Έναν κατάλογο με 587 μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς που κινδυνεύουν με μεταβίβαση στο Υπερταμείο έδωσε στην δημοσιότητα ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, ο οποίος κατηγορεί την κυβέρνηση ότι δεν έχει εξαιρέσει ακόμη τα μνημεία από την μεταβίβαση.
Πρόκειται για 587 ΚΑΕΚ από 37 νομούς της χώρας που είχε καταφέρει ο Σύλλογος να εντοπίσει και ταυτοποιήσει ως τις 2 Νοεμβρίου 2018 που προσέφυγε στο ΣτΕ. Μεταξύ αυτών είναι το αρχοντικό Σκούταρη (φωτογραφία) και ο μενδρεσές επί της Διοικητηρίου.
Ο κατάλογος των 587 μνημείων και ακινήτων, αποτελεί μέρος των συνολικά 2329 μνημείων και ακινήτων που το ίδιο το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει ζητήσει από το υπουργείο Οικονομικών να εξαιρεθούν της μεταβίβασης στο Υπερταμείο.
Όμως, μέχρι τώρα και παρά τα επίμονα αιτήματα του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων το υπουργείο Πολιτισμού έχει αρνηθεί να δώσει στη δημοσιότητα τον πλήρη σχετικό κατάλογο με τα μνημεία που το ίδιο εκτιμά ότι πρέπει να εξαιρεθούν.
Την ίδια στιγμή, παρά το θόρυβο που έχει προκληθεί και παρά τις αντιδράσεις τοπικών και επιστημονικών φορέων, το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει προχωρήσει στις σχετικές εξαιρέσεις ούτε έχει εκδώσει σχετική τροποποιητική απόφαση, επικαλούμενο, σύμφωνα με πληροφορίες, την ανάγκη να «ακούσουμε τι λένε και οι "θεσμοί"»
Τέλος, εξώδικο προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού απέστειλε ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠ.ΠΟ. Αττικής Στερεάς & Νήσων και δεκαέξι Πρωτοβάθμιοι Σύλλογοι Εργαζομένων. Όπως αναφέρουν, πρόκειται για κλιμάκωση των ενεργειών μας ενάντια στην προσπάθεια για την παραχώρηση των μνημείων, των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων της πατρίδας μας για αξιοποίηση στο Υπερταμείο και ζητούν την άμεση δημοσιοποίηση του πλήρη καταλόγου.
Εξηγήσεις για άλλη μια φορά (*) έδωσαν για το ζήτημα και κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, επαναλαμβάνοντας ότι καμία μεταβίβαση ακινήτου του Δημοσίου δεν έχει γίνει έως σήμερα στο Υπερταμείο, ενώ το άρθρο 196 του ν. 4389/2016 και η απόφαση του υπουργού Οικονομικών προβλέπουν ρητά την εξαίρεση αρχαιολογικών χώρων, μνημείων, μουσείων κ.λπ.
Εδώ ο κατάλογος του Συλλόγου με τον εντοπισμό των μνημείων
* * *
Σημεία από τη συνέντευξη τύπου
του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων στις 17/1/2019
● Η πρόεδρος Τούλα Μαρκέτου τόνισε ότι:
«Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για δύο θέματα: 1. Εξαίρεση των 2.329 ακινήτων πολιτιστικού ενδιαφέροντος, με νέα Υπουργική Απόφαση (προσφάτως είπαν και με νέα συνεδρίαση του ΚΥΣΟΙΠ), 2. Θεσμική θωράκιση για να μην ξαναβρεθεί κανένα μνημείο ή κτίριο πολιτιστικού ενδιαφέροντος στα «διαφιλονικούμενα»
Έχουν περάσει 4 μήνες και δεν έχει γίνει τίποτε από τα δύο. Το ΥΠΠΟΑ και το ΥΠΟΙΚ έχουν εκδώσει 8 Δελτία Τύπου για να διαβεβαιώσει ότι όλα βαίνουν προς επίλυση, αλλά δεν μπορούν να εκδώσουν μια Υπουργική Απόφαση εδώ και 4 μήνες! Γιατί είναι πολυγραφότατοι στα δελτία τύπου, τα nonpaper και τις «διαψεύσεις»; Γιατί χαλάνε τόσο μελάνι αντί απλώς να βγάλουν μια ανακοινοποίηση στο ορθό της λίστας των ΚΑΕΚ χωρίς να έχει μέσα τα μνημεία; Τι ακριβώς τους «δυσκολεύει»;
Στις 21/9/2018 γράφαμε: «Η προστασία των μνημείων διασφαλίζεται με νομοθετικές ρυθμίσεις και όχι με δηλώσεις προθέσεων». Τέσσερις μήνες μετά, παραμένουν οι δηλώσεις προθέσεων!
Όχι μόνο δεν έχει βγει καμία απόφαση, όχι μόνο δεν έχει γίνει καμία θεσμική πράξη, αλλά αντιθέτως, το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει καν αποστείλει στο Συμβούλιο Επικρατείας απόψεις, κάτι που μάλλον υποδεικνύει ότι σε ένα τόσο μείζον ζήτημα που εκδικάζεται στο ΣτΕ, που απασχολεί μήνες την δημόσια συζήτηση, που απασχόλησε ακόμη και την διήμερη συζήτηση για την ψήφο εμπιστοσύνης στη Βουλή, το ΥΠΟΙΚ δεν δεσμεύεται και δεν παίρνει θέση! Υποψιαζόμαστε ότι το ΥΠΟΙΚ δεν θέλει να εκδικαστεί το θέμα, θέλει να αναβληθεί! Ένα θέμα για το οποίο, θυμίζουμε, όταν αποκαλύφθηκαν όλα, το Υπουργείο Οικονομικών έλεγε ότι το θέμα δεν υπάρχει, αλλά κατασκευάστηκε!
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει αποφασίσει να κάνει στάση εργασίας και να είναι όλα του τα μέλη στο ΣτΕ τη μέρα της εκδίκασης».
Ο γραμματέας του Συλλόγου Θέμης Βάκουλης τόνισε ότι το θέμα της έκδοσης Υπουργικής απόφασης είναι ένα μόνο από τα αιτήματά μας, και έδωσε έμφαση στο θέμα της διαχείρισης:
«Θα θέλαμε όμως να εστιάσουμε την προσοχή μας και σε κάτι ακόμη: οι ανακοινώσεις του ΥΠΟΙΚ και του Υπερταμείου μιλούν συνεχώς και μόνο για την ΚΥΡΙΟΤΗΤΑ των μνημείων. Να τους πληροφορήσουμε ότι το θέμα δεν είναι μόνο εκεί. Η κυριότητα των αρχαίων μνημείων, με βάση το Σύνταγμα και τον αρχαιολογικό νόμο, δεν μπορεί να ανήκει ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΑΛΛΟΝ παρά μόνο στο δημόσιο. Αυτό το γνωρίζουμε καλά και εμείς και το ΥΠΟΙΚ και το Υπερταμείο. Το ήξεραν εξαρχής ότι δεν θα πάρουν ποτέ την κυριότητα της Κνωσού.
Τι είναι αυτό που επιδιώκουν; Είναι αυτό που αποσιωπούν συνειδητά: το θέμα της διαχείρισης. Το Υπερταμείο ενδιαφέρεται για τα έσοδα από τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και τα μουσεία. Και ξέρουν πολύ καλά ότι ο ίδιος νόμος 4389/16, σε άλλο άρθρο, λέει ότι «5.H ΕΤΑΔ εξακολουθεί να διαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία που εξαιρούνται από τη μεταβίβαση» (άρθρο 195 παρ. 5). Γι’ αυτό ήθελαν τα μνημεία να περιλαμβάνονται στην μεταβίβαση και να εξαιρεθούν μετά: για να διεκδικήσουν την διαχείριση. Δηλαδή να ρθουν και να ζητήσουν τα εισιτήρια της Κνωσού, τις εκδηλώσεις που θα γίνονται στην Ροτόντα, το αν θα ενοικιάζονται χώροι στα ενετικά τείχη του Ηρακλείου και πάει λέγοντας. Άρα αυτό που ζητάμε εμείς είναι να διασφαλιστεί η εξαίρεση από τη μεταβίβαση της κυριότητας, της νομής και της διαχείρισης τόσο των 2.329 μνημείων, όσο και όσων μνημείων περιλαμβάνονται στα 72.000 ακίνητα που έχουν περάσει στην ΕΤΑΔ από το 2016, και η θεσμική κατοχύρωση όλων των ακινήτων του ΥΠΠΟΑ από δω και πέρα».
● Η αντιπρόεδρος του Συλλόγου Αργυρώ Καραμπερίδη θύμισε ότι το ΥΠΠΟΑ έχει δεσμευτεί για την θεσμική κατοχύρωση των μνημείων, ώστε να μην ξαναπροκύψει ούτε στο μέλλον το ίδιο θέμα.
«Συγκεκριμένα, ζητάμε νομοθετική ρύθμιση διεύρυνσης του θεσμικού πλαισίου προστασίας του ιδιοκτησιακού δικαιώματος για ακίνητα αρμοδιότητάς του ΥΠΠΟΑ, προς τον σκοπό της ασφάλειας δικαίου, στο διηνεκές. Ακόμη κι αν σήμερα επιτευχθεί τελικά η εξαίρεση των 2.329 μνημείων από τη μεταβίβαση της κυριότητας και της διαχείρισης της ΕΤΑΔ, όσο δεν αλλάζουν οι συγκεκριμένες διατάξεις του νόμου 4389, υπάρχει ο κίνδυνος να ξαναζήσουμε τα ίδια στο μέλλον.
Να θυμίσουμε ότι αρχικά η κυβέρνηση είχε πει ότι η συμπερίληψη των μνημείων στα 10.119 ακίνητα ήταν ένα λάθος. Η παρέμβαση του Υπερταμείου στο ΣτΕ, όμως, αποδεικνύει ότι μόνο για λάθος δεν πρόκειται.»
● Το μέλος του ΔΣ του ΣΕΑ Στάθης Γκότσης ανέφερε για το θέμα της παρέμβασης του Υπερταμείου:
«Το θέμα είναι πολύ σοβαρό, γιατί χτες κυκλοφόρησαν δύο δελτία τύπου, ένα από «κύκλους του ΥΠΟΙΚ» κι ένα από την «ΕΕΣΥΠ» τα οποία εμπεριέχουν χονδροειδή ψεύδη και διαστρεβλώσεις:
Ισχυρίζονται οι κύκλοι του ΥΠΟΙΚ ότι η ΕΕΣΥΠ κλήθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας να καταθέσει παρέμβαση. Προφανώς οποιοσδήποτε γνωρίζει στοιχειωδώς νομική ορολογία ξέρει ότι αυτό είναι εντελώς άτοπο και ψευδές, κανείς δεν καλεί κάποιον να καταθέσει νομική παρέμβαση στο ΣτΕ.
Και βέβαια είναι κάπως περίεργο που το μεν Υπερταμείο, ως μη όφειλε, κατέθεσε παρέμβαση, ενώ το Υπουργείο Οικονομικών που όφειλε και του ζητήθηκε από το ΣτΕ, δεν έχει ακόμη καταθέσει απόψεις –μάλλον με σκοπό να αναβληθεί η εκδίκαση.
Το Υπερταμείο γράφει στο χτεσινό Δελτίο τύπου του ότι: «Από την πρώτη στιγμή που ανέκυψε το ζήτημα, πάγια θέση της ΕΕΣΥΠ είναι ότι (…) ουδεμία κυριότητα έχει ή πρόκειται να αποκτήσει είτε η ΕΤΑΔ, είτε η ΕΕΣΥΠ επί των ακινήτων που εμπίπτουν σε εξαιρέσεις σύμφωνα με τη νομοθεσία». Τότε γιατί παρεμβαίνει στο ΣτΕ; Αφού και η δική μας προσφυγή ζητάει ακριβώς το ίδιο, να μην περάσουν τα μνημεία στην ΕΤΑΔ, γιατί έρχεται απέναντί μας στο ΣτΕ; Είναι απλώς κοινή λογική ότι τα όσα γράφονται σε αυτό το Δελτίο Τύπου είναι αντίθετα με την πραγματικότητα!
Γνωρίζει πολύ καλά το Υπερταμείο ότι εμείς ζητάμε να καταργηθεί η μεταβίβαση των μνημείων και έρχεται να το αντικρούσει, γράφοντας στην παρέμβασή του ότι «Η Εταιρεία μας, με την παρούσα, παρεμβαίνει υπέρ του κύρους και της διατήρησης των προσβαλλομένων αποφάσεων και κατά της υπό κρίση αίτησης ακύρωσης» και παρακάτω «Οι προσβαλλόμενες αποφάσεις είναι ΚΑΘ’ΟΛΑ νόμιμες». Η διγλωσσία της κυβέρνησης είναι εμφανής…»
● Το μέλος του ΔΣ του ΣΕΑ Όλγα Σακαλή πρόσθεσε ότι εξίσου σοβαρό ζήτημα είναι τα μνημεία που περιέχονται στα 72000 ακίνητα τα οποία ήδη έχουν περάσει στη διαχείριση της ΕΤΑΔ.
«Έχουμε ήδη εμπειρία τι σημαίνει αυτή η διαχείριση: για παράδειγμα τα ακίνητα της Πλάκας πέρασαν από το ΤΑΙΠΕΔ κατευθείαν στην ΕΤΑΔ το 2016, με τον Ν. 4389/2016. Από τότε, οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ που στεγάζονται σε αυτά τα ακίνητα δεν μπορούν ούτε να καρφώσουν ένα καρφί στον τοίχο χωρίς την άδεια της ΕΤΑΔ! Τι θα γίνει με την Σπιναλόγκα, το Νομισματικό Μουσείο και άλλα μνημεία που έχουν περάσει στην ΕΤΑΔ; Θα βάλουμε το Υπερταμείο «συνδιαχειριστή» στα μνημεία μας; Πρέπει να λυθεί άμεσα το θέμα με νομοθετική ρύθμιση, αλλιώς ανοίγει ο ασκός του Αιόλου για τα έσοδα των ασρχαιολογικών χώρων και των μνημείων».
(*) Ολυμπία Τελιγιορίδου (22 Σεπτ. 2018):
«Επειδή πολλά λανθασμένα ακούγονται για τη μεταφορά ακινήτων στο υπερταμείο να ξεκαθαριστεί πως η καταγραφή της δημόσιας περιουσίας που γίνεται στο νόμο δε σημαίνει πως πηγαίνει στο υπερταμείο καθώς στο άρθρο 196.4 υπάρχουν όλες οι εξαιρέσεις που αφορούν τη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων στην Καστοριά. Συγκεκριμένα η υπουργική απόφαση για την μεταφορά των ακινήτων προβλέπει:
• Αναφορικά με την διαδικασία (όπως αναφέρει και η έκθεση συμμόρφωσης) η μεταφορά των ακινήτων γίνεται κατόπιν εισήγησης από την ΕΕΣΥΠ. Για το σκοπό αυτό η ΕΕΣΥΠ ανέλυσε τα στοιχεία ακινήτων του δημοσίου από τις διαθέσιμες βάσεις (συμπεριλαμβανομένου και του Κτηματολογίου), και υπέβαλε τη σχετική εισήγηση στο Υπουργείο Οικονομικών, βάσει της οποίας εκδόθηκε η σχετική Υπουργική Απόφαση.
• Επισημαίνεται ότι η υπουργική απόφαση δεν σημαίνει αυτομάτως την μεταφορά των ακινήτων αυτών από το δημόσιο στην ΕΤΑΔ/ΕΕΣΥΠ. Θα πρέπει να γίνουν πρώτα οι απαραίτητοι έλεγχοι για να διασφαλιστεί ποιά από αυτά τα ακίνητα δεν είναι δυνατόν να μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ. Οι έλεγχοι αυτοί καθίστανται απαραίτητοι λόγω και του ότι η πληροφορία που υπάρχει στις διαθέσιμες βάσεις δεδομένων είναι πολύ συχνά ελλιπής, καθώς οι φορείς δεν έχουν προβεί στις απαραίτητες επικαιροποιήσεις και ενημερώσεις με τα πλήρη στοιχεία των ακινήτων που έχουν στην κυριότητά τους.
• Θα πρέπει επίσης να είναι ξεκάθαρο ότι τόσο στο νόμο 4389/2016 όσο και στην Υπουργική Απόφαση, τα ακίνητα στα οποία γίνεται αναφορά είναι αυτά που βρίσκονται στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου με την στενή έννοια. Δεν συμπεριλαμβάνονται δηλαδή ακίνητα τα οποία τελούν νομίμως στην κυριότητα των ΟΤΑ, των ΝΠΔΔ, των ΝΠΙΔ, των ασφαλιστικών ταμείων, των ΔΕΚΟ κλπ. Προφανές δε είναι ότι δεν είναι δυνατόν να μεταβιβαστεί περιουσία ιδιωτών.
• Τέλος, αναφορικά με τις κατηγορίες ακινήτων που δεν είναι δυνατόν να μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ/ΕΕΣΥΠ αυτές είναι ξεκάθαρες τόσο στην υπουργική απόφαση του Ιουνίου όσο και στον ιδρυτικό νόμο της ΕΕΣΥΠ. Συγκεκριμένα, στην υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 2320/Β’/19.6.2018) αναφέρονται ρητά οι προϋποθέσεις μεταφοράς ακινήτων στην ΕΤΑΔ:
«Από τη μεταβίβαση εξαιρούνται όσα τυχόν από τα ανωτέρω ακίνητα εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 ή, γενικά, η μεταβίβαση τους είναι αντίθετη στις κείμενες διατάξεις.”
Αυτές οι εξαιρέσεις είναι:
α. Αιγιαλοί, παραλίες και παρόχθιες εκτάσεις, υδρότοποι,
β. περιοχές Ramsar,
γ. περιοχές Natura,
δ. αρχαιολογικοί χώροι,
ε. αμιγώς δασικές εκτάσεις, και λοιπά πράγματα εκτός συναλλαγής. (Όπως πλατείες, πεζοδρόμια , δρόμοι, γιαλοί, λιμάνια, όρμοι, λίμνες , κλπ, καθώς και όλα τα κοινόχρηστα, δλδ όλα όσα είναι προορισμένα για την εξυπηρέτηση δημόσιων, δημοτικών, κοινοτικών ή θρησκευτικών σκοπών)
Συμπερασματικά: Καμία μεταφορά ακινήτου δεν συντελείται εάν συντρέχει περίπτωση της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν.4389/2016. Οτιδήποτε άλλο διακινείται ή τάχα “αποκαλύπτεται” ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα».
Ολυμπία Τελιγιορίδου
* * *
Στις 21 Ιανουαρίου εκδικάζεται στο ΣτΕ
η προσφυγή του ΣΕΑ για τη μεταβίβαση μνημείων στο Υπερταμείο
Δυόμιση περίπου μήνες μετά την πρώτη ταυτοποίηση ακινήτων που περιλαμβάνονται στη λίστα Τσακαλώτου - Υπερταμείου με τα 10.119 ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου που μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ ΑΕ, καμία θεσμική ενέργεια δεν έχει γίνει από το Υπουργείο Οικονομικών ή το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για την εξαίρεση από τη μεταβίβαση μνημείων, αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, ακινήτων απαλλοτριωμένων για αρχαιολογικούς σκοπούς και άλλα κτηρίων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ΥΠΠΟΑ.
Η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ στις 22/11/2018, η οποία ενημερώνει ότι «έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος των 10.119 ακινήτων που αναφέρονται στην υπ’ αριθμ. ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018 Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και ήδη έχει διαβιβαστεί στον Υπουργό Οικονομικών ο σχετικός κατάλογος των υπαγόμενων στις εξαιρέσεις του άρ. 196 του Ν. 4389/2016», χωρίς ωστόσο να δίνει στη δημοσιότητα ούτε καν τον αριθμό των ακινήτων που ταυτοποιήθηκαν (που σύμφωνα με πληροφορίες ανέρχεται σε περίπου 2.300 ακίνητα!), ουδόλως μας καθησυχάζει για τη θεσμική κατοχύρωση της εξαίρεσης των μνημείων, τουλάχιστον μέχρι την απάντηση που αναμένεται από τον Υπουργό Οικονομικών.
Δυστυχώς, μάλιστα, ο κ. Τσακαλώτος στις 13/11/2018, απαντώντας στην από 10/10/2018 ερώτηση βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, απέφυγε να δεσμευτεί για τον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθεί η εξαίρεση, παραπέμποντας την όποια διαδικασία στις «ελληνικές καλένδες». Συγκεκριμένα, ο κ. Τσακαλώτος αναφέρεται σε έναν, εκ των υστέρων, «ενδελεχή έλεγχο του γεωφυσικού και νομικού προφίλ των ακινήτων» της λίστας, προκειμένου να διαπιστωθεί ποια από αυτά είναι κατάλληλα προς μεταβίβαση, σημειώνοντας πως πρόκειται «για μια στοχευμένη έρευνα ευρείας κλίμακας που διεξάγεται σε βάθος και απαιτεί χρόνο». Δεν απαντά, βέβαια, στο γιατί αυτή η διαδικασία δεν προηγήθηκε, όπως θα ήταν το λογικό, της επίμαχης απόφασης του ΚΥΣΟΙΠ (86/18.6.2018 - ΦΕΚ 2317/Τ. Β΄/19.6.2018) και της έκδοσης της ΥΑ 0004586 ΕΞ2018/19.6.2018 (ΦΕΚ 2320/Τ. Β΄/19.6.2018).
Πέραν τούτου, το ΥΠΠΟΑ, στην από 23/10/2018 ανακοίνωσή του, δήλωνε κατηγορηματικά πως: «Καμία πράξη μεταβίβασης ή άσκησης διαχείρισης δεν έχει επιχειρηθεί και δεν πρόκειται να επιχειρηθεί από την ΕΤΑΔ για τον κατάλογο των 10.119 Κωδικών Αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου, πριν ολοκληρωθεί η ταυτοποίηση των εξαιρουμένων ακινήτων, που διενεργείται από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και άλλων φορέων. Ακολουθεί, εξάλλου, αντίστοιχος έλεγχος και για τον κατάλογο των περίπου 72.000 ακινήτων που έχει βρεθεί να διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ από το παρελθόν». Ωστόσο, η ΕΤΑΔ ΑΕ προχωρά κανονικά σε μεταγραφές ακινήτων που της έχουν μεταβιβαστεί από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο (σύμφωνα με το πρακτικό Συνεδρίασης Διοικητικού Συμβουλίου ΕΤΑΔ 559/5.9.2018), πολύ πριν ολοκληρωθεί ο έλεγχος των ακινήτων από το ΥΠΠΟΑ. Τελικά τι ισχύει; Δεν γνωρίζει το ΔΣ της ΕΤΑΔ τι έχουν εξαγγείλει οι αρμόδιοι υπουργοί, ή οι εξαγγελίες των υπουργών είναι κενές περιεχομένου;
Η κυβέρνηση, παρά την απροθυμία της, θα χρειαστεί άμεσα να προχωρήσει σε θεσμικές κινήσεις, καθώς η αίτηση ακύρωσης που κατέθεσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, από κοινού με τους Δημάρχους Πατρέων και Σπάρτης, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει προσδιοριστεί να εξεταστεί στις 21 Ιανουαρίου 2019. Ως τότε ο Υπουργός Οικονομικών είτε θα πρέπει να έχει εξαιρέσει θεσμικά τα μνημεία και τα κτίρια αρμοδιότητας ΥΠΠΟΑ είτε να έρθει στο ΣτΕ και να υπερασπιστεί την μεταβίβαση που έχει υπογράψει ο ίδιος. Σε κάθε περίπτωση, οι προφορικές δεσμεύσεις και τα δελτία τύπου προφανώς δεν υπάρχει περίπτωση να ληφθούν υπόψη από το ανώτατο δικαστήριο. Ας αναλάβει λοιπόν η κυβέρνηση τις ευθύνες της κι ας σταματήσει να κωλυσιεργεί και να θολώνει τα νερά.
Ζητάμε:
1. Την άμεση δημοσιοποίηση του πλήρους καταλόγου αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων και γενικότερα ακινήτων που χρησιμοποιούνται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και τα οποία περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 10.119 ακινήτων που μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ ΑΕ.
2. Την έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης ονομαστικής εξαίρεσης από τη μεταβίβαση κάθε δικαιώματος (κυριότητας και διαχείρισης) όλων των παραπάνω και του περιβάλλοντος χώρου αυτών ή μέρους των ακινήτων αυτών που δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016 προς την ΕΤΑΔ ΑΕ και οποιαδήποτε συναφή εταιρεία ή οργανισμό στο διηνεκές. Το ίδιο να ισχύσει και για τυχόν άλλα παρόμοια ακίνητα που θα αποκαλύπτονται ή θα χαρακτηρίζονται στο μέλλον, συμπληρώνοντας την πολιτιστική μας κληρονομιά.
3. Τη διασφάλιση με νομοθετική ρύθμιση ότι επίσης εξαιρούνται της μεταβίβασης και τα μνημεία, οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μουσεία και άλλα συναφή ακίνητα αρμοδιότητας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που συμπεριλαμβάνονται στην παράγραφο 5 του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016, για τα οποία η ίδια η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ αποδέχεται ότι, ακόμη και αν εξαιρεθεί η μεταβίβαση κυριότητας, η ΕΤΑΔ ΑΕ διατηρεί την διαχείρισή τους και επομένως την νομή τους. Πρόκειται για 72.000 ακίνητα, τα οποία κατά τον χρόνο δημοσίευσης του Ν. 4389/16 είχαν ήδη μεταβιβασθεί, ενώ λόγω της αυτοδίκαιης προστασίας τους από το Σύνταγμα, θα πρέπει η διαχείρισή τους από την ΕΤΑΔ να εξαιρείται.
4. Τη νομοθετική διασφάλιση των κτηρίων των αρχαιολογικών μουσείων, των αρχαιολογικών αποθηκών και συναφών κτηρίων ή υπαίθριων χώρων που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο και χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, της φύλαξης αρχαιοτήτων και γενικότερα για αρχαιολογικούς σκοπούς.
Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων
(παράρτημα Κρήτης)
Τα μνημεία δεν έχουν φωνή, εμείς έχουμε
Μετά από τέσσερεις μήνες εξαπάτησης, θεσμικής απραξίας, προφορικών διαβεβαιώσεων και αβάσιμων κατηγοριών για υπερβολική αντίδραση από πλευράς των Ελλήνων αρχαιολόγων και διασπορά «fake news»,δυστυχώς οι χειρότεροι φόβοι μας επιβεβαιώθηκαν. Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΥΠ-Υπερταμείο) προχωράει σε παρέμβαση στο ΣΤΕ κατά του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων και των Δημάρχων Πατρέων και Σπάρτης και υπέρ της Υπουργικής Απόφασης Τσακαλώτου, δηλαδή της μεταβίβασης μνημείων!
Μέσα σε αυτό το κλίμα αβεβαιότητας, που καλλιέργησε δυστυχώς και η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού με δηλώσεις και υποσχέσεις που υποτιμούν τη νοημοσύνη μας, εντύπωση προκαλεί η παντελής απουσία και αδράνεια των τοπικών παραγόντων της Κρήτης που, αντί να στηρίξουν και να συμμετέχουν έμπρακτα στην προσφυγή για την διαφύλαξη των μνημείων του τόπου, αρκέστηκαν σε χλιαρές δηλώσεις, επερωτήσεις και ψηφίσματα των τριών σειρών.
Για όσους δεν το έχουν αντιληφθεί έχουν ήδη μεταβιβασθεί στο Υπερταμείο και δεν έχει προωθηθεί καμία θεσμική ρύθμιση για την εξαίρεσή τους σημαντικά μνημεία όπως: η Κνωσός (όλος ο επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος του Ανακτόρου κ.α. σημαντικών μνημείων της Κνωσού. Ολόκληρη η έκταση της βίλας Αριάδνης, συμπεριλαμβανομένου του Μικρού Ανακτόρου, της Βασιλικής Έπαυλης, της Βίλα Διονύσου καθώς και της ιστορικής οικίας του Έβανς). Τα Ενετικά Τείχη του Ηρακλείου. Τα Νεώριασε Ηράκλειο και Χανιά.Το Υστερομινωικό Νεκροταφείο των Αρμένων στο νομό Ρεθύμνου. Η Σπιναλόγκα. Τα Αρχαιολογικά Μουσεία Ηρακλείου,Χανίων και Αγίου Νικολάου. Τα κτήρια των Εφορειών Αρχαιοτήτων Κρήτης συμπεριλαμβανομένων γραφείων, εργαστηρίων και αποθηκών με αρχαία και πολλά άλλα ιστορικά μνημεία, κτίρια, και αρχαιολογικοί χώροι σε όλο το νησί.
Τα παραπάνω αντιπροσωπεύουν την πανάρχαια ιστορία της Κρήτης, την εθνική μνήμη και πολιτιστική μας ταυτότητα και αποτελούν μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.Διατηρήθηκαν, προστατεύθηκαν και αναδείχθηκαν με μεγάλο αγώνα από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και την τοπική κοινωνία με το υστέρημα του ελληνικού λαού. Δεν ανήκουν στην εκάστοτε κυβέρνηση να τα ξεπουλάει και να τα εκχωρεί κατά βούληση.
Μετά τις πρόσφατες δηλώσεις τόσο του Υπερταμείου, όσο και του Υφυπουργού Πολιτισμού που επιμένουν ότι κανένα μνημείο δεν έχει μεταβιβασθεί, ότι η ΕΕΣΥΠ δεν διεκδικεί την κυριότητα, και ότι ο νόμος εξαιρεί αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, μουσεία και κοινόχρηστους χώρους, υπενθυμίζουμε ότι στο νόμο 4389/2016 δεν υπάρχει πουθενά ο όρος «μνημείο» «μουσείο» ή «κοινόχρηστος χώρος». Υπάρχει όμως ο όρος «Διαχείριση» που αφορά τα περιουσιακά στοιχεία που εξαιρούνται από τη μεταβίβαση δηλ. τους αρχαιολογικούς χώρους (παρ. 4, 5 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016). Φυσικά σε καμία δήλωση ή διαβεβαίωση των ΥΠΟΙΚ και ΥΠΠΟΑ δεν αναφέρεται ότι η ΕΕΣΥΠ δεν πρόκειται να διεκδικήσει στο μέλλον τη διαχείριση των μνημείων και των μουσείων.
Το Τοπικό Παράρτημα Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων δηλώνει την αντίθεσή του στην λεηλασία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και απαιτούμε:
1. Την ακύρωση της Υπουργικής Απόφασης Τσακαλώτου (Φ.Ε.Κ. 2320/Β/19-6-2018)και την ψήφιση νομοθετικής ρύθμισης εξαίρεσης της μεταβίβασης κάθε δικαιώματος (κυριότητας και διαχείρισης) όλων ανεξαιρέτως των μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, αλλά και όσων αποκαλύπτονται στο μέλλον συμπληρώνοντας την πολιτιστική μας κληρονομιά.
2. Την δημοσιοποίηση του πλήρους καταλόγου αρχαιολογικών χώρων, μνημείων, μουσείων και ακινήτων αρμοδιότητας ΥΠΠΟΑ που περιλαμβάνονται στην απόφαση του ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π. Φ.Ε.Κ. 2317/Β/19-6-2018 και μεταβιβάσθηκαν στο Υπερταμείο.
3. Την άμεση κινητοποίηση και έμπρακτη εμπλοκή Δήμων, Περιφέρειας και βουλευτών όλων των κομμάτων και όλων ανεξαιρέτως των τοπικών παραγόντων αλλά και απλών πολιτών για την εξαίρεση με νομοθετική ρύθμιση από το Υπερταμείο και από τα νύχια των θεσμών, όλων των μνημείων, αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, απαλλοτριωμένων ακινήτων και άλλων κτηρίων που χρησιμοποιούνται για αρχαιολογικούς και πολιτιστικούς σκοπούς.
Update 22.1.2019
Ο υπουργός Οικονοµικών Ευκλείδης Τσακαλώτος εξουσιοδοτείται από το kυβερνητικό Συµβούλιο Οικονοµικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) για την ανάκληση της µεταβίβασης 2.392 ακινήτων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος µε ΦΕΚ που δηµοσιεύθηκε χθες. Η εξουσιοδότηση της ανάκλησης είναι αποτέλεσµα του ότι 2.330 ακίνητα εµπίπτουν στις εξαιρέσεις του άρθρου 196 του ν. 4389/2016.
-Σε σημερινή ανακοίνωση του, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) αναφέρει:
«Μια πρώτη σημαντική νίκη στον αγώνα υπεράσπισης των μνημείων, αρχαιολογικών χώρων, των μουσείων και των ακινήτων του ΥΠΠΟΑ από τη μεταβίβασή τους στο Υπερταμείο (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.) και ειδικότερα στη θυγατρική του Ελληνική Εταιρεία Ακινήτων Α.Ε., σημειώθηκε χτες 21/1/2019.
Συγκεκριμένα στις 21-1-2019 εκδόθηκαν σε ΦΕΚ:
α) η απόφαση 91/17.1.2019 του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) με τίτλο «Παροχή εξουσιοδότησης προς τον Υπουργό Οικονομικών προκειμένου να ανακαλέσει εν μέρει την αριθμ. ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018/19.06.2018 απόφασή του, με την οποία μεταβιβάσθηκαν στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.» 10.119 ακίνητα κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου» - ΦΕΚ 55/Β/21.1.2019 και
β) η Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) του Υπουργείου Οικονομικών ΓΓΔΠ 0000548 ΕΞ (21.1.2019) με τίτλο «Μερική ανάκληση της με αριθμό ΥΠΟΙΚ0004586 ΕΞ2018/19.06.2018 απόφασης Υπουργού Οικονομικών (Β΄2320)» - ΦΕΚ 57/Β/21.1.2019.
Με την απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ εξουσιοδοτήθηκε ο ΥΠΟΙΚ να «ανακαλέσει εν μέρει την με αριθμ. ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018/ 19.06.2018 (2320 Β’) απόφασή του, με την οποία μεταβιβάσθηκαν στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.» 10.119 ακίνητα κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, κατά το μέρος αυτής με το οποίο μεταβιβάσθηκαν στην εν λόγω ανώνυμη εταιρεία τα 2.330 ακίνητα», τα οποία ταυτοποιήθηκαν εκ των υστέρων από το Υπουργείο Πολιτισμού ότι είναι μνημεία, αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία και λοιπά ακίνητα αρμοδιότητας ΥΠΠΟΑ.
Με την ΥΑ του ΥΠΟΙΚ γίνεται η ανάκληση της μεταβίβασης στο Υπερταμείο για τα ακίνητα αυτά.
Το ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων εκφράζει την ικανοποίηση του για την εξέλιξη αυτή, απόρροια εν πολλοίς της πολύμηνης και συστηματικής προσπάθειας του Συλλόγου μας και της κινητοποίησης των μελών μας σε όλη τη χώρα.
Ευχαριστούμε θερμά για την συμβολή τους στην ευτυχή αυτή κατάληξη τους δημάρχους Πατρέων και Σπάρτης, που συνυπέβαλαν μαζί μας την αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ των αποφάσεων μεταβίβασης, τους νομικούς μας συμβούλους κ. Χ. Χρυσανθάκη και Δ. Μπελαντή, τα σωματεία, τους δημοσιογράφους που συνέβαλαν στην ανάδειξη του προβλήματος όσους και όσες, εντός και εκτός ΥΠΠΟΑ, συμπαρατάχθηκαν με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων για την επίλυση του μείζονος αυτού ζητήματος. Αναμένουμε τη δημοσιοποίηση του καταλόγου των ακινήτων που εξαιρούνται της μεταβίβασης.
Ο αγώνας, όμως, συνεχίζεται. Είναι επιτακτικό να παλέψουμε για να εξαιρεθούν και όσα μνημεία ή ακίνητα του ΥΠΠΟΑ περιλαμβάνονται στα 72.000 ακίνητα που έχουν μεταβιβαστεί στην ΕΤΑΔ (και δια αυτής στο Υπερταμείο) πριν το 2016 -όπως το Νομισματικό Μουσείο, το Φρούριο Ιτζεδίν στα Χανιά, το Μπούρτζι Ναυπλίου, τα 36 ακίνητα στην Πλάκα- αλλά και για τη θεσμική θωράκιση των μνημείων και των ακινήτων του ΥΠΠΟΑ, στο διηνεκές, από κάθε μεταβίβαση κυριότητας, νομής και διαχείρισης».
Σχετικά:
- ΟΔΟΣ: 2117170
- ΟΔΟΣ: Γύρω-γύρω όλοι
- ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΥ: Το νέο υπερταμείο και το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας
- Γ. ΖΕΜΠΕΛΙΔΑΟΥ: Υπερταμείο
"Ήταν δίκαιο και έγινε πράξη"...
ΑπάντησηΔιαγραφή[και αυτό!]
Μένει να υποθηκεύσουν και τους ανθρώπους που επιτρέπουν να τους κυβερνά το 20% των ψηφισάντων. [Δηλαδή καμμια 900 χιλιάδες ΣΥΡΕΙΖΑΝΕΛαίοι...]
α υ τ ό χ θ ω ν
https://www.eleftherostypos.gr/politiki/353261-to-ktimatologio-noikiase-akinito-apo-symboulo-tis-yfypourgou-olympias-teligioridou/
Διαγραφή