24.3.21

ΟΔΟΣ: Μόν' στείλτε λόγο στη Φραγκιά


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 10.9.2020 | 1045

Μητροπολίτης Καστοριάς: 

«Μας βλέπουνε με το ασπράδι του ματιού τους, και δεν μας θέλουν»



ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ τις ζωηρές εντυπώσεις που προκλήθηκαν το τελευταίο χρονικό διάστημα στην Καστοριά από την ανόητη ιδέα να αναρτηθεί στο κτήριο της ΔΕΥΑ Καστοριάς, αυθαίρετα το περίφημο πανό με την Αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως και την Παναγία στο πλάνο με τους στίχους «σώπασε κυρά Δέσποινα κοκ»... [σχετικά "εδώ"].

Από τις δηλώσεις του μητροπολίτη Καστοριάς για τον ευσεβή προσευχόμενο πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν [σχετικά "εδώ"], τις προκλήσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, την συμμαχία της Ελλάδος με την Ρωμαιοκαθολική Γαλλία (France: Φραγκιά), της Τουρκίας με την Ορθόδοξη Ρωσία του Πούτιν... [σχετικά "εδώ"]
 
Και τις (όχι και πολύ) παλιότερες δηλώσεις του μητροπολίτη Καστοριάς, που απαντώντας σε αμείλικτα και άγρια δημοσιογραφικά ερωτήματα, ισχυρίσθηκε δημοσίως ότι ο Πάπας της Ρώμης για κάποιο λόγο ανοίγει τις αγκάλες του σε όλους τους άλλους και ότι οι Φράγκοι (δηλαδή οι Δυτικοί Ευρωπαίοι και πιο συγκεκριμένα οι Ρωμαιοκαθολικοί, συνεπώς και οι Γάλλοι) «μας βλέπουνε με το ασπράδι του ματιού τους, και δεν μας θέλουν»  –δεν είπε φυσικά ότι μας θέλουν τα αδέλφια μας από το Ξανθό Γένος... Η ΟΔΟΣ παραθέτει ολόκληρο το περίφημο δημοτικό αυτό τραγούδι, που ενέπνευσε τον πρόεδρο της ΔΕΥΑ Καστοριάς και είναι ο παλαιότερος θρήνος για την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης. 

Πιθανόν να προέρχεται από την Κρήτη. Βρέθηκε σε χειρόγραφο του 15ου αιώνα· ο τίτλος ήταν: «Ἀνακάλημα τῆς Κωνσταντινούπολης». Ανήκει στη δεύτερη περίοδο (1453-1821) της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και στο ιστορικό είδος. Στην παρακάτω μορφή του δημοσιεύτηκε το 1914 από τὸ Ν. Πολίτη στην συλλογή του «Ἐκλογαὶ ἀπὸ τὰ τραγούδια τοῦ Ἑλληνικοῦ Λαοῦ». 

Σημαίνει ὁ Θεός, σημαίνει ἡ γῆς, 
σημαίνουν τὰ ἐπουράνια,
σημαίνει κι ἡ Ἁγιά-Σοφιά, τὸ μέγα μοναστήρι,
μὲ τετρακόσια σήμαντρα κι ἑξήντα δυὸ καμπάνες,
κάθε καμπάνα καὶ παπᾶς, κάθε παπᾶς καὶ διάκος.

Ψάλλει ζερβὰ ὁ βασιλιάς, δεξιὰ ὁ πατριάρχης,
κι ἀπ᾿ τὴν πολλὴ τὴν ψαλμουδιὰ 
ἐσειόντανε οἱ κολόνες.
Νὰ μποῦνε στὸ χερουβικὸ καὶ νά ῾βγει ὁ βασιλέας,
φωνὴ τοὺς ἦρθε ἐξ οὐρανοῦ 
κι ἀπ᾿ ἀρχαγγέλου στόμα:
«Πάψετε τὸ χερουβικὸ κι ἂς χαμηλώσουν τ᾿ Ἅγια,
παπάδες πᾶρτε τὰ ἱερὰ καὶ σεῖς κεριὰ σβηστῆτε,
γιατί ῾ναι θέλημα Θεοῦ ἡ Πόλη νὰ τουρκέψει.

Μόν᾿ στεῖλτε λόγο στὴ Φραγκιά, 
νὰ ῾ρθοῦν τρία καράβια,
τό ῾να νὰ πάρει τὸ σταυρὸ 
καὶ τ᾿ ἄλλο τὸ βαγγέλιο,
τὸ τρίτο τὸ καλύτερο, τὴν ἅγια Τράπεζά μας,
μὴ μᾶς τὴν πάρουν τὰ σκυλιὰ 
καὶ μᾶς τὴ μαγαρίσουν».

Ἡ Δέσποινα ταράχτηκε καὶ δάκρυσαν οἱ εἰκόνες.
«Σώπασε κυρὰ Δέσποινα, καὶ μὴ πολυδακρύζῃς,
πάλι μὲ χρόνους, μὲ καιρούς, πάλι δικά μας θά ῾ναι».

Έτσι το περίφημο αυτό τραγούδι, απηχεί τις απόψεις των τότε Ελλήνων για το ποιο «ασπράδι ματιού» έβλεπαν περίεργα και δεν είναι συμβατό με τις θεωρίες του σήμερα. 

Που συμπτωματικά στους Φράγκους (Γάλλους) προστρέχουμε για να μας βοηθήσουν από την απειλή Τουρκίας και Ρωσίας, που τόσο υποστηρίζει η εγχώρια νομενκλατούρα.

Τέλος πάντων, είναι χρήσιμο για εξαγωγή συμπερασμάτων.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 10 Σεπτεμβρίου 2020, αρ. φύλλου 1045



Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

1 σχόλιο:

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ