22/9/18

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ: Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική



ήτοι περί του ορθώς λέγειν τε και γράφειν


 Α. 26.4.2018 τοπικός τύπος. (από κείμενο για την γούνα). Σχεδιασμός και παραγωγή ρούχου. Η λέξη ούχο, το ρούχο, είναι σλαβικής προελεύσεως (ruho). Είχε «εξελληνισθεί» η λέξη από τη μεσαιωνική ακόμη εποχή. Το ρούχο = το ένδυμα. Υπάρχουν εκφράσεις με μεταφορική σημασία, π.χ. Βγήκε από τα ρούχα του = έγινε έξαλλος, οργίσθηκε υπερβολικά, αγανάκτησε. Τρώγεται με τα ρούχα του = ο παθολογικά ανήσυχος, που δεν ξέρει τι να κάνει, αυτοτιμωρείται. Υπάρχουν και άλλες εκφράσεις.

Β. 26.4.2018 τοπικός τύπος. Με την ελπίδα να έχουμε καλύτερο αποτέλεσμα. Ευκαιριακώς, η χρήση του ρήματος ελπίζω: 1. Ελπίζω ότι θα έχουμε καλύτερο αποτέλεσμα. Η δευτερεύουσα πρόταση, ότι θα έχουμε καλύτερο αποτέλεσμα, εκφράζει ελπίδα και προσδοκία συνάμα. 2. Ελπίζω να έχουμε. Εδώ, η δευτερεύουσα πρόταση να έχουμε, μαζί με την ελπίδα υπονοεί και την ευχή.

Γ. 26.4.2018 τοπικός τύπος. α) Επίσημη ανακοίνωση: Στην συγκέντρωση θα ενημερωθείτε. Συνημμένα θα βρείτε ένα χάρτη. Στην περίπτωσή μας το συνημμένα (καλύτερα: συνημμένως) δεν ταιριάζει. Το ορθόν: ταυτοχρόνως, επίσης, θα βρείτε... Το συνημμένως, επίρρημα από τη μετοχή ο συνημμένος, -η, -ο του ρήματος συνάπτομαι. Χρήση, π.χ. Σας στέλνω το ενημερωτικό δελτίο. Συνημμένως σας στέλνω και τον χάρτη που χρειάζεστε. Δηλαδή, με το δελτίο συνάπτεται, επισυνάπτεται, είναι κολλημένο, συνδεδεμένο, έγγραφο και χάρτης μαζί. β) Ο Σύνδεσμος καταβάλει προσπάθεια. Το ορθόν: καταβάλλει, ενεστώτας, παρατατικός: κατέβαλλε, π.χ. Επί τρεις ημέρες κατέβαλλε προσπάθειες... Με ένα λάμδα ο Αόριστος, π.χ. Ο σύνδεσμος κατέβαλε τα απαιτούμενα ποσά. Θέλησε να καταβάλει το απαιτούμενο ποσό. Αν, ωστόσο, συνειδητά γράφουν ενεστώτα: καταβάλει, δηλαδή με ένα λάμδα, είναι απαράδεκτοι, δήθεν για απλοποίηση, για να καλύπτουν την άγνοια.

Δ. 6.4.2018 τοπικός τύπος. Πολύπλοκη Γραφειοκρατεία (γραφείο + κρατώ). Το ορθόν: Γραφειοκρατία, όπως δημοκρατία, αξιοκρατία, σοφία, αξιοπιστία, κλπ. Αλλά, πέραν της ορθογραφίας, η Γραφειοκρατία από συστάσεως ελληνικού κράτους είναι η «τυραννίς» των πολιτών, αφού και η ετυμολογία της λέξεως το μαρτυρεί. Επικρατεί η νοοτροπία και η υπέρλογη, παράλογη εμμονή του Γραφείου (του Γραφειοκράτορα), δηλαδή του εν αυτώ καθημένου υπαλλήλου, συνήθως προϊσταμένου, ο οποίος με την υπερβολική προσήλωση, τον υπερβάλλοντα ζήλον, μένει στον τύπο, παρορώντας την ουσία εκάστου προβλήματος του πολίτη, των πολιτών. Έτσι, δεν εξυπηρετεί εγκαίρως, χωρίς να ταλαιπωρεί τους πολίτες. Ευλογία είναι η Τεχνολογία, η οποία εφαρμοζόμενη σωστά, μπορεί να εξαλείψει την Γραφειοκρατία. Αλλά πάντως πρέπει να χτυπηθεί η νοοτροπία!

Ε. 28.4.2018 εφημερίδα Καθημερινή . Με τις ανασκαφές διέκριναν υπολείμματα αναληματικών τοίχων. Το ορθόν: αναλημματικοί τοίχοι. (από την αρχαία λέξη ανάλημμα, από το ρήμα αναλαμβάνω. Ανάλημμα = ό,τι χρησιμοποιούμε για διόρθωση ή υποστήριξη. Παρενθετικώς σημειώνω ότι σήμερα χρησιμοποιούμε αρχαία μετοχή του αναλαμβάνω. (π.χ. Δεν θα παραστεί ο Γενικός Γραμματεύς λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων = υποχρεώσεις, που έχουν αναληφθεί). Τοίχοι αναλημματικοί = προς υποστήριξη, για υποστήριγμα από κατολισθήσεις χωμάτων.)


Φωτογραφία: Λεπτομέρεια αττικού ερυθρόμορφου αγγείου (470-450 π.Χ.) που απεικονίζει μαθητή της αρχαίας Ελλάδας να διαβάζει κύλινδρο παπύρου (πιθανότατα ποίημα Ησιόδου). Αποδίδεται στον ζωγράφο Ακεστορίδη, το θραύσμα του αγγείου εκτίθεται στο μουσείο Paul Getty, του Λος Άντζελες των ΗΠΑ. Το πραγματικό όνομα του ζωγράφου είναι άγνωστο, προσδιορίζεται από τους μελετητές μόνο από τα υφολογικά χαρακτηριστικά των έργων του. Τον αποκαλούν έτσι, διότι σε πολλά αγγεία του υμνεί την ομορφιά του «Ακεστορίδη», με την επιγραφή «Καλός».

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις  10 Μαΐου 2018, αρ. φύλλου 935


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.