ΟΔΟΣ 5.12.2013 | 718 |
«Το "Greek part of Macedonia", που σωστά ερμηνεύεται ως "Ελληνικό τμήμα/κομμάτι της Μακεδονίας", με τον όρο "Μακεδονία" εννοούμε ολόκληρη τη Μακεδονία την γεωγραφική και Ιστορική πριν τη διανομή του 1913 με τη Συνθήκη του Βουκουρεστίου. Διευκρινίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ότι το έθιμο διατηρείται σήμερα, μόνο στο Ελληνικό κομμάτι της Μακεδονίας, προς αποφυγή παρερμηνειών από ξένους φοιτητές ότι αναφερόμαστε στην σημερινή ψευδεπίγραφη "Δημοκρατία της Μακεδονίας" των Σκοπίων. Σωστότερος ίσως θα ήταν ο όρος "in Thessaly and Macedonia of Greece". Είμαστε Ελληνόπουλα και όπου κι αν βρεθούμε το διακηρύσσουμε με υπερηφάνεια και παρρησία».Απόσπασμα της ανακοίνωσης των φοιτητών του ΤΕΙ Καστοριάς (κίνηση φοιτητών για την Ευρώπη Aegee Kastoria)
* * *
ΣΤΟ ΦΥΛΛΟ ΤΗΣ ΟΔΟΥ 716 της 21ης Νοεμβρίου 2014 με τίτλο «Τμήματα», δημοσιεύτηκε σχόλιο της εφημερίδας, σχετικά με την ανάρτηση «πρόσκλησης» στους νέους και φοιτητές της Ευρώπης από ομάδα φοιτητών των ΤΕΙ Καστοριάς που αποτελεί τμήμα της ευρωπαϊκής φοιτητικής οργάνωσης AEGEE, σχετικά με τα καρναβάλια 2014. Το σχόλιο αφορούσε κυρίως το σημείο της πρόσκλησης, στο οποίο, οι φοιτητές της Καστοριάς, ισχυρίζονταν ότι τα καρναβάλια ως «Ραγκουτσάρια» συναντώνται στην Θεσσαλία και… στο «ελληνικό τμήμα της Μακεδονίας» («Greek part of Macedonia») (!), ενώ μουσικά είχαν επενδύσει την πρόσκλησή τους σχεδόν αποκλειστικά σλαβικές ορχήστρες και τραγούδια παρουσιάζοντας ουσιαστικά την Καστοριά ως προωθημένο κομμάτι μιας Ελλάδας που εκτός από ευρωπαϊκή είναι ταυτόχρονα και βαλκανική (με σλαβικά τραγούδια).
Μετά το δημοσίευμα της ΟΔΟΥ, η φοιτητική οργάνωση, αντί να απαντήσει ειδικά στην ΟΔΟ που ανέδειξε το ζήτημα, όπως άλλωστε εκπρόσωποί της είχαν δεσμευτεί να πράξουν, προφανώς μετά την επίδραση μακράς χειρός και πιο «ώριμης» σκέψης, το μεν προχώρησαν σε αλλαγή του περιεχομένου της πρόσκλησης στο διαδίκτυο, αφαιρώντας την φράση «ελληνικό τμήμα της Μακεδονίας» και αντικαθιστώντας την αναφορά με την φράση «Western Macedonia» («στην Δυτική Μακεδονία»), το δε, διένειμαν σε όλα τα ΜΜΕ της Καστοριάς, ανακοίνωση, ενέργεια που δεοντολογικά εξακολουθεί να εκθέτει τις προθέσεις τους.
Με την ανακοίνωσή τους, οι φοιτητές που διευκρινίζουν ότι είναι Ελληνόπουλα, ενώ κανείς δεν το αμφισβήτησε, - τουναντίον τα Ελληνόπουλα αυτά αμφισβήτησαν την ελληνικότητα και προπαντός μοναδικότητα της Μακεδονίας και της Καστοριάς, όχι μόνο επιβεβαιώνουν ουσιαστικά ότι είχαν αναφερθεί σε «ελληνικό τμήμα της Μακεδονίας» (!) εν γνώσει τους ότι η φράση αυτή δεν απηχεί τις επίσημες απόψεις, αλλά όπως ισχυρίσθηκαν η αναφορά αυτή στην Μακεδονία γίνεται με βάση την «γεωγραφική» και «Ιστορική» της έκταση, (με κεφαλαίο το ιστορική), το δε ότι ως φοιτητές και μέλη αυτής της ευρωπαϊκής οργάνωσης, δεν έχουν το παραμικρό δικαίωμα ανάμειξής τους σε πολιτικά (!) ζητήματα, διότι κάτι τέτοιο θα συνιστούσε λόγο αποβολής του τμήματος από την ευρωπαϊκή οργάνωση, αλλά και ότι η επιλογή της μουσικής επένδυσης της πρόσκλησης, έγινε με γεωγραφικά κριτήρια, για τον λόγο αυτό, έντυσαν την πρόσκληση με σλαβικά τραγούδια και όχι λατινοαμερικάνικα.
Για την ΟΔΟ, η ανακοίνωση της οργάνωσης του τμήματος φοιτητών του ΤΕΙ Καστοριάς, που διευκρίνισαν επιπρόσθετα ότι δεν θα επανέλθουν στο κατ’ αυτούς λήξαν θέμα, αντί να λύσει το «πρόβλημα» που προκάλεσαν, το επιτείνει και επιδεινώνει. Όχι μόνο διότι οι απαντήσεις – ομολογίες είναι προκλητικές και επειδή με την επιμονή τους στο κείμενο της ανάρτησης, αντί να αντιγράφουν (όπως ισχυρίστηκαν) πιστά τα όσα οι ξενοδόχοι της Καστοριάς* αναφέρουν για τα καρναβάλια της Καστοριάς, (ότι δηλαδή ως ραγκουτσάρια απαντώνται στην Mακεδονία και Θεσσαλία), επιμένουν κατ΄ ουσίαν στις ίδιες, προκλητικά δυσάρεστες για Έλληνες απόψεις, αντικαθιστώντας (τυχαίως;) την αρχική πρόταση των ξενοδόχων «στην Μακεδονία» με το «in Greek part of Macedonia» («στο ελληνικό τμήμα της Μακεδονίας») (!) και στην συνέχεια, μετά το δημοσίευμα της ΟΔΟΥ, με τον όρο «Western Macedonia» («δυτική Μακεδονία») κάτι που φαινομενικά μεν ακούγεται ανώδυνο, αλλά σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες... απολίτικες διευκρινίσεις των φοιτητών της Καστοριάς, εννοεί ότι υπάρχουν και άλλες Μακεδονίες, όπως η North (Βόρεια), - με την ιστορική και γεωγραφική διάσταση, εννοείται. Άσχετα βέβαια, ότι η συγκεκριμένη διάσταση, απηχεί απολύτως τις πολιτικές θέσεις του κράτους των Σκοπίων, δεδομένου ότι η Μακεδονία δεν είχε ποτέ απολύτως σταθερή έννοια. Άλλοτε εννοήθηκε έως την Λαμία ή την Αδριατική και άλλοτε έως τον… Ινδό ποταμό.
Επίσης είναι διπλά λυπηρό το περιεχόμενο, όχι μόνο διότι ακριβώς αντίθετα με τα όσα προσχηματικά ισχυρίζονται, ότι τάχα αποφεύγουν την πολιτική ανάμειξη, άγνωστο με ποίου παράγοντα την επιρροή, οι φοιτητές, που προφανώς είναι άδολοι, επιδίδονται σε μια άνευ προηγουμένου άστοχη για ελληνική νεολαία πολιτικοποίηση, όχι μόνο διότι η παρουσίαση της Μακεδονίας με μια μονόπλευρη Σκοπιανή μάλιστα εκδοχή της ιστορικής και γεωγραφικής της διάστασης είναι πολιτική πράξη, αλλά και επειδή, ακριβώς αντίθετα απ’ όσα ισχυρίζονται (περί μη ανάμειξής τους στα … πολιτικά), όπως προκύπτει από το πρόγραμμα ξεναγήσεων που επιφυλάσσουν για τους ξένους ευρωπαίους ή άλλους συναδέλφους τους, δεν προτιμούν να τους επιδείξουν τα ιστορικά μνημεία της Καστοριάς, όπως για παράδειγμα τις εκπληκτικές εκκλησίες της με τις εικόνες και τα κειμήλια τους, που αποδεικνύουν ζωντανά την ιστορική και γεωγραφική ελληνικότητα της Μακεδονίας, αλλά θα τους οδηγήσουν λέει, νέους ανθρώπους, αντί σε κάποιο ball masque party, στον… Γράμμο τον οποίο αντί να περιγράψουν ως «Πάρκο Εθνικής Συμφιλίωσης» που υποτίθεται ότι ονομάζεται, τον παρουσιάζουν ως «Θέρετρο Εμφυλίου Πολέμου», χαρακτηρισμός με πολλά υπονοούμενα.
Ακόμη για την ΟΔΟ είναι αδικαιολόγητη η επιμονή τους να υποστηρίζουν με γενικεύσεις και αοριστίες (ή μήπως το αντίθετο συμβαίνει;), ότι η Ελλάδα είναι συνάμα και βαλκανική και οι Έλληνες ταυτόχρονα και Βαλκάνιοι, είναι περίεργη, δεδομένου ότι είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα υποστήριζαν για τον εαυτό τους το ίδιο οι Κρήτες, οι Δωδεκανήσιοι, οι Κύπριοι, οι Κυκλαδίτες ακόμη και οι Αθηναίοι ή οι Μικρασιάτες.
Τέλος, η απάντησή τους ότι με απλά γεωγραφικά κριτήρια επέλεξαν περίπου αποκλειστικά σλαβική μουσική με σλάβικους στίχους για την πρόσκλησή τους στους ευρωπαίους και βαλκάνιους φοιτητές, κάτι που δυσφημεί την Καστοριά, προσβάλλει και παραπληροφορεί, ώστε να οφείλει ο Δήμος Καστοριάς να διακόψει κάθε αρωγή και συνεργασία με την Aegee, κρίνεται ανεπαρκής και παραπλανητική. Πρωτίστως διότι η Καστοριά δεν έχει σχέση με την μουσική που προβάλλουν ως παραδοσιακή του τόπου. Όταν την ίδια πρόσκλησή τους, επενδύσουν εκτός από σλάβικα -τα οποία παρεμπιπτόντως έχουν επιστρατευθεί για την υπηρεσία συγκεκριμένης εχθρικής προς την Ελλάδα προπαγάνδας και με μουσικούς σκοπούς της Αλβανίας που η μεθόριός της είναι σε επαφή με τον νομό Καστοριάς, ή με ακόμη πιο «κοντινά» (εκτός κι’ αν δεν είναι) επτανησιακά, ηπειρώτικα, νησιώτικα ακούσματα ή ένα απλό Καλαματιανό, και…
Όταν σταματήσουν να εμπνέονται (αν και δεν… πολιτικολογούν όπως ισχυρίζονται) από την Συνθήκη του Βουκουρεστίου του 1913, η οποία διαμέλισε (!) την έως τότε (;) ενιαία Μακεδονία, «διαμελισμό» τον οποίο θρηνούν οι φίλοι Σκοπιανοί και έχουν όραμα και σκοπό ένωσης της προ του 1913 Μακεδονίας, και όταν τα Ελληνόπουλα φοιτητές της Καστοριάς, που εννοούν και αυτοί την «προ του 1913 Μακεδονία», «Ιστορική και γεωγραφική» ενότητα, αντιληφθούν ότι όχι μόνο δεν υπάρχει «ελληνικό τμήμα της Μακεδονίας» (Greek part of Macedonia), αλλά ούτε και «Μακεδονία της Ελλάδος» (Macedonia of Greece) όπως ισχυρίζονται ότι θα ήταν σωστότερο (!), με το υπονοούμενο ότι υπάρχει κι άλλη Μακεδονία η οποία δεν είναι της Ελλάδας (μιας και οι ίδιοι συμφωνούν ότι η «άλλη» είναι ψευδεπίγραφη)… Έως ότου λοιπόν σταματήσουν να αναφέρουν αυτά στην πρόσκλησή τους για τα υπερήφανα (ελληνικά) ραγκουτσάρια (με τα σλάβικα τραγούδια), τότε η ΟΔΟΣ θα επανέλθει να διευκρινίσει, ότι πείστηκε. Εσείς πειστήκατε;
(*) στην διεύθυνση http://www.hotelsline.gr/root/newhotel/mx/m_kastoria_Ragoutsaria.asp
φωτογραφίες: Μακεδονία (ιστορική και γεωγραφική) θεωρήθηκαν κατά περιόδους, η σημερινή Θεσσαλία, Στερεά, οι Κυκλάδες, η Αδριατική, το Ιόνιο, έως και ο… Ινδός ποταμός.
Σχετικά κείμενα:
- ΟΔΟΣ: Τμήματα
- ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΛΙΟΥΛΙΟΥ: Η προπαγάνδα τα τελευταία χρόνια στο χώρο του πολιτισμού
- ΟΔΟΣ: Σπορά αμφιβολίας
- ΟΔΟΣ: "Σχολική" Γιορτή
- ΟΔΟΣ: Κίβδηλες πεποιθήσεις
- Ριζοσπάστης: Τα ρουγκατσάρια
- Нова Зора [συνέχεια]
- Нова Зора: Ραγκουτσάρια ή Ρογκσατσσάρι ή μήπως καστοριανό καρναβάλι;
- ΟΔΟΣ: Υγρά ιδρωμένα χέρια
- Λόγος & Αντίλογος [Αναγνώστης] 26.1.2017
- ΟΔΟΣ: Ξορκίζοντας το κακό [I]
- ΟΔΟΣ: Ξορκίζοντας το κακό [II]
- ΟΔΟΣ: Μέδουσα [Ξορκίζοντας το κακό ΙΙΙ]
- Λόγος & Αντίλογος: Ντένια Παπακώστα «Καστοριανό καρναβάλι»
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 5 Δεκεμβρίου 2013, αρ. φύλλου 718
Μπραβο στην ΟΔΟ! Σε τετοια θεματα, πραγματικα, πρωτοπορει! Η Μακεδονια ειναι ΕΛΛΑΔΑ..... Τελος.-
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι καθηγητές τους, ή ο καθηγητής τους, εκεί, πάνω στο ΤΕΙ τι λένε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ προπαδάνδα εκεί πάει σύννεφο. Είναι γνωστό...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάθε παιδί μου γράμματα. Γράμματα σπουδάματα!
ΑπάντησηΔιαγραφή