίστη στον Θεό μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις τουρκικές προκλήσεις», όπως ακριβώς είχε δηλώσει την π. εβδομάδα [σχετικά "εδώ"] και για τους επιστήμονες, στην προσπάθεια τους για να ανακαλύψουν το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού (!)

Οι οποίοι προφανώς άκουσαν τις πνευματικές αυτές προτροπές του και πίστεψαν στον Θεό λίγο παραπάνω τις τελευταίες μέρες, φτάνοντας πολύ κοντά στην δημιουργία του εμβολίου. Όπως τουλάχιστον ανακοινώθηκε από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, αγαπητή ΟΔΟΣ. Μάλιστα, κλείνοντας την συνέντευξή του, ο μητροπολίτης αναφέρθηκε σε κρεμάλες (!) όλων όσων δεν διδάσκουν την Ιστορία όπως ο ίδιος επιθυμεί. Ευχόμενος αμέσως μετά την αγάπη του στους παρουσιαστές και καλεσμένους (!). Οξύμωρο, αλλά έτσι ακριβώς ειπώθηκε. Και μπράβο του. Κρεμάλες. 

Πάντως αγαπητή ΟΔΟΣ, ένα από τα μέτρα που εφαρμόστηκαν για την αντιμετώπιση της επιδημίας ήταν η απαγόρευση και των σχολικών αποχαιρετιστήριων πάρτυ με οσμή χοιρινού. Από τα οποία ευτυχώς —για το φετινό καλοκαίρι— γλίτωσαν οι περίοικοι των σχολικών μονάδων. Από αυτό που δεν γλιτώσαμε και φαίνεται να μην υπάρχει σωτηρία είναι το σλάβικο Ederlezi. Το οποίο θα ακούγεται εις τους αιώνες των αιώνων ακόμα και από το αρχοντικό του πρόσφατα αποθανώντα Αναστασίου Πηχιώνα στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του δήμου Καστοριάς.

Προσβάλοντας την μνήμη του και τις διατυπωμένες απόψεις του για το μουσικό ολίσθωμα της πόλης. Και θα είναι η πρώτη φορά που δεν μου επιτρέπεται να σου ξαναγράψω το γνωστό «και μπράβο τους». Μάλλον επίκληση στην λέξη «ντροπή», θα έπρεπε να κάνω. Και αυτό θα κάνω.

Ιωάννης Σκόρδας
iskord@hotmail.com

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 23 Ιουλίου 2020, αρ. φύλλου 1040


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ