28.4.18

Απόψε στις 19:55 στο ΤΕΙ Καστοριάς




Η τελευταία αναμετάδοση της σαιζόν

Σάββατο 28 Απριλίου στο ΤΕΙ Καστοριάς
στις 19:55 απ’ ευθείας από την Νέα Υόρκη

Mε την μαγευτική όπερα Σταχτοπούτα (Cendrillon) του Ζυλ Μασνέ ολοκληρώνονται οι φετινές αναμεταδόσεις από την Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης, για την περίοδο 2017-2018. Η προβολή θα πραγματοποιηθεί, το Σάββατο, 29 Απριλίου 2018 στις 19:55 στο ΤΕΙ Καστοριάς.

Η μαγευτική όπερα του Μασνέ, σε λιμπρέτο Ενρί Καιν, βασισμένη στο κλασσικό παραμύθι, κάνει πρεμιέρα στην MΕΤ υπό τη διεύθυνση του Μπερτράν ντε Μπιγύ. Η σκηνοθεσία είναι του Λωράν Πελλύ, ο οποίος έχει σκηνοθετήσει στη MΕΤ την Κόρη του Συντάγματος (La fille du régiment) του Ντονιτσέττι και την Μανόν του Μασνέ.



Joyce DiDonato

Η αγαπημένη στο ελληνικό κοινό Τζόυς Ντι Ντονάτο, στον ομώνυμο ρόλο, προσθέτει έναν ακόμη ρόλο στο ρεπερτόριό της στην MΕΤ –ένα ρόλο που ερμήνευσε με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Λισέου, στην Όπερα της Σάντα Φε και στην Βασιλική Όπερα του Κόβεν Γκάρντεν.

Η διανομή περιλαμβάνει επίσης την Άλις Κουτ ως Γαλάζιο Πρίγκιπα, την Στέφανι Μπλάϊθ ως κακιά μητριά Μαντάμ ντε λα Αλτιέρ, την Κάθλην Κιμ ως Νεράϊδα και τον Λωράν Ναουρί ως Παντόλφ.

Η Σταχτοπούτα ανεβαίνει σε συμπαραγωγή με την Βασιλική Όπερα του Κόβεν Γκάρντεν, το Θέατρο Λισέου της Βαρκελώνης, το Θέατρο Λα Μονναί των Βρυξελλών και την Όπερα της Λίλλης. Η παραγωγή ανέβηκε για πρώτη φορά φέτος στις ΗΠΑ στην Όπερα της Σάντα Φε του Νέου Μεξικού.




Η Σταχτοπούτα είναι ένα κλασικό παραμύθι που αφηγείται τις περιπέτειες μιας κοπέλας, που την κακομεταχειρίζονται η κακιά μητριά της και οι αδερφές της. Εκδόθηκε πρώτα το 1634 από τον Basile και το 1697 από τον Σαρλ Περώ. Έγινε πασίγνωστο από την έκδοση των αδελφών Γκριμ το 1812.

Το παραμύθι έχει γνωρίσει αρκετές παραλλαγές, που διαφέρουν σε ορισμένες λεπτομέρειες της πλοκής. Έχει διασκευαστεί σε μπαλέτο από τον Σεργκέϊ Προκόφιεφ και τον Γιόχαν Στράους και αρκετές φορές σε όπερα όπως του Μασνέ σε 4 πράξεις, του Ροσσίνι κ.ά.

Το κεντρικό πρόσωπο του παραμυθιού είναι η Σταχτοπούτα (Cendrillon στην συλλογή Contes του Περώ που βασίστηκε και η όπερα του Μασνέ), κόρη ενός πλούσιου εμπόρου. Η μητριά της και οι ετεροθαλείς αδελφές της υποβιβάζουν την Σταχτοπούτα σε ρόλο υπηρέτριάς τους, ενώ αυτές χαίρονται όλα τα πλούτη του εμπόρου και την αναγκάζουν να κοιμάται στις στάχτες του τζακιού, απ' όπου και το όνομα Σταχτοπούτα.




Κάποιο βράδυ, την επισκέπτεται η νεράϊδανονά της και της δίνει ένα φόρεμα, μια άμαξα κι ένα ζευγάρι γυάλινα γοβάκια, προκειμένου να πάει στον χορό του πρίγκηπα. Ο πρίγκιπας εντυπωσιάζεται και την επόμενη μέρα, όταν η άγνωστη εμφανίζεται πάλι στο παλάτι.

Καθώς δεν ξέρει τίποτα γι' αυτήν, αποφασίζει να την βρει χρησιμοποιώντας το γοβάκι που άφησε στις σκάλες φεύγοντας, βάζοντας τις γυναίκες της περιοχής να το δοκιμάσουν για να δει σε ποια ταιριάζει.

Οι αδελφές της προσπαθούν με κόπους και βάσανα να φορέσουν το γοβάκι, προκειμένου να κερδίσουν τον πρίγκιπα, μάταια όμως, καθώς ταιριάζει μόνο στην Σταχτοπούτα, την οποία και παντρεύεται ο πρίγκιπας.




-Στοιχεία του παραμυθιού υπάρχουν σε μύθους της αρχαιότητας, από τη ρωμαϊκή εποχή μέχρι την Κίνα του 9ου αι. μ.Χ. Μερικά παραδίδονται ήδη από τον Στράβωνα (1ος πΧ -1ος μΧ) και τον Αιλιανό (2ος-3ος μΧ). Και οι δύο αντλούν από παλαιότερες παραδόσεις.

Ο Στράβων αναφέρει ότι άκουσε αυτή τη διήγηση ως μύθο σχετιζόμενο με έναν τάφο στην Αίγυπτο. Ο τάφος ανήκε σε μια εταίρα που κατά την Σαπφώ λεγόταν Δωρίχα και ήταν ερωμένη του αδελφού της, ή κατ' άλλους λεγόταν Ροδώπις. Ενώ αυτή λουζόταν, ένας αετός άρπαξε το ένα παπούτσι της και το έριξε στη Μέμφιδα, μπροστά στο βασιλιά. Αυτός διέταξε να βρεθεί η κάτοχος του παπουτσιού, η οποία μετά έγινε σύζυγός του και όταν πέθανε τάφηκε στον τάφο που αναφέρει ο Στράβων (Στράβ., Γεωγραφικά, 17, 1, 33).

Κατά τον Αιλιανό, η εταίρα ονομαζόταν Ροδώπις και βασιλιάς ήταν ο Ψαμμήτιχος (Αιλ."Ποικίλη Ιστορία", 13, 33). Την παρουσία της Ροδώπιδος στην Αίγυπτο αναφέρει και ο Ηρόδοτος (2, 134-135), ως σχετιζόμενη με τον Χάραξο, αδελφό της Σαπφούς. Οι μελετητές σημειώνουν τον αετό ως βασιλικό και θεϊκό σύμβολο που δικαιολογεί την προσπάθεια ανεύρεσης της ιδιοκτήτριας του παπουτσιού.



-Ο Μασνέ (Jules Émile Frédéric Massenet 1842-1912) γεννήθηκε στο Μοντό της Γαλλίας. Σε ηλικία έξι ετών άρχισε μαθήματα πιάνου και στα 11 του χρόνια έγινε δεκτός στο Ωδείο των Παρισίων. Η αναγνώρισή του ήλθε το 1873 με το ορατόριο Μαρία Μαγδαληνή, που επαινέθηκε από ομοτέχνους του, όπως οι Τσαϊκόφσκι, Ντ’ Ιντί και Γκουνό.

Το έργο αυτό αποτελεί παράδειγμα συγχώνευσης του θρησκευτικού αισθήματος και του ερωτισμού, που απαντά συχνά στο έργο του Μασνέ. Το 1878 αναλαμβάνει καθηγητής της σύνθεσης στο Ωδείο των Παρισίων και αναδεικνύει συνθέτες, όπως οι Αντρέ Μπλοχ, Γκιστάβ Σαρπεντιέ, Ερνέστ Σοσόν, Φοράν Σμιτ, Ρεϊνάλτο Χαν, Ζορζ Ενέσκου, Σαρλ Κεσλέν και ο δικός μας Σπύρος Σαμάρας. Τον ίδιο χρόνο παίρνει την θέση του Καμίλ Σεν Σανς στην Ακαδημία Καλών Τεχνών και γίνεται το νεότερο μέλος της, σε ηλικία 36 ετών.




Εκτός από όπερες, ο Μασνέ έγραψε ορχηστική μουσική (ορχηστικές σουίτες, ένα κοντσέρτο για πιάνο), καντάτες, ορατόρια και 200 τραγούδια. Το 1912 εξέδωσε την αυτοβιογραφία του με τον τίτλο Οι αναμνήσεις μου (Mes Souvenirs). Ο Μασνέ ήταν ένας σκληρά εργαζόμενος συνθέτης, που ξεκινούσε να δουλεύει από τις 4 το πρωί. Συνέθετε από μνήμης και όχι στο πιάνο, όπως η πλειονότητα των συνθετών. Αυτό τον βοήθησε να γίνει ένας σπουδαίος ενορχηστρωτής.

Ακόμη και στα πιο δυνατά περάσματα, η ορχηστική υφή των συνθέσεών του είναι διαυγής. Ο ίδιος απέφευγε να παρακολουθεί την εκτέλεση των έργων του και πληροφορούνταν την τύχη τους από φίλους και γνωστούς. Πέθανε στο Παρίσι στις 13 Αυγούστου 1912, σε ηλικία 70 ετών, χτυπημένος από την επάρατη νόσο.



τρέϊλερ


Για ακόμη μία χρονιά το καστοριανό κοινό είχε την σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσει 10 διάσημες και ιστορικές παραγωγές του βραβευμένου προγράμματος της ΜΕΤ που συνδέει απ’ ευθείας την Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης με 70 χώρες σε έξι ηπείρους. O όμιλος Αntenna διατηρεί την σημαντική αυτή πολιτιστική του πρωτοβουλία εξασφαλίζοντας την μετάδοση των παραστάσεων σε Ελλάδα και Κύπρο και για την επερχόμενη σαιζόν 2018-2019, με πρεμιέρα στις 6 Οκτωβρίου 2018 με την Αϊντα του Βέρντι και με την επανεμφάνιση της σούπερ σταρ της όπερας Anna Netrebko, στον ομώνυμο ρόλο.

  • ΤΕΙ Καστοριάς 28 Απριλίου 2018 στις 19:55. Προβολή με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους. Η διάρκεια της παράστασης είναι 2 ώρες και 47 λεπτά συμπεριλαμβανομένου ενός διαλείμματος 30 λεπτών.
[Πρεμιέρα ΜΕΤ] Διεύθυνση: Bertrand de Billy. Σκηνοθεσία: Laurent Pelly. Με τους: Joyce DiDonato (Σταχτοπούτα), Alice Coote (Πρίγκιπας), Stephanie Blythe (Μαντάμ ντε λ' Αλτιέρ), Kathleen Kim (Νεράϊδα), Laurent Naouri (Παντόλφ). Σκηνικά: Barbara de Limburg. Κοστούμια: Laurent Pelly.

Τιμές εισιτηρίων: 15,00 € (10,00 € μαθητικά, φοιτητικά, άνεργοι, ΑΜΕΑ). Με το κουπόνι της ΟΔΟΥ 1+1 η τιμή είναι 15,00 € για δύο άτομα (δηλαδή 7,50 € το άτομο). Η προσφορά είναι για 15 εισιτήρια (30 άτομα). Είναι απαραίτητη η δήλωση ονοματεπώνυμου στην εφημερίδα (ΟΔΟΣ, Μητροπόλεως 4, τηλ. 2467029638, e-mail: odos-kst@otenet. gr) η οποία θα καταρτίσει ονομαστικό εκπτωτικό κατάλογο.

  • Επόμενη σαιζόν: 6.10.2018: Aida (Αΐντα) του Βέρντι. 20.10.2018: Samson et Dalila (Σαμψών και Δαλιδά) του Σαιν-Σανς. 27.10.2018: La fanciulla del West (Το κορίτσι της Δύσης) του Πουτσίνι. 10.11.2018: Marnie (Μάρνι) του Μούλι. 15.12.2018: La traviata (Η τραβιάτα) του Βέρντι. 12.1.2019: Adriana Lecouvreur (Ανδριάνα Λεκουβρέρ ) του Τσιλέα. 2.2.2019: Carmen (Κάρμεν) του Μπιζέ. 2.3.2019: La fille du régiment (Το κορίτσι του συντάγματος) του Ντονιτσέττι. 30.3.2019: Die Walküre (Οι Βαλκυρίες) του Βάγκνερ. 11.5.2019: Dialogues des Carmélites (Διάλογοι των Καρμελιτών) του Πουλένκ.

1 σχόλιο:

  1. σωτηροπουλου μεροπη28/4/18

    Ελπιζουμε το κοινο της πολης να εχει και παλι την ευκαιρια να απολαυσει τις παραστασεις της νεας σεζον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ