25.11.19

ΟΔΟΣ: Στην Καστοριά του Αυγούστου 2019


Ora gia douleia Korentsidis


ΑΚΟΜΗ και πίσω στο 2000 (δηλαδή κοντά 20 χρόνια πριν) την εποχή που ο καθηγητής και τέως πρωθυπουργός κ. Κ. Σημίτης (του ΠαΣοΚ), με την απόφασή του να καταργήσει την αναγραφή του θρησκεύματος στις νέες αστυνομικές ταυτότητες των ελλήνων πολιτών, ξεσήκωσε πλήθος αντιδράσεων και ιερά αγανάκτηση, κανείς δεν θα μπορούσε να φαντασθεί καταστάσεις που προκαλούν ανησυχία, το 2019.

ΚΑΙ ΟΤΙ στην Καστοριά, του Αυγούστου 2019, δηλαδή μετεκλογικά, η πλειοψηφία του νέου δημοτικού συμβουλίου, σε πλήρη σύνθεση, περιλαμβανομένου και του νέου δημάρχου Καστοριάς θα θεωρούσε ότι είναι ενδεδειγμένο, σώφρον, αυτοδιοικητικό –και γιατί όχι δημοκρατικό, όχι απλά σε επίπεδο ατομικής έκφρασης αλλά σε πλαίσιο συλλογικής πολιτικής ενέργειας, να μην αρκεστεί στην καταχρηστική –και ελπίζεται απλά επιπόλαιη δέσμευση– για συναποφάσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης (και μάλιστα αδιακρίτως).

ΑΛΛΑ επιπλέον 1-2 ημέρες πριν την επίσημη έναρξη της δημοτικής τους θητείας, να περιφέρουν με την ανάλογη δημοσιότητα και προβολή από τα ΜΜΕ, που οι ίδιοι επέλεξαν και επιδίωξαν, όχι απλά το βαθμό του προσωπικού θρησκευτικού τους φρονήματος, που είναι δικό τους θέμα.

ΑΛΛΑ την υποταγή του αυτοδιοικητικού τους ρόλου σ’ αυτό. Και ακόμη πιο χαρακτηριστικά εντελώς προσωποκεντρικά. Διαφορετικά πώς μπορεί να εξηγηθεί η φωτογράφηση με τις ανά χείρα εικόνες και με την θεσμική τους ιδιότητα (;).

ΕΓΚΛΩΒΙΖΟΝΤΑΣ, άκοντα τον μητροπολίτη Καστοριάς στην πολιτική αντιπαράθεση. Με τον ίδιο να φαίνεται να δηλώνει αμήχανα ότι η ομαδική επίσκεψη, είναι ό,τι καλύτερο του συνέβη. Θα μπορούσε πάντως να επαναφερθούν στην τάξη με την επισήμανση ότι τα του Καίσαρος τω Καίσαρι.

ΕΤΣΙ, όπως στα σχολεία γίνονται αγιασμοί, (στα ίδια τα σχολεία) ή όπως άρχισαν να πραγματοποιούνται αγιασμοί σε άλλους χώρους δημόσιων φορέων και εξουσιών, με τακτικότητα που δεν συνάδει με τον πολιτικό, κοσμικό και ουδέτερο χαρακτήρα των λειτουργιών του Κράτους, καθώς και με τα προσωπικά δεδομένα, στην Καστοριά του 2019, από την πλειοψηφία του Δ.Σ. Καστοριάς, πραγματοποιήθηκε αυτή η μαζική οργανωμένη επίσκεψη για ευλογία και παροχή διαβεβαιώσεων στο Επισκοπείο της Καστοριάς, στον μητροπολίτη Καστοριάς κ. Σεραφείμ.

ΚΑΙ ΓΙΑ το ενδεχόμενο που η επιθυμία αυτή εντελώς συμπτωματικά ήταν επιδημικά καθολική όλων τους και προσωπική, ως έκφραση της αγωνίας για τα προβλήματα που αναλαμβάνουν και την συνείδηση της ευθύνης τους, θα μπορούσε να «δικαιολογηθεί», αν γινόταν σε ιδιωτικό επίπεδο, χωρίς τυμπανοκρουσίες και τα συναφή.

ΟΜΩΣ επιλέχθηκε ακριβώς το αντίθετο. Φωτογραφίες, πανηγυρικότητα και με αισθητική που επιστρέφει την ιστορία εκατοντάδες χρόνια πίσω, πριν την απελευθέρωση.

ΟΤΑΝ οι δημογέροντες, οι υψηλόβαθμοι κληρικοί και άλλοι αξιωματούχοι των ραγιάδων, είχαν ίσως την υποχρέωση να υποβάλλουν τα διαπιστευτήριά τους στον τοπικά αρμόδιο οθωμανό αξιωματούχο, οι νέοι δημοτικοί της πλειοψηφίας έκαναν κάτι ανάλογο.


ORA GIA DOULEIA GIANNIS KORENTSIDIS NEOI ANTHROPOI NEA ITHI


ΠΟΣΟ αρμόζουν όλα αυτά στην Ελλάδα του 2019, της Ενωμένης Ευρώπης, και της διάκρισης των προσωπικών πεποιθήσεων από την πολιτική ζωή; Της επιβεβλημένης ανεξιθρησκείας –έστω και για τον τύπο μόνο;

ΟΛΑ ΑΥΤΑ μπορεί να είναι και ελπίζεται ότι είναι απλή απόδειξη αμηχανίας, απειρίας, αυθορμητισμού, αφού είναι πρωτοφανή. Και πανελληνίως πρωτότυπα.

ΟΥΤΕ επί Μεταξά, ούτε επί Παπαδόπουλου, ούτε επί Εμφυλίου, έχει καταγραφεί κάτι αντίστοιχο. Το είπε με τον τρόπο του και ο ίδιος ο μητροπολίτης.

ΟΜΩΣ αποτελεί γεγονός, πολιτικής σημειολογίας που δεν μπορεί να περάσει ακριβώς απαρατήρητο. Ιδίως σε μια περιοχή όπου η δημόσια περιφορά της γονυκλισίας, εκφράζει την υποκρισία, και εν τέλει σκεπάζει την πολιτική ανεπάρκεια και αποτυχία. «Ήταν του Θεού θέλημα» να μη προχωρήσει τίποτε για την Καστοριά, θα μπορούν να δικαιολογούνται ίσως οι προσκυνητές.

ΘΑ ΕΧΟΥΝ σίγουρα τον χρόνο τους όλοι, να το ξανασκεφθούν, ιδιαίτερα όταν στο πλαίσιο της λογοδοσίας και της διαχείρισης θα οφείλουν να σκέπτονται πολιτικά και να αποφασίζουν για το συμφέρον του Δήμου Καστοριάς.

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ από κάθε επιρροή από θρησκευτικό φρόνημα, προκαταλήψεις και ταμπέλες και ιδίως στο πλαίσιο προστασίας της δημοτικής περιουσίας και ακεραιότητας. Όταν συνθήκες ευνοούν τον διχασμό των δημοτικών συμβούλων με βάση την ένταση και τον βαθμό της προσήλωσής τους στο θρήσκευμα ή τα πρόσωπα.

ΟΜΩΣ έως τότε, με αφορμή τα εκφραστικά φωτογραφικά στιγμιότυπα και τις μελοδραματικές ανακοινώσεις, είναι αναπόφευκτη ιστορική μνήμη.

ΠΙΣΩ στο 2000 όταν προκλήθηκε η σφοδρότερη σύγκρουση του αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χριστοδούλου με την Πολιτεία, με αφορμή την αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες. Μία εβδομάδα μετά τις εθνικές εκλογές του 2000 ο τότε νέος υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Σταθόπουλος, επιφανής καθηγητής, δήλωνε σε απογευματινή εφημερίδα ότι το θρήσκευμα αποτελεί ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο και η αναγραφή του στην αστυνομική ταυτότητα έρχεται σε αντίθεση με σχετικό νόμο που ίσχυε από το 1997 και έχει αυστηροποιηθεί σε βαθμό που μερικές από τις ισχύουσες διατάξεις να είναι ανεφάρμοστες.

«ΣΕ ΑΥΤΟ τον τόπο υπάρχει ένας παράγοντας ο οποίος ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αγνοείται. Είναι ο λαός», ήταν η πρώτη αντίδραση του αρχιεπισκόπου Αθηνών. Λίγες ημέρες αργότερα και αφού έχει αρχίσει να συζητείται το ζήτημα ευρέως, επανήλθε διαμηνύοντας προς πάσα κατεύθυνση: «Να γίνει ένα δημοψήφισμα και θα δούνε ότι ο λαός προσυπογράφει μαζί μας».

ΞΕΣΠΑΣΑΝ διαδηλώσεις και κινητοποιήσεις, αλλά η τότε Κυβέρνηση άντεξε. Και ακόμη και εκείνος ο θερμόαιμος κληρικός, Χριστόδουλος, δεν τράβηξε περαιτέρω το σχοινί και σεβάστηκε τον κοσμικό χαρακτήρα της πολιτικής ζωής να αποφαίνεται για τα του Καίσαρος.

ΣΗΜΕΡΑ στην Καστοριά όμως, παρουσιάζεται μια κλιμάκωσης άσκοπης επίδειξης και περιφοράς του προσωπικού θρησκευτικού φρονήματος, αλλά και εκμετάλλευσή του, που ελπίζεται έτσι ότι δεν θα πέσει εν τέλει η ιδέα, να αρχίζουν οι συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου με προσευχή και προσκυνήματα.

ΚΑΙ ΕΝΩ ταυτόχρονα πλανάται το ερώτημα για το πόσο ουσιαστικά νόμιμα είναι όλα αυτά τα νέα ήθη που φέρουν νέοι άνθρωποι (ηλικιακά).


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 5 Σεπτεμβρίου 2019, αρ. φύλλου 999



Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος25/11/19

    Το 'καπέλωμα' της κοσμικής εξουσίας στο ελλαδέξ συνεχίζεται απρόσκοοπτα τα τελευταία 2 χιλιάδες χρόνια τώρα από τους λειτουργούς της ασιατικής απάτης της ερήμου.
    Ξύπνα καημένε μου ΡΑΓΙΑ....

    Έρρωσθε οι μη ακολουθούντες

    Δημήτριος Αγιασοφίτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.