22.1.19

Το Σκάκι




3. Bb5 Nf6 | "Ζορμπάς"

Ψάχνοντας στα τηλεοπτικά κανάλια να μάθουμε τα νέα σχετικά με το καινούριο φαινόμενο για τα ελληνικά δεδομένα, εννοούμε τον κυκλώνα "Ζορμπά", να ‘την και η ΕΡΤ (το κρατικό κανάλι) και έτσι απλά σκεφτήκαμε τον «Ένθερμο Αναγνώστη» της ΟΔΟΥ και την κριτική που ασκεί συχνά για την ΕΡΤ, αλλά και για άλλα θέματα, είτε εθνικά είτε τοπικά.

Αναρωτηθήκαμε μήπως έχει δίκιο. Χρόνια τον διαβάζουμε, αλλά δεν τον γνωρίζουμε.

Έτσι, στείλαμε ηλεκτρονικά στην διεύθυνση της εφημερίδας 10 ερωτήσεις με την παράκληση να τις προωθήσει στον «Ένθερμο Αναγνώστη» και να υπάρξει μία υποτυπώδης επικοινωνία μεταξύ δύο αγνώστων και ανωνύμων.

Ο «Ένθερμος» ένθερμα ανταποκρίθηκε και ιδού το αποτέλεσμα της ηλεκτρονικής μας επικοινωνίας:


Η πρώτη ερώτηση μας ήρθε αυθόρμητα από το ερέθισμα που σας σκεφτήκαμε. Γιατί είστε «κολλημένος» με την κρατική τηλεόραση; Ήσασταν πάντα έτσι μαζί «της» ή σας βγήκε μετά το «μαύρο»; Σε σύγκριση με τα ιδιωτικά κανάλια, αν τα παρακολουθείτε, ποιά είναι η γνώμη σας;

● Ευχαριστώ για την «τιμητική» μου. Από συμφραζόμενα της ερώτησής σας, αντιλαμβάνομαι ότι είστε οπαδός της κρατικής τηλεόρασης. Προφανώς βλέπετε το ποτήρι της ΕΡΤ μισογεμάτο. Αν είναι έτσι είστε αξιέπαινο και σπάνιο είδος. Ή έχετε «κολλήσει» εσείς πια –με την καλή την έννοια. Και δεν έχετε συνειδητοποιήσει ότι ζούμε στο 2018 και η προπαγάνδα του είδους της ΕΡΤ μόνο στην Βενεζουέλα και την Κούβα υπάρχει. Διαφορετικά θα είχατε την ευκαιρία (και δυνατότητα) να διαπιστώσετε ότι «κολλημένη» είναι η ΕΡΤ. Ότι εκτός από εμένα και μερικά εκατομμύρια Ελλήνων συμφωνούν ότι είναι χειρότερη από ποτέ. Όχι δεν θεωρώ ότι έχω κόλλημα εγώ που την (χρυσο) πληρώνω υποχρεωτικά και καταναγκαστικά, όπως και εσείς φαντάζομαι. Μόνο που εγώ πληρώνω χωρίς να το θέλω. Συνεπώς έχω κάθε δικαίωμα να την κρίνω, για να μη πω ότι έχω και υποχρέωση κιόλας. Το ομολογώ ότι μου προκαλεί απορία, ενώ βρισκόμαστε σε δημοκρατική χώρα, να πληρώνουμε την κατήχηση του είδους.
Τώρα το θέμα σας με το «μαύρο». Πού το είδατε το μαύρο; Την ΝΕΡΙΤ την ξεχάσατε; Δεν ήταν και αυτή δημόσια τηλεόραση και μάλιστα αρκετά (ακόμη και τότε) αντικυβερνητική; Δεχόμαστε όλοι τότε στωϊκά ότι η κρατική τηλεόραση έπρεπε να έχει από παλιά μια αριστερή αίσθηση, αλλά υπήρχε και κάποιο μέτρο, κάποιο πρόσχημα. Οι περισσότεροι παρουσιαστές του σήμερα, δεν είχαν βολευτεί και με την ΝΕΡΙΤ; Και εν πάση περιπτώσει τι τα χρειάζεται μια χώρα μικρή σαν την Ελλάδα, την εποχή του ίντερνετ, τέσσερα κρατικά κανάλια (μαζί με της Βουλής) και δεκάδες κρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς;
Στην ερώτηση σας, τι προτιμώ σε σύγκριση με τα ιδιωτικά κανάλια, νομίζω δεν βάζετε το θέμα στην σωστή βάση. Αυτά είναι εμπορικές επιχειρήσεις. Την ΕΡΤ –που απηχεί και την ποιότητα της Δημοκρατίας και μάλιστα με συνταγματική παραίνεση– την πληρώνω (και) εγώ, στο όνομα των δήθεν νεκρών της και του δήθεν μαύρου. Δεν ξέρω τι άλλο να πω για να σας καλύψω. Ίσως την λέξη «ελευθερία».


Σχετικά με τη ΔΕΗ, τί είναι αυτό που σας κάνει να είστε «θυμωμένος» μαζί της; Είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησής της;

● Θέλει και ερώτημα για την ΔΕΗ; Φυσικά και είμαι υπέρ της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ. Θα γνωρίζετε ασφαλώς καθώς ζείτε στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας ότι πιο καθεστωτικό, πιο συστημικό… σύστημα διαπλοκής και διαφθοράς δεν γνώρισε η χώρα από τις κρατικές επιχειρήσεις. Και για να καταλάβετε την άποψή μου, επιτρέψετε μου να σας αντιστρέψω το ερώτημα: Θα θέλατε την εκ νέου κρατικοποίηση της Ολυμπιακής; Του ΟΤΕ; Του λιμανιού του Πειραιά; Της... Εμπορικής Τράπεζας;


Πού οφείλεται η «ανισορροπία» του νομού μας σε σχέση με τους άλλους νομούς της Δυτ. Μακεδονίας (και εννοούμε τις πανεπιστημιακές σχολές, φυσικό αέριο, υπερταμείο);

● Ο νομός Καστοριάς διοικείται τα τελευταία πολλά-πολλά χρόνια από ηττοπαθείς και ριψάσπιδες. Σε όλα τα επίπεδα, πόστα και βαθμούς. Χωρίς αίσθημα ευθύνης και κυρίως χωρίς έλεγχο. Νομίζω ότι δεν υπάρχει άλλη περιοχή στην Ελλάδα, όπου οι υποψήφιοι προσβλέπουν στην εκλογή τους για να εξασφαλίσουν αποζημίωση. Έτσι δείχνουν τουλάχιστον, αν μη τι άλλο οι περισσότεροι. Πάντως εκλέγονται λιγότερο για να επιτελέσουν έργο. Αυτό μάλλον είναι δευτερεύον. Για την κατάσταση δεν ευθύνονται μόνο οι ίδιοι. Ευθύνονται και όσοι ικανοί υπάρχουν, αλλά απογοητευμένοι ή απλά αδιάφοροι, ιδιωτεύουν. Και περισσότερο απ όλους ευθυνόμαστε εμείς οι ψηφοφόροι. Που μας αντιπροσωπεύουν αυτοί που εκλέγουμε. Δεν έπεσαν με αλεξίπτωτο. Εμείς τους αναδείξαμε από την κάλπη. Που λειτουργεί ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ.


Στο δημοψήφισμα των βορείων γειτόνων μας νίκησε η αποχή, δηλ. το «όχι» που θα καταλήξει σε «ναι» κατά τον πρωθυπουργό τους (κάτι μας θυμίζει αυτό).Τί πιστεύετε για την συμφωνία των Πρεσπών και πώς θα καταλήξει η όλη ιστορία;

● Θεωρώ ότι η συμφωνία των Πρεσπών είναι θνησιγενής και καταδικασμένη. Το σκηνικό που διαμορφώνεται μετά το δημοψήφισμα στα Σκόπια, θα αποδειχθεί ανασφαλές για οποιαδήποτε συμφωνία και επικίνδυνο καθώς στις εκλογές που θα γίνουν οπωσδήποτε θα αναθερμανθούν ακρότητες, διχασμοί και διαβολές που υπάρχουν εκεί. Ο σλαβικός πληθυσμός που κυριαρχεί, και θεωρεί τον εαυτό του «Μακεδόνες», βρίσκεται ακόμη κάτω από την επίδραση ενός τριτοκοσμικού παροξυσμού και μεγαλοιδεατισμού. Μακάρι να είχαν περάσει τα χειρότερα, αλλά νομίζω ότι δεν έχουμε δει ακόμη τίποτε.


Σας προβληματίζει η τοπική σιωπή γύρω από το Μακεδονικό θέμα;

● Δεν υπάρχει σιωπή. Υπάρχει αντίθετα άγνοια στην καλύτερη περίπτωση. Στην χειρότερη, ένοχη σιωπή. Επί χρόνια τώρα πολιτιστικοί σύλλογοι έχουν εξελιχθεί, άθελά τους εκτιμώ, σε αφορμές της προπαγάνδας των Σκοπιανών εθνικιστών. Βαρέθηκα να βλέπω στην Καστοριά, τσουράπια, μαντήλια, χάλκινα, όπως και κάθε τι δημώδες, παραδοσιακό. Η Καστοριά μοιάζει σαν ένα τεράστιο Κωσταλέξι.


Γιατί σας βρίσκει πολέμιό της, η αλλαγή ονομασίας από «καρναβάλια» σε «ραγκουτσάρια»; Και γενικά καθετί στοιχείο «σλάβικο» σε χορούς, τραγούδια και έθιμα, που δείχνουν να συμπαθούν οι περισσότεροι, θα λέγαμε, στο νομό μας.

● Δεν έχω πρόβλημα με το σλαβικό στοιχείο και με κανένα είδος μουσικής Στα καρναβάλια και όχι μόνο. Ο ρυθμός δεν έχει πατρίδα, είτε είναι από την Αφρική, είτε από την Λατινική Αμερική, είτε από την Ινδονησία ή την Παπούα. Το αντίθετο μάλιστα θα έλεγα. Μιλά στην ανθρώπινη ψυχή που στην αρχέγονη έκδοσή της είναι χωρίς πατρίδα και καταγωγή. Η προπαγάνδα όμως, έχει πατρίδα. Έτσι απλά δεν συμφωνώ να με προσδιορίζουν οι Σλάβοι, που επιμένουν ότι το καστοριανό καρναβάλι δεν έχει την δική του, αλλά την δική τους παράδοση και προέλευση και όχι την αρχέγονη και κοινή. Η ονομασία «ραγκουτσάρια» είναι ουρανοκατέβατη. Την… ψάξανε μεταξύ πολλών άλλων, για να αποκτήσει στοιχεία ατομικότητας και αποτελεί αιχμή της προπαγάνδας. Πώς θα μπορούσα λοιπόν να συμφωνήσω;


Η υφυπουργοποίηση της κ. Ολ. Τελιγιορίδου πώς σας φάνηκε; Έχουμε να προσμένουμε (ως νομός της) κάτι από αυτήν;

● Στην Καστοριά κανείς τοπικός βουλευτής που υπουργοποιήθηκε τα τελευταία 10-15 χρόνια δεν νοιάστηκε έμπρακτα για τον τόπο. Δεν είχε χρόνο έλεγε. Την εποχή που ο Φίλιππος Πετσάλνικος έγινε κάτι περισσότερο, παντοδύναμος πρόεδρος της Βουλής, η Καστοριά έχασε την πανεπιστημιακή σχολή. Τυχαίο;
Νομίζω ότι μια από τα ίδια θα έχουμε και σε αυτή την περίπτωση. Συν τοις άλλοις ο πραγματικός της πολιτικός χρόνος είναι πλέον απελπιστικά περιορισμένος. Νομίζω ότι και να ήθελε, δεν μπορεί πια να κάνει κάτι για την Καστοριά η κ Ολυμπία Τελιγιορίδου. Δεν αμφισβητώ ότι μπορεί όταν εκλέχθηκε να ήταν ακόμη ρομαντική, αλλά τρία χρόνια μετά δεν βρίσκω τίποτε παρά λόγια μεγάλα και απραγματοποίητα. Αν κλείσεις τα μάτια, δεν θα ξέρεις ποιον ή καλύτερα ποια ακούς. Μαρία ή Ολυμπία. Ή την Ολυμπία-Μαρία.


Βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο τόσο σε βουλευτικές όσο και σε περιφερειακές εκλογές, υπάρχουν νέα πρόσωπα που μπορούν να προσφέρουν στην πόλη και στο νομό;

● Υπάρχουν ικανά και μη ικανά πρόσωπα. Η ηλικία όχι μόνο δεν καθορίζει την καταλληλότητα, ούτε αποτελεί προϋπόθεσή της, αλλά τελευταία αποδεικνύεται ότι είναι πανάκεια. Υποθέτω ότι η παιδεία και η αγωγή, δηλαδή η έλλειψή τους, όπως και η εσωστρέφεια, είναι οι παράγοντες που αφαίρεσαν τον αυτονόητα προοδευτικό χαρακτήρας της νεότητας έναντι των παλιότερων. Η Καστοριά διαθέτει μερικά πρόσωπα που θα μπορούσαν νε εργαστούν με πείσμα, ικανότητες και όραμα για τον τόπο. Βλέπουν όμως τους υπόλοιπους μνηστήρες και τρέπονται σε φυγή.


Τί να θέλουν άραγε(ς) οι πολίτες της Καστοριάς να αλλάξει ένας νέος δήμαρχος; Τί να ήθελαν να πρωτοφτιάξει;

● Να τα αλλάξει όλα. Να γράψει από την αρχή μια νέα ιστορία. Ένα αφήγημα. Ένα όραμα. Μια άλλη Καστοριά που να στοχεύει στο μέλλον. Όχι στο παρελθόν. Φθάνει πια με αυτή την καραμέλα. Αισιοδοξία με ιστορία και παρελθόν μπορούν να συνυπάρξουν ποτέ; Ασφαλώς και όχι.


Είστε αισιόδοξος για το μέλλον της Καστοριάς;

● Ούτε για το πρόσφατο παρελθόν της δεν είμαι αισιόδοξος ότι… έκανα λάθος και θα αποδειχθεί καλύτερο. Μέλλον; Ποιο μέλλον; Με ποιους; Σε μια ερημωμένη, εσωστρεφή, υπερσυντηρητική, παραδοσιακόπληκτη Καστοριά που νομίζει ότι είναι πολιτισμός οι παραδοσιακές στολές, οι τάχα παραδοσιακοί χοροί όλων των κατηγοριών ανεξαιρέτως, τα πανηγύρια και τα αυτοσχέδια σουβλάκια με την τσίκνα τους; Κρίμα για μια γενιά που ήδη χάθηκε.


ΥΓ: Η στήλη ευχαριστεί τον διευθυντή της ΟΔΟΥ για την μεσολάβηση.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 4 Οκτωβρίου 2018, αρ. φύλλου 954

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.