2.1.19

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ: Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική



ήτοι περί του ορθώς λέγειν τε και γράφειν


Α. 20/9/2018 τοπικός τύπος. Ήταν χθες ιδιαίτερα προσινής σ’ εμάς. Το ορθόν: προσηνής, αρχαίο επίθετο, που όμως έμεινε στη γλώσσα μας μέχρι σήμερα και σημαίνει καταδεκτικός, αυτός που συμπεριφέρεται με ευπροσηγορία. Και το ουσιαστικό η προσήνεια = η καταδεκτικότης. Δεν ξέρω αν ετυμολογικά συνδέεται με το αρχαίο επίθετο ευήνιος (ευ + ηνία, τα ηνία), δηλαδή αυτός που εύκολα σύρεται από τα ηνία, συνεπώς ευπειθής. ίππος ευήνιος. Για σήμερα, π.χ. ίδωμεν άν οι βουλευταί κόμματός τινός μικρού είναι ίπποι ευήνιοι εις τον «ηνίοχον» διά την συμφωνία των Πρεσπών.

Β. 16/9/2018 εφημερίδα Καθημερινή. α) Υπάρχει ενόχληση για τον εισοδισμό του ΣυΡιζΑ στην χορεία των φιλονατοϊκών δυνάμεων. (και σε άλλους αρθρογράφους παρατηρώ την τάση για δημιουργία νέων λέξεων). Εισοδισμός: υπάρχει η λέξη στα λεξικά; Η έννοιά της: τάση – ώθηση – επιθυμία του ΣυΡιζΑ να εισέλθει και να συναριθμείται στην χορεία (στην πλευρά, παράταξη, σύνολο των φιλονατοϊκών δυνάμεων). Εισοδισμός: πιο γνωστές και χρησιμοποιούμενες λέξεις: είσοδος και τα εισόδια της Θεοτόκου. β) Θα δούμε εγγύς μέλλον τεκτονικές αλλαγές στο πολιτικό σύστημα. Τεκτονικές, με μεταφορική σημασία: σεισμικές, τρομερές αλλαγές. (πρβλ τεκτονικοί σεισμοί). γ) λόγω του γεωγραφικού σημείου, στο οποίο ή όπου βρισκόμαστε... το ορθόν: του σημείου, στο οποίο ή όπου βρισκόμαστε. δ) να απελευθερωθούμε από τις δουλείες της απογοητευτικής νέας Ελλάδος. (και άλλοτε σχολιάσαμε τις δουλείες, οι δουλείες). Η δουλεία, στον πληθυντικό οι δουλείες είναι η υποταγή μας, ενσυνειδήτως ή μή, σε πράγματα ή καταστάσεις, οι δουλείες στη μόδα, οι δουλείες του χρηματισμού, κλπ. Διαπιστώνουμε λοιπόν δουλείες στην σύγχρονη Ελλάδα, αυτόχρημα αρνητικές (αλλά, και ο γράφων... Είπε λέξη λόγια: αυτόχρημα = πραγματικά, αληθινά).

Γ. 16/9/2018 εφημερίδα Καθημερινή. Άρθρο του Τ. Θεοδωρόπουλου. Τι μας χρειάζονται οι κλασικοί. Ως επίλογο αρχίζει ο αρθρογράφος με στερεότυπη φράση της αρχαίας: ως συνελόντι ειπείν: για να πούμε γενικά. Ως εκπαιδευτικός το συνδυάζω με όσα σχετικά μου λέει μαθητής Γ’ λυκείου. Ο εν ενεργεία συνάδελφος, φιλόλογος, στο μάθημα της έκθεσης ιδεών, τους συνιστά να αποφεύγουν φράσεις αρχαιοπρεπείς, γιατί ενδεχομένως στις πανελλήνιες εξετάσεις κάποιοι διορθωτές τις απορρίπτουν και έτσι «χάνετε μονάδες». Και συνιστά αυτό ο καθηγητής τους, παρά την προσωπική του άποψη. Συνεπώς είναι το εσχάτως επικρατούν αριστερό πνεύμα – απομάκρυνση – από τα αρχαία ελληνικά. (ιδού και η μείωση ωρών διδασκαλίας, κατάργηση του Επιταφίου του Περικλέους στην Γ’ Λυκείου, κλπ). Θα υπάρχουν σχετικές εγκύκλιοι του κ. Γαβρόγλου, που «διευκολύνει» τα παιδιά μας να προσέρχονται στο σχολείο στις 9π.μ.! Ζητούν οι άνθρωποι αποκοπή από το πολιτισμικό παρελθόν της Ελλάδος. Αν π.χ. ο ομιλητής για τον Παύλο Μελά και τους συντρόφους του ειπεί «έπεσαν τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι», για την νέα αντίληψη του Υπουργείου Παιδείας είναι, τουλάχιστον, γλωσσικό ολίσθημα και αποβλητέον. Οι ιεροκήρυκες στους ναούς να μη χρησιμοποιούν ρήσεις του Ευαγγελίου στον λόγο τους, έστω ακόμα και αν τις επεξηγούν.

Φωτογραφία: Λεπτομέρεια αττικού ερυθρόμορφου αγγείου (470-450 π.Χ.) που απεικονίζει μαθητή της αρχαίας Ελλάδας να διαβάζει κύλινδρο παπύρου (πιθανότατα ποίημα Ησιόδου). Αποδίδεται στον ζωγράφο Ακεστορίδη, το θραύσμα του αγγείου εκτίθεται στο μουσείο Paul Getty, του Λος Άντζελες των ΗΠΑ. Το πραγματικό όνομα του ζωγράφου είναι άγνωστο, προσδιορίζεται από τους μελετητές μόνο από τα υφολογικά χαρακτηριστικά των έργων του. Τον αποκαλούν έτσι, διότι σε πολλά αγγεία του υμνεί την ομορφιά του «Ακεστορίδη», με την επιγραφή «Καλός».

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 27 Σεπτεμβρίου 2018, αρ. φύλλου 953


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ