23.5.23

ΟΔΟΣ: Υπερφίαλες υποσχέσεις


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 15.12.2022 | 1153


Είναι οι εξελίξεις η παράμετρος που δείχνει το μέλλον σε χρονικό ορίζοντα τετραετίας. Το πώς προχωρά ο τόπος και το σε τι έχουν αποτύχει πρωτίστως οι αυτοδιοικητικοί της Καστοριάς, όπως και οι παραγωγικοί φορείς. Που ουδέν διεκδικούν. Και δευτερευόντως ο βουλευτής που δείχνει να αισθάνεται ικανοποιημένος από το έργο τού ίδιου και της κυβέρνησής του. 


Μερικούς, ελάχιστους κυριολεκτικά μήνες προηγουμένως, ο κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας βουλευτής Καστοριάς με την Νέα Δημοκρατία, επέμενε να παρουσιάζει ως εφικτό και ρεαλιστικό στόχο το «δικό του όραμα». Συγκεκριμένα επρόκειτο για κάτι σαφώς εμβληματικό, φαραωνικό στην κυριολεξία, με στόχο την αναβάθμιση του αερολιμένα “Αριστοτέλης” της Καστοριάς που προφητικά βρίσκεται στο… Άργος Ορεστικό. Ώστε να καταστεί το αεροδρόμιο ο κύριος «Διεθνής Αερολιμένας των Nοτιοδυτικών Βαλκανίων» ιδιαίτερα ύστερα και από διάνοιξη μεθοριακού σταθμού της συνοριακής διάβασης στον Λαιμό Πρεσπών. 

Να δρασκελίσει δηλαδή η Καστοριά το χάσμα που αυτή την στιγμή υπάρχει μεταξύ του αερολιμένα με τους άλλους, της ευρύτερης γεωγραφικής περιφέρειας και ειδικά τους... «Μακεδόνες»  στην «Βόρεια Μακεδονία», και να μετατραπεί ο κατ’ ευφημισμό ή σύντομο ανέκδοτο...  «Διεθνής (!) αερολιμένας "Αριστοτέλης"» σε κάτι σαν hub για τις αερομεταφορές. Να γίνει κόμβος συνάντησης δρομολογίων (οδικών, αεροπορικών κλπ), τόπος ανταπόκρισης μεταφορικών μέσων για την μεταφορά επιβατών και την διαμετακόμιση αντικειμένων.

Βέβαια εννοείται ότι ο καθείς και η καθεμιά μπορεί να οραματίζεται, πολύ δε περισσότερο να προγραμματίζει, έστω και να θέτει απλά υψηλούς στόχους. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό όταν οι στόχοι είναι αντικειμενικά εφικτοί ή όταν έχουν ληφθεί οι κατάλληλες μέριμνες για τον σχεδιασμό τους, έχουν εκπονηθεί μελέτες και master-plans ή έρευνες σκοπιμότητας. Ιδίως όμως όταν γι’ αυτούς υπάρχει σχετική πολιτική βούληση και να τους επιτρέπει ο ιστορικός χρόνος. Τότε ακόμη και εάν η πλειοψηφία στην κοινή γνώμη δεν μπορεί να συλλάβει τον μακρόπνοο σχεδιασμό, ακόμη και οι υπερφίαλες επιδιώξεις, είναι θεμιτές. 

Κάτι ανάλογο άλλωστε έγινε με την χρονική περίοδο πολλές δεκαετίες προηγουμένως, όταν μόνος ο Κωνσταντίνος Καραμανλής (ο αυθεντικός) στόχευε και επέτυχε την ένταξη της Ελλάδος στις Ευρωπαϊκές Κοινότητες. Ή όταν αρκετά αργότερα, ελάχιστοι πολιτικοί και βασικά το μεταρρυθμιστικό ΠαΣοΚ επιδίωξε για την ένταξη της Ελλάδος στην ζώνη του ευρώ. Οι στόχοι αυτοί ήταν ύψιστης σημασίας στρατηγικοί και σοβαροί εθνικοί, που συνέβαλαν πρωτίστως στην θωράκιση της δημοκρατίας, την οικονομική ανάπτυξη αλλά και στην ανεξαρτησία και ακεραιότητα της χώρας. 



ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Υπήρξαν και άλλες υπερφίαλες υποσχέσεις στο παρελθόν. Για το τραίνο στο Νεστόριο, αλλά και σχετικά πρόσφατα για την μετατροπή της περιοχής Καστοριάς σε τόπο διεθνούς Logistics. Κάτι που απλά δεν μπορεί να γίνει και ακούγεται αντίστοιχα ουτοπικό ακόμη και να το υπόσχεται κάποιος. Όπως θα ακουγόταν αν άλλος με τα σημερινά δεδομένα υποσχεθεί να γίνει ο Αλιάκμονας πλωτός (κάτι που επίσης ακούστηκε), ο βυθός της λίμνης τροφοδότης θέρμανσης των οικιών της πόλης (κι αυτό ακούστηκε), ναύσταθμος στην λίμνη για υδροπλάνα και να αποδειχθεί η Καστοριά, Κόμο.


* * * 

Αν δεν συντρέχουν όλα αυτά, δηλαδή σε διαφορετική περίπτωση, ελλοχεύει ο κίνδυνος να είναι οι υψηλοί στόχοι αυτοί, απλά μια ονειροπαρμένη υπερβολή στην ρομαντική της περίπτωση. Σε άλλη θεωρητική υπόθεση, θα μπορούσε να είναι και μια πολιτική αερολογία. Όπως υπήρξε η υπόσχεση κατασκευής… τούνελ που να ενώνει την περιοχή της Χλόης με την παλιότερη Καστοριά κάτω από την… Καλλιθέα. Μια πολιτικά κενή και απατηλή υπόσχεση των περασμένων δεκαετιών σε επίπεδο κυρίως της τοπικής αυτοδιοίκησης. Σε μια πόλη που δεν διαθέτει ούτε Βιβλιοθήκη, ούτε ένα κάθισμα Πνευματικού Κέντρου, (αλλά κατεδαφίζει και ερειπώνει αυτό που είχε) ούτε ένα δωμάτιο τέχνης (γκαλερί).

Υπήρξαν ακόμη στην Καστοριά και άλλες υπερφίαλες υποσχέσεις στο παρελθόν, από άλλους βουλευτές. Για το τραίνο στο Νεστόριο, αλλά και σχετικά πρόσφατα (στην προηγούμενη κυβερνητική θητεία της κυρίας Ολυμπίας Τεληγιορίδου) για την μετατροπή της περιοχής Καστοριάς σε τόπο διεθνούς Logistics. Κάτι που απλά δεν μπορεί να γίνει και ακούγεται αντίστοιχα ουτοπικό ακόμη και να το υπόσχεται κάποιος. Όπως θα ακουγόταν αν άλλος με τα σημερινά δεδομένα υποσχεθεί να γίνει ο Αλιάκμονας πλωτός (κάτι που επίσης ακούστηκε), ο βυθός της λίμνης τροφοδότης θέρμανσης των οικιών της πόλης (κι αυτό ακούστηκε), ναύσταθμος στην λίμνη για υδροπλάνα και να αποδειχθεί η Καστοριά, Κόμο. 

Το ενδιαφέρον στην περίπτωση του «Διεθνούς» Αερολιμένα των υποσχέσεων του κυβερνητικού σήμερα βουλευτή είναι ότι ο τελευταίος, στις σχετικά πρόσφατες δηλώσεις του, όχι μόνο επέμενε στην ίδια ιδέα – εντάσσοντάς την στο τρίπτυχο των μεγάλων επιτευγμάτων: «Φράγμα Νεστορίου – Σήραγγα Κλεισούρας – Διεθνής Αερολιμένας», αλλά ότι επιπλέον, σε αντίθεση με τις προκατόχους αερολογίες των άλλων, εγκάλεσε με ειρωνεία και σαρκασμό, οποιονδήποτε δύσπιστο δεν πείθεται από τα οράματά του. Από την ενόραση του να γίνει η Καστοριά από Σαν-Ντροπή που είναι τώρα, Σαιν-Τροπέ των Βαλκανίων. 

Με την αμετροεπή αυτή κατηγορηματικότητα και δηκτικότητα των δηλώσεών του να μη κολακεύουν πρωτίστως τον ίδιο – από την άποψη της πολιτικής σοβαρότητας και συνέπειας. Όπως και το κόμμα με το οποίο εκλέγεται και κυβερνά. Και το οποίο έχει γράψει την Καστοριά στα παλαιότερα των υποδημάτων του. Προπαντός δεν κολακεύει τον ίδιο τον τόπο και την νοημοσύνη των πολιτών – αμνών της κάλπης που πλησιάζει. Και που προφανώς θα αναδείξει εκ νέου ως πρώτη πολιτική δύναμη στην περιοχή, την αδιάφορη και αχάριστη Νέα Δημοκρατία, αφού τα υπόλοιπα κόμματα δεν είναι σε θέση προς το παρόν να κάνουν το θαύμα τους. 

Γι’ αυτό χρήσιμο είναι να γνωρίζουν ότι από άποψη αεροπορικής κίνησης ο "Αριστοτέλης" της Καστοριάς είναι ερημίτης και μελαγχολικός ουραγός, μια άγονη γραμμή σε προβληματική περιοχή. Και ότι δεν βοηθά κανένα ο κυβερνητικός βουλευτής να καταφέρεται στους αμφισβητίες και όχι σε καθεαυτά τα γενικά προβλήματα. Όπως βεβαίως αντίστοιχα δεν πράττει και ο πολιτικός του αντίπαλος που δεν είναι άλλος από την κυρία Μαρία Αντωνίου. Οι δυο τους, με τα εσωκομματικά εμφυλιοπολεμικά προβλήματα αλληλοσπαραγμού, ταλαιπωρούν την Νέα Δημοκρατία, σε όλα τα στάδια και τα επίπεδά της και τις συνέπειες πληρώνει πανάκριβα ο τόπος. Από την γενικευμένη εγκατάλειψη και περιφρόνησή του. 

Τα σημερινά σχόλια οφείλονται στο γεγονός ότι ελάχιστες μόλις εβδομάδες μετά τις θριαμβολογίες για τον «Διεθνή Αερολιμένα των Νοτιοδυτικών Δυτικής Μακεδονίας – Νοτιοδυτικών Βαλκανίων», στο Άργος το Ορεστικό, όχι μόνο ξέσπασαν αψιμαχίες του κυβερνητικού βουλευτή με τον δεύτερο σε πληθυσμό δήμο της περιοχής, αλλά διότι το μέλλον αποκαλύπτεται από το πως εξελίσσεται ο διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές που ξεκίνησε σε πανελλήνια κλίμακα με 28 γραμμές. Συνεχίστηκε με 18 και, έπειτα από προσφυγή της SKY express, προχωρά με 12, ενώ για τις υπόλοιπες 6 αναμένεται νέα προκήρυξη. 


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς | Ζ. Τζηκαλάγιας-ΚΤΕΛ
13 Δεκεμβρίου 2022


Γι’ αυτό χρήσιμο είναι να γνωρίζουν ότι από άποψη αεροπορικής κίνησης ο "Αριστοτέλης" της Καστοριάς είναι ερημίτης και μελαγχολικός ουραγός, μια άγονη γραμμή σε προβληματική περιοχή. Και ότι δεν βοηθά κανένα ο κυβερνητικός βουλευτής να καταφέρεται στους αμφισβητίες και όχι σε καθεαυτά τα γενικά προβλήματα.


* * *

Είναι οι εξελίξεις η παράμετρος που δείχνει το μέλλον σε χρονικό ορίζοντα τετραετίας. Το πώς προχωρά ο τόπος και το σε τι έχουν αποτύχει πρωτίστως οι αυτοδιοικητικοί της Καστοριάς, όπως και οι παραγωγικοί φορείς. Που ουδέν διεκδικούν. Και δευτερευόντως ο βουλευτής που δείχνει να αισθάνεται ικανοποιημένος από το έργο του ίδιου και της κυβέρνησής του. 

Συγκεκριμένα, στον νέο, μεγάλο διαγωνισμό των 28 άγονων αεροπορικών γραμμών, οι οποίες θα ανατεθούν από την 1η Φεβρουαρίου 2023 έως την 31η Ιανουαρίου 2027, για 10 γραμμές (Αθήνα – Ζάκυνθος, Αθήνα – Ικαρία, Αθήνα – Κύθηρα, Αθήνα – Κάρπαθος, Αθήνα – Μήλος, Αθήνα – Νάξος, Αθήνα – Πάρος, Αθήνα – Σκιάθος, Θεσσαλονίκη – Σάμος και Θεσσαλονίκη – Χίος) εκδηλώθηκε πρόθεση από αερομεταφορείς για τη διεξαγωγή τους χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα. Οι γραμμές αυτές που ήταν «άγονες» αποχαρακτηρίστηκαν. Ο διαγωνισμός συνεχίστηκε για τις υπόλοιπες 18 γραμμές. Ωστόσο η SKY express κατέθεσε προσφυγή για 6 γραμμές, ζητώντας να προκηρυχθούν μεμονωμένα και όχι ως συστάδες. Το αίτημα της αεροπορικής έγινε δεκτό από τη Δικαιοσύνη και αναμένεται νέα προκήρυξη από την ΥΠΑ. 

Ο διαγωνισμός, συνεχίστηκε για 12 γραμμές (Αθήνα – Αστυπάλαια, Αθήνα – Σύρος, Αθήνα – Λέρος, Αθήνα – Κάλυμνος, Αθήνα – Σκύρος, Αθήνα – Σητεία, Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά, Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα – Κύθηρα, Θεσσαλονίκη – Σκύρος, Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία, Αλεξανδρούπολη – Σητεία και Άκτιο – Σητεία). Και το χαρακτηριστικό είναι ότι από τις ανωτέρω 12 γραμμές, σε δύο μόνο, δεν κατατέθηκαν προσφορές. Πρόκειται για την γραμμή Καλαμάτα – Κύθηρα – Θεσσαλονίκη και την γραμμή Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά! 

Οπότε και ανεξάρτητα από το τι μπορεί να ακολουθήσει για την κάλυψη της αεροπορικής σύνδεσης της περιοχής με την Αθήνα, με κατά βάση ακριβούς ναύλους και ιδιόρρυθμα δρομολόγια, αναπόφευκτο είναι το ερώτημα, για το πώς ακριβώς μπορεί να οραματίζεται κάποιος, σε μια περιοχή που δεν είναι Καλαμάτα ή και να ονειρεύεται όσα προ μερικών εβδομάδων υποστηρίχθηκαν σθεναρά. 

Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν μερικούς (ελάχιστους) μήνες πριν την έναρξη της προεκλογικής περιόδου. Και παραμονές της εορταστικής περιόδου Χριστουγέννων – Πρωτοχρονιάς – Καρναβαλιών 2023, με την περιοχή, να έχει φορέσει τα γιορτινά της φώτα. Και να νομίζουν οι πολιτικοί της υπεύθυνοι ότι με τον διάκοσμο και τα δωδεκάβολτα φωτάκια έχουν κάνει όσα χρειάζονται για τις απογειώσεις και προσγειώσεις. Των ίδιων προπαντός.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 15 Δεκεμβρίου 2022, αρ. φύλλου 1153.


Σχετικά:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ