5/3/17

Πρόσωπα 2016: Ρωμύλος Μαντζούρας [10]


ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2016 | 10  | 5.1.2017 | 867 

à Castoria



[+] Τον κ. Ρωμύλο Μαντζούρα, συμπολίτη της Καστοριάς και ένθερμο φίλο της ΟΔΟΥ, επέλεξαν οι αναγνώστες σαν ένα από τα πρόσωπα του 2016, αφού με το διαρκές ενδιαφέρον του για την πόλη της Καστοριάς, την διάσωση της ιστορικής μνήμης, την γνώση και την προστασία των μνημείων της, συμβάλλει στην καστοριανή αφύπνιση. Δεν είναι λίγοι όσοι τον θυμούνται για τις μεγάλες πρωτοβουλίες του σε σχέση με την διάσωση του στρατώνα Μαθιουδάκη και την προσωπική του συμβολή σ’ αυτή, που κατορθώθηκε τελικά στις 11 Μαρτίου 2016 το κτήριο να χαρακτηριστεί ως μνημείο από τον υπουργό Πολιτισμού, και διασώθηκε έτσι από την βάρβαρη κατεδάφιση, ένα μοναδικό ιστορικό κτήριο, το μοναδικό μάλιστα δημόσιο τέτοιων διαστάσεων, για το οποίο σε λίγα χρόνια θα φαντάζει εξωπραγματικό (όπως το παλαιό γυμνάσιο), το ότι κάποιοι επιδίωκαν την καταστροφή του.

Μέσα στο 2016 για μια ακόμη φορά διακρίθηκε όταν αποκάλυψε ότι εκδόθηκε ένας τόμος για τη συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη για καλλιτεχνικά έργα με θέμα τον φιλελληνισμό, όπως αυτός κυριάρχησε στους ευρωπαϊκούς καλλιτεχνικούς κύκλους κατά τον 19ο αιώνα, ιδιαίτερα δε μετά την έναρξη της ελληνικής επανάστασης. Τότε που το ενδιαφέρον του ευρωπαϊκού κοινού για τους αγώνες των Νεοελλήνων, για τα τοπία και τα ερείπια της αρχαιότητας, έστρεψε πολλούς καλλιτέχνες στη δημιουργία έργων με τέτοια θέματα. Και ότι σε μια συζήτηση με τον φίλο του πολιτισμιολόγο κ. Στέφανο Πασβάντη πληροφορήθηκε πως ένας από τους περιγραφόμενους πίνακες της συλλογής αυτής είχε τον τίτλο “Place du Gouvernement à Castoria” Δηλαδή: “Πλατεία Διοικητηρίου στη Καστοριά” και μάλιστα έφερε υπογραφή με το όνομα: Jules Laurens, του γάλλου ζωγράφου (1825-1901) που σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού.

Έτσι ο κ. Ρωμύλος Μαντζούρας, έφερε σε γνώση των σημερινών Καστοριανών, την ύπαρξη αυτού του σπάνιου πίνακα, που αποτυπώνει την περιοχή της Κεντρικής Πύλης των οχυρώσεων του ισθμού της χερσονήσου, εκεί που σήμερα βρίσκεται η πλατεία Δαβάκη.

Πρόκειται για μια απεικόνιση της μικρής πλατείας που υπήρχε στην εσωτερική πλευρά του πύργου της κεντρικής πύλης και οριοθετείτο προς βορά από μουσουλμανικό τέμενος γνωστό ως Σουλεϊμάν, κουλέ, ή Τζαμί του διοικητηρίου, προς νότο από την αρχή της σημερινής οδού Μητροπόλεως, δυτικά από τον τεράστιο όγκο του βυζαντινού πύργου της πύλης και τέλος, ανατολικά από την είσοδο του κτιριακού συμπλέγματος του Σαχίν Μπέη που λειτουργούσε κατά καιρούς μαζί με το παρακείμενο κονάκι του Αράμ Μπέη ως διοικητήριο της πόλης και του Καζά της Καστοριάς κατ’ επέκταση.

Ο Jules Laurens με τον πίνακά του, δε μας χάρισε μόνο αυτή τη ζωντανή στιγμή μιας εντελώς χαμένης εικόνας του αστικού μας παρελθόντος, αλλά κατέταξε την Καστοριά σε μια από τις ελάχιστες πόλεις της Μακεδονίας, με την τύχη και το προνόμιο να αποτελούν θέμα ζωγραφικής απεικόνισης κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού του 19ου αιώνα.

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ότι οι άλλες πόλεις (Θεσσαλονίκη και Καβάλα) ήταν και είναι πολυσύχναστα λιμάνια με εύκολη πρόσβαση, ενώ η Καστοριά είναι πόλη της ορεινής ενδοχώρας, έχει τη δική του πολλαπλή σημασία.

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 5 Ιανουαρόυ 2017, αρ. φύλλου 867.


Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

Σχετικά:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.